Bijna op bevel worden de jongeren gedwongen hun hart aan Jezus te geven.
Lijkt me voluit Bijbels toch? "Dwingt ze om in te gaan". Zelfs de Dordtse Leerregels zeggen: "met bevel van bekering en geloof''.
Je merkt, dat op zulke avonden de drang om te geloven iets dwangmatigs krijgt. Als jongere moet je stevig in je schoenen staan om niet meegezogen te worden. Als velen naar voren komen om hun hart aan Jezus te geven dan kan zo’n jongere maar snel het gevoel krijgen, dat hij ook maar naar voren moet komen. Er wordt immers naar je gekeken, als jij niet naar voren komt.
Nog nooit gezien bij JijDaar! of HeartCry ...
Vele jongeren komen er en nemen het gehoorde mee naar hun eigen gemeente. De nadruk op ervaring en gevoel is bovendien erg groot. Het geloof moet vooral worden beleefd en ervaren.
Nadruk op ervaring en gevoel bij HeartCry en JijDaar!?
Avonden, waar ze met een gerust hart kunnen komen en die niet in strijd zijn met hetgeen ze zondags horen in de kerk. Avonden, waarin ook het voorrecht en de waarde van de kinderdoop wordt uitgelegd. Want de geloofsdoop blijft velen bezighouden en aantrekken.
De leugen moet je telkens herhalen om in te laten dringen. De waarheid is vaak een stuk eenvoudiger.
Via bijvoorbeeld de Balkanzending onderhouden wij ook warme contacten met gemeenten, waar de geloofsdoop wordt gepraktiseerd.
Jammer dat die warme contacten met de Balkan wel lukt, maar op Urk een brug te ver is.
Voor hen is de doopvisie zo belangrijk, dat dit een scheuring in de gemeente van Christus rechtvaardigt. Dat is nogal wat!
De scheuring wordt minstens zo hard bewerkstelligt door de kerken die mensen uitsluiten van het avondmaal als ze anders denken. Dan wordt je namelijk letterlijk buiten de gemeente van Christus gezet.
Nergens kom je in het Nieuwe Testament één voorbeeld tegen, waarbij de dopeling al van jongs af aan bekend was met het christelijk geloof, maar pas op latere leeftijd zich liet dopen.
Klopt helemaal, maar er is ook nergens een voorbeeld van iemand die als kind is gedoopt en later 'belijdenis van het geloof' aflegt voor in de kerk.
Het resultaat is de doop van drieduizend mensen (Hand. 2: 41). Het vraagt om een nieuw verbondsteken: de doop als de vervulling van de besnijdenis.
Hoezo vraagt dat om een nieuw verbondsteken? Het teken van het nieuwe verbond is trouwens het avondmaal. "Dit is het nieuwe verbond in mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt".
De nieuwtestamentische kerk bouwde voort op het patroon van de oudtestamentische kerk. Daar hoorden de kinderen bij! De joodse jongetjes ontvingen het verbondsteken. Het zou een (schokkende) wending zijn, als dit in de nieuwtestamentische kerk anders zou liggen.
"Laat u behouden uit dit verkeerd geslacht". De doop was juist een teken van afscheiding van de ongelovige joden. De doop is geen verbondsteken.
We lezen wel, dat niet alleen degenen die tot geloof komen werden gedoopt, maar ook hun huis (o.a. 1 Kor. 1: 16, Hand. 16).
1 Kor. 16:15 En ik roep u ertoe op, broeders –
u weet dat het huis van Stefanas de eersteling van Achaje is en dat zij zichzelf ten dienste van de heiligen beschikbaar hebben gesteld Handelingen 16:34 En hij verheugde zich dat hij
met al zijn huisgenoten tot geloof in God gekomen was.
Worden er alleen kinderen van gelovigen gedoopt in de kerk of ook kinderen van ongelovigen? Zij die afblijven van het avondmaal en zeggen onbekeerd te zijn mogen wel hun kinderen laten dopen? De gelovige en zijn huis of ook de ongelovige en zijn huis?
De doop bekrachtigt echter niet het geloof, maar het verbond. In de doop wordt als het ware een dikke streep gezet onder de waarachtigheid van Gods beloften, die in Jezus Christus vast en zeker zijn.
Nergens in de schrift wordt de doop in verband gebracht met het verbond met Abraham. De doop bekrachtigt inderdaad noch het geloof noch het verbond, maar laat zien wat er gebeurt
is met iemand die wedergeboren is.
Wij mogen ons deze rijke troost van de kinderdoop niet laten ontnemen.
Alle menselijke ideeën die niet in de Schrift terug te vinden zijn moet je zo snel mogelijk afschrijven als pleitgrond.
De artikelen lijken uiteindelijk vooral bedoeld om te waarschuwen voor andere gelovigen. Al met al een serie artikelen om verdrietig van te worden.