Berichtdoor welling82 » 27 nov 2018 22:00
* Schoolprestaties, wel of niet zo belangrijk?
Belangrijk, niet in de zin van prestaties want mensen zijn van nature onmachtig en onkundig, meer in de zin van de gegeven middelen (al het goede is immers van God) benutten. Kinderen hebben mogelijkheden gekregen niet om te misbruiken, ze behoren dus netjes te leren. Daarbij is het zwaard aan de machten gegeven om zekere redenen, en behoort men zich aan de machten te conformeren, zoveel als mogelijk in combinatie met Gods inzettingen! Als de machten dus stellen dat er sprake is van wat zij 'leerplicht' noemen (zij bepalen niet wie er uberhaupt iets ter lering krijgt), behoren ouders en de hun gegeven kinderen zich daar wel zo veel als mogelijk aan te conformeren. Kinderen hoeven dus niet te 'presteren' zoals de wereld het wil, maar wel zoals God het wil! En dat is zeer zeker de gegeven middelen benutten, hoewel veel van wat men tegenwoordig belangrijk noemt in het geheel niet belangrijk is, zoals 'evolutietheorie'.
* Respect voor de juf etc.
Verhoogt u niet boven anderen, zo ook de kinderen, zij hebben het recht niet zich te verheffen jegens volwassenen. Het is niet zozeer respect, in tegenstelling tot wat men denkt onderschrijft men dan ook de standpunten bij anderen, dus respect is niet vereist en is ook constitutioneel naar de letter van de Nederlandse wet niet te vereisen, het is wel gehoorzaamheid en onderdanigheid met name aan God en daarmee ook aan de juf, daargelaten wat haar standpunten buiten schoolcontext verder zouden zijn.
* Spelen met andere kinderen: liefst in eigen kring of maakt het niet zoveel uit?
Pas op met spelen in andere kring, het behoort niet alleen tot de gegeven mogelijkheden alleen er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die zonder overleg met u, uw kinderen denken te kunnen opvoeden. Het is uw taak als ouder daaromtrent duidelijke afspraken op voorhand te maken want u behoort er niet vanuit te gaan dat het u gegeven kind al de ervaring gekregen heeft hier zelf als ware volwassen met verschillen om te gaan. Let zeer op met kinderen weghouden van 'andere kringen', ze krijgen er ook later gewoon mee te maken en behoren er mee samen te leven zoals het gegeven is, daar behoort men dus op jonge leeftijd bij het opvoeden al rekening mee te houden. Het is uitdrukkelijk niet oorbaar om de u gegeven kinderen in een soort bubbel op te voeden als ware dat de rest van de gegeven context niet zou bestaan of om ze te vertellen andere mensen te negeren, de andere mensen behoren niet genegeert te worden want zij zijn de u (en het u gegeven kind) gegeven naaste..
* Tv-kijken, internetten,... Hoe vaak of zo min mogelijk?
Zo min mogelijk, althans in recreatieve zin. De wereld wil graag ouders zogenaamd ontlasten door kinderen achter internet/tv te parkeren, in werkelijheid zou u zo bijv. misschien wel opvoedingsmogelijkheden weggooien die u gekregen heeft, om er later misschien wel spijt van te krijgen. Kinderen zijn ook fysiek niet toebereid op uren stilzitten, ze behoren naar buiten, te rennen en ervaring te krijgen met tastbaar contact. Als tv-kijken, dan educatief zoals nieuws en als internet dan leerzaam zoals programmeren. Spelletjes dringen een kind in een alternatieve realiteit die zogenaamd 'beter' zou zijn dan de gegeven realiteit, kinderen krijgen daarmee steeds meer te wennen aan het weggooien van de tijd die ze gekregen hebben want de fictieve realiteit is nog steeds niet realistisch (stel een kind denkt een autorace spel te 'winnen', wat heeft het kind in het echt dan 'gewonnnen'? en als een mens onmachtig en onkundig is, hoe ellendig is het dan om ze dagelijks achter computerspelletjes te zien waar ze 'denken dit te zijn of zus en zo te kunnen'? Een grote duivelse bende om mensen al van jongs af aan weg te houden van wat wel belangrijk, gezond en waar is)
* Vanaf welke leeftijd een telefoon?
heeft te doen met context, sommige kinderen die bijv. in de stad krijgen te wonen al vanaf jonge leeftijd, maar dan een waar alleen de ouders mee gebeld behoren te worden en niet zomaar andere nummers toegelaten worden. Let op met internet op smartphones en gebruik hier liever een VPN constructie in combinatie met restrictief beleid qua instellingen, waardoor het kind niet zelf internetverbindingen krijgt te kiezen en de beschikbare internetverbinding een gefilterde is. Ook al krijgen ze soms met anderen kinderen mee te kijken, als ouders krijg je zo wel meer een signaal te geven van wat behoorlijk is wat het kind meer of minder bewust toch zal meekrijgen. betrek kinderen op jonge leeftijd bij het onderwerp pornografie, er behoort grote mate van bespreekbaarheid te zijn aangaande dit onderwerp het is aanwezig in de gemeenschap, andere kinderen ook via smartphones krijgen steeds vaker op steeds jongere leeftijd hiermee in aanraking te komen en deze aanraking delen kinderen met elkaar. VERTEL kinderen dat dit geen liefde is maar het elkaar uitvreten onder noemer van en laat ze actief voorbeelden zien. niet doen van deze dingen betekend ervan uit gaan dat ze de ervaring wel krijgen om zich gewoon niet mee in te laten, alsof een kind niet een snoepje zou willen pakken uit een pot die heimelijk aangeboden wordt.
* Invulling vrije tijd: buitenspelen, sportclubjes,... De trend is tegenwoordig (bij niet-gelovigen) om bijna elke dag ergens heen te ‘moeten’...
Wat is gelovig, pas daar mee op, er zijn er veel die de Bijbel lezen en die niet gelovig mogen krijgen te zijn. Met andermans trends behoort u niets te maken te hebben en het u gegeven kind behoort ook niet te wennen aan de onzekerheid en instabiliteit van op anderen letten voor kijk/vergelijk 'keuzes'. Als andere mensen macaroni lekker krijgen te vinden, bent u daartoe niet verplicht, het u gegeven kind ook niet.
* Hoe kijk je aan tegen ongezonde invloeden van buitenaf (reclame, foute vrienden, drugs, alcohol,...)?
Ongezonde invloeden zoals het is, waarbij men de hem of haar gegeven kinderen ook behoort te betrekken in een steeds herhalende discussie waar de ellende uit blijkt. Zodat die kinderen zoveel mogelijk ook zelf te zien krijgen waarom korte termijns lekker nog niet lange termijn goed betekend, wat eigen lusten zijn, hoe destructief op langere termijn etc.