Hidden schreef:Volgens sommigen is de volgende site waarschijnlijk te ongenuanceerd natuurlijk; want dat proef ik wel uit eerdere reacties
http://www.rejoicenow.nl/rejoicenow.nlyoga/
Maar kan uit dezelfde bron iets goeds en iets slechts voortkomen? Met de nadruk op de bron van 5000 jaar geleden.
Voor mij als christen is het ongelooflijk en onbegrijpelijk dat een christen zich met yoga inlaat.
Voor mij is het al lastig genoeg om stil te zijn voor God. (Psalm 62:2)
Nou ja, misschien zit daar dan wel een les die je uit yoga kan leren. Allereerst zegt de oorsprong niet zoveel over hoe het nu wordt toegepast. De problematiek zit hem wat dat betreft in de religie. Niet zozeer in het zoeken van stilte, het doen van lichamelijke oefeningen en dat soort zaken. Dat zie je in alle religies wel terug. Als je als christen in een kleermakerszit voor je uit gaat zitten staren ben je niet opeens andere goden aan het vereren of toelaten. Je lichaam en geest tot rust brengen is iets wat je ook in de christelijke religie wel tegenkomt. En niet alleen in religie. Om je ergens op te focussen moet je soms even tot rust komen, zeker in deze tijd waarin van alle kanten prikkels op je afkomen. Ik ken geen westerling die vervolgens daarbij andere goden gaat aanroepen of iets dergelijks. En wij weten dat die goden niet bestaan. Ik heb 1 korinthe 8 al geciteerd. Dat iets uit een verkeerde bron komt maakt iets niet direct fout. Ik noemde het vieren van kerst, de germaanse dagen, moderne muziek en allerlei andere zaken die uit een heidense cultuur zijn ontstaan. De vraag is hoe je het gebruikt. Om je op jezelf of andere bijzaken / afgoden te richten of om je op God te richten. Als iemand kerst viert en zich daarbij richt op God en dichter bij Hem komt, hoe zorgt de verkeerde bron dan dat het slecht is? Of als iemand muziek maakt tot Gods eer met moderne instrumenten, hoe zorgt de bron dan dat het slecht voor hem is?