Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 04 nov 2018 07:13

.
naamloos schreef:Ja. Ik vind het rechtvaardig om -ongeacht wat ik zelf geloof- iemand aan zijn eigen woord te houden en em op grond daarvan aan te spreken.
Maar je voorbeeld is niet zo toepasselijk, want ik heb tegenover jou alleen Bijbelteksten gebruikt waar ik zelf ook helemaal in geloof.


Het is niet rechtvaardig, wanneer het doel is om anderen te veroordelen en niet om te waarschuwen of uit zorg en liefde. Kijk naar de Heere Jezus, Die confronteerde ons op een niet zachtzinnige wijze met onze eigen hypocrisie en onrechtvaardigheid. Hij handelde uit liefde en Zijn doel was altijd om te behouden en te waarschuwen.

Wat is beter: de waarheid of een leugen? Wat is er liefdevoller dan iemand rechtstreeks de waarheid zeggen? De waarheid is hard voor hen die het niet willen horen, maar dat is wat licht doet met mensen in de duisternis. Het licht laat dingen zien die ze voorheen niet zagen, maar die ze wel (weg)wijs maken. Dat is hoe God werkt.

naamloos schreef:Jazeker is die rechter rechtvaardig naar de verdachte toe. De verdachte had het vonnis waarschijnlijk liever van een rechtvaardige rechter gehoord, en uiteraard heeft de rechter zelf niet het recht de wetten te overtreden, maar dat alles maakt zijn vonnis niet onrechtvaardig.


Precies, de rechter is niet rechtvaardig. Ik had het niet over het vonnis, maar over dat de rechter de verdachte een veeg uit de pan geeft, c.q. veroordeelt om iets wat hij zelf ook doet. Splinter... balk, dat werk.

naamloos schreef:Ook dit vind ik geen goed voorbeeld wat de situatie recht doet, want het gaat uitsluitend om negatieve dingen. Ik heb een ander voorbeeld:
Wij houden allebei van dieren en daarom ben ik een overtuigt vegetariër maar jij gaat een sprong verder en bent een overtuigt veganist.
Op een gegeven moment denk ik te zien dat jij een biefstuk zit te verorberen.
Ik spreek jou daar op aan, maar jij vind dat ik daar geen recht toe heb omdat ik slechts vegetariër ben en geen veganist.
Ik vind mezelf helemaal niet hypocriet als ik (ook nog eens als vegetariër) wat over je vermeende biefstukje zeg.
Zelfs als jij in een wollen trui een eitje zit te eten kan ik (en iedereen) daar zonder hypocriet te zijn rustig iets over zeggen.
Want hoewel ik als vegetariër daar niets op tegen heb kun jij dat als veganist niet maken.


Dus ik handel als veganist zelf niet volgens mijn overtuiging en ik vind dat jij geen recht hebt om mij daarop aan te spreken? Waarin handel ik dan niet volgens mijn eigen overtuiging? Wat is mijn overtreding? Als ik niet recht wandel dan zou ik dat wel graag horen. Niet als veganist, maar in het echt.

naamloos schreef:Overgezet: ik heb het in deze discussie alleen maar over onze overeenkomsten gehad (al verschilt onze interpretatie over Bijbelteksten, in die zin komen we niet met elkaar overeen). Maar omdat je weet dat we op andere punten (geen hoofdzaken) verschillen doe je alles af als 'spotten'.
Ik kan me nog voorstellen dat een veganist het 'spotten' vindt wanneer een dierenliefhebber niet verder gaat dan vegetariër zijn.
Maar ze zijn het wél roerend met elkaar eens als het over vlees eten gaat. Echter, bij jou is het alles of niks.


Naamloos, ik doe niet alles af als spotten. Wellicht halen we nu wat zaken door elkaar. Ik heb uitgelegd wat ik precies onder spotten versta. Aangezien we ons beiden niet vrij kunnen uitspreken, wil ik het (voor hier althans) bij laten. Als je wilt dan stuur ik je over dit onderwerp liever een pb of mail.

naamloos schreef:Nog steeds over mijn punt heen. Ooit was er een tijd dat het O.T. er niet was. Hoe moesten de mensen in die tijd toetsen?
Je zou het ontstaan van de Bijbel, m.n. het N.T. eens moeten onderzoeken, maar daar zal ik hier maar verder niet op ingaan.


De opdracht om te toetsen aan de Schrift is een christelijke opdracht, dus van ná Christus. Daarvoor handelde God op andere manieren waaruit Zijn gezag bleek, zoals: plagen, tekenen, wonderen, engelen, etc. Dat gebeurt nog steeds, maar God heeft Zich verbonden aan en uitgesproken in het Woord, in de Bijbel. Daaraan kunnen we nu toetsen. Het Woord is de Heere Jezus Christus en de Bijbel spreekt van het Woord, zowel het Oude als Nieuwe Testament. Het O.T. ziet uit naar de komst van de Messias en voorzegt het en het N.T. spreekt van de Messias, over liever gezegd: is de sprekende Messias. "Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen", schrijft Johannes.

Wat valt er te onderzoeken? Waarheid is waarheid en de waarheid wordt bevestigd door de Geest. Als ik de Bijbel lees dan herken ik het, omdat het waar is wat er staat. De Heere Jezus zegt over gelovigen:

"En de Joden verwonderden zich en zeiden: Hoe kent Hij de Schriften zonder daarin onderwezen te zijn? Jezus antwoordde hun en zei: Mijn onderricht is niet van Mij, maar van Hem Die Mij gezonden heeft. Als iemand de wil heeft om Zijn wil te doen, zal hij van dit onderricht weten of het uit God is, of dat Ik vanuit Mijzelf spreek. Wie vanuit zichzelf spreekt, zoekt zijn eigen eer, maar Wie de eer zoekt van Hem Die Hem gezonden heeft, Die is waarachtig en geen ongerechtigheid is in Hem." (Johannes 7:15-18)

"Jezus dan zei tegen de Joden die in Hem geloofden: Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen, en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken." (Johannes 8:31-32)

Een gelovige weet of het uit God is of niet, omdat hij of zij de waarheid kent. God heeft de waarheid aan hen geopenbaard. De Heere Jezus:

"In die tijd antwoordde Jezus en zei: Ik dank U, Vader, Heere van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard. Ja, Vader, want zo was het Uw welbehagen.

Alle dingen zijn Mij overgegeven door Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren. Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
" (Mattheüs 11:25-30)

Als ik van God Zelf de waarheid heb vernomen, waarom zou ik dan het ontstaan van de Bijbel onderzoeken? Ik weet hoe het ontstaan is, omdat de Geest Die het heeft doen ontstaan ook in mij als gelovige woont. Hij bevestigt Zijn Woord in mij. Paulus schrijft:

"Maar het is zoals geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben. Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God. Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God.

En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn. Van die dingen spreken wij ook, niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken.
" (1 Korinthe 2:9-13).

naamloos schreef:Jawel. Je zou het bijna vergeten maar dit topic gaat nou eenmaal over wedergeboorte.
Dus probeerde ik het die richting weer op te sturen.


Goed idee. Ik stuur met je mee :wink:

naamloos schreef:En die onnutte dienstknechten, dat is dan weer wat eenzijdig en klinkt nogal negatief. Dat kan ook zo:
Goed gedaan, goede en trouwe dienaar, over weinig bent u trouw geweest, over veel zal ik u aanstellen;
Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
En de stralende bruid, de vrouw van het Lam ... genoeg gecompenseerd?


Het mag dan eenzijdig zijn, maar het is allesbehalve negatief. Sterker nog er is weinig wat me meer verheugt en blij maakt dan dat alle eer en glorie naar God gaat. Ik hoop althans dat ik altijd Zijn eer zoek en niet mijn eer. Mocht ik daarvoor loon ontvangen, dan zegt dat alles over de onvoorwaardelijke liefde en genade van God en weinig over mij als dienaar, want zelf verdiend heb ik het in elk geval niet.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 04 nov 2018 14:49

DeDwaler schreef:Het is niet rechtvaardig, wanneer het doel is om anderen te veroordelen en niet om te waarschuwen of uit zorg en liefde.
Ik heb niemand veroordeeld. Mijn doel was jou post van za aug 18, 2018 5:46 am pagina 6 te weerleggen. En daarbij heb ik Bijbelteksten gebruikt.
DeDwaler schreef:Precies, de rechter is niet rechtvaardig. Ik had het niet over het vonnis, maar over dat de rechter de verdachte een veeg uit de pan geeft, c.q. veroordeelt om iets wat hij zelf ook doet. Splinter... balk, dat werk.
Alleen, ik veroordeel helemaal niet iets bij een ander wat ik mezelf wel toe sta. En daarom is het geen goed voorbeeld.
DeDwaler schreef:Dus ik handel als veganist zelf niet volgens mijn overtuiging en ik vind dat jij geen recht hebt om mij daarop aan te spreken? Waarin handel ik dan niet volgens mijn eigen overtuiging? Wat is mijn overtreding? Als ik niet recht wandel dan zou ik dat wel graag horen. Niet als veganist, maar in het echt.
Ik heb het niet over je handel (wat weet ik daar nou van?)
Ik reageerde op jouw interpretatie van de woorden van Jezus uit Johannes omdat ik het met jou toepassing daarvan niet eens ben.
En uiteraard denken we van elkaar dat de ander het verkeerd ziet. Ik geloof dus helemaal niet dat je je eigen overtuiging niet volgt.
Maar dat betekent niet automatisch dat jou overtuiging en interpretatie goed is. En dat geldt natuurlijk ook andersom.
Ik heb mijn mening onderbouwd met een aantal Bijbelteksten en met ervaringen van de realiteit uit de praktijk.
Maar jij vindt dat ik het recht niet heb de Bijbel te gebruiken omdat ik anders over de Bijbel denk dan jij. Dat noem je spotten.
Het punt wat ik vanuit mijn voorbeeld duidelijk wil maken is dat ik zeker wel Bijbelteksten mag gebruiken waar in geloof, want daarin stemmen we overeen. (ook al hebben we een verschillende interpretatie)
Dat jij verder nog een beetje meer gelooft dan ik is hetzelfde als in mijn voorbeeld dat een veganist verder gaat dan een vegetariër.
En wat jij hier ''overtreding'' noemt is gewoon verschil van inzicht over de toepassing van Jezus woorden. (we geloven beide in Zijn woorden)
In principe mag ik (en iedereen) jou aanspreken op de hele Bijbel (ongeachte wat iemand zelf gelooft) omdat je zelf aangeeft de Bijbel van kaft tot kaft te geloven. Hoeveel te meer mag ik dan tegenover jou die Bijbelteksten gebruiken waar ik zelf ook van harte in geloof.
Ik heb geen Bijbelteksten gebruikt om jou te veroordelen, maar om je interpretatie te weerleggen.
DeDwaler schreef:De opdracht om te toetsen aan de Schrift is een christelijke opdracht, dus van ná Christus.
Nee hoor, in het O.T. moet je evengoed niet alles zomaar aannemen wat profeten zeggen. Zie Deuteronomium 13 en 18 bijvoorbeeld.
Maar goed, ik zou over dit onderwerp nog wel een heleboel kunnen zeggen, maar dat zal ik maar niet doen in dit topic.
DeDwaler schreef:Naamloos, ik doe niet alles af als spotten. Wellicht halen we nu wat zaken door elkaar. Ik heb uitgelegd wat ik precies onder spotten versta. Aangezien we ons beiden niet vrij kunnen uitspreken, wil ik het (voor hier althans) bij laten. Als je wilt dan stuur ik je over dit onderwerp liever een pb of mail.
Als je nog wat zeggen wilt, mij best. En anders dan laten we het hierbij.

@Naamloos: ''Jawel. Je zou het bijna vergeten maar dit topic gaat nou eenmaal over wedergeboorte.
Dus probeerde ik het die richting weer op te sturen.''
DeDwaler schreef:Goed idee. Ik stuur met je mee
Laten we dat maar doen dan. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 04 nov 2018 17:01

We zijn dus weer aanbeland bij de wedergeboorte:

Wat vaak te zien is, iemand zegt wedergeboren te zijn maar zegt van zichzelf ook steeds weer dat hij zelf wedergeboren moet worden.
Het verlengde daarvan is dat er gezegt wordt dat Jezus hen verlost en bevrijdt heeft van alle zonden en de relatie tussen God en hen daarom is hersteld, maar zegt nog steeds gebukt te gaan onder de zonde en roept: ik ellendig mens.

Dan vraag ik mij af, of ze dan wel weten wat de wedergeboorte voor nut heeft (gehad) en wat het doel daar van is (geweest).

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 05 nov 2018 00:07

.
In reactie op je beide berichten (deze en die van 03 nov 2018 12:53), want de strekking is hetzelfde.

Veendam schreef:We zijn dus weer aanbeland bij de wedergeboorte:

Wat vaak te zien is, iemand zegt wedergeboren te zijn maar zegt van zichzelf ook steeds weer dat hij zelf wedergeboren moet worden.


Aangezien ik aangesproken wordt zal ik het voornamelijk maar over mezelf hebben om misverstanden te voorkomen.

Ik ben wedergeboren en hoef niet opnieuw wedergeboren te worden. Dit is wat ik zei: "Je kunt het jezelf opleggen, maar je kunt je hart niet veranderen. Dat kan alleen God. We moeten wedergeboren worden, omdat we een nieuw hart van vlees nodig hebben en een nieuwe geest, zodat we Gods Koninkrijk zien en kunnen binnengaan.". Ik doel daarbij op de mensheid in het algemeen, daarom sprak ik van 'we'.

De mens(heid) is in slavernij van de zonde. Wij kunnen onszelf niet veranderen en daarom moeten we wederom geboren worden. Vroeger (voor mijn wedergeboorte) had ik de illusie dat ik mezelf kon veranderen (met hulp van God weliswaar), maar ik dacht desondanks dat ik het kon. Ik zag mijn zonde niet. Met zonde bedoel ik de slavernij van de zonde, de gevallen staat van de gehele mensheid in Adam. Mijn zonde hield me bij God vandaan en zorgde ervoor dat ik Hem, de ware God niet zocht, want ik zag Hem niet en ik miste Hem niet. De Bijbel las ik selectief en ik maakte onderscheid tussen mezelf en anderen, blind als ik was.

Er was echter een onoverkomelijke kloof tussen mezelf en God en die kloof was mijn eigen zondigheid, maar omdat ik mijn eigen zonde niet zag en er niet over hoorde, ervoer ik geen kloof. Het was in mijn eigen beleving (ongeloof) niet onmogelijk voor mij om God te dienen en om Hem belangrijker te maken dan alles in mij en mijzelf voor Hem prijs te geven.

Toen openbaarde God mij de waarheid door Zijn Woord en Hij opende mijn ogen voor mijn slavernij van de zonde, mijn ongeloof en mijn liefde voor de duisternis en haat van het licht. Ik zag mijn onmogelijkheid en verloren toestand en toen bleef er maar één Naam over naar Wie ik kon vluchten. Dat was Jezus. Hij moest me vrijkopen en vrijmaken van mijn slavernij. Dat heeft Hij gedaan en toen werd ik wedergeboren. Hij gaf me een hart van vlees en Zijn Geest in mij en Hij vergaf me en maakte alles nieuw.

Veendam schreef:Het verlengde daarvan is dat er gezegt wordt dat Jezus hen verlost en bevrijdt heeft van alle zonden en de relatie tussen God en hen daarom is hersteld, maar zegt nog steeds gebukt te gaan onder de zonde en roept: ik ellendig mens.

Dan vraag ik mij af, of ze dan wel weten wat de wedergeboorte voor nut heeft (gehad) en wat het doel daar van is (geweest).


Ook al ben ik bevrijd en verlost van de zonde, dat betekent niet dat mijn oude ik er niet meer is. Mijn vlees is zondig en het zondigt, omdat dat niet anders kan. Het vlees kan niet anders dan zondigen en onderwerpt zich niet aan de wet van God. Zondigen gaat onwaarschijnlijk diep. Neem overspel bijvoorbeeld: dit zegt de Heere Jezus erover: "U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen. Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft." (Mattheüs 5:27-28).

Ik weet niet hoe het met jou zit, lieve Veendam, maar voor ik er zelfs erg in heb, dan heb ik me in mijn gedachten al schuldig gemaakt aan van alles en nog wat. Liefdeloosheid, hoogmoed, veroordelingen, lusten, boosheid, ongeduld en weet ik allemaal voor fraaie zaken (maar niet heus). Het alleen al denken is zondig en dat is wat zondigheid is en wat zondigen is. Dat is hoe God ons ziet als Hij niet door Zijn Zoon naar ons kijkt. Alleen in en door Zijn Zoon zijn we zondeloos. Dat betekent niet dat we zondeloos kunnen zijn. Dat kunnen we niet, omdat we ook nog met ons vlees te maken hebben. Om die reden zeg ik met Paulus:

"Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood? Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere. Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde." (Romeinen 7:23-26)

Als wedergeboren mens ben ik net als Paulus (toen hij dit schreef) niet reeds verlost van mijn lichaam. Met het vlees dien ik de wet van de zonde en met het verstand dien ik de wet van God. Mijn verstand is verlicht door God, waardoor ik de werken van mijn vlees zie en dan kan ik het voor God brengen en het met hulp van Zijn lieve Geest proberen te bestrijden en er niet naar handelen.

Dat is wat ik wil, dat God het van me wegneemt en dat doet Gods Geest, want Die neemt het boze weg en brengt er Zijn liefde voor in de plaats. Ik kan anderen liefhebben, omdat God mij liefheeft. Die twee tegenpolen, Geest en vlees, leven in mij als mens. Vroeger was ik alleen vlees en dood in zonden en overtredingen, maar nu leef ik door Gods Zoon, de Heere Jezus.

Gods liefde is onvoorwaardelijk en niet afhankelijk van iets in mij en dat vind ik zo wonderbaarlijk, dat ik er bijna geen woorden voor heb. Helemaal gezien het feit dat ik weet wat ik ben als mens en dan heeft God me nog gespaard met wat Hij liet zien van hoe diep de duisternis is waarin ik verstrikt zat.

Ik kan me voorstellen dat mensen (helemaal wanneer ze me kennen) denken: "Nou, nou... dat valt allemaal toch wel mee en zo erg ben jij toch niet, of wat val je jezelf af en wat ben je somber over de mens en je bent toch goed en liefdevol?". Maar het is de waarheid over mij en ik ben helemaal niet slecht in menselijk opzicht, maar heel gewoon, zoals velen. Het gaat echter niet om hoe andere mensen ons zien of hoe we onszelf zien, maar om hoe de volmaakte heilige God ons ziet. Dan blijft er bitter weinig van de eigen rechtvaardigheid over, zeg maar gerust helemaal niets.

Als ik dan de Bijbel lees en hoor wat de Heere Jezus allemaal over ons mensen zegt, dan denk ik: ja dat ben ik! Of ze nu Farizeeër of weet ik wat zijn, dat zijn mensen, net zoals wij allemaal. Hij heeft het ook over mij als mens. Ik was ziek, ik zat gevangen en verstrikt, ik was een slaaf van de zonde en verloren.

Ik dacht te geloven, maar het was geloof in mijn eigen rechtvaardigheid en dat was mijn ongeloof, omdat de rechtvaardigheid alleen uit God is en dat is Zijn eniggeboren Zoon. Hem geloofde ik niet, omdat ik niet aannam dat het in mijn geval waar was wat Hij zei. Ik begreep wat Jezus zei, maar ik dacht dat het niet voor mij gold en zo maakte ik God tot leugenaar. Ik nam het getuigenis van de Heere Jezus niet aan, totdat God mijn oren en hart opende voor de waarheid.

Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God, want bij God zijn alle dingen mogelijk. (Zie Markus 10:17-31)

.
.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 05 nov 2018 01:26

Veendam schreef:We zijn dus weer aanbeland bij de wedergeboorte:

Wat vaak te zien is, iemand zegt wedergeboren te zijn maar zegt van zichzelf ook steeds weer dat hij zelf wedergeboren moet worden.
Het verlengde daarvan is dat er gezegt wordt dat Jezus hen verlost en bevrijdt heeft van alle zonden en de relatie tussen God en hen daarom is hersteld, maar zegt nog steeds gebukt te gaan onder de zonde en roept: ik ellendig mens.

Dan vraag ik mij af, of ze dan wel weten wat de wedergeboorte voor nut heeft (gehad) en wat het doel daar van is (geweest).

Gewoon de eerste stap. Daarna uitroepen ik ellendig mens en dan in Romeinen 8 komen. Kinderen hebben de zonde niet overwonnen, jongelingen wel.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 05 nov 2018 10:28

coby6 schreef:Gewoon de eerste stap. Daarna uitroepen ik ellendig mens en dan in Romeinen 8 komen. Kinderen hebben de zonde niet overwonnen, jongelingen wel.


De gehele schepping ziet er naar uit dat de zonen Gods zullen opstaan en zullen doen alles wat Jezus verhoogt en eert en gezag en autoriteit zullen uitoefenen hier op aarde.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 05 nov 2018 10:50

DeDwaler schreef:.
In reactie op je beide berichten (deze en die van 03 nov 2018 12:53), want de strekking is hetzelfde.



Aangezien ik aangesproken wordt zal ik het voornamelijk maar over mezelf hebben om misverstanden te voorkomen.

Ik ben wedergeboren en hoef niet opnieuw wedergeboren te worden. Dit is wat ik zei: "Je kunt het jezelf opleggen, maar je kunt je hart niet veranderen. Dat kan alleen God. We moeten wedergeboren worden, omdat we een nieuw hart van vlees nodig hebben en een nieuwe geest, zodat we Gods Koninkrijk zien en kunnen binnengaan.". Ik doel daarbij op de mensheid in het algemeen, daarom sprak ik van 'we'.

De mens(heid) is in slavernij van de zonde. Wij kunnen onszelf niet veranderen en daarom moeten we wederom geboren worden. Vroeger (voor mijn wedergeboorte) had ik de illusie dat ik mezelf kon veranderen (met hulp van God weliswaar), maar ik dacht desondanks dat ik het kon. Ik zag mijn zonde niet. Met zonde bedoel ik de slavernij van de zonde, de gevallen staat van de gehele mensheid in Adam. Mijn zonde hield me bij God vandaan en zorgde ervoor dat ik Hem, de ware God niet zocht, want ik zag Hem niet en ik miste Hem niet. De Bijbel las ik selectief en ik maakte onderscheid tussen mezelf en anderen, blind als ik was.

Er was echter een onoverkomelijke kloof tussen mezelf en God en die kloof was mijn eigen zondigheid, maar omdat ik mijn eigen zonde niet zag en er niet over hoorde, ervoer ik geen kloof. Het was in mijn eigen beleving (ongeloof) niet onmogelijk voor mij om God te dienen en om Hem belangrijker te maken dan alles in mij en mijzelf voor Hem prijs te geven.

Toen openbaarde God mij de waarheid door Zijn Woord en Hij opende mijn ogen voor mijn slavernij van de zonde, mijn ongeloof en mijn liefde voor de duisternis en haat van het licht. Ik zag mijn onmogelijkheid en verloren toestand en toen bleef er maar één Naam over naar Wie ik kon vluchten. Dat was Jezus. Hij moest me vrijkopen en vrijmaken van mijn slavernij. Dat heeft Hij gedaan en toen werd ik wedergeboren. Hij gaf me een hart van vlees en Zijn Geest in mij en Hij vergaf me en maakte alles nieuw.



Ook al ben ik bevrijd en verlost van de zonde, dat betekent niet dat mijn oude ik er niet meer is. Mijn vlees is zondig en het zondigt, omdat dat niet anders kan. Het vlees kan niet anders dan zondigen en onderwerpt zich niet aan de wet van God. Zondigen gaat onwaarschijnlijk diep. Neem overspel bijvoorbeeld: dit zegt de Heere Jezus erover: "U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen. Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft." (Mattheüs 5:27-28).

Ik weet niet hoe het met jou zit, lieve Veendam, maar voor ik er zelfs erg in heb, dan heb ik me in mijn gedachten al schuldig gemaakt aan van alles en nog wat. Liefdeloosheid, hoogmoed, veroordelingen, lusten, boosheid, ongeduld en weet ik allemaal voor fraaie zaken (maar niet heus). Het alleen al denken is zondig en dat is wat zondigheid is en wat zondigen is. Dat is hoe God ons ziet als Hij niet door Zijn Zoon naar ons kijkt. Alleen in en door Zijn Zoon zijn we zondeloos. Dat betekent niet dat we zondeloos kunnen zijn. Dat kunnen we niet, omdat we ook nog met ons vlees te maken hebben. Om die reden zeg ik met Paulus:

"Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood? Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere. Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde." (Romeinen 7:23-26)

Als wedergeboren mens ben ik net als Paulus (toen hij dit schreef) niet reeds verlost van mijn lichaam. Met het vlees dien ik de wet van de zonde en met het verstand dien ik de wet van God. Mijn verstand is verlicht door God, waardoor ik de werken van mijn vlees zie en dan kan ik het voor God brengen en het met hulp van Zijn lieve Geest proberen te bestrijden en er niet naar handelen.

Dat is wat ik wil, dat God het van me wegneemt en dat doet Gods Geest, want Die neemt het boze weg en brengt er Zijn liefde voor in de plaats. Ik kan anderen liefhebben, omdat God mij liefheeft. Die twee tegenpolen, Geest en vlees, leven in mij als mens. Vroeger was ik alleen vlees en dood in zonden en overtredingen, maar nu leef ik door Gods Zoon, de Heere Jezus.

Gods liefde is onvoorwaardelijk en niet afhankelijk van iets in mij en dat vind ik zo wonderbaarlijk, dat ik er bijna geen woorden voor heb. Helemaal gezien het feit dat ik weet wat ik ben als mens en dan heeft God me nog gespaard met wat Hij liet zien van hoe diep de duisternis is waarin ik verstrikt zat.

Ik kan me voorstellen dat mensen (helemaal wanneer ze me kennen) denken: "Nou, nou... dat valt allemaal toch wel mee en zo erg ben jij toch niet, of wat val je jezelf af en wat ben je somber over de mens en je bent toch goed en liefdevol?". Maar het is de waarheid over mij en ik ben helemaal niet slecht in menselijk opzicht, maar heel gewoon, zoals velen. Het gaat echter niet om hoe andere mensen ons zien of hoe we onszelf zien, maar om hoe de volmaakte heilige God ons ziet. Dan blijft er bitter weinig van de eigen rechtvaardigheid over, zeg maar gerust helemaal niets.

Als ik dan de Bijbel lees en hoor wat de Heere Jezus allemaal over ons mensen zegt, dan denk ik: ja dat ben ik! Of ze nu Farizeeër of weet ik wat zijn, dat zijn mensen, net zoals wij allemaal. Hij heeft het ook over mij als mens. Ik was ziek, ik zat gevangen en verstrikt, ik was een slaaf van de zonde en verloren.

Ik dacht te geloven, maar het was geloof in mijn eigen rechtvaardigheid en dat was mijn ongeloof, omdat de rechtvaardigheid alleen uit God is en dat is Zijn eniggeboren Zoon. Hem geloofde ik niet, omdat ik niet aannam dat het in mijn geval waar was wat Hij zei. Ik begreep wat Jezus zei, maar ik dacht dat het niet voor mij gold en zo maakte ik God tot leugenaar. Ik nam het getuigenis van de Heere Jezus niet aan, totdat God mijn oren en hart opende voor de waarheid.

Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God, want bij God zijn alle dingen mogelijk. (Zie Markus 10:17-31)

.


Dat bij God alles mogelijk is dat blijkt wel uit het aller grootste wonder dat God keer op keer doet door de werking van de Heilige Geest, namelijk een mens die dood is en afgesneden van Hem door toedoen van de mens zelf, door die leven te geven door de wedergeboorte.

Wat betreft het punt wat jij noemde van de stijdt tussen de oude en de nieuwe mens dat ken ik en herken ik, maar dan hor ik anderen wel eens spreken over dat we dan een soort tweemens zijn, maar wat mij betreft erken je dan nog steeds dat de oude mens kracht en waarde heeft.
Voor zover ik met JE en JIJ antwoord bedoel ik dat echter niet op de persoon spelend, ik heb het over de mens die wedergeboren is in het algemeen.

God zegt dat wij de oude mens hebben AFGELEGD in het graf en opgestaan als nieuwe schepping.
Dat is dus mijn kijk op deze zaak omdat ieders denken zo moet zijn zoals God over de zaak denkt en spreekt.

Ik ben dus geen tweemens, en het oude heeft in mij geen waarde en kracht.
Dit omdat ik niet meer onder die druk van de zonde zit, die kracht HAD, maar Gode zij dank door Jezus NU NIET MEER !

Steekt iets van de oude mens weer de kop op dan is dat niet gelijk aan de oude mens zoals die er eerst was, maar komt dat door dat deel van ons denken dat nog niet is vernieuwd.

Dat we het Koninkrijk va God zijn binnengekomen door de wedergeboorte dat stuk is niet door onze werken opdat wij niet roemen, maar ons denken zullen we ZELF moeten vernieuwen, want God zegt niet dat Hij dat zal doen maar dat wij dat moeten doen.
Dat is vooral in het begin heel hard werken. Dus toch werken ? JA inderdaad werken van de mens.
Maar dat zijn werken waarin de mens zelf ook niet zal roemen omdat het denken juist aan het vernieuwen is en daarin past alleen maar het roemen in Jezus Zijn lijden en sterven en opstanding omdat Hij dat allemaal heeft volbracht.

Dat is dus iets waar wij ZELF aktie moeten ondernemen.

Van jouw aangereikte rijtje wil ik graag 1 punt pakken als voorbeeld:
Als je in je gedachten al iemand veroordeeld dan heeft dat twee kanten.
Je kan en mag veroordelen wat ze doen, als dat in gaat tegen wat God voor ogen heeft.
Als iemand steelt dan pleegt hij diefstal en dat is niet waarmee die persoon zijn naaste lief heeft als zichzelf.
Hij zou het namelijk niet fijn vinden als er zaken van hem afgestolen zouden worden.
Hij moet dus doen wat hij graag zou willen dat een ander aan hem zou doen.

Wat anders is het veroordelen van de persoon zelf.
God heeft ons door Christus Zijn offer vrijgesproken van elke aanklacht, hoewel we wel die overtredingen hadden gedaan.
Wanneer ik iemand zie die een maand geleden heeft gestolen en ik benader hem als DIEF, zou ik dat dan in mijn geval prettig vinden als een ander mij dan ook zo zou behandelen of niet ? Nou ik weet wel zeker van niet.
Aan de andere kant weet ik niet wat er daarna gebeurt is.
Het zou best wel eens kunnen zijn dat hij dat al beleden heeft aan God en dan zegt Gods Woord dat het weggedaan is, geworpen in het diepste der zee. Wie ben ik dan als ik dat uit de zee probeer op te duiken en hem dat steeds weer onder de neus ga zitten wrijven ?
God zegt ook dat wij niet aangesteld zijn tot rechter dus wie zijn wij om die mens te veroordelen ?

Onze enige opdracht aangaande die mens is om hem zo te behandelen op de manier zoals wij graag behandeld willen worden, en voor zover hij Jezus nog niet kent kunnen wij hem daar op wijzen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 05 nov 2018 23:42

Veendam schreef:De gehele schepping ziet er naar uit dat de zonen Gods zullen opstaan en zullen doen alles wat Jezus verhoogt en eert en gezag en autoriteit zullen uitoefenen hier op aarde.

Ja echt.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 07 nov 2018 22:37

.
naamloos schreef:Ik heb niemand veroordeeld. Mijn doel was jou post van za aug 18, 2018 5:46 am pagina 6 te weerleggen. En daarbij heb ik Bijbelteksten gebruikt.

naamloos schreef:Alleen, ik veroordeel helemaal niet iets bij een ander wat ik mezelf wel toe sta. En daarom is het geen goed voorbeeld.

naamloos schreef:Ik heb het niet over je handel (wat weet ik daar nou van?)
Ik reageerde op jouw interpretatie van de woorden van Jezus uit Johannes omdat ik het met jou toepassing daarvan niet eens ben.
En uiteraard denken we van elkaar dat de ander het verkeerd ziet. Ik geloof dus helemaal niet dat je je eigen overtuiging niet volgt.
Maar dat betekent niet automatisch dat jou overtuiging en interpretatie goed is. En dat geldt natuurlijk ook andersom.
Ik heb mijn mening onderbouwd met een aantal Bijbelteksten en met ervaringen van de realiteit uit de praktijk.
Maar jij vindt dat ik het recht niet heb de Bijbel te gebruiken omdat ik anders over de Bijbel denk dan jij. Dat noem je spotten.
Het punt wat ik vanuit mijn voorbeeld duidelijk wil maken is dat ik zeker wel Bijbelteksten mag gebruiken waar in geloof, want daarin stemmen we overeen. (ook al hebben we een verschillende interpretatie)
Dat jij verder nog een beetje meer gelooft dan ik is hetzelfde als in mijn voorbeeld dat een veganist verder gaat dan een vegetariër.
En wat jij hier ''overtreding'' noemt is gewoon verschil van inzicht over de toepassing van Jezus woorden. (we geloven beide in Zijn woorden)
In principe mag ik (en iedereen) jou aanspreken op de hele Bijbel (ongeachte wat iemand zelf gelooft) omdat je zelf aangeeft de Bijbel van kaft tot kaft te geloven. Hoeveel te meer mag ik dan tegenover jou die Bijbelteksten gebruiken waar ik zelf ook van harte in geloof.
Ik heb geen Bijbelteksten gebruikt om jou te veroordelen, maar om je interpretatie te weerleggen.

naamloos schreef:Als je nog wat zeggen wilt, mij best. En anders dan laten we het hierbij.


Persoonlijk heb ik op pagina 7 en 8 al tegen je gezegd wat ik wilde zeggen. Ik heb wat dit betreft nog wat vragen aan je, maar die zend ik je wel via een pb.

naamloos schreef:Nee hoor, in het O.T. moet je evengoed niet alles zomaar aannemen wat profeten zeggen. Zie Deuteronomium 13 en 18 bijvoorbeeld.


De christelijke opdracht om aan de Schrift toetsen betekent dus dat er een Schrift is/was.
Je blijft het onderwerp 'toetsen' oprekken tot Sint Juttemis. Welk antwoord wil je nu eigenlijk van me horen? Dat we het ook zonder het geschreven Woord prima kunnen rooien? Vergeet dat maar.

Neem de Roomse kerk als voorbeeld. Rome laat de Schrift als enig fundament los en vormt zich 'dieper geestelijk inzicht' door middel van concilies (de meerderheid beslist wat waarheid is), tradities (menselijke inzettingen) en buiten-Bijbelse openbaringen (flauwekul). Wat overblijft is een wanstaltig gedrocht dat zelf in de duisternis ligt en zijn volgelingen in de duisternis laat. Dat is erg genoeg, want hoeveel zielen zijn dat in de R.K.K. alleen al niet? Niet voor niets was een van de sola's van de reformatie: sola Scriptura, want de hervormers zagen dankzij de Schrift wat er mis was (gegaan).

Laat je het geschreven Woord los, dan sta je zonder verdediging tegenover elke vijand van de waarheid (zie: Efeziërs 6:10-18).

"Er staat geschreven". Er staat geschreven. Er staat geschreven", zegt de Heere Jezus steeds opnieuw tegen de duivel (Mattheüs 4:1-11). Hij was Gods Zoon, hoeveel te meer zullen wij ons dan vastklampen aan wat er staat geschreven.

.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 08 nov 2018 10:09

Wanneer de Bijbel zegt dat wij als volgelingen van Jezus ook dingen doen moeten dan kan je kijken naar wat de discipelen deden.
Er staat ook in de Bijbel dat 1 van de discipelen heenging en zich verhing, Judas dus.
Maar dat we moeten doen wat de discipelen ook deden betekend dan nog niet dat we moeten heengaan en onze hoofd in de strop moeten steken en ons van kant moeten maken.

De Dwaler en naamloos jullie onderschrijven beide dat deze dingen in de Bijbel staan en in de eindconclusie kunnen jullie je ook beide vinden.
Iemand zou kunnen zeggen van ja Judas was een discipel dus ik moet dat ook doen, maar dan is er verschil van inzicht omdat er slechts op 1 Bijbelvers geconcludeerd wordt.
Hier zit ook jullie verschil in van mening en interpretatie.
Wie heeft het dan goed en wie heeft het fout ?

Dan moet je kijken naar welke Bijbelteksten er als onderbouwing gebruikt worden en uitleggen waarom dit er betrekking op heeft.

Maar ik zou graag weer verder ontopic gaan over de wedergeboorte.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 08 nov 2018 18:28

.
Veendam schreef:Het verlengde daarvan is dat er gezegt wordt dat Jezus hen verlost en bevrijdt heeft van alle zonden en de relatie tussen God en hen daarom is hersteld, maar zegt nog steeds gebukt te gaan onder de zonde en roept: ik ellendig mens.

coby6 schreef:Gewoon de eerste stap. Daarna uitroepen ik ellendig mens en dan in Romeinen 8 komen. Kinderen hebben de zonde niet overwonnen, jongelingen wel.

Veendam schreef:God zegt dat wij de oude mens hebben AFGELEGD in het graf en opgestaan als nieuwe schepping.
Dat is dus mijn kijk op deze zaak omdat ieders denken zo moet zijn zoals God over de zaak denkt en spreekt.

Ik ben dus geen tweemens, en het oude heeft in mij geen waarde en kracht.
Dit omdat ik niet meer onder die druk van de zonde zit, die kracht HAD, maar Gode zij dank door Jezus NU NIET MEER !

Steekt iets van de oude mens weer de kop op dan is dat niet gelijk aan de oude mens zoals die er eerst was, maar komt dat door dat deel van ons denken dat nog niet is vernieuwd.


De uitroep van Paulus dat hij een ellendig mens is plaatst hij niet in het verleden, maar in het heden (zijn heden). Er is dus geen sprake van dat wat hij zegt over zijn vlees voor hem een oude en gepasseerde situatie is en dat zijn denken nog niet vernieuwd is, of dat hij de zonde nog niet heeft overwonnen (wat dat dan ook betekenen mag).

Hij constateert dat in zijn dagelijks leven de werken van zijn vlees een wetmatigheid is (Romeinen 7:21). Zijn vlees volgt de wet van de zonde, oftewel het heeft een eigen wil en agenda en het laat zich niet onderwerpen aan de wet van God (Romeinen 7:23, Romeinen 8:7). Nog levende christenen lopen rond in hun sterfelijke lichaam (vlees). Misschien zouden we kunnen stellen dat we na onze wedergeboorte (feitelijk, maar niet daadwerkelijk * ) zijn zoals de Heere Jezus was ná Zijn kruisiging en vóór Zijn verheerlijking.

* Als je begrijpt wat ik bedoel.

Ons lichaam heeft zijn invloed nog (werken/daden van het vlees). Niet voor niets schrijft Paulus: "En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam." (Romeinen 8:23)

Om dezelfde reden schrijft Paulus: "En iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles. Zij nu doen dat om een vergankelijke krans te ontvangen, maar wij om een onvergankelijke te ontvangen. Ik loop daarom niet zonder duidelijk doel en ik vecht zó met de vuist dat ik niet maar wat in de lucht sla. Maar ik oefen mijn lichaam op harde wijze en maak het dienstbaar, opdat ik niet misschien, na anderen gepredikt te hebben, zelf verwerpelijk word." (1 Korinthe 9:25-27)

Er is Paulus door de Heere ook een doorn in het vlees gegeven (2 Korinthe 12:7-10), opdat hij zich niet zou verheffen door zijn wijsheid, vanwege alle openbaringen van God. Een doorn kan van alles zijn: een ziekte, een gebrek, een zonde, tegenslagen, vervolging. Het hield Paulus in elk geval met zijn benen op de grond en zwak, want het vlees wil roemen en de eer, ook al heeft het die roem en eer helemaal niet verdiend.

Wat moet ik trouwens precies verstaan onder de zonde overwinnen? Ik begrijp dat we in onze heiliging voortdurend de strijd met ons vlees moeten aanbinden om het in het gareel te houden, maar overwinnen? Hoe kun je iets overwinnen dat zich nimmer laat onderwerpen tot op het moment dat we ervan verlost worden? Denk daarbij alleen al aan al je (fraaie) gedachten. Misschien denken we zelf dat anderen onze gedachten niet zien en dat God geen gedachten leest of zo, maar Die doet dat wel. Het is niet voor niets zuchten geblazen.

.
.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 08 nov 2018 18:59

DeDwaler schreef:.




De uitroep van Paulus dat hij een ellendig mens is plaatst hij niet in het verleden, maar in het heden (zijn heden). Er is dus geen sprake van dat wat hij zegt over zijn vlees voor hem een oude en gepasseerde situatie is en dat zijn denken nog niet vernieuwd is, of dat hij de zonde nog niet heeft overwonnen (wat dat dan ook betekenen mag).

Hij constateert dat in zijn dagelijks leven de werken van zijn vlees een wetmatigheid is (Romeinen 7:21). Zijn vlees volgt de wet van de zonde, oftewel het heeft een eigen wil en agenda en het laat zich niet onderwerpen aan de wet van God (Romeinen 7:23, Romeinen 8:7). Nog levende christenen lopen rond in hun sterfelijke lichaam (vlees). Misschien zouden we kunnen stellen dat we na onze wedergeboorte (feitelijk, maar niet daadwerkelijk * ) zijn zoals de Heere Jezus was ná Zijn kruisiging en vóór Zijn verheerlijking.

* Als je begrijpt wat ik bedoel.

Ons lichaam heeft zijn invloed nog (werken/daden van het vlees). Niet voor niets schrijft Paulus: "En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam." (Romeinen 8:23)

Om dezelfde reden schrijft Paulus: "En iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles. Zij nu doen dat om een vergankelijke krans te ontvangen, maar wij om een onvergankelijke te ontvangen. Ik loop daarom niet zonder duidelijk doel en ik vecht zó met de vuist dat ik niet maar wat in de lucht sla. Maar ik oefen mijn lichaam op harde wijze en maak het dienstbaar, opdat ik niet misschien, na anderen gepredikt te hebben, zelf verwerpelijk word." (1 Korinthe 9:25-27)

Er is Paulus door de Heere ook een doorn in het vlees gegeven (2 Korinthe 12:7-10), opdat hij zich niet zou verheffen door zijn wijsheid, vanwege alle openbaringen van God. Een doorn kan van alles zijn: een ziekte, een gebrek, een zonde, tegenslagen, vervolging. Het hield Paulus in elk geval met zijn benen op de grond en zwak, want het vlees wil roemen en de eer, ook al heeft het die roem en eer helemaal niet verdiend.

Wat moet ik trouwens precies verstaan onder de zonde overwinnen? Ik begrijp dat we in onze heiliging voortdurend de strijd met ons vlees moeten aanbinden om het in het gareel te houden, maar overwinnen? Hoe kun je iets overwinnen dat zich nimmer laat onderwerpen tot op het moment dat we ervan verlost worden? Denk daarbij alleen al aan al je (fraaie) gedachten. Misschien denken we zelf dat anderen onze gedachten niet zien en dat God geen gedachten leest of zo, maar Die doet dat wel. Het is niet voor niets zuchten geblazen.

.

Hij beschrijft een fase volgens mij. Dan roept hij uit: wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus onze Here en dan komt ie in Romeinen 8 de vrijheid van de Geest.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 08 nov 2018 19:06

DeDwaler schreef:.
De uitroep van Paulus dat hij een ellendig mens is plaatst hij niet in het verleden, maar in het heden (zijn heden). Er is dus geen sprake van dat wat hij zegt over zijn vlees voor hem een oude en gepasseerde situatie is en dat zijn denken nog niet vernieuwd is, of dat hij de zonde nog niet heeft overwonnen (wat dat dan ook betekenen mag).

Hij constateert dat in zijn dagelijks leven de werken van zijn vlees een wetmatigheid is (Romeinen 7:21). Zijn vlees volgt de wet van de zonde, oftewel het heeft een eigen wil en agenda en het laat zich niet onderwerpen aan de wet van God (Romeinen 7:23, Romeinen 8:7). Nog levende christenen lopen rond in hun sterfelijke lichaam (vlees). Misschien zouden we kunnen stellen dat we na onze wedergeboorte (feitelijk, maar niet daadwerkelijk * ) zijn zoals de Heere Jezus was ná Zijn kruisiging en vóór Zijn verheerlijking.

* Als je begrijpt wat ik bedoel.


Paulus verteld in de Romeinenbrief hoe het gegaan is, maar dat verteld hij op een manier in de tegenwoordige tijd, terwijl het in het verleden al is gebeurd. Het verschil tussen het daadwerkelijk zijn en wat wij ervaren maar aan de andere ant zijn wij daadwerkelijk al verlost van de macht der zonde, dat juk waardoor we niks anders konden dan alleen maar zonde doen, het slaaf zijn van de zonde. Daarvan heeft Jezus de wedergeboren mens al reeds bevrijdt ! Onze wil moet hervomd worden naar het beeld van God, dat is de verandering die wij moeten doormaken in ons denken.
Het vlees (zo noemt Paulus dus onze ZIEL) wil dat niet, maar onze gevoelens en emoties zijn niet de baas, en door de leiding van de Heilige Geest zullen wij dat er wel onder krijgen, en in lijn brengen met Gods Woord. Gaat dat makkelijk ?? Nee dat kost tijd en strijd, maar is niet onmogelijk.
God zou ons namelijk nooit wat opleggen wat wij niet met hulp van de werking van de Heilige Geest wel zouden kunnen doen.

DeDwaler schreef:Ons lichaam heeft zijn invloed nog (werken/daden van het vlees). Niet voor niets schrijft Paulus: "En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam." (Romeinen 8:23)

Ja wij hebben nu nog een lichaam op een andere manier als dat we straks zullen hebben, maar dat wil niet zeggen dat wij zuchten in ons zelf, in de VEWACHTING van de aanneming tot kinderen, maar wij ZIJN NU AL AANGENOMEN tot Gods kinderen.

DeDwaler schreef:Om dezelfde reden schrijft Paulus: "En iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles. Zij nu doen dat om een vergankelijke krans te ontvangen, maar wij om een onvergankelijke te ontvangen. Ik loop daarom niet zonder duidelijk doel en ik vecht zó met de vuist dat ik niet maar wat in de lucht sla. Maar ik oefen mijn lichaam op harde wijze en maak het dienstbaar, opdat ik niet misschien, na anderen gepredikt te hebben, zelf verwerpelijk word." (1 Korinthe 9:25-27)

Oo hier gaat het niet over het lichaam van Paulus maar over de ziel, die getraind moet worden om in lijn te komen met Gods Woord.
Wij zijn namelijk geest, en we hebben een ziel, en dat alles zit IN ons lichaam.

DeDwaler schreef:Er is Paulus door de Heere ook een doorn in het vlees gegeven (2 Korinthe 12:7-10), opdat hij zich niet zou verheffen door zijn wijsheid, vanwege alle openbaringen van God. Een doorn kan van alles zijn: een ziekte, een gebrek, een zonde, tegenslagen, vervolging. Het hield Paulus in elk geval met zijn benen op de grond en zwak, want het vlees wil roemen en de eer, ook al heeft het die roem en eer helemaal niet verdiend.
Die doorn in het vlees dat was dat satan mensen gebruikte die Paulus vals beschuldigden, hem stenigden en mishandelden. Hij voelde de pijn van deze fysieke aanvallen in zijn hele lijf. God gaf niet een zonde, gebrek of ziekte, omdat Jezus juist gekomen is en genezing is gewoon een onderdeel van wat Jezus voor de mens heeft volbracht, want door Zijn striemen is ons genezing geworden. Dat God een zonde zou geven slaat al helemaal nergens op, omdat God juist het grote plan bedacht had om mensen vrij te maken van de zonde. Het gaat absoluut tegen het karakter en de manier van doen van God in door dan ook maar te suggereren dat God een zonde gaf aan Paulus.

DeDwaler schreef:Wat moet ik trouwens precies verstaan onder de zonde overwinnen? Ik begrijp dat we in onze heiliging voortdurend de strijd met ons vlees moeten aanbinden om het in het gareel te houden, maar overwinnen? Hoe kun je iets overwinnen dat zich nimmer laat onderwerpen tot op het moment dat we ervan verlost worden? Denk daarbij alleen al aan al je (fraaie) gedachten. Misschien denken we zelf dat anderen onze gedachten niet zien en dat God geen gedachten leest of zo, maar Die doet dat wel. Het is niet voor niets zuchten geblazen.

.


Over de zonde overwinnen verwijs ik naar het volgende bericht.
Laatst gewijzigd door Veendam op 08 nov 2018 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 08 nov 2018 19:06

Over het overwinnen van de zonde:

Sommige mensen hebben steeds weer met dezelfde zonde te kampen wanneer u dit probleem kent (en wie kent dit niet), dan heb ik goed nieuws voor u: het is mogelijk om zonden die steeds weer terugkeren te overwinnen en zich helemaal aan God toe te wijden. Hoe? Door te erkennen dat God alles reeds voor u heeft volbracht en het werk van Jezus Christus u de kracht geeft om te leven in overwinning.

In Romeinen 8:5-6 lezen we: “Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede.” Of we erin slagen de zonde te overwinnen hangt af van onze instelling. Ik weet niet hoe het met u zit maar mijn menselijk wezen (de Bijbel noemt het mijn “vlees” of “eigen natuur”) weet heel goed hoe het zich niet moet gedragen.

Voordat ik Jezus leerde kennen gaf ik jarenlang toe aan alles wat ik wilde. Toen ik tot geloof kwam werd mijn geest vernieuwd en ontdekte ik hoe blij ik was met Gods geboden. Tegelijkertijd wilde mijn menselijk wezen nog van alles doen waar ik God niet blij mee maakte. Maar nu is er een verschil met vroeger en dat is mijn instelling. Ik kan me bezig houden met de dingen van de Geest, het Woord van God, de Geest van God, of ik kan mezelf vullen met dingen die juist het tegenovergestelde bewerken. In Romeinen 12:1-2 staat: “Ik vermaan u dan, broe-ders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst. En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.” Het woord gelijkvormig betekent letterlijk “in een vorm gedrukt“. Ik weet niet hoe u het ziet maar ik wil niet dat de wereld mij in een vorm drukt. Ik wil ontdekken wat God van mij wil en wat goed en volmaakt is en Hem blij maakt. Maar het hangt allemaal af van waar wij aan denken. Het hangt van onze instelling af. Of u nu naar de maatstaven van de wereld leeft en zich bezighoudt met dingen die u van God wegleiden, of dat u geestelijk leeft, dat u doet wat God graag wil en waarvoor u geschapen bent. Het Griekse woord, dat in Romeinen 12:2 als gelijkvormig wordt vertaald, is “metamorphoó”. Het Nederlandse woord metamorfose of gedaanteverwisseling is daarvan afgeleid. Letterlijk betekent dat een “natuurlijke overgang van de ene vorm in de andere“. Hoe kan ik dat nu laten doorwerken in mijn huwelijk zodat ik niet bot tegen mijn vrouw doe, ik niet mijn zelfbeheersing verlies maar van haar hou zoals Jezus van de kerk houdt? Hoe kan ik dat laten doorwerken op zakelijk gebied zodat ik beheerst en eerlijk op mijn werk blijf? Hoe maak ik dat wat God van binnen verandert op alle gebieden van mijn leven zichtbaar? Hoe is dat nu mogelijk? Doordat wij erkennen dat wij door de vernieuwing van ons denken veranderd worden. Ik geef u nog een voorbeeld. Op een dag kwam mijn dochter thuis met een schoenendoos. In de schoenendoos lagen de drie dikste en lelijkste rupsen die ik ooit had gezien. Ze zei: “Papa, dat zijn zijderupsen” waarop ik reageerde met: “Oh, mooi”. Toen zei ze: “We moeten ze voeren.” “Maar wat eten die dan?”, vroeg ik. Ze antwoordde: “De leraar zei dat ze alleen maar moerbeibladeren eten.” Dus in de dagen erna plukte ik de bladeren van de moerbeibomen van de buren en voerde hiermee de drie zijderupsen. Na een tijdje zag ik dat uit de cocons drie zeer grote en bijzonder mooie witte vlinders waren gekropen. Ze waren ongelofelijk, als uit een sciencefi ctionfi lm. Er had een complete gedaanteverwisseling plaatsgevonden.

Vrienden, als u verandering wilt in uw leven moet u zich met Gods Woord voeden net zoals zijderupsen zich voeden met de moerbeibladeren. Ik bid dat u deze nieuwsbrief u bemoedigt en hoop dat u de preekserie Totale vernieuwing bestelt. Ik ben ervan overtuigd dat God uw leven kan veranderen door deze preken.

Aus: Bayless Conley Monatsbrief Februar 2014

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 08 nov 2018 22:15

.
coby6 schreef:Hij beschrijft een fase volgens mij. Dan roept hij uit: wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus onze Here en dan komt ie in Romeinen 8 de vrijheid van de Geest.


Het blijkt nergens uit dat het een fase is. Sterker nog, in Romeinen 8 zet Paulus uiteen hoe we in heiliging door Gods Geest de werken/daden van het vlees moeten doden of onschadelijk maken. Dat we de werken van het lichaam dienen te doden impliceert dat die werken in het lichaam leven, exact zoals Paulus beschrijft in Romeinen 7 dus.

Bovendien is Paulus op dat moment nog niet verlost uit het lichaam van deze dood. Hij plaatst in zijn brieven de verlossing van het lichaam in de toekomst, wanneer de gelovigen door hun lichamelijk sterven met Christus verenigd worden en in bredere zin bij de wederkomst van de Heere, waarna de gelovigen (kinderen) voor eeuwig in volmaaktheid met God verbonden zullen zijn.

.
.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten