Respect moet van twee kanten komen. Dat je je probeert aan te passen aan bepaalde gebruiken maar ook dat men mensen die niet bekend zijn met die gebruiken daar dan gewoon op een normale manier op aanspreekt. Als er iemand met korte mouwen zo'n kerk binnenkomt verwacht je dat er op een normale manier iets van wordt gezegd, als men er moeite mee heeft. Maar als je met 45 graden wordt geacht lange mouwen te dragen is het wel goed om af te vragen waar die gewoonte vandaan komt en of het wel nodig is. Als er een vrouwelijke gast in een broek of zonder hoedje in je kerk komt waar men dat wel gewend is spreek je zo iemand ook gewoon op een normale manier aan toch? Dan kijk je zo iemand toch niet de hele tijd na, wijs je iemand de deur of snauw je iemand af? Als dat de gevolgen van je regels zijn zijn je regels belangrijker geworden dan God, dan worden het eigen afgoden.
hans0166 schreef:ja, in dat opzicht heeft de reformatie een van de belangrijkste argumenten voor hun bestaansrecht volledig ontkracht. De autoriteit die aan een papieren stapel papier gegeven wordt is gewoonweg afgodisch.
Daarnaast is hun boek zo ontoegankelijk geworden door de taal, dat hun, foutieve, opvatting dat de RK het bijbellezen verboden zou hebben, volledig op hunzelf van toepassing geworden is. Niemand die niet thuis is in dat wereldje snapt er met de beste wil van de wereld helemaal niets van.
Ecclesia reformata semper reformanda. De gereformeerde kerken moet zich blijven hervormen. Niet qua inhoud, ik geloof dat die wel goed is. Maar wat je telkens weer ziet is dat als bepaalde gewoonten te lang gehanteerd worden, ze op een gegeven moment een status van heiligheid krijgen waar de reformatoren juist voor wilden waken. Goed voorbeeld hier. De Bijbel moet te lezen zijn in de taal van het volk, in normale, begrijpelijke taal. Daarom komt de Statenvertaling. Vervolgens wordt die een poos geleden en als er dan weer een keer een nieuwe vertaling komt zijn sommigen al tegen omdat de Statenvertaling zo lang gebruikt is dat hij voor mensen heilig is geworden. De cultuur wordt zo snel tot iets "heiligs" gemaakt en als mensen zich daar niet aan houden (je moet de gewoonten maar respecteren zegt men dan) worden ze daarop aangevallen. Natuurlijk moet je rekening houden met elkaar en geen aanstoot geven. Daar staat echter tegenover dat je niet moet veroordelen als mensen ergens anders tegenaan kijken. En hoe minder heilig zelfbedachte gewoonten zijn, hoe makkelijker je dat kan doen.