De Bijbel is niet geschreven voor het hoogbouw-aannemerswereldje. Jeruzalem zal dorpsgewijze bewoond worden.
Jezus was ook maar een eenvoudige timmerman.
Voor iedereen die dat wil zien: het huidige Jeruzalem wordt nu dorpsgewijs uitgebouwd. Wat wordt daarmee bedoeld en wat is de inhoud van die uitgesproken profetie? De oude binnenstad, die onze koning David met zeer veel inspanning veroverde was vanaf dat moment de hoofdstad van het land. De stad, waar de berg Moria lag, de plaats waar de binding van Izak was, de plaats waarvan gezegd werd: de Eeuwige zal het voorzien. Kijken we naar het karakter van die oude stad, dan zien wij dat die door de muren die daar rondom liggen goed te verdedigen is tegenover de vijanden die deze stad in willen nemen. De beslotenheid van de oude stad, waar de tempel gesitueerd was, werd ook onderwezen vanuit de Thora. Het centrale gebeuren in onze dienst aan de Eeuwige.
En natuurlijk zijn er ook momenten geweest dat men dit vergat en de koningen een verkeerd signaal afgaven aan haar onderdanen. De aangekondigde verwoesting heeft letterlijk plaats gevonden en ook de wederopbouw ten tijde van Nehemia laten zien dat onze tegenstanders er op tegen waren en ons openlijk beschimpten en bespotten. Met een grote krachtsinspanning is de stad herbouwd en de tweede tempel is in gebruik genomen. Woelige tijden volgden en alle omringende volkeren waren met elkaar in oorlog om zoveel mogelijk macht te creëren. De "brave heidenen" wisten het beter en brachten een totaal andere godsdienst en verontreinigden de tempel. Over enkele dagen herdenkt het Joodse volk het feest van de vernieuwing van de tempel (Chanoeka op 25 Kislev). Nee, de heidenen brachten ons geen goed nieuws. Natuurlijk was dat aan ons zelf te wijten, wij hebben immers de leer van de Thora niet stipt opgevolgd.
Wat bedoelde de profeet, of anders gezegd, wat was de instructie van de Eeuwige om deze woorden: Jeruzalem zal dorpsgewijs gebouwd worden. Een dorp heeft een open karakter en is niet ommuurd en iedereen kan daar gemakkelijk binnenkomen. De stad komt dus open te liggen voor een iedereen. Kijk eens wat voor een perspectief daar verkondigd wordt: open, toegankelijk en welkom, zonder enige belemmering. Jeruzalem, stad van vrede, die eerst open was voor het Huis van Israël mag ook door het dorpsgewijs bouwen open staan voor de vreemdeling. Waar vindt men zoiets in deze wereld?
Hier lees ik in de woorden van het dorpsgewijs: welkom ook aan de heidenen om deel te krijgen aan de G'dsdienst van Israël. Zij mogen, tezamen met het huis van Israël, de Eeuwige dienen. Voor de heidenen diende het Huis van Israël verzoening te doen. Denk aan de offers die gebracht werd ten tijde van het Loofhuttenfeest. Daar heeft de heiden nimmer een sjekel voor betaald. Dat is geen persoonlijke verdienste voor het Huis van Israël. Ook daarin heeft de Eeuwige een bijzondere bedoeling mee gehad. Israël betaald als Vorst van G'd. Ook Yeshua heeft de prijs betaald die nog hogere waarde heeft.
Wie zet die poort open? Is dat niet de zegen die de Eeuwige geeft over het Huis van Israël, die Hij vergaderd uit alle volken op deze aarde. Zij mogen thuis komen in het land, geheel in vervulling van wat er over ons geschreven staat in de Thora. Wij zien dat voor onze ogen gebeuren: een volk wat thuis komt. Waar zien wij dat in deze wereld? Hier is een wonder gaande en o, o, wat staan velen daar sceptisch tegenover. Dat mag niet hoor, het is jullie land niet, er wonen nu (tijdelijk dus) andere mensen in. Die mag je er niet uit verdrijven. En toch, het Woord van de Eeuwige zal ook hierin vervuld worden: dorpsgewijs bebouwen.
Letterlijk staat hier eigenlijk: breidt de plek uit die Ik heb uitverkoren en blijf bij de leer (Thora), die eens vanuit Jeruzalem het gehele land doorging. Die grens is doorbroken, het Woord (de leer van de Thora) gaat deze wereld door. Open, ook voor de vreemdeling, die daar kennis van kan nemen. Wat is daarvan terecht gekomen? Men ging de oorspronkelijke boodschap (deels) ontdoen van de wortel en het ging een eigen leven leiden. Nee, u bent niet meteen een afvallige, maar stelt wel uw eigen agenda samen. We zien de kerkgeschiedenis en de enorme versplintering en het luidkeels of fluisterend zeggen: je zit echt verkeerd man.
Voor wie is de Bijbel geschreven? De hoofdlijn is de geschiedenis van het Huis van Israël, ons persoonlijke familieboek, waarin alle goede en verkeerde daden worden opgesomd. Het is ook een leerboek voor ons zelf en de "vreemdeling" mag met ons meelezen om ook daaruit lessen te trekken. De Bijbel is dus het boek, wat ook geschikt is voor de vreemdeling, die op zijn wijze en met zijn interpretatie kijkt naar de Bijbel. Hele theologische verhandelingen vinden er plaats over een paar teksten, die voor de vreemdeling maar moeilijk te begrijpen is. Komt er vanuit het Huis van Israël een antwoord, dan past het niet met het dogma van een kerkelijke denominatie. Het theologisch interpreteren is eigenlijk een waarde er aan geven terwijl het ook eenvoudig lezen is.
Voor het Huis van Israël is dat dagelijkse omgangstaal en zijn de woorden die in de Bijbel staan gewoon leesbaar en begrijpbaar. Natuurlijk hebben wij ook onze eigen schriftgeleerden, die zoeken naar de diepere lagen in de tekst. Niet alleen de letter, maar ook de geest waarin de tekst tot ons komt laat zien dat er ruimte is. Zij zijn experts in verbindingen en besteden zeer veel tijd aan het verder napluizen en geven daar zeer gefundeerd een passend antwoord op. Niets mis mee, want juist die studie en de drang om het naadje van de kous te ontdekken stimuleren zij het Bijbelonderzoek. Geen zoete koek van het lezen van een platte tekst, maar er meer uit halen en daar ook wat mee te doen. Soms schiet het wel eens door, ook dat komt wel eens voor. Ook dat gebeurt in de kerken ook als iets zo vast verankerd is dat er geen speld meer tussen te krijgen is. Dichtgetimmerd betekent ook: eenzijdige uitleg.
Terugkerend naar het dorpsgewijs bouwen: een brede laag van allerlei richtingen groeperen zich rondom Jeruzalem. Ook zij brengen een cultuur mee, die zij in de vreemde hebben meegemaakt. Hierdoor wordt het mogelijk om onderling te kijken naar de verschillen. Men spreekt immers vanuit een andere invalshoek, die net zo Thora getrouw kan zijn. Het opent de gedachte, dat er naast het enge van het bestuderen van de Thora ook een praktische invulling mogelijk is. Ook die visie zie ik als een zegen voor het Huis van Israël, die juist in de ballingschap het oog open heeft gehouden voor de vreemde waar zij verkeerden.
De opmerking dat Yeshua een eenvoudige timmerman was vind ik niet gepast. Hij kreeg geen dispensatie om te studeren in Jeruzalem of ging naar een profetenschool. Kijk naar de wijze waarop Hij zijn bar-mitswe vierde als 12 jarige in de tempel. Allen verwonderden zich over Zijn leer, Zijn vragen en Zijn antwoord.