Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 24 nov 2018 15:08

Yoshi schreef:Als hij daarmee denkt puntjes te moeten scoren dan zegt dat wel wat over hoe serieus hij zijn politieke functie neemt.

Waarom zou hij daarmee willen scoren? Hij geeft gewoon zijn mening, en daar lijkt mij niks mis mee.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 24 nov 2018 15:24

hans0166 schreef:omdat het nog niet publiek is kun je er nog niet heel veel van zeggen.

We wachten af...

hans0166 schreef:Overigens is ook Baudet's keuze niet meer dan dat... een keuze, en smaak... daarover valt niet te twisten,...

Over smaak valt niet te twisten. Dat is weer zo'n algemene volkswijsheid. Maar dan ben ik degene om daar eens vraagtekens bij te gaan zetten als filosofisch geaard mens. Iedereen zegt 'zo is dat', en dan vraag ik mij af 'is dat wel zo?'
Gisteren kwam op mijn werk op de radio 'Highway to hell' van AC/DC voorbij. Is het puur smaak om het daar niet zo op te hebben, om het iets bizars te vinden? Iets wat er bij mij niet in wil? Ik denk dat daar in dit geval nog meer mee speelt, een geestelijke dimensie.

De ene muziek is diepgaander dan andere. Kijk je naar de politiek, dan is de politiek van na de Koude Oorlog pragmatischer dan die van tijdens, die meer ideologisch was. In ieder geval in Duitsland, maar het lijkt mij dat dat hier ook speelt. (Dat kwam ik tegen in Moderne geschiedenis van Duitsland, 1800-heden) Dat lijken mij ook geen verschillen waar de een dit van vindt en de ander dat, zonder verdere betekenis.
Intuïtief heb ik de indruk dat Thierry Baudet ook zo'n richting op denkt als het gaat over die Top 150: dat het iets zegt over die politici van tegenwoordig.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor pindas83 » 25 nov 2018 09:16

hans0166 schreef:omdat het nog niet publiek is kun je er nog niet heel veel van zeggen.
Overigens is ook Baudet's keuze niet meer dan dat... een keuze, en smaak... daarover valt niet te twisten, overigens waren de meeste van die componisten in hun eigen tijd ook dezelfde rebellen als wij nu Lil Kleine, Rita Ora, Nielson en nog een paar hebben...


Het feit dat je Lil Kleine en Nielson in één adem noemt met de grote componisten, doet vermoeden dat je zelf ook niet veel kaas hebt gegeten van kwalteitsmuziek :-k

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2018 11:21

Boekenlezer schreef:We wachten af...


Over smaak valt niet te twisten. Dat is weer zo'n algemene volkswijsheid. Maar dan ben ik degene om daar eens vraagtekens bij te gaan zetten als filosofisch geaard mens. Iedereen zegt 'zo is dat', en dan vraag ik mij af 'is dat wel zo?'
Gisteren kwam op mijn werk op de radio 'Highway to hell' van AC/DC voorbij. Is het puur smaak om het daar niet zo op te hebben, om het iets bizars te vinden? Iets wat er bij mij niet in wil? Ik denk dat daar in dit geval nog meer mee speelt, een geestelijke dimensie.

Over smaak wordt juist verschrikkelijk veel getwist...
Voor wat betreft AC/DC ben ik het wel met je eens.
Qua teksten is dat een groep die de grenzen opzocht.
Qua muzikaliteit is het wel een kwestie van smaak, hoewel ik me voor kan stellen dat dat moeilijk los te koppelen is.

Toch is de zogenaamde kwaliteitsmuziek ook smaakgebonden. Kijk maar naar de discussies die ook rond een top 2000 ontstaan.
Het is heel salonfähig om Bach of Brahms geweldig te vinden, maar ik ken eigenlijk niemand die er ook echt naar luistert.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2018 11:24

pindas83 schreef:Het feit dat je Lil Kleine en Nielson in één adem noemt met de grote componisten, doet vermoeden dat je zelf ook niet veel kaas hebt gegeten van kwalteitsmuziek :-k

Tja...
Dat zegt misschien ook iets over jou.
Blijkbaar acht jij je eigen smaak superieur aan die van een ander.
Als componist past een Freddie Mercury zeker in het rijtje met grote namen.
Anderzijds, qua divagedrag valt bijvoorbeelt een Mozart weer moeiteloos in een discutabel rijtje popartiesten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor pindas83 » 25 nov 2018 12:48

StillAwake schreef:Toch is de zogenaamde kwaliteitsmuziek ook smaakgebonden. Kijk maar naar de discussies die ook rond een top 2000 ontstaan.
Het is heel salonfähig om Bach of Brahms geweldig te vinden, maar ik ken eigenlijk niemand die er ook echt naar luistert.


Toevallig gisteren onderweg nog enkele ‘gouwe ouwe’ van Bach gedraaid :D

StillAwake schreef:Tja...
Dat zegt misschien ook iets over jou.
Blijkbaar acht jij je eigen smaak superieur aan die van een ander.

Wat dat over mij zegt is dat ik van mening ben dat een rappertje als Lil Kleine nog niet de grond mag kussen waarover laten we zeggen: Bach heeft gelopen. Iemand die zegt dat het puur een smaakkwestie is, kan ik absoluut niet serieus nemen. [-(

Als componist past een Freddie Mercury zeker in het rijtje met grote namen.
Anderzijds, qua divagedrag valt bijvoorbeelt een Mozart weer moeiteloos in een discutabel rijtje popartiesten

Ja mee eens. Maar Freddie M. is toch van een totaal ander kaliber als die kansloze rappertjes en zangertjes die iedereen over 10 jaar (of eerder) is vergeten?!

.

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 25 nov 2018 12:52

Boekenlezer schreef:Waarom zou hij daarmee willen scoren? Hij geeft gewoon zijn mening, en daar lijkt mij niks mis mee.

Een mening waarbij hij zoals we inmiddels gewend zijn van hem zijn collega politici wil neerzetten als minderwaardig. En dat allemaal om de muziekkeuze, moet je nagaan als het daadwerkelijk inhoudelijk over politiek gaat.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor hans0166 » 25 nov 2018 15:28

pindas83 schreef:Wat dat over mij zegt is dat ik van mening ben dat een rappertje als Lil Kleine nog niet de grond mag kussen waarover laten we zeggen: Bach heeft gelopen. Iemand die zegt dat het puur een smaakkwestie is, kan ik absoluut niet serieus nemen. [-(
...
Ja mee eens. Maar Freddie M. is toch van een totaal ander kaliber als die kansloze rappertjes en zangertjes die iedereen over 10 jaar (of eerder) is vergeten?!



jouw redenen snijden geen hout. Bijna alle door jouw benoemde grote componisten zijn in hele grote armoede gestorven, en of iedereen de huidige muziekschrijvers zal vergeten is nog maar de vraag, de namen die ik noemde zijn alleen ter illustratie, geen statemetn van grote muziekale kwaliteit. Ook Bach en Beethoven, Strauss hadden jouw standaard van kritiek nooit kunnen doorstaan wanneer je die zou toepassen in de tijd waarin zij leefden, kijk de archieven maar na wat zij allemaal te verduren hadden aan verwijten.
Muziek en kunst is niet gebonden aan meetbare resultaten, maar is puur gebaseerd op smaak.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor pindas83 » 25 nov 2018 16:24

hans0166 schreef:jouw redenen snijden geen hout. Bijna alle door jouw benoemde grote componisten zijn in hele grote armoede gestorven, en of iedereen de huidige muziekschrijvers zal vergeten is nog maar de vraag, de namen die ik noemde zijn alleen ter illustratie, geen statemetn van grote muziekale kwaliteit. Ook Bach en Beethoven, Strauss hadden jouw standaard van kritiek nooit kunnen doorstaan wanneer je die zou toepassen in de tijd waarin zij leefden, kijk de archieven maar na wat zij allemaal te verduren hadden aan verwijten.
Muziek en kunst is niet gebonden aan meetbare resultaten, maar is puur gebaseerd op smaak.


Ik geloof dat ik alleen Bach bij naam heb genoemd maar dat even terzijde.
Of deze mannen in grote armoede zijn gestorven of niet zegt natuurlijk helemaal niks over hun muzikale invloed en kunde. Wat je met die opmerking wil zeggen is mij echt een raadsel. Alsof verdiensten maat bepalend zijn voor kwaliteit. Over geen hout snijden gesproken.

Van mijn standaard van kritiek begrijp jij niet zo heel veel. Alsof ik enkel en alleen de oude componisten zou kunnen waarderen en niet de hedendaagse. Dat is echt niet het geval.

Ook in de moderne tijd zijn, of waren er (gelukkig) zeer getalenteerde muzikanten/componisten.
Maar niet iedereen met een microfoon of gitaar in zn handen is een groot muzikant.

Maar goed, als jij wil denken dat de vlooienmars op hetzelfde niveau ligt als de 4 seizoenen van Vivaldi en dat dat enkel een kwestie is van smaak, dan moet je dat maar doen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 28 nov 2018 08:59

pindas83 schreef:Ik geloof dat ik alleen Bach bij naam heb genoemd maar dat even terzijde.
Of deze mannen in grote armoede zijn gestorven of niet zegt natuurlijk helemaal niks over hun muzikale invloed en kunde. Wat je met die opmerking wil zeggen is mij echt een raadsel. Alsof verdiensten maat bepalend zijn voor kwaliteit. Over geen hout snijden gesproken.

Van mijn standaard van kritiek begrijp jij niet zo heel veel. Alsof ik enkel en alleen de oude componisten zou kunnen waarderen en niet de hedendaagse. Dat is echt niet het geval.

Ook in de moderne tijd zijn, of waren er (gelukkig) zeer getalenteerde muzikanten/componisten.
Maar niet iedereen met een microfoon of gitaar in zn handen is een groot muzikant.

Maar goed, als jij wil denken dat de vlooienmars op hetzelfde niveau ligt als de 4 seizoenen van Vivaldi en dat dat enkel een kwestie is van smaak, dan moet je dat maar doen.

Ik snap je punt (en ben het er eigenlijk ook wel mee eens), maar het gaat er om wat iemand mooi vindt, waar iemand bij tot rust komt, of wat hem of haar juist oppept.
En dan telt ineens een combinatie van herinneringen, gevoel en emoties.
Daarom is het een kwestie van smaak wat iemand mooie muziek vindt.
Als ik naar mijzelf kijk, ik kan soms echt tot rust komen bij een nummer waarbij keihard (metal) alleen een B-akkoord op gitaar gespeeld wordt (overigens is het nummer ritmisch wel ingewikkeld). Goede muziek? Wellicht niet. Mooi? Niet echt. Kan ik ervan genieten? Ja!
Toch geeft het soms ruimte aan de onrust in je hoofd. Waardoor het toch een nummer is wat in mijn persoonlijke top 20 zou staan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 28 nov 2018 09:01

pindas83 schreef:Toevallig gisteren onderweg nog enkele ‘gouwe ouwe’ van Bach gedraaid :D

Dan ben je volgens mij een uitzondering aan het worden.
Technisch heel goede muziek, ik krijg alleen na een minuut of tien Bach altijd de neiging om de radio uit te zetten en bushokjes te gaan slopen.
Mooi? Wellicht.
Goede muziek? Ongetwijfeld.
Kan ik er van genieten? Neen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 03 dec 2018 11:02

Arjan v Essen de ontslagen Driestar docent neemt afscheid van zijn leerlingen ( helaas op afstand gezien de omstandigheden )
Respect voor de docent...
Helaas enkel mogelijk via You Tube blijkbaar

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 03 dec 2018 11:05

Wat een overdreven aandacht voor een arbeidsgeschil. Hoeveel maanden probeert men hier nu al nieuws uit te melken?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2018 11:06

Yoshi schreef:Wat een overdreven aandacht voor een arbeidsgeschil. Hoeveel maanden probeert men hier nu al nieuws uit te melken?

De aandacht voor het arbeidsgeschil is inderdaad buitensporig groot.
Wellicht omdat het niet zozeer een arbeidsgeschil is, maar een botsing van principes...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 03 dec 2018 11:11

StillAwake schreef:De aandacht voor het arbeidsgeschil is inderdaad buitensporig groot.
Wellicht omdat het niet zozeer een arbeidsgeschil is, maar een botsing van principes...

Zoals in duizenden andere arbeidsgeschillen jaarlijks.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten