grafsteen opschriften

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

grafsteen opschriften

Berichtdoor elburger » 10 nov 2018 08:34

Niemand ontkomt eraan, niemand wil er liever niet bij stilstaan, maar voor een ieder van ons komt éénmaal de ure dat onze Hemelse Vader ons onze laatste ademtocht doet uitblazen.
Als je jong bent en volop in het leven staat, gezond bent dan ben je er niet mee bezig dat ieder moment de laatste kan zijn, en dat moet ook niet.
Maar als je in de herfst of winter van jouw leven bent gekomen, of ernstig ziek bent, dan ga je er misschien wel over nadenken.
Zo ook ik.

Welke tekst zou ik op mijn rouwkaart willen laten zetten en welke tekst op het grafmonument?
Waarom deze tekst?

Ik ben daarin nog zoekende, misschien krijg ik hier wel hele mooie suggesties.
Brand maar los.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor hans0166 » 10 nov 2018 10:34

elburger schreef:misschien krijg ik hier wel hele mooie suggesties.
Brand maar los.


voor mij zijn de meeste grafschriften geen juist beeld van degene die er begraven ligt, een persoon is zoveel meer dan dat...of juist niet natuurlijk.
Net als wij bij onze pa gedaan hebben vind ik het genoeg om naam, geboorte en sterfdag te vermelden.
Zonder tekst hoef je tenminste iemand ook niet mooier uit de verf te laten komen dan je werkelijk was.
De rest van de gedachtenis laat ik graag over aan degene die nog op bezoek komt.

Teksten als "hier rust tot de wederopstanding...of laatste dag" en meer in die strekking vind ik ook erg slecht, na 10/20/30 jaar wordt je gewoon geruimd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2018 11:33

elburger schreef:Ik ben daarin nog zoekende, misschien krijg ik hier wel hele mooie suggesties.
Brand maar los.

Wat wil je nalaten?
Wil je dat degenen die een rouwkaart krijgen kunnen zien uit welke Bron jij putte? Welke tekst of Psalm in je hart was gegraveerd?
Ik weet nog niet welke tekst ik graag boven mijn rouwkaart wil hebben.
Ik heb verschillende aansprekende en bijzondere teksten in een boekje genoteerd.
Psalm 85 is één van mijn lievelingspsalmen, maar Ik zal er zijn ontroert mij heel diep en kan ik vaak niet zonder tranen meezingen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor elburger » 10 nov 2018 12:03

Zonder tekst hoef je tenminste iemand ook niet mooier uit de verf te laten komen dan je werkelijk was.


Daar loop ik nu al een tijdje mee in mijn gedachten, Hans.
Ik wil dat er eigenlijk een tekst opstaat die ter "waarschuwing " dient van hen die het lezen.
Ik lees zovele mooie teksten op grafstenen, maar eigenlijk nooit een tekst waarin iemand wordt opgeroepen zich nu tot God te bekeren.
Zal wel weer een vreemde hersenkronkel van mij zijn, maar zoiets wil ik eigenlijk nog nalaten.
Bekeer u nu het nog kan.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor elburger » 10 nov 2018 12:04

gaat niet zoals bedoeld.
Laatst gewijzigd door elburger op 10 nov 2018 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor elburger » 10 nov 2018 12:05

waar God van houdt, neemt Hij vroeg tot Zich.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor elburger » 10 nov 2018 12:15

Ga mij niet voorbij, o Heiland
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor elburger » 10 nov 2018 12:16

in Uw handen beveel ik mijn geest
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor elburger » 10 nov 2018 12:23

Er staan zo vaak mooie teksten op grafstenen.
Gods goedheis en liefde zijn eeuwig.
Mijn genade is voor u genoeg.
Allemaal prachtige teksten.
Ik zou momenteel opteren voor Psalm 65 en dan voor deze tekst
Ongerechtige dingen hadden de overhand over mij; maar onze overtredingen, die verzoent Gij.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor coby6 » 10 nov 2018 14:18

elburger schreef:Daar loop ik nu al een tijdje mee in mijn gedachten, Hans.
Ik wil dat er eigenlijk een tekst opstaat die ter "waarschuwing " dient van hen die het lezen.
Ik lees zovele mooie teksten op grafstenen, maar eigenlijk nooit een tekst waarin iemand wordt opgeroepen zich nu tot God te bekeren.
Zal wel weer een vreemde hersenkronkel van mij zijn, maar zoiets wil ik eigenlijk nog nalaten.
Bekeer u nu het nog kan.

Steve Hill heeft z'n eigen altar call gedaan voor z'n begrafenis.
https://youtu.be/czBftlV72IM

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor Prisma23 » 10 nov 2018 19:42


Ignotus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 nov 2018 08:58

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor Ignotus » 10 nov 2018 21:12



Blijkbaar moet de dood ook al digitaal :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2018 16:29

hans0166 schreef:voor mij zijn de meeste grafschriften geen juist beeld van degene die er begraven ligt, een persoon is zoveel meer dan dat...of juist niet natuurlijk.
Net als wij bij onze pa gedaan hebben vind ik het genoeg om naam, geboorte en sterfdag te vermelden.
Zonder tekst hoef je tenminste iemand ook niet mooier uit de verf te laten komen dan je werkelijk was.
De rest van de gedachtenis laat ik graag over aan degene die nog op bezoek komt.

Teksten als "hier rust tot de wederopstanding...of laatste dag" en meer in die strekking vind ik ook erg slecht, na 10/20/30 jaar wordt je gewoon geruimd.


Een ietwat vreemde reactie. Tenminste, misschien kan het wel zo gebruikt worden door iemand, maar dat is niet de bedoeling van een oprechte gelovige. Die zal niet met een opschrift zich mooier voor willen doen dan hij is. Hij weet dat hij alleen "mooi" is door Gods werk en zal op Hem willen wijzen. Daarom zie je vaak dat mensen een Bijbeltekst kiezen die hen bijzonder heeft geraakt, die hen heeft doen ontdekken hoe groot Gods liefde en genade voor hen is. En wat voor de nabestaanden ook een troost is om te weten, dat zo iemand zich gesterkt en getroost voelde door God. Als met die reden een tekst op een grafsteen wordt geplaatst is dat geen "je mooier voordoen dan je was". Het is een geloofsbelijdenis van iemand die ons is voorgegaan.

Elburger schreef:Daar loop ik nu al een tijdje mee in mijn gedachten, Hans.
Ik wil dat er eigenlijk een tekst opstaat die ter "waarschuwing " dient van hen die het lezen.
Ik lees zovele mooie teksten op grafstenen, maar eigenlijk nooit een tekst waarin iemand wordt opgeroepen zich nu tot God te bekeren.
Zal wel weer een vreemde hersenkronkel van mij zijn, maar zoiets wil ik eigenlijk nog nalaten.
Bekeer u nu het nog kan.


Een liefdevolle gedachte, ook al is natuurlijk de vraag wie het zal lezen (vooral nabestaanden?) en wat ze doen met die oproep. Persoonlijk (maar dat is slechts mijn eigen mening, ik wil hiermee niets afdoen aan jouw gedachten) denk ik dat je beter kan getuigen van Gods liefde dan zonder verdere uitleg te zeggen: Bekeer je! Waarom moeten mensen zich tot die God van jou bekeren? Misschien hebben ze geen idee. Maar als je ze kan meegeven dat er geen beter leven is dan te leven met Hem, dat Hij echt geluk geeft, dat Hij van je houdt, dat Hij je redder is, geef je ze een reden om zich er in te verdiepen, er meer van te willen weten.

Bij mijn vader was de tekst op de rouwkaart en de grafsteen bijvoorbeeld:

Van oudsher is God een schuilplaats, zijn armen dragen u voor eeuwig.

Een heel bekende tekst die ik erg mooi vind is:

Ik ben de opstanding en het leven, wie in Mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor MoesTuin » 24 nov 2018 13:15

elburger schreef:Niemand ontkomt eraan, niemand wil er liever niet bij stilstaan, maar voor een ieder van ons komt éénmaal de ure dat onze Hemelse Vader ons onze laatste ademtocht doet uitblazen.
Als je jong bent en volop in het leven staat, gezond bent dan ben je er niet mee bezig dat ieder moment de laatste kan zijn, en dat moet ook niet.
Maar als je in de herfst of winter van jouw leven bent gekomen, of ernstig ziek bent, dan ga je er misschien wel over nadenken.
Zo ook ik.

Welke tekst zou ik op mijn rouwkaart willen laten zetten en welke tekst op het grafmonument?
Waarom deze tekst?

Ik ben daarin nog zoekende, misschien krijg ik hier wel hele mooie suggesties.
Brand maar los.


Ik weet het ook echt nog niet en ben daar ook niet zo heel erg mee bezig moet ik zeggen.
Ook voor hoeveel waarde dit heeft eventueel.
t blijft toch ook achter, maar wel besef ik heel goed als een getuigenis voor anderen, dat is ook een mooie wetenschap.
Maar ik moet dat allemaal nog eens goed overdenken, vind dat niet gemakkelijk.

Mijn ouders waren daar ook laat mee, maar mijn moeder leeft nog en mijn vader is wel overleden en op zijn grafsteen staat zijn getuigenis....

"Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden"

In Jezus Christus ontslapen mijn lieve man, onze vader en opa


En op de begravenis zongen we God de eer in de dankdienst voor zijn leven van God gekregen en door God weer tot zich genomen van eeuwigheid tot in aller eeuwigheid.
De enigste wens van mijn vader was dat, God de eer in de dankdienst aan voor zijn leven aan Hem....het "Ere zij God" (zoals de engelen ook zongen) moest zeker gezongen worden en zo gebeurde het ook.



de dag na het afscheid nemen en de begrafenis werd ik wakker en keek naar buiten en zag in de wolken slierten een kruis afgetekend, ja hét Kruis met daarachter de opkomende zon in beeld.
vader is Thuis bij Zijn Hemelse Vader.
Gode zij dank!
God is een Levende God van nabijheid aanwezigheid zichtbaarheid dwars door mensen en natuur heen.
Ja eens is daar het Weerzien, de verwachte Hoopvolle Toekomst in Geloof alleen in Christus en Hij zal het goed maken.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: grafsteen opschriften

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2018 09:38

elburger schreef:Niemand ontkomt eraan, niemand wil er liever niet bij stilstaan, maar voor een ieder van ons komt éénmaal de ure dat onze Hemelse Vader ons onze laatste ademtocht doet uitblazen.
Als je jong bent en volop in het leven staat, gezond bent dan ben je er niet mee bezig dat ieder moment de laatste kan zijn, en dat moet ook niet.
Maar als je in de herfst of winter van jouw leven bent gekomen, of ernstig ziek bent, dan ga je er misschien wel over nadenken.
Zo ook ik.

Welke tekst zou ik op mijn rouwkaart willen laten zetten en welke tekst op het grafmonument?
Waarom deze tekst?

Ik ben daarin nog zoekende, misschien krijg ik hier wel hele mooie suggesties.
Brand maar los.

Ik heb mijn grafsteen al uitgezocht, alsmede de plaats waar ik begraven wil worden. De tekst: dat laat ik mijn nabestaanden beslissen, al heb ik zelf een voorkeur voor een tekst uit Kolosenzen: "Met Christus geborgen in God".
Wat mijn nabestaanden er t.z.t. uiteindelijk daadwerkelijk op zullen zetten maakt me niet heel veel uit, ik zal het zelf niet meer lezen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten