theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Veendam » 20 nov 2018 22:57

ben db bd schreef:Het was blijkbaar belangrijk genoeg om een speciale uitgelichte plaats te krijgen in een wel zeven bladzijden beslaand artikel van de hand van een zekere Benedikt Peters, in de MIDDERNACHTSROEP van deze maand, getiteld 'De onuitsprekelijke heerlijkheid van onze hoge roeping'.

Nou, zeg ik dan, dat lees ik anders in Openbaring 21:24: “En de naties die zalig worden, zullen in haar (het nieuwe Jeruzalem) licht wandelen en de koningen van de aarde brengen hun heerlijkheid en eer erin.”

De gemeente komt uit de hemel, lees ik van Peters, op grond van Op.21:10:
“En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg en liet mij de grote stad zien, het heilige Jeruzalem dat neerdaalde uit de hemel, bij God vandaan.”
De heerlijkheid van de gemeente, legt Peters uit op grond van vers 11:
“ Zij had de heerlijkheid van God, en haar uitstraling was als een zeer kostbare edelsteen, als een kristalheldere steen jaspis.” Vs. 12: “Zij had een grote hoge muur met 12 poorten, en bij die poorten 12 engelen. Ook waren er namen op geschreven, namelijk van de 12 stammen van de Israëlieten.” Zo gaat het hoofdstuk dan door.
Hoe is de verheerlijkte gemeente gebouwd, dat ze de heerlijkheid van God kan weerspiegelen? vraagt Peters dan. En zo gaat hij door met de bruidsgemeente als een stad voor te willen stellen, in plaats van de stad als een bruid versierd, zoals vers 2 ons reeds leert:
“En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.”
Bij vers 16, aangaande de afmetingen van de stad, moeten we leren : de gemeente heeft eindelijk haar volmaakte afmeting bereikt.
Omdat het bouwmateriaal van de muur jaspis is, heeft de gemeente alleen nog maar goddelijke natuur. Vanwege de straten van goud, als zuiver glas (transparant dus t.b.v. lichtdoorlating b), is de gemeente als doorzichtig glas. (vs. 18)
En dan komen we weer bij onze tekst: (vs. 23)
“En de stad heeft de zon en de maan niet nodig om haar te beschijnen, want de heerlijkheid van God verlicht haar en het Lam is haar lamp.
En de naties die zalig worden zullen in haar licht wandelen en de koningen van de aarde brengen hun eer en heerlijkheid erin.”
Hierbij tekent Peters dan aan: De naties zijn de mensen die in het duizendjarig rijk de aarde zullen bevolken. Het licht dat ze zien is de heerlijkheid van God’ die de stad verlicht. Dat wil zeggen dat de naties Gods licht en liefde voor Zijn verloste volk zien, en dat is wat hen de weg wijst die ze gaan.

Lieve mensen, voor mij is dit theologische interpretatie van de ernstigste soort!
In zulke interpretatie past dus ook geen mogelijkheid van hele naties met koningen op de nieuwe aarde en daarom plaatst de theologische exegetische vrijheid dit hele stuk maar met macht 1000 jaar terug in de chronologie. Met dank voor de ‘uitleg’. ;-(


Tja als je denkt dat het duizendjarig rijk dezelfde periode is als de nieuwe Hemel en de nieuwe aarde dan krijg je altijd een kronkel in de uitleg.
Wanneer Jezus terug komt op aarde en Zijn voeten zal zetten op de olijfberg dan komt er uitredding voor Israël, die op dat moment omringt zal zijn door volken die de geliefde stad aan willen vallen.
De olijfberg zal dan doormidden scheuren en Jezus Zelf maakt dan kortemetten met al die legers.

Dan breekt het 1000 jarig rijk aan en dan zal Jezus regeren hier op aarde en zitten op de troon van David.
Alle volken en natiën moeten dan in het 1000 jarig rijk ieder jaar minimaal 1 keer naar Jeruzalem komen om zich te verantwoorden en moeten hulde brengen aan Koning Jezus.
De GELOVIGEN zullen dan in die periode regeren MET Hem hier op aarde.
Ook hoor ik interpretaties dat de gelovigen zullen regeren vanuit de Hemel over de aarde met Hem.

NA die 1000 jaar zal satan worden losgelaten en dan zal Jezus daar korte metten mee maken.
Pas daarna zal het nieuwe Jeruzalem neerdalen op aarde.
Het nieuwe Jeruzalem is wat maten betreft veel groter dan het huidige Jeruzalem en staat als beeld voor de Gemeente.

Dat deze stad de zon en de maan niet meer nodig heeft verwijst terug naar Genesis, waar God zegt : LICHT !
En er was Licht, omdat Jezus in het scheppingswerk in stapte en Jezus is het Licht der wereld.
Pas nadat het Licht was binnengekomen op deze aarde werden pas de zon en de maan en de sterren gemaakt.
Het Licht kwam dus niet eerst van de zon maar van Jezus Zelf

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 20 nov 2018 23:03

recapitulatie: natuurlijk is het mij niet onbekend dat wellicht wel over de volle breedte van de kerk hier de chronologie geweld aan gedaan wordt.
Dat komt volgens mij door onze gereformeerde geloofsleer dat wie in Christus zijn in de hemel komen en dat ongelovigen verloren zijn en dus de hel als toekomstbeeld hebben (waar ze zich dan ook niet druk om maken).
Wie van ons heeft dat wel eens nader horen nuanceren? (ik zelf niet!)
Ten eerste heb ik (buiten mijn eigen kerk) moeten leren dat bij 'ongelovigen' in de Bijbel altijd bewust, gekozen ongelovigen bedoeld wordt.
De meeste mensen op aarde zijn logischerwijs gewoon nooit (bewust) met het christelijk geloof in aanraking gekomen. Dat kan hun dan ook niet aangerekend worden. Daarbij hebben we ook nog eens de leer van de uitverkiezing.

Dan bestaat wat wij hel noemen uit twee opvolgende delen en behoort bij deze bedeling nu m.i. alleen nog maar het dodenrijk, Hades genoemd.
Pas bij de wederkomst van de Heere Jezus komen we in Gods Woord de poel van vuur tegen, Gehenna, waar aanvankelijk (alleen?) de antichrist en de valse profeet in worden geworpen en na 1000 jaar ook de satan zelf. Als het dodenrijk alle doden op het eind van het vrederijk levend aflevert t.b.v. het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon, wordt hij samen met de dood ook in de poel van vuur geworpen. (Op.20:14)

Uitgaande van het feit dat echte christenen dan al lang bij Christus in de hemel thuis horen, (zijn reeds geoordeeld), komen in dat grote eindoordeel alleen alle ongelovigen (ook half-gelovigen?) en onwetenden voor Gods rechterstoel, na hun (event. lange) verblijf (mogelijk ook wel ter betaling van hun zonden?) in het Hades.
En ja, voor zover hun namen niet uit het boek der levenden zijn verwijderd, komen we die weer levend geworden mensen dan echt als naties op de nieuwe aarde tegen. Maar zijn zij volkomen gelouterd?, zijn het nieuwe scheppingen met een verheerlijkt opstandingslichaam zoals de hemelingen? Neen, dat lezen we nergens. Ze zijn alleen niét op grond van hun doen en laten in de poel van vuur, die eeuwig van zwavel brandt geworpen. (20:15)

We lezen van die in feite heidense (22:2) volkeren dat ze o.a. eeuwig geregeerd worden door hemelbewoners als koningen (zie Op.22:5).
Zij blijken ook nog bladeren tot genezing van de bomen des levens nodig te kunnen hebben. Maar de dood is in de poel van vuur geworpen!
(en weer pleit ik voor gewoon lezen wat de Heere liet opschrijven).
Laatst gewijzigd door ben db bd op 21 nov 2018 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Veendam » 20 nov 2018 23:12

Nina schreef:Het lijkt mij geweldig als er een Opname zou zijn voor de Grote Verdrukking, maar eerlijk gezegd geloof ik er niks van. Want in die Grote verdrukking worden de gelovigen verdrukt, maar als die zijn weggenomen kan er dus ook geen gelovige verdrukt worden.

De Heer zegt Zelf in Matt. 24:9 'Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.' Zou de Here Jezus er dan zo naast zitten? Dat geloof ik niet.

Zoals ik het begrijp, zal de toorn van God, na deze periode worden uitgegoten over de aarde. (die is niet voor Gods kinderen bestemd maar voor ongelovigen) en dat de Vader gelovigen die zijn overgebleven, hiervoor zal bewaren. Waar en hoe, dat weet ik niet.

Dat is zoals ik het nu begrijp..


Ja natuurlijk is de opname VOOR de grote verdrukking, maar wat je vergeet is dat er IN de grote verdrukking ook nog mensen tot geloof zullen komen.
Die kunnen dan dus wel verdrukt worden.
Als je nu kijkt naar bepaalde landen dan zie je dat ook NU al Christenen verdrukt worden om de Naam van Jezus. Was pas nog op het nieuws die vrouw die gedronken had uit dezelfe beker als moslimvrouwen en daarom opgepakt was en de aanklacht kreeg van godslastering.
Deze vrouw zou eventueel naar Nederland mogen komen hoorde ik op het nieuws.
Een vriend van mij gaat in januari weer naar Myamar, maar als die boedistische monniken hem herkennen dan maken ze hem gelijk dood met zijn gezin. Hij staat al jaren daar op een dodenlijstje maar toch gaat hij gewoon weer heen.
In Myamar zijn de afgelopen 10 jaar ongeveer 500.000 mensen tot geloof gekomen en dat zijn nu allemaal kleine huiskerken omdat ze ook niet eens met een grote groep bijelkaar kunnen komen zonder vermoord te worden.

De verdrukking om de naam van Jezus is dus nu al, maar tijdens de grote verdrukking zal het vele malen erger zijn en niet plaatselijk, maar over de gehele aarde.

Dat de Vader de gelovigen daar voor zal bewaren dat is juist de opname, maar NA de opname is de grote verdrukking er nog wel.

Nina

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Nina » 20 nov 2018 23:27

Veendam schreef:Ja natuurlijk is de opname VOOR de grote verdrukking, maar wat je vergeet is dat er IN de grote verdrukking ook nog mensen tot geloof zullen komen.
Die kunnen dan dus wel verdrukt worden.
Als je nu kijkt naar bepaalde landen dan zie je dat ook NU al Christenen verdrukt worden om de Naam van Jezus. Was pas nog op het nieuws die vrouw die gedronken had uit dezelfe beker als moslimvrouwen en daarom opgepakt was en de aanklacht kreeg van godslastering.
Deze vrouw zou eventueel naar Nederland mogen komen hoorde ik op het nieuws.
Een vriend van mij gaat in januari weer naar Myamar, maar als die boedistische monniken hem herkennen dan maken ze hem gelijk dood met zijn gezin. Hij staat al jaren daar op een dodenlijstje maar toch gaat hij gewoon weer heen.
In Myamar zijn de afgelopen 10 jaar ongeveer 500.000 mensen tot geloof gekomen en dat zijn nu allemaal kleine huiskerken omdat ze ook niet eens met een grote groep bijelkaar kunnen komen zonder vermoord te worden.

De verdrukking om de naam van Jezus is dus nu al, maar tijdens de grote verdrukking zal het vele malen erger zijn en niet plaatselijk, maar over de gehele aarde.

Dat de Vader de gelovigen daar voor zal bewaren dat is juist de opname, maar NA de opname is de grote verdrukking er nog wel.


Waarom is de opname 'natuurlijk' voor de grote verdrukking?

In Thess. wordt geschreven over doden die worden opgewekt. Dit moet de eerste opstanding zijn, die beschreven wordt in Openbaring. In Openbaring is die opstanding nà de grote verdrukking en de periode van oordelen die over de aarde zullen komen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 20 nov 2018 23:47

Het nieuwe Jeruzalem is wat maten betreft veel groter dan het huidige Jeruzalem en staat als beeld voor de Gemeente.

zelf wijs ik er altijd graag op dat het grondoppervlak van het nieuwe Jeruzalem bijna 5 miljoen km2 is, volgens Gods Woord.
Onlangs heb ik dat voor de aardigheid eens op schaal uitgezet op onze huisglobe; als we een hoek in het noorden van Soedan op de Kreeftskeerkring zetten, komen we in het noorden in de Zwarte Zee uit en in het oosten in Oman. De noordoost hoek komt dan helemaal onder het Aralmeer uit.

Toch is dat bij gelijke grootte van de aarde als nu, nog maar 1% van het paradijselijke aardoppervlak zonder zee. Het aantal niet (of een beetje?) christelijke mensen, eerlijk heidenvolken genoemd in de Bijbel, zou dan best vele tientallen miljarden kunnen bedragen. Dus zou het boek des levens lang niet zo leeg behoeven te zijn bij het grote eindoordeel als wat ik ooit moest leren...

Maar het hemelse nieuwe Jeruzalem is meer dan 10 miljard km3 groot volgens de Bijbel (meet maar na ;-) wat de meeste mensen zover boven hun pet gaat, dat men zich dat in veel gemeenten zwevend in de lucht verbeeldt, boven het huidige Jeruzalem in het vrederijk. Raar hè?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 21 nov 2018 00:17

In Thess. wordt geschreven over doden die worden opgewekt. Dit moet de eerste opstanding zijn, die beschreven wordt in Openbaring. In Openbaring is die opstanding nà de grote verdrukking en de periode van oordelen die over de aarde zullen komen.

het is m.i. uitermate verwarrend om de opname van de gemeente in 1Thess.4 (ook 1 Kor.15 en Joh.14) een opstanding te noemen!
De eerste opstanding is in Op.20:4-5. Dat staat er ook nog netjes boven. Dat behelst de onthoofden uit de grote verdrukking, welke in Op.7 reeds als ontelbaar worden geduid en waarvan de eersten al in Op.6 onder het altaar worden vermeld als uiteraard (slechts) zielen.

Nina

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Nina » 21 nov 2018 08:29

ben db bd schreef:het is m.i. uitermate verwarrend om de opname van de gemeente in 1Thess.4 (ook 1 Kor.15 en Joh.14) een opstanding te noemen!
De eerste opstanding is in Op.20:4-5. Dat staat er ook nog netjes boven. Dat behelst de onthoofden uit de grote verdrukking, welke in Op.7 reeds als ontelbaar worden geduid en waarvan de eersten al in Op.6 onder het altaar worden vermeld als uiteraard (slechts) zielen.


Dat zeg ik niet. Misschien heb ik mij niet goed uitgedrukt, dus nogmaals: in Thess., waar de opname wordt beschreven, wordt ook de opstanding vd doden genoemd: zij zullen eerst opstaan uit de dood, daarna volgen de levenden om de Here tegemoet te gaan in de lucht. In Openbaring wordt ook geschreven over de opstanding vd doden, de 1e opstanding, namelijk van gelovigen. Die vindt plaats nadat alle oordelen over de aarde zijn geweest.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 21 nov 2018 14:36

@ Nina, u heeft volkomen gelijk! Ook in mijn HSV wordt boven het stuk in 1Thess. 4 geschreven:
"De opstanding bij Christus' wederkomst." Maar ik vind de HSV nogal gereformeerd, omdat de SV dat al was.
In een heel oude SV met nog Romeinse cijfers staat: "De hoop van den Christen op de wederkomst des Heeren."
Echter, de BGT is daar niet minder duidelijk in, onder de kop "De komst van de Heer" staat dan:
"De gestorven christenen staan op uit de dood." dus wel onvoldoende voor een pretrib.
De NBV schrijft boven heel hst.4 slechts: "aansporingen." Daar kan dus niemand een buil over vallen.
Kijk ik nog even in de KBS dan lees ik duidelijk: "Doden en levenden bij Jezus' komst."
Dat geeft dus steun aan Elbert, welke mij ooit bestreed met zijn posttrib.
Hoewel binnen de maranatha-beweging m.i. vrijwel iedereen de pretrib. aanhangt, o.a. op grond van Op.3:10, en andere leuke aanwijzingen, zou deze dus volgens onze Bijbelvertalers niet ondersteund worden en zal e.e.a. nog wel een poosje arbitrair blijven.
Zelf vind ik het beter om de opname t.b.v. het gereed zijn, iedere dag te verwachten, ook al zou die nog 100 jaar op zich laten wachten...

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 21 nov 2018 15:12

ben db bd citeert:
"De hoop van den Christen op de wederkomst des Heeren."


Ja, Ben, al die kopjes boven perikopen zijn niet altijd even handig en geven de indruk dat het een losstaand feit is. Men vergeet dan heel snel dat er een context bestaat. Ieder kopje is een interpretatie van de vertaler, die vanuit zijn/haar visie de Bijbel uit gaat leggen. Daar zijn de kopjes beslist niet voor bedoeld en in de oorspronkelijke Hebreeuwse zetting komen die ook niet voor.

Helemaal de kopjes afwijzen dus? Ach voor hen die niet Bijbelvast zijn kan het gemakkelijk zijn om snel een passage of tekst op te zoeken. Zie het dan ook als een hulpmiddel. Wie alleen een perikoop leest moet zeker de context meenemen. Vaak wordt men dan verrast dat de perikoop breder is dan wat aangegeven staat.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 21 nov 2018 15:31

ben db bd citeert:
Toch is dat bij gelijke grootte van de aarde als nu, nog maar 1% van het paradijselijke aardoppervlak zonder zee. Het aantal niet (of een beetje?) christelijke mensen, eerlijk heidenvolken genoemd in de Bijbel, zou dan best vele tientallen miljarden kunnen bedragen. Dus zou het boek des levens lang niet zo leeg behoeven te zijn bij het grote eindoordeel als wat ik ooit moest leren...

Maar het hemelse nieuwe Jeruzalem is meer dan 10 miljard km3 groot volgens de Bijbel (meet maar na ;-) wat de meeste mensen zover boven hun pet gaat, dat men zich dat in veel gemeenten zwevend in de lucht verbeeldt, boven het huidige Jeruzalem in het vrederijk. Raar hè?


Het boek des levens zal tot aan de laatste pagina beschreven zijn. Als we lezen dat de olijfberg in tweeën zal splijten ontstaat er een zeer grote vlakte die van Jeruzalem naar het oosten ontstaat. Het gebied waar voor de zondvloed, naar men aanneemt, het paradijs lag. Ruimte genoeg dus voor deze hemelse krachtsinspanning. Voor de Eeuwige is niets onmogelijk. Voor een ieder is dan voldoende ruimte en het is maar een kleinigheid voor de Eeuwige om de aarde, als dat nodig moet zijn, die in oppervlakte te vergroten.

In mijn optiek geen zwevend geheel boven de aarde, maar een werkelijk gegrond deel op deze aarde. Het toegevoegde, wat uit de hoge naar deze aarde zal worden gebracht, zie ik als een kroon. Gelet op de ronding van de aarde lijkt het een probleem van stabiliteit. Maar daar maak ik mij echt niet druk over, dat probleem weet de Eeuwige echt wel op te lossen. En wat is er op tegen om te aanvaarden dat het een zuivere vlakte is van vele honderden kilometers in het vierkant ten oosten van Jeruzalem?

Ook voor mij zijn er vele vragen die open zijn. Het antwoord is vaak: laat de invulling maar aan de Eeuwige over. Streef er naar om ook te behoren bij die velen, die geschreven staan in het boek des levens. Ook zij hebben hun vragen gehad en staan net als vele met hen te kijken naar het wonderschone wat neer zal dalen. Het zijn heerlijke uiterlijkheden.

Nog heerlijker is het dat wij daar onze Messias zullen zien en voor Hem zullen staan om Hem hulde en eer te brengen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Nina

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Nina » 21 nov 2018 15:56

ben db bd schreef:@ Nina, u heeft volkomen gelijk! Ook in mijn HSV wordt boven het stuk in 1Thess. 4 geschreven:
"De opstanding bij Christus' wederkomst." Maar ik vind de HSV nogal gereformeerd, omdat de SV dat al was.
In een heel oude SV met nog Romeinse cijfers staat: "De hoop van den Christen op de wederkomst des Heeren."
Echter, de BGT is daar niet minder duidelijk in, onder de kop "De komst van de Heer" staat dan:
"De gestorven christenen staan op uit de dood." dus wel onvoldoende voor een pretrib.
De NBV schrijft boven heel hst.4 slechts: "aansporingen." Daar kan dus niemand een buil over vallen.
Kijk ik nog even in de KBS dan lees ik duidelijk: "Doden en levenden bij Jezus' komst."
Dat geeft dus steun aan Elbert, welke mij ooit bestreed met zijn posttrib.
Hoewel binnen de maranatha-beweging m.i. vrijwel iedereen de pretrib. aanhangt, o.a. op grond van Op.3:10, en andere leuke aanwijzingen, zou deze dus volgens onze Bijbelvertalers niet ondersteund worden en zal e.e.a. nog wel een poosje arbitrair blijven.
Zelf vind ik het beter om de opname t.b.v. het gereed zijn, iedere dag te verwachten, ook al zou die nog 100 jaar op zich laten wachten...


Ik kan me helemaal vinden in je laatste zin. Het is boeiend om je er over te buigen, maar pas tegen de tijd dat het speelt zal de kennis hierover vermeerderen, tot die tijd is alles verzegeld (volgens het boek Daniel). Laten we maar zorgen dat we er elke dag klaar voor zijn!
Ik geloof beslist dat we het einde naderen, maar of ik dat ga meemaken weet ik niet.

Bij vlagen kan ik me zorgen maken over mijn kinderen, en hoop ik dat zij ook zullen volharden tot aan het einde. Zoals de Vader zorgde voor het volk Israel toen zij in Egypte waren, zo zal Hij ook zorgen in de toekomst. Ik geloof dat de komende oordelen niet bedoeld zijn voor Gods kinderen, maar voor de ongelovigen. Toen de oordelen door Egypte gingen, waren de Joden in Gosen veilig. God is bij machte ons te beschermen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Veendam » 21 nov 2018 15:58

Nina schreef:Waarom is de opname 'natuurlijk' voor de grote verdrukking?

In Thess. wordt geschreven over doden die worden opgewekt. Dit moet de eerste opstanding zijn, die beschreven wordt in Openbaring. In Openbaring is die opstanding nà de grote verdrukking en de periode van oordelen die over de aarde zullen komen.


Ja het klopt dat de doden zullen opstaan en dat wij de gelovigen die ontslapen zijn geenszins zullen voorgaan, maar dat we samen met hen Hem tegemoet zullen gaan in de lucht.

De opstanding NA de grote verdrukking betreft de gelovigen die zijn gestorven IN de grote verdrukking.

Je hebt meermaals opstanding der doden wat beschreven staat in de Bijbel.
De grote verdrukking kan ook nog niet beginnen als de weerhouder nog op de aarde is.
De weerhouder dat is de Gemeente van Jezus Christus hier op aarde.

Nina

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Nina » 21 nov 2018 16:22

Veendam schreef:Ja het klopt dat de doden zullen opstaan en dat wij de gelovigen die ontslapen zijn geenszins zullen voorgaan, maar dat we samen met hen Hem tegemoet zullen gaan in de lucht.

De opstanding NA de grote verdrukking betreft de gelovigen die zijn gestorven IN de grote verdrukking.

Je hebt meermaals opstanding der doden wat beschreven staat in de Bijbel.
De grote verdrukking kan ook nog niet beginnen als de weerhouder nog op de aarde is.
De weerhouder dat is de Gemeente van Jezus Christus hier op aarde.


De opstanding genoemd in Openbaring moet dezelfde zijn als die in Thess. Hij heet namelijk 'de eerste opstanding'. De 2e opstanding is van de ongelovigen. Er kan dus geen opstanding in Thess. op een ander moment zijn dan de 'eerste opstanding' uit Openbaring.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 21 nov 2018 17:06

Veendam citeert:

Ja het klopt dat de doden zullen opstaan en dat wij de gelovigen die ontslapen zijn geenszins zullen voorgaan, maar dat we samen met hen Hem tegemoet zullen gaan in de lucht.


Wat staat er in Handelingen over de wederkomst van de Messias? Wat kijkt u omhoog mannen, deze Yeshua die heengegaan zal alzo terugkeren op de wolken. Kunnen wij mensen opstijgen zoals de Messias? Ik weet en ben ervan overtuigd dat binnen een oogwenk ziel en lichaam verenigd kunnen worden. Ik weet ook wat er geschreven staat over het Huis van Israël, die in de verstrooiing zijn geraakt, in een ver land tot stof zijn vergaan, ook hun Messias zullen ontmoeten. Dat opstandingsproces zal wereldwijd plaats vinden en ik denk dat juist het Huis van Israël daar een heel belangrijke rol in zal spelen. Uit het stof van de aarde en uit de as van de vernietigingskampen zal het Huis van Israël verrijzen en hun Messias tegemoet gaan. De levenden zullen dan door een wonder getransporteerd worden door de lucht naar de Olijfberg, de plaats waarvan de Messias heeft laten zeggen: daar zal Hij terugkeren.

De schrijver van de brief was een Joodse man en deze kende de schriften wat er over het Huis van Israël is gesproken en geprofeteerd. Ik denk dat vanuit die context dit vers gelezen moet worden. Let wel op wat de engelen specifiek hebben gezegd: het terugkeren op de wolken is ook letterlijk naar deze aarde. Daar zal Yeshua Zijn volksgenoten terug zien.

Op iedere sjabbat worden deze woorden uitgesproken: o Eeuwige, breng ons (de Joden) spoedig frank en vrij naar het land van onze vaderen opdat wij U daar mogen dienen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Veendam » 21 nov 2018 19:05

Nina schreef:De opstanding genoemd in Openbaring moet dezelfde zijn als die in Thess. Hij heet namelijk 'de eerste opstanding'. De 2e opstanding is van de ongelovigen. Er kan dus geen opstanding in Thess. op een ander moment zijn dan de 'eerste opstanding' uit Openbaring.


Nou dat is op basis van wat er gebeurd is met de opstanding van Jezus dus ontkracht die manier van denken.
Toen Jezus opstand uit het graf stonden er velen op en verschenen ook in Jeruzalem aan de mensen.
Er zijn dus wel meerdere opstandingen uit de dood.

In Openbaringen 20 kan je lezen dat het gaat over hen die het merkteken van het beest niet hadden ontvangen en noch het beeld en nog het beest hadden aanbeden. Deze mensen staan dan dus weer op. Die opstanding kan er pas zijn NADAT de grote verdrukking is afgelopen, namelijk aan het begin van het 1000 jarig rijk.

In Thess. wordt gesproken over dat WIJ de levenden die hier nu nog zijn, hen die al ontslapen zijn niet zullen voorgaan, maar wij ALLEN, dus ontslapenen en levenden die geloven zullen dan samen Hem tegemoet gaan in de lucht.
Die ontslapenen staan dus eerst op, en dan gaan wij ALLEN SAMEN Hem tegemoet in de lucht.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten