Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 02 nov 2018 19:38

Ach ja, die vragenrubriek .... Volgens mij blijft ie alleen in stand wanneer leraars/dominees/voorgangers niet proberen om mensen zelf te laten nadenken. Goede leraars maken zichzelf immers overbodig.
Dan komen er heus geen vragen meer binnen over kleding, muziek, facebook en allerlei andere 'kinderpraat.'
Regels opvolgen is leven naar de letter, niet naar de geest. Kinderen hebben regels nodig (lees Galaten 3 eens)
En grutjes, als je dan in de Bijbel niets kunt vinden over spijkerbroeken, facebook, internet, rockmuziek blablabla; ta, dan heb je een probleem en daarvoor heb je een 'deskundige' nodig. Domi-mamma/domi-pappa ''mag ik dit, is dat fout?'' Maar heb je dan niet de Geest ontvangen?
Proberen voorgangers mensen bewust klein te houden (om ze onder controle te houden?) of denken ze dat je gestudeerd moet hebben om kennis van goed en kwaad te hebben, wat mag en wat niet mag?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 02 nov 2018 23:00

.
naamloos schreef:Ach ja, die vragenrubriek .... Volgens mij blijft ie alleen in stand wanneer leraars/dominees/voorgangers niet proberen om mensen zelf te laten nadenken. Goede leraars maken zichzelf immers overbodig.
Dan komen er heus geen vragen meer binnen over kleding, muziek, facebook en allerlei andere 'kinderpraat.'
Regels opvolgen is leven naar de letter, niet naar de geest. Kinderen hebben regels nodig (lees Galaten 3 eens)
En grutjes, als je dan in de Bijbel niets kunt vinden over spijkerbroeken, facebook, internet, rockmuziek blablabla; ta, dan heb je een probleem en daarvoor heb je een 'deskundige' nodig. Domi-mamma/domi-pappa ''mag ik dit, is dat fout?'' Maar heb je dan niet de Geest ontvangen?
Proberen voorgangers mensen bewust klein te houden (om ze onder controle te houden?) of denken ze dat je gestudeerd moet hebben om kennis van goed en kwaad te hebben, wat mag en wat niet mag?


Ja, inderdaad! Nu heeft ook de housemuziek het weer gedaan. Overal waar geen kerkorgel bij wordt gebruikt is blijkbaar uit de hel afkomstig... ja hoor...

Bewust klein houden van mensen zal het niet zijn, Naamloos. Vrijheid is mensen gewoon een gruwel. Ze creëren een hoos aan regeltjes en wetjes en daar houden ze zichzelf en elkaar aan. Persoonlijke smaak is daarbij niet zelden van grote invloed op of iets mag of niet. Waar regeltjes en wetjes heersen, in plaats van vrijheid, daar krijg je nu eenmaal een hoop vragen. Dan willen mensen precies horen hoe ze binnen de lijntjes moeten kleuren, wil het de toets van 'christelijk-zijn' kunnen doorstaan.

De kunst om toch voor elkaar te krijgen wat ze in hun hart het liefst zouden willen doen is constant de grenzen van het toelaatbare opzoeken, want ja, kinderen hè? De grens van wat men toelaatbaar acht verschuift ook met de tand des tijds, waarmee wordt aangetoond dat het met 'christelijk-zijn' helemaal niets te maken heeft, maar alles met menselijke inzettingen en bepalingen.

Christelijk zijn heeft met het hart te maken, of liever gezegd, met de gesteldheid van het hart. Ze poetsen de buitenkant op, maar ze vergeten de binnenkant. De liefde, de vrijheid, het licht, het reine, de vrede en de rust. Dat alles is uit God. De mens heeft een nieuw hart nodig en geen nieuwe wet.

.
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2018 13:02

Met het antwoord op DEZE VRAAG ben ik het niet geheel eens.
Met name vanwege deze zin:
Laat je echtgenoot het woord voor jou doen als je het zelf (te) moeilijk vindt!

Waarom zou je je dan verschuilen achter een echtgenoot? Zij heeft een conflict met haar. Hij blijkbaar niet.
Mevrouw Rots zegt terecht dat zij een duidelijke boodschap af moet geven, dat wordt het niet als ze dit door haar man laat doen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 05 nov 2018 13:12

Met je eens Chaya. Zo leert het ze nooit. Ik heb zelf een zoon die erg bescheiden is en niet voor zichzelf durft op te komen. Ik moedig hem altijd aan het gesprek toch aan te gaan, en benadruk dan dat hij mag zeggen wat híj vindt op een manier die bij hém past.
We oefenen zo'n gesprek dan samen, en vervolgens moet hij het toch echt zelf doen. (en ik maak het hem dan ook echt lastig bij zo'n oefen-gesprek) Het is voor hem een enorme opsteker als hij dat zelf doet en zo'n gesprek weer prima is verlopen. Hij zou niet bij me opkomen het gesprek voor hem te doen, want daar is hij niet echt mee geholpen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2018 13:52

Chaya schreef:Met het antwoord op DEZE VRAAG ben ik het niet geheel eens.
Met name vanwege deze zin:
Laat je echtgenoot het woord voor jou doen als je het zelf (te) moeilijk vindt!

Waarom zou je je dan verschuilen achter een echtgenoot? Zij heeft een conflict met haar. Hij blijkbaar niet.
Mevrouw Rots zegt terecht dat zij een duidelijke boodschap af moet geven, dat wordt het niet als ze dit door haar man laat doen.

Als het altijd zo is dat ze haar mondje niet durft te roeren is het advies inderdaad niet al te best.
Als dit echter de enige persoon is waarmee ze dit probleem heeft kan ik me wel in het advies vinden.

De laatste zin van de vraag lijkt echter inderdaad te impliceren dat dit een breder probleem is. Dan is verschuilen achter een echtgenoot niet wijs inderdaad.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2018 14:10

Nina schreef:Met je eens Chaya. Zo leert het ze nooit. Ik heb zelf een zoon die erg bescheiden is en niet voor zichzelf durft op te komen. Ik moedig hem altijd aan het gesprek toch aan te gaan, en benadruk dan dat hij mag zeggen wat híj vindt op een manier die bij hém past.
We oefenen zo'n gesprek dan samen, en vervolgens moet hij het toch echt zelf doen. (en ik maak het hem dan ook echt lastig bij zo'n oefen-gesprek) Het is voor hem een enorme opsteker als hij dat zelf doet en zo'n gesprek weer prima is verlopen. Hij zou niet bij me opkomen het gesprek voor hem te doen, want daar is hij niet echt mee geholpen.

Persoonlijk ben ik nogal allergisch voor echtgenootbemoeienissen.
Daar heb ik heel veel ellende van gezien.
De vrouw flikt iets en de man mag het dan oplossen.
In dit geval dan niet, maar je hebt geen echtgenoot om een kwestie tussen een vriendin/kennis en jou op te lossen.
StillAwake schreef:Als dit echter de enige persoon is waarmee ze dit probleem heeft kan ik me wel in het advies vinden.

Die begrijp ik niet.

Ik snap het probleem. Ik was zelf een thuismoeder toen de kinderen klein waren en ik werd ook gebruikt als "dropcentrum".
Het liep de spuigaten werkelijk uit, want ik kon op een gegeven moment niet weigeren omdat moeder er op gerekend had.
Mensen gaan je grens over als je die niet goed aangeeft.
En dat moet je dan leren, want anders is dit een terugkerend probleem.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2018 15:09

Chaya schreef:Die begrijp ik niet.

Als er 1 persoon is bij wie je dit probleem ervaart kan het zijn dat het niet aan jezelf ligt.
Dan kan het nuttig zijn om een ander te vragen het ter sprake te brengen.
Als het echter een probleem is wat je bij veel personen ondervindt ligt het (deels) aan jezelf, en moet je daar aan werken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2018 15:42

StillAwake schreef:Als er 1 persoon is bij wie je dit probleem ervaart kan het zijn dat het niet aan jezelf ligt.
Dan kan het nuttig zijn om een ander te vragen het ter sprake te brengen.
Als het echter een probleem is wat je bij veel personen ondervindt ligt het (deels) aan jezelf, en moet je daar aan werken.

Ja dat kan het idd nuttig zijn, maar moet dit persé een echtgenoot zijn?
En als dat zo is, hij kan op de achtergrond sturend aanwezig zijn, maar ik vind dat hij niet daadwerkelijk met die persoon in gesprek moet gaan.
Want dan is het zijn probleem en niet het hare!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 08 nov 2018 16:08

Een oprecht en waar antwoord voor al de twijfelaars, bezwaarden en bedrukten over de vraag of je wel echt bekeerd bent en je de zonden last wel echt zwaar genoeg voelt drukken en daar de nadruk op blijven leggen en daar in blijven hangen maar ondertussen het belangrijkste vergeten.
Blijf toch niet steken in het moeras van twijfel.
Een zegen voor deze kerk gemeenschap en allen daarbuiten deze man!


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/263 ... -bekering/
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 nov 2018 00:20

Hart vol vragen
Wat een prachtig antwoord.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 19 nov 2018 18:01

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/264 ... emeenten-/

Scheuring binnen de Gereformeerde Gemeenten?

Vraag

Graag deze vraag laten beantwoorden door een Ger. Gem.-predikant of ambtsdrager. Steeds meer hoor ik om mij heen dat een scheuring binnen de Gereformeerde Gemeenten aanstaande is. Dat er teveel verwijdering aan het ontstaan is tussen verschillende gemeenten, predikanten en ambtsdragers. Een deel (wat kritisch tegenover de Ger. Gem. is) zou dan overgaan naar HHK of PKN en het andere deel (grootste deel) zal aansluiting begeren te zoeken bij de Ger. Gem. in Ned. Om zo weer als eenheid verder te gaan als Gereformeerde Gemeenten. Ik maak me hier grote zorgen over. Dat ik dit steeds vaker hoor geeft ook aan in welke tijd we leven. Hoe moet ik hier mee omgaan? Dit is toch niet Bijbels?


Antwoord

Dat klopt!


Een interessante reactie. Ds. Tuinier zegt terecht in dat het goed zou zijn als een kerkgenootschap, bijvoorbeeld de GerGem, zich zou samenvoegen met één of meerdere andere kerkgenootschappen. Dit betekent dat de eenheid van de kerk dichterbij komt. Dat is precies wat Jezus bedoelt als Hij zegt: Johannes 17: 21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 20 nov 2018 08:24

Prisma23 schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26411/scheuring-binnen-de-gereformeerdegemeenten-/



Scheuring binnen de Gereformeerde Gemeenten?

Vraag

Graag deze vraag laten beantwoorden door een Ger. Gem.-predikant of ambtsdrager. Steeds meer hoor ik om mij heen dat een scheuring binnen de Gereformeerde Gemeenten aanstaande is. Dat er teveel verwijdering aan het ontstaan is tussen verschillende gemeenten, predikanten en ambtsdragers. Een deel (wat kritisch tegenover de Ger. Gem. is) zou dan overgaan naar HHK of PKN en het andere deel (grootste deel) zal aansluiting begeren te zoeken bij de Ger. Gem. in Ned. Om zo weer als eenheid verder te gaan als Gereformeerde Gemeenten. Ik maak me hier grote zorgen over. Dat ik dit steeds vaker hoor geeft ook aan in welke tijd we leven. Hoe moet ik hier mee omgaan? Dit is toch niet Bijbels?


Antwoord

Dat klopt!


Een interessante reactie. Ds. Tuinier zegt terecht in dat het goed zou zijn als een kerkgenootschap, bijvoorbeeld de GerGem, zich zou samenvoegen met één of meerdere andere kerkgenootschappen. Dit betekent dat de eenheid van de kerk dichterbij komt. Dat is precies wat Jezus bedoelt als Hij zegt: Johannes 17: 21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Wijs antwoord inderdaad.
Wel jammer dat er nog even gezegd moet worden dat de andere genootschappen ook genoeg fouten maken (geheel waar, maar niet ter zake doende).
Ik snap alleen twee dingen niet in het antwoord. "De gemeenschap der Heiligen overstijgt kerkmuren" en "God heeft me in dig genootschap geplaatst" voelen aan als een tegenstrijdigheid (al zijn ze allebei volledig waar en niet te ontkennen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 29 nov 2018 10:39

StillAwake schreef:Wijs antwoord inderdaad.
Wel jammer dat er nog even gezegd moet worden dat de andere genootschappen ook genoeg fouten maken (geheel waar, maar niet ter zake doende).
Ik snap alleen twee dingen niet in het antwoord. "De gemeenschap der Heiligen overstijgt kerkmuren" en "God heeft me in dig genootschap geplaatst" voelen aan als een tegenstrijdigheid (al zijn ze allebei volledig waar en niet te ontkennen).

Inderdaad....diverse kerkgemeenschappen beweren voluit bijbels te zijn ( maar de ander doet t niet goed)
Juist die verdeeldheid in kerkelijk land is niet bijbels.
Maar men sluit de ogen hiervoor.
Al die scheuren in kerkelijk land gebeuren niet voor niets....." Opdat zij allen Één zijn"
"Christus is de Goede Herder van de ene grote kudde"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

De grimmige gereformeerde leer

Berichtdoor benefietdiner » 03 dec 2018 17:38

Dr. C. A. van der Sluijs geeft een antwoord op de vraag wat betekend: ‘een Ismael wordt nooit een Izak’.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -een-izak/

Het antwoord wat Dr. C. A. van der Sluijs geeft is (kort samengevat) de leer van Doctor Steenblok van de Gereformeerde Gemeente in Nederland dat 'het heil' uitsluitend aangeboden moest worden aan 'schuldverslagen zielen' de wedergeborenen. Voor alle anderen heeft het tóch geen zin, voor hen had God het niet bedoeld.

Een vreselijk dodelijk leer die te vergelijke is met zelfmoord.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De grimmige gereformeerde leer

Berichtdoor gravo » 03 dec 2018 18:42

benefietdiner schreef:Dr. C. A. van der Sluijs geeft een antwoord op de vraag wat betekend: ‘een Ismael wordt nooit een Izak’.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -een-izak/

Het antwoord wat Dr. C. A. van der Sluijs geeft is (kort samengevat) de leer van Doctor Steenblok van de Gereformeerde Gemeente in Nederland dat 'het heil' uitsluitend aangeboden moest worden aan 'schuldverslagen zielen' de wedergeborenen. Voor alle anderen heeft het tóch geen zin, voor hen had God het niet bedoeld.

Een vreselijk dodelijk leer die te vergelijke is met zelfmoord.

Daar lijkt het wel op, maar toch denk ik dat hier wat anders bedoeld wordt. Dr. van der Sluijs vraagt aandacht voor de niet te vermijden werkelijkheid dat er in the end gelovigen en ongelovigen zullen zijn. Daarover heeft het gereformeerde protestantisme lang en diep nagedacht en de sleutel gevonden in het welbehagen van God. Je zou beter kunnen zeggen: ze hebben de sleutel daar laten liggen. Bij God.
Niet de leer is hier grimmig, maar de realiteit is grimmig. De leer wil die grimmige realiteit echter niet losmaken van God, de Almachtige, want dan is God her en der machteloos geworden en is alles verloren.
Wanneer we ons werkelijk met heel ons hebben en houden aan God overgeven (in geloof), dan zal dat ook moeten gelden voor alle dingen die we verschrikkelijk en onnavolgbaar vinden. Dat kan gaan om persoonlijke slagen (ziekte, tegenslag, verlies), maar het gaat ook over onoplosbare levensvragen waarom sommigen wel en anderen niet vroeg sterven, sommigen wel en anderen niet tot geloof komen. De raadsels waar we mee tobben...laten we ook in die gevallen aan God. En de "technische", theologische term daarvoor is dat God soeverein is en dat alleen Zijn besluiten (Raad Gods) gelden, zelfs als het de uiteindelijke bestemming (destinatie) van mensen betreft.
Dan lijkt het er wel eens op dat God het verkeerd doet, dat wij barmhartiger zouden willen zijn dan God, maar de gereformeerde leer tikt ons dan op de vingers: ga niet in tegen de Raad Gods. Geef dat diepe geloof niet op. Wat God doet is het beste. Als je dat niet kunt of wilt geloven, zoek je heil dan elders, bij een god die het beter doet in jouw ogen.
Het gaat om de onvoorwaardelijke overgave aan de God van Abraham, Izaak en Jacob. Vertrouwend dat Gods weg de beste is en ook de beste uitkomst zal hebben. Moeilijk, maar wel wijs en diep gelovig!

Deze houding betekent dus helemaal niet dan wij nu zekerheid hebben over het eeuwige wel of wee van iemand. Die koppeling moet je nooit direct maken. Nee, dit gaat alleen maar over de ontzagwekkende realiteit dat er mensen wel en niet gelovig zullen zijn. En dat die uitkomst voor God nooit een uit-de-hand-gelopen-zaak is. Dat dat in de Raad Gods verborgen ligt. Met een dikke streep onder verborgen. Het is dus een belijdend spreken. Wij zien het, maar doorgronden het niet. Daarom kunnen wij alleen door geloof omhelzen, dat niets zich onttrekt aan Zijn wil.

Natuurlijk is het een bikkelharde uitspraak: "een Ismaël wordt nooit een Izak". Bedoeld om ons met de huiveringwekkende werkelijkheid van een mogelijk terugtreden van God in een mensenleven te confronteren. Ik houd persoonlijk niet erg van deze manier van spreken. De kracht van de uitspraak straalt wat mij betreft net wat teveel af op deze predikant: kijk toch eens hoe hard dr. van der Sluijs het weer durft te zeggen. Ik proef daar een zweem van krachtpatserij, macho-gedrag en ondeugdelijke fierheid in.

Maar in de grond van de zaak heeft hij gelijk. Als God niet soeverein is, wie is het dan?

Er had wel wat achteraan mogen komen: namelijk welke troost dit radicale godsvertrouwen aan mensen geeft. Wat de grote genade is van deze leer, het verlossende en het bevrijdende. Elk woord dat we krachtig willen brengen, moet ook tot jaloersheid wekken. Dat doet het op deze manier gebracht, te weinig.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten