Rouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Rouw

Berichtdoor Yoshi » 22 sep 2018 08:51

Dank je, Liekels, dat je dit zo hebt willen delen met ons.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Rouw

Berichtdoor Liekels » 23 sep 2018 09:56

Yoshi schreef:Dank je, Liekels, dat je dit zo hebt willen delen met ons.


Bedankt dat je de moeite hebt genomen om even te reageren. Thx daarvoor.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Rouw

Berichtdoor Liekels » 12 dec 2018 23:12

Ik vind het jammer dat ik misschien dit onderwerp heb afgekapt om mensen te laten reageren. Ik vind juist in rouw heel mooi om te zien hoe mensen steun vinden bij het geloof. Ik heb zelf ook ervaren dat geloof veel kracht kan geven juist bij het verliezen van mensen dichtbij. Wat dat geloof is, is misschien anders, maar het delen ervan kan wel waardevol zijn.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rouw

Berichtdoor MoesTuin » 18 apr 2019 21:51

prof WH Velema is vandaag overleden op 89 jarige leefdtijd

https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-dr- ... -1.1562269

2 schitterende getuigenissen als in memoriam in de volgende video's waarin prof WH Velema getuigd van het diepe uitzien naar de Hemel, de totale verlossing van alle zonden en om bij het Lam Gods te mogen zijn uit genade alleen door het Geloof!
In Zijn vrede vreugde en blijdschap voor eeuwig te mogen zijn.

"Ongelooflijk mooi"



Nu mag hij zijn bij zijn Heer en Heiland tot in eeuwigheid (nooit eindigend), waarvan prof Velema getuigd van Zijn Verlosser.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rouw

Berichtdoor MoesTuin » 12 jun 2019 19:07

Ds C den Boer (Refoweb pastor) overleden

https://www.refoweb.nl/nieuws/1593/ds-c ... overleden/

Citaat:
De emeritus-predikant had maar één tip voor zijn bezoekers: “Bid God, of Hij de opgenomen documenten tot een zegen van u allen wil stellen.”

Refoweb moest beloven om zijn site altijd in de lucht te houden. Die belofte hopen we na te komen.

Mede namens onze bezoekers bidden we mevrouw Den Boer, zijn kinderen, kleinkinderen en verdere familie Gods nabijheid toe. Deze trouwe dienaar mag nu zijn Vader in de hemel, die hij jarenlang hier op aarde verkondigde en aanprees, eeuwig loven en prijzen in die lichtstad met paarlen poorten. Wat een vreugde zal dat wezen...


Ik sluit me aan bij de genoemde woorden
Heel veel sterkte voor iedereen en wat een rijke troost het genoemde lied.....ds C den Boer is Thuis

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rouw

Berichtdoor MoesTuin » 08 mei 2020 21:48

MoesTuin schreef:DOMINEE SIETSE GREVING (39) OVERLEDEN
…Stil, mijn ziel wees stil…

“Ik ben dus predikant maar ik sta zelf nog altijd verbaasd dat ik dit werk mag doen.
Nooit speelde ik met de gedachte om predikant te worden.
Maar tijdens mijn studententijd in Groningen ben ik zo gegrepen door Jezus Christus dat het verlangen in mij groeide om mezelf fulltime te geven aan de gemeente.
Dat is dus ook gebeurd.

Dat is iets waarover ik nog steeds verwonderd en dankbaar ben.
Hoe ik zelf veranderd ben doordat God mijn leven open brak en zichzelf liet zien.
ds Sietse Greving

Nu is ds Sietse Greving niet meer bij zijn vrouw en kinderen, bij zijn geliefde gemeente en bij velen die hem mochten kennen als familielid of vriend.

Hij verdronk tijdens zijn vakantie in Zwitserland.
Zie https://www.nd.nl/nieuws/geloof/ds-siet ... 9688.lynkx

En nu?
HEER ONTFERM U OVER AL ZIJN GELIEFDEN



Bovenstaande afschuwelijke gebeurtenis was in Augustus 2018.
Anderhalf jaar later in Januari 2020 getuigd Herma, de vrouw van de verongelukte ds Sietse Greving over hoe zeer dichtbij God was al 2 weken voor het noodlottige ongeval van haar man, tijdens en erna...., Luister onderstaande

https://www.hartvoorheerhugowaard.nl/co ... load_id=89

Zeer rijke indrukwekkende getuigenis.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Rouw

Berichtdoor Liekels » 12 apr 2023 16:10

Liekels schreef:Ik vind het jammer dat ik misschien dit onderwerp heb afgekapt om mensen te laten reageren. Ik vind juist in rouw heel mooi om te zien hoe mensen steun vinden bij het geloof. Ik heb zelf ook ervaren dat geloof veel kracht kan geven juist bij het verliezen van mensen dichtbij. Wat dat geloof is, is misschien anders, maar het delen ervan kan wel waardevol zijn.


Ik wil nog graag iets kwijt wat ik lastig vind te begrijpen...
Ik ben heel openhartig geweest over mijn verliezen uit ons gezin. 1 opslag dood door een ongeluk, 2 door ziekte en euthanasie, ik weet dat dit hier totaal afgekeurd wordt en ik heb hier gelezen waar dit door komt en daar heb ik respect voor en begrijp ik. Maar het is niet mijn keus, maar van een heel dierbaar iemand voor mij. Ik wilde mijn verhaal doen om een andere kant te laten zien, niet om goedkeuring te krijgen, maar om te laten zien dat deze keuze is gemaakt door iemand heel dichtbij die ondanks deze keuze een bijzonder mooi en warm iemand was. En wat voelde ik me een sukkel dat ik dit had gepost...daarom heb ik het verwijderd. Ik heb me nog lang afgevraagd waarom een reactie niet de moeite waard was. Ik heb liever dat iemand zegt.....dat is totaal tegen mijn geloof in en dat is echt niet oke, maar voor jou evengoed sterkte. Ik vind het zo moeilijk te bevatten dat euthanasie in mijn verhaal zwaarder weegt dan het verlies an sich, daar kan ik zo moeilijk bij en snap ik niet en vind ik teleurstellend. Hopelijk kan iemand dat uitleggen, want daar heb ik behoefte aan...ik had juist graag daar over willen discusseren, niet om mijn gelijk te halen, maar om enigsinds begrip van 2 kanten...

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Rouw

Berichtdoor Erik1960 » 13 apr 2023 05:39

Liekels schreef:Ik wil nog graag iets kwijt wat ik lastig vind te begrijpen...
Ik ben heel openhartig geweest over mijn verliezen uit ons gezin. 1 opslag dood door een ongeluk, 2 door ziekte en euthanasie, ik weet dat dit hier totaal afgekeurd wordt en ik heb hier gelezen waar dit door komt en daar heb ik respect voor en begrijp ik. Maar het is niet mijn keus, maar van een heel dierbaar iemand voor mij. Ik wilde mijn verhaal doen om een andere kant te laten zien, niet om goedkeuring te krijgen, maar om te laten zien dat deze keuze is gemaakt door iemand heel dichtbij die ondanks deze keuze een bijzonder mooi en warm iemand was. En wat voelde ik me een sukkel dat ik dit had gepost...daarom heb ik het verwijderd. Ik heb me nog lang afgevraagd waarom een reactie niet de moeite waard was. Ik heb liever dat iemand zegt.....dat is totaal tegen mijn geloof in en dat is echt niet oke, maar voor jou evengoed sterkte. Ik vind het zo moeilijk te bevatten dat euthanasie in mijn verhaal zwaarder weegt dan het verlies an sich, daar kan ik zo moeilijk bij en snap ik niet en vind ik teleurstellend. Hopelijk kan iemand dat uitleggen, want daar heb ik behoefte aan...ik had juist graag daar over willen discusseren, niet om mijn gelijk te halen, maar om enigsinds begrip van 2 kanten...


Tja… herkenbaar. In Refoland heerst nogal het idee dat men aan alles een kaartje met ‘goed’ of ‘fout’ moet hangen. En zeker als het gaat om andermans gedragingen of gedachten is men daar zeer bedreven in. Ik heb je bijdrage helaas gemist anders had ik waarschijnlijk wel gereageerd. Ook uit mijn eigen ervaring dat ook zeer gelovige mensen de weg van euthanasie kozen in het volste vertrouwen op hun Schepper.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rouw

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2023 10:08

Liekels schreef:Ik wil nog graag iets kwijt wat ik lastig vind te begrijpen...
Ik ben heel openhartig geweest over mijn verliezen uit ons gezin. 1 opslag dood door een ongeluk, 2 door ziekte en euthanasie, ik weet dat dit hier totaal afgekeurd wordt en ik heb hier gelezen waar dit door komt en daar heb ik respect voor en begrijp ik. Maar het is niet mijn keus, maar van een heel dierbaar iemand voor mij. Ik wilde mijn verhaal doen om een andere kant te laten zien, niet om goedkeuring te krijgen, maar om te laten zien dat deze keuze is gemaakt door iemand heel dichtbij die ondanks deze keuze een bijzonder mooi en warm iemand was. En wat voelde ik me een sukkel dat ik dit had gepost...daarom heb ik het verwijderd. Ik heb me nog lang afgevraagd waarom een reactie niet de moeite waard was. Ik heb liever dat iemand zegt.....dat is totaal tegen mijn geloof in en dat is echt niet oke, maar voor jou evengoed sterkte. Ik vind het zo moeilijk te bevatten dat euthanasie in mijn verhaal zwaarder weegt dan het verlies an sich, daar kan ik zo moeilijk bij en snap ik niet en vind ik teleurstellend. Hopelijk kan iemand dat uitleggen, want daar heb ik behoefte aan...ik had juist graag daar over willen discusseren, niet om mijn gelijk te halen, maar om enigsinds begrip van 2 kanten...


Ik denk dat er ook wel heel zwart-wit over gedacht wordt soms. Alsof het een keuze is die je gemakshalve maar maakt om verdere ellende te voorkomen. Alsof het minder erg is als iemand is overleden dmv euthanasie en het zichzelf zo lekker makkelijk heeft gemaakt. Zelfdoding trouwens idem dito. Mensen hebben doorgaans geen idee waar mensen allemaal doorheen gaan en tegenstanders laten zich vaak eerder vanuit onwetendheid afkeurend uit, omdat ze er juist niets van begrijpen. Maar helemaal met je eens, je kan discussiëren of het goed is of niet en het daarover oneens zijn, iemand kan bepaald gedrag afkeuren maar dat is heel wat anders dan de mens afkeuren. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar moeite mee hebt en dat je zegt: Kijk eens naar de persoon erachter ipv gelijk met een oordeel klaar te staan. Overigens geloof ik ook dat Jezus dat leerde en deed maar dat het regelmatig gebeurt dat zijn volgelingen dat slecht in de praktijk brengen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Rouw

Berichtdoor Prisma23 » 13 apr 2023 15:15

Erik1960 schreef:Tja… herkenbaar. In Refoland heerst nogal het idee dat men aan alles een kaartje met ‘goed’ of ‘fout’ moet hangen. En zeker als het gaat om andermans gedragingen of gedachten is men daar zeer bedreven in. Ik heb je bijdrage helaas gemist anders had ik waarschijnlijk wel gereageerd. Ook uit mijn eigen ervaring dat ook zeer gelovige mensen de weg van euthanasie kozen in het volste vertrouwen op hun Schepper.


Inderdaad in Refoland kan alles in twee categorieën, goed en fout, worden ondergebracht. Dit is te herleiden tot een sterke invloed van de Verlichting.
De menselijke rede wordt als maat der dingen gezien en als je maar goed genoeg nadenkt en redeneringen opzet kan je altijd iets goed of fout noemen.
Door principes uit de natuur- en wiskunde toe te passen op het hele leven en zelfs op de religie overschatten wij onszelf en maken wij God heel klein.
Deze manier van denken gaat geheel voorbij aan het zondige en beperkte van mensen en de grootheid van God.
Arie van den Beukel heeft dit fraai aan de kaak gesteld in een aantal boeken, bijvoorbeeld in "De dingen hebben hun geheim". Hij noemt dit meen ik het "Delftse gelijk", door goed analyseren kan je altijd een keus tussen goed en fout maken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arie_van_den_Beukel

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 110520fa50

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Rouw

Berichtdoor Broeder » 13 apr 2023 15:31

Liekels schreef:Ik wil nog graag iets kwijt wat ik lastig vind te begrijpen...
Ik ben heel openhartig geweest over mijn verliezen uit ons gezin. 1 opslag dood door een ongeluk, 2 door ziekte en euthanasie, ik weet dat dit hier totaal afgekeurd wordt en ik heb hier gelezen waar dit door komt en daar heb ik respect voor en begrijp ik. Maar het is niet mijn keus, maar van een heel dierbaar iemand voor mij. Ik wilde mijn verhaal doen om een andere kant te laten zien, niet om goedkeuring te krijgen, maar om te laten zien dat deze keuze is gemaakt door iemand heel dichtbij die ondanks deze keuze een bijzonder mooi en warm iemand was. En wat voelde ik me een sukkel dat ik dit had gepost...daarom heb ik het verwijderd. Ik heb me nog lang afgevraagd waarom een reactie niet de moeite waard was. Ik heb liever dat iemand zegt.....dat is totaal tegen mijn geloof in en dat is echt niet oke, maar voor jou evengoed sterkte. Ik vind het zo moeilijk te bevatten dat euthanasie in mijn verhaal zwaarder weegt dan het verlies an sich, daar kan ik zo moeilijk bij en snap ik niet en vind ik teleurstellend. Hopelijk kan iemand dat uitleggen, want daar heb ik behoefte aan...ik had juist graag daar over willen discusseren, niet om mijn gelijk te halen, maar om enigsinds begrip van 2 kanten...


Er zit een groot verschil tussen discussiëren over euthanasie als een theoretisch geloofsvraagstuk of als een ervaring die je van dichtbij mee hebt gemaakt. Over het algemeen zeg ik vrij streng: als je het niet van dichtbij hebt meegemaakt dat de keuze op tafel lag, zeg dan ook maar even niets.

Jij hebt het van dichtbij meegemaakt, bij iemand die je lief was. Ik kan me voorstellen dat dit een doolhof van emoties oplevert. Je wilt iemand niet kwijt en je wilt niet dat iemand lijdt. Dat is al ingewikkeld genoeg. Wees dus niet te streng voor jezelf als je er niet een mooi afgerond verhaal over kan vertellen. Rouw heeft vaak rafelrandjes, het schuurt vaak, het is nooit echt af.

Ik heb zelf - mede door mijn werk - vaak gesprekken gevoerd over geloof en euthanasie (en palliatieve sedatie). Ik kan allerlei wettische geloofsargumenten erbij halen tijdens zo'n gesprek, maar ik vraag me altijd af wie je liever aan je ziekbed hebt zitten: de Rechter of de Heelmeester. Dus vaak komt het erop neer dat ik met mensen verken wat zij verstaan van Gods stem in hun eigen hart. Want uiteindelijk is de beslissing van euthanasie er eentje waar niemand anders werkelijk wat mee te maken heeft of een oordeel over kan hebben, totdat jezelf die lijdende mens bent die aan God vraagt: wat wilt u in uw liefde dat ik doen zal?

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Rouw

Berichtdoor Liekels » 14 apr 2023 20:57

Dank voor je reactie dat is ook precies zoals je zegt. Ik stond er wel achter, omdat het zijn keuze was. Maar helemaal geen reacties is echt pijnlijk en kil terwijl ik het vertelde, niet om goedkeuring te krijgen, maar om mijn verhaal te doen om te laten zien hoe deze manier ook kan zijn ondanks dat ik weet dat het afgekeurd wordt. Voor mij is dat niet te begrijpen.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Rouw

Berichtdoor Liekels » 15 apr 2023 20:13

Erik1960 schreef:Tja… herkenbaar. In Refoland heerst nogal het idee dat men aan alles een kaartje met ‘goed’ of ‘fout’ moet hangen. En zeker als het gaat om andermans gedragingen of gedachten is men daar zeer bedreven in. Ik heb je bijdrage helaas gemist anders had ik waarschijnlijk wel gereageerd. Ook uit mijn eigen ervaring dat ook zeer gelovige mensen de weg van euthanasie kozen in het volste vertrouwen op hun Schepper.


Dank voor je reactie en begrip! Voor men hier die dan maar zwijgt wil ik wel zeggen dat ik die keuze zelf niet heb gemaakt, ik ben nog hier ondanks wat ik er van vind is het verlies en de rouw hetzelfde. Ik weet nu ook waar de afkeuring vandaan komt, dat snap ik nu ook beter. Wat ik niet begrijp is dat de waarde van euthanasie van mijn naaste zwaarder telt dan het verlies. En dan wordt er gezwegen, maar ga je dan niet voorbij aan je naasten lief hebben, je nederig opstellen en niet oordelen? Eigen interpetatie is niet goed , dat heb ik hier vaak gelezen, maar is het ook geen eigen interpetatie wat dan zwaarder weegt wat in de Bijbel geschreven staat? Is de liefde alleen bedoeld voor gelijkgestemden en wijk je af dan maar zwijgen, want dat is het beste?

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Rouw

Berichtdoor Liekels » 15 apr 2023 20:20

Marnix schreef:Ik denk dat er ook wel heel zwart-wit over gedacht wordt soms. Alsof het een keuze is die je gemakshalve maar maakt om verdere ellende te voorkomen. Alsof het minder erg is als iemand is overleden dmv euthanasie en het zichzelf zo lekker makkelijk heeft gemaakt. Zelfdoding trouwens idem dito. Mensen hebben doorgaans geen idee waar mensen allemaal doorheen gaan en tegenstanders laten zich vaak eerder vanuit onwetendheid afkeurend uit, omdat ze er juist niets van begrijpen. Maar helemaal met je eens, je kan discussiëren of het goed is of niet en het daarover oneens zijn, iemand kan bepaald gedrag afkeuren maar dat is heel wat anders dan de mens afkeuren. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar moeite mee hebt en dat je zegt: Kijk eens naar de persoon erachter ipv gelijk met een oordeel klaar te staan. Overigens geloof ik ook dat Jezus dat leerde en deed maar dat het regelmatig gebeurt dat zijn volgelingen dat slecht in de praktijk brengen...


Dank voor je reactie, ik denk ook dat het niet goed in de praktijk wordt gebracht, maar wat ik denk heeft geen waarde heb ik hier al geleerd, dat is gevaarlijk. We hebben niet voor niets gevoel en eigen gedachten, ik denk dat veel mensen anders voelen dan men "behoort" te doen, dat is naar mijn idee veel gevaarlijker dan maar zwijgen, omdat men dan iets denkt of vindt. Ik vind dat jammer...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Rouw

Berichtdoor meribel » 17 apr 2023 11:31

Ik heb je oorspronkelijke bericht nooit gelezen. (Kom soms maanden niet op refoweb) maar mbt euthanasie is niet elke christen tegen

Zelf vind ik de euthanasie wetgeving in nederland heel zorgvuldig en ben helemaal niet tegen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten