diversiteit Gereformeerde kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor mona » 29 okt 2018 10:59

Veendam schreef:Ook is het zo dat we vandaag de dag heel veel zien dat mensen zeggen van ik ga heen waar ik het meeste kan krijgen, maar aan de andere kant denk ik dat we beter de houding kunnen hebben dat we daar moeten zijn waar WIJ het meest kunnen toevoegen door onze dienstbaarheid aan het plaatselijke Lichaam van Christus.

Wel moet ik zeggen dat er in die plaatselijke kerk wel de Leer der Verlossing centraal moet staan, namelijk ALLEEN door het Verlossend werk van Jezus Christus aan het kruis, waar hij al onze zonden op Zich nam, en al onze ziekten die Hij voor ons heeft gedragen door Zijn striemen.


Ik ben er van overtuigt dat in alle kerken een overblijfsel is, hoe bedekt soms ook.
Daarnaast weet ik dat er (door heel Nederland) mensen zijn, die bewust in hun lauwe kerk blijven om voorbidder te zijn, en de Heere om een opwekking smeken.

In de Bijbel roept Paulus NOOIT op om zich af te scheiden van de gemeente, hoeveel dwalingen er ook de ronde doen.
Nee, hij roept juist op tot bekering daarvan, heiliging en verdraagzaamheid.
In de brieven die de Heere schreef aan de zeven gemeenten dmv Johannes, staat NOOIT de opdracht dat de ware gelovigen zich moeten afscheiden en samen een andere gemeente gaan stichten. Nee, ook hier roept de Heere op tot bekering en heiliging!!

Wij hebben dus geen opdracht gekregen om ons af te scheiden van onze gemeente.
Wel om ons te bekeren, ons af te scheiden van de wereld, en ook om radicaal afstand te nemen van de wereldse zaken die zich in de gemeente voordoen.
Het blijven in een gemeente met veel dwaling en lauwheid, kost voor een echte christen véél meer pijn, moeite en verdriet, dan weg gaan en zich aan te sluiten bij een gemeente waarvan hij denkt dat die beter bij hem past.

In je gemeente blijven en voor hen bidden, is de weg is waardoor de Heere in gemeenten werkt. De versplintering in kerkelijk Nederland heeft nooit de zuiverheid gebracht, die men dacht te krijgen.
De versplintering heeft alleen maar geleid tot meer geestelijke hoogmoed, in het kader van: "kijk ons eens de meest zuivere kerk zijn".

Als je overgaat naar een kerk waarvan je denkt dat dat die meer zuiver is, kan je nooit de lauwe, dwalende kerk meer dienen met je voorbede.
Zodra je uit die gemeente bent, is je gebed voor hen ook verdwenen, omdat je niet meer met hen verbonden bent.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Veendam » 29 okt 2018 11:15

mona schreef:Ik ben er van overtuigt dat in alle kerken een overblijfsel is, hoe bedekt soms ook.
Daarnaast weet ik dat er (door heel Nederland) mensen zijn, die bewust in hun lauwe kerk blijven om voorbidder te zijn, en de Heere om een opwekking smeken.


Aan de andere kant loop je het risico dat als je in een lauwe omgeving zitje zelf ook lauw gaat worden als je niet goed op past.
De opwekking begint altijd bij de mensen zelf, dus als jij daar zit en je bent voorbidder dan ben jij de eerste van de opwekking.

mona schreef:In de Bijbel roept Paulus NOOIT op om zich af te scheiden van de gemeente, hoeveel dwalingen er ook de ronde doen.
Nee, hij roept juist op tot bekering daarvan, heiliging en verdraagzaamheid.
In de brieven die de Heere schreef aan de zeven gemeenten dmv Johannes, staat NOOIT de opdracht dat de ware gelovigen zich moeten afscheiden en samen een andere gemeente gaan stichten. Nee, ook hier roept de Heere op tot bekering en heiliging!!

Wij hebben dus geen opdracht gekregen om ons af te scheiden van onze gemeente.
Wel om ons te bekeren, ons af te scheiden van de wereld, en ook om radicaal afstand te nemen van de wereldse zaken die zich in de gemeente voordoen.
Het blijven in een gemeente met veel dwaling en lauwheid, kost voor een echte christen véél meer pijn, moeite en verdriet, dan weg gaan en zich aan te sluiten bij een gemeente waarvan hij denkt dat die beter bij hem past.


In de tijd van Paulus kwamen deze dingen helemaal niet voor.
Daar liepen geen mensen weg uit de kerk vanwege belangrijke verschillen.
Daar werd het gewoon zonde genoemd en werden ze overgeleverd aan satan en uit de Gemeente gegooid.
Nu worden er ook nog wel eens mensen uit plaatselijke kerken gezet maar dat is vaak niet om dezelfde redenen als dat het gebeurde in de tijd van Paulus.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor mona » 29 okt 2018 11:28

Veendam schreef:Aan de andere kant loop je het risico dat als je in een lauwe omgeving zitje zelf ook lauw gaat worden als je niet goed op past.

Ja zeker, daarom is het vóór alles belangrijk om dicht bij Hem te blijven.

Veendam schreef:In de tijd van Paulus kwamen deze dingen helemaal niet voor.

In de tijd van Paulus kwamen heel veel dwalingen voor, lees de brieven er maar op na.
Veendam schreef:Daar liepen geen mensen weg uit de kerk vanwege belangrijke verschillen.
Daar raakten de mensen helemaal in verwarring over wel of niet besneden worden, of de opkomst van de gnostiek (lees de Johannesbrieven). In de tweede brief aan Timotheus bereidt Paulus hem helemaal voor om standvastig de dwaalleer/leraren te bestrijden met het hele woord van God.

In de brieven aan de zeven gemeenten staat het bol van de zonden en dwalingen in de gemeenten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Veendam » 29 okt 2018 11:58

mona schreef:Ja zeker, daarom is het vóór alles belangrijk om dicht bij Hem te blijven.


In de tijd van Paulus kwamen heel veel dwalingen voor, lees de brieven er maar op na.Daar raakten de mensen helemaal in verwarring over wel of niet besneden worden, of de opkomst van de gnostiek (lees de Johannesbrieven). In de tweede brief aan Timotheus bereidt Paulus hem helemaal voor om standvastig de dwaalleer/leraren te bestrijden met het hele woord van God.

In de brieven aan de zeven gemeenten staat het bol van de zonden en dwalingen in de gemeenten.


Het is zaak echte dwaalleer gelijk te ontrafelen en te bestrijden met Gods Woord, en daarmee de angel er uit weg te halen.
Omdat dit jarenlang niet gedaan is zitten de kerken nu met de vruchten van het niet handelend optreden toen het wel moest.
Nu zeggen de goeden dat er te veel dwalenden zitten in de kerk en is het teveel moeite of onbegonnen werk geworden om de dwalingen er uit te krijgen en daarom gaan ze dan dus uit de kerk aldaar weg.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor naamloos » 29 okt 2018 13:22

mona schreef:In de Bijbel roept Paulus NOOIT op om zich af te scheiden van de gemeente, hoeveel dwalingen er ook de ronde doen.
Nee, hij roept juist op tot bekering daarvan, heiliging en verdraagzaamheid.
In de brieven die de Heere schreef aan de zeven gemeenten dmv Johannes, staat NOOIT de opdracht dat de ware gelovigen zich moeten afscheiden en samen een andere gemeente gaan stichten. Nee, ook hier roept de Heere op tot bekering en heiliging!!
Daar werden de mensen die zich niet bekeerden er gewoon uitgeknikkerd.
Als de fout bij de leiding zit, in leer of leven, en zij negeren de opdracht zich te bekeren, dan volgt daar geen verbod uit om je bij een andere gemeente aan te sluiten. Ik vind dat je uit de gang van zaken in de eerste gemeentes geen verbod kunt halen voor deze tijd.
Destijds had je nog niet zoveel gemeentes als nu (dat is nu eenmaal zo) en als het gros zich niet bekeren wil (je kunt een ander niet bekeren, alleen jezelf) zou je je ook kunnen afvragen of je er wel blijven mag!
De gemeente hoort een samenkomst van gelovigen te zijn, waar misschien hier en daar een ongelovige tussen zit.
Maar als de zaken zo langzamerhand omgedraaid zijn en er hier er daar een gelovige te vinden is, dan is er geen sprake meer van een gemeente van Christus. Rap wegwezen daar zou ik zeggen.

mona schreef:Wij hebben dus geen opdracht gekregen om ons af te scheiden van onze gemeente.
Wel om ons te bekeren, ons af te scheiden van de wereld, en ook om radicaal afstand te nemen van de wereldse zaken die zich in de gemeente voordoen.
Het blijven in een gemeente met veel dwaling en lauwheid, kost voor een echte christen véél meer pijn, moeite en verdriet, dan weg gaan en zich aan te sluiten bij een gemeente waarvan hij denkt dat die beter bij hem past.
Dat geloof ik best. Wie meent dat God van hem of haar verlangt om in zo'n gemeente te blijven moet dat vooral doen.
Anderzijds, als de kerk meer wereld is dan kerk, is voor een ander weggaan misschien juist wel een betere optie.
Vooral als het een baby in het geloof is, een gezonde omgeving in leer en leven is van levensbelang.
Dat gaat, naar mijn mening, toch echt boven de dwaalzieke lauwe kouwe gemeente met zelfs ongelovigen erbij.
Weggaan verbieden als het gros van de gemeente zich niet wil bekeren, waar haal je dat vandaan?
En daarbij, er zijn ook genoeg bijzaken in leer en vorm die iemand kan doen besluiten een gemeente te kiezen die beter bij hem of haar past.
Niet een nieuw kerkje stichten, maar gewoon aansluiten bij een bestaande gemeente. Daar lijkt me helemaal niets mis mee.
mona schreef:In je gemeente blijven en voor hen bidden, is de weg is waardoor de Heere in gemeenten werkt. De versplintering in kerkelijk Nederland heeft nooit de zuiverheid gebracht, die men dacht te krijgen.
De versplintering heeft alleen maar geleid tot meer geestelijke hoogmoed, in het kader van: "kijk ons eens de meest zuivere kerk zijn".
Er zijn ook gemeentes die gewoon opgedoekt zijn omdat ze failliet waren. En daar werd heus wel gebeden hoor.
Het is niet verboden om gewoon je verstand te gebruiken. Ook dat kan een weg zijn waardoor God werkt.
mona schreef:Als je overgaat naar een kerk waarvan je denkt dat dat die meer zuiver is, kan je nooit de lauwe, dwalende kerk meer dienen met je voorbede.
Zodra je uit die gemeente bent, is je gebed voor hen ook verdwenen, omdat je niet meer met hen verbonden bent.
Natuurlijk kun je voorbede blijven doen voor de gemeente waaruit je vertrokken bent.
En gelovigen zijn en blijven, ondanks al hun verschillen, altijd met elkaar verbonden uit welke kerk ze ook komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2018 15:30

elburger schreef:Al enige tijd heb ik deze site niet meer bezocht. Geheel toevallig ben ik momenteel het boek: HC van Smytegelt, aan het lezen alwaar ik hetvolgende las over ;quote" dan zullen wij u tonen, dat wij gereformeerden, de ware kerk hebben".
1. De ware kerk is de kerk waar God het meest verhoogd wordt.
2. Daar waar de zondaar het diepst vernederd wordt.
3. Daar waar die vernederde zondaar het bondigst naar Gods Woord getroost wordt.
4. Daar waar de getrooste zondaar wordt aangezet tot de allerinnigste godsvrucht.

Welke kerk, gereformeerden kerk komt hier nu het dichtst bij in de buurt?
Waarschijnlijk in mensenogen de zwartste en zwaartste gereformeerde gemeente.
Of dat nu de oud ger gem is, of de vrij ger gemeente, of de chr ger gem, dat is aan een ieder.

Wat ik wel weet is dat velen het niet met bovenstaande eens zullen zijn.

Als je de diverse discussies gevolgd hebt hierover, dan zie je dat dit idd niet meer breed gedragen wordt.
Ellendekennis is iets wat niet meer nodig is.
Vernedering wil men helemaal niet aan, want liever neemt iedereen nog iets mee, goede werken en een vrome levenswandel.

Ik denk dat er diverse kerken zijn waar je dit kunt horen en dat hoeft niet persé in de uiterst rechtse flank te zijn.
Er zijn ook predikanten die dit in de PKN verkondigen.

Met deze link kun je lezen wat ds Smytegelt betekend heeft voor het kerkelijk leven in heel Nederland.
https://www.digibron.nl/search/detail/7 ... -smytegelt
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Nina » 30 okt 2018 20:17

Chaya schreef:Als je de diverse discussies gevolgd hebt hierover, dan zie je dat dit idd niet meer breed gedragen wordt.
Ellendekennis is iets wat niet meer nodig is.
Vernedering wil men helemaal niet aan, want liever neemt iedereen nog iets mee, goede werken en een vrome levenswandel.

Ik denk dat er diverse kerken zijn waar je dit kunt horen en dat hoeft niet persé in de uiterst rechtse flank te zijn.
Er zijn ook predikanten die dit in de PKN verkondigen.

Met deze link kun je lezen wat ds Smytegelt betekend heeft voor het kerkelijk leven in heel Nederland.
https://www.digibron.nl/search/detail/7 ... -smytegelt


Je stelt het wel heel zwart-wit Chaya.

Ellendekennis is geen Bijbelse voorwaarde om tot de Here te komen, dus moeten wij dat ook niet doen. "Komt allen tot Mij, die vermoed en belast zijn, en Ik zal u rust geven." Er staat niet: "Komt allen tot Mij, die genoeg ellendekennis hebben, en Ik zal u rust geven."

Dat gezegd hebbende, betekent nog niet dat ik denk dat ik liever iets meeneem, goede werken en een vrome levenswandel. Maar we moeten stoppen zaken toe te voegen aan de Bijbel. God gaat met ieder mens een eigen weg, en alles zal Hij op Zijn tijd en Zijn wijze uitwerken in ieders leven.

Zeg ik daarmee dat ellendekennis/ zondekennis niet nodig zijn? Nee! Ik zeg alleen dat het niet nodig is om tot de Vader te komen en we het daarmee tot een voorwaarde maken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2018 20:27

Nina schreef:Je stelt het wel heel zwart-wit Chaya.

Ellendekennis is geen Bijbelse voorwaarde om tot de Here te komen, dus moeten wij dat ook niet doen.

Dat zeg ik dus niet.
Nina schreef:Zeg ik daarmee dat ellendekennis/ zondekennis niet nodig zijn? Nee! Ik zeg alleen dat het niet nodig is om tot de Vader te komen en we het daarmee tot een voorwaarde maken.

Inderdaad, maar kun jij aanwijzen waar je dit leest, hier op het forum? Ik hoor het graag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor MoesTuin » 30 okt 2018 23:03

God neemt je aan zoals je bent.
Niet zoals je probeert te zijn.
Samen met allen die van Christus zijn vormen we Zijn enigste Gemeente.
Één Gemeente.
Ook al die mensen waarvan jij het niet van verwachte!
"Opdat zij allen Één zijn in Mij"
de rest valt weg (al die kerkjes tot in de versplintering aan toe)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Nina » 31 okt 2018 10:30

Chaya schreef:Dat zeg ik dus niet.

Inderdaad, maar kun jij aanwijzen waar je dit leest, hier op het forum? Ik hoor het graag.


Nou, ik zelf heb het bijvoorbeeld geschreven. Ik weet zeker dat meerderen hier zullen onderschrijven dat de Here gaandeweg in iemands leven laat zien op welke gebieden er heiliging nodig is en dat er zonden beleden moeten worden.

Het valt me vaak op binnen de reformatorische hoek dat wanneer iemand niet de juiste bewoordingen gebruikt al gauw in een verdacht hoekje wordt geplaatst, in plaats van dat men even goed polst wat de ander nu echt probeert te zeggen.

Nina

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Nina » 31 okt 2018 10:31

MoesTuin schreef:God neemt je aan zoals je bent.
Niet zoals je probeert te zijn.
Samen met allen die van Christus zijn vormen we Zijn enigste Gemeente.
Één Gemeente.
Ook al die mensen waarvan jij het niet van verwachte!
"Opdat zij allen Één zijn in Mij"
de rest valt weg (al die kerkjes tot in de versplintering aan toe)


Ja, dat is waar: je mag komen zoals je bent. Maar je mag niet blijven zoals je was, de Here wil een heilig volk, omdat Hij heilig is.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2018 12:04

Nina schreef:Nou, ik zelf heb het bijvoorbeeld geschreven. Ik weet zeker dat meerderen hier zullen onderschrijven dat de Here gaandeweg in iemands leven laat zien op welke gebieden er heiliging nodig is en dat er zonden beleden moeten worden.

Het valt me vaak op binnen de reformatorische hoek dat wanneer iemand niet de juiste bewoordingen gebruikt al gauw in een verdacht hoekje wordt geplaatst, in plaats van dat men even goed polst wat de ander nu echt probeert te zeggen.

de spijker op de kop!
Gelukkig ziet de Heer Jezus enkel het hart aan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2018 12:07

Nina schreef:Ja, dat is waar: je mag komen zoals je bent. Maar je mag niet blijven zoals je was, de Here wil een heilig volk, omdat Hij heilig is.

Helemaal mee eens.
Al die schone schijn en vroom voorkomen in menselijke wetjes regeltjes om maar houvast te hebben.
In Christus valt dat allemaal weg.
Hij is de Rots Dé Houvast in alles.
Vrij zijn in Hem
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2018 12:16

Nina schreef:Nou, ik zelf heb het bijvoorbeeld geschreven. Ik weet zeker dat meerderen hier zullen onderschrijven dat de Here gaandeweg in iemands leven laat zien op welke gebieden er heiliging nodig is en dat er zonden beleden moeten worden.

Jij ja. Maar ik zei dus niet dat ik het bij jou miste!
Nina schreef:Het valt me vaak op binnen de reformatorische hoek dat wanneer iemand niet de juiste bewoordingen gebruikt al gauw in een verdacht hoekje wordt geplaatst, in plaats van dat men even goed polst wat de ander nu echt probeert te zeggen.

Binnen de reformatorische hoek?
Lees eens hoe er gereageerd wordt en gaat worden in het topic: Droefheid vervangen door lach.
Als ik een topic open, weet ik bij voorbaat al wie hier in gaat springen en de wijze waarop dit gebeurt.
Dus Nina, ik zal nog even bevestigen dat ik jou dus niet bedoelde, al heb ik jou gequoot. Ik vroeg om voorbeelden, van iemand die gezegd heeft dat hij te lijden had onder zijn zondenpak.
Nina schreef:Ja, dat is waar: je mag komen zoals je bent. Maar je mag niet blijven zoals je was, de Here wil een heilig volk, omdat Hij heilig is.

Inderdaad.
Maar die aanvulling lees ik vrijwel nooit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor naamloos » 31 okt 2018 14:21

Nina schreef:Het valt me vaak op binnen de reformatorische hoek dat wanneer iemand niet de juiste bewoordingen gebruikt al gauw in een verdacht hoekje wordt geplaatst, in plaats van dat men even goed polst wat de ander nu echt probeert te zeggen.
:jaknikken:
Chaya schreef:Lees eens hoe er gereageerd wordt en gaat worden in het topic: Droefheid vervangen door lach.
Als ik een topic open, weet ik bij voorbaat al wie hier in gaat springen en de wijze waarop dit gebeurt.
Juist ja. Lezen hoe er gereageerd gaat worden.
Dat wil zeggen, als er gereageerd gaat worden, maar evengoed schijn jij het al te weten.
Hoe open sta je dan eigenlijk voor wat die ander probeert te zeggen en hoe ie dat bedoelt?
Ik ben de tel al lang kwijtgeraakt hoe vaak je mij dingen hebt aangesmeerd die ik nooit gezegd en bedoeld heb.
Misschien in het vervolg gewoon lezen wat een ander zegt ipv bij voorbaat je oordeel al klaar te hebben.
Chaya schreef:Maar die aanvulling lees ik vrijwel nooit.
Ik lees dat best vaak, maar het moet wel passen bij het onderwerp. Dus niet te pas en te onpas.
Jij schampert er nogal eens op als één van jouw niet-favoriete mede forummers het heeft over 'Jezus volgen'.
Maar in feite gaat het dan ook gewoon over levensheiliging. Zomaar een voorbeeld van hetzelfde bedoelen met andere woorden.
Maar dan kom je meestal weer met iets als 'dat kunnen we niet'.
Het lijkt erop dat je bij elk onderwerp eerst over zonde, ellende, onmacht, niet willen e.d. wilt horen.
Als dat niet in de post verwerkt is dan 'mis' jij iets, terwijl die ander dat helemaal niet ontkennen wil maar het gewoon over iets anders heeft.
Chaya schreef:Als je de diverse discussies gevolgd hebt hierover, dan zie je dat dit idd niet meer breed gedragen wordt.
Ellendekennis is iets wat niet meer nodig is.
Vernedering wil men helemaal niet aan, want liever neemt iedereen nog iets mee, goede werken en een vrome levenswandel.
Of, anderzijds, men neemt graag tranen, droefheid en ellendekennis enzo mee.
Trouwens, ik kan het gemist hebben hoor, maar ik heb hier nog nooit gelezen dat men goede werken mee wil nemen om gered te worden.
Ik ga het eens op z'n Moestuins zeggen:
Niet het offer dat ik breng, niet de tranen die ik pleng, schoon ik ganse nachten ween, kunnen redden Gij alleen. (klopt die Moestuin?)

Bij de een is het glas altijd half vol en bij de ander altijd half leeg, en toch zit er evenveel in.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten