Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2018 11:22

Marnix schreef:Ja dat denk ik ook. Komt ook wel maar duurt nog even. En voor mensen die de auto alleen gebruiken om naar het kantoor heen en weer te rijden werkt het natuurlijk vaak al wel. Zeker als je op kantoor ook laadmogelijkheden hebt.

Dat klopt.
Of er zou een mogelijkheid moeten zijn dat je je volledige accupakket wisselt (net als je dat nu bij gasflessen doet).
Tesla kan dat, maar voor zover ik weet is het nog nergens daadwerkelijk toegepast.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2018 12:25

Klopt, dat is een goede tussenoplossing maar dan moet er idd ook gezorgd worden dat een accupakket makkelijk verwisselbaar is. Hoe groot is zo'n accu eigenlijk gemiddeld?) Uiteindelijk moeten accu's gewoon sneller laden en moet je er verder mee kunnen rijden. Daar zijn inmiddels al wel interessante prototypes van. Maar ja, dat komt dat een keer nieuw op de markt en is dan nog erg duur en dan heeft het weer tijd nodig voordat dat de (betaalbare) standaard wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2018 12:32

Marnix schreef:Klopt, dat is een goede tussenoplossing maar dan moet er idd ook gezorgd worden dat een accupakket makkelijk verwisselbaar is. Uiteindelijk moeten accu's gewoon sneller laden en moet je er verder mee kunnen rijden. Daar zijn inmiddels al wel interessante prototypes van. Maar ja, dat komt dat een keer nieuw op de markt en is dan nog erg duur en dan heeft het weer tijd nodig voordat dat de (betaalbare) standaard wordt.

Bovendien is het zo dat accu's relatief snel verouderen.
Kijk voor de grap maar eens naar een accutolletje van 2 jaar oud, een mobiel van twee jaar oud of een oudere laptopbatterij.
Je kunt je afvragen of de productie van steeds nieuwe accu's in een "duurzame wereld" gewenst is.
Daarnaast: het brandgevaar is groter, en de hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden per gewichtseenheid is veel kleiner (ook met de meest experimentele opstellingen).
Elektrisch vliegen zie ik om deze reden de eerstkomende jaren dat ook geen grote vlucht nemen (nog afgezien van het feit dat je elektrisch op een verdringingsmotor (propellor) in plaats van een impulsmotor (turbofan/straalmotor) aangewezen bent, waardoor de snelheid veel lager ligt).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 02 jul 2018 18:19

De accu's van de hyundai ioniq EV hebben 8 jaar of 200.000km garantie. Er zijn fabrikanten die zulke garanties nog niet voor hun benzinemotoren durven te geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2018 22:11

Maar die garantie houdt neem ik aan niet normale “luiheid” van batterijen in want dan kunnen ze iedere batterij wel na een paar jaar vervangen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 02 jul 2018 22:14

Marnix schreef:Maar die garantie houdt neem ik aan niet normale “luiheid” van batterijen in want dan kunnen ze iedere batterij wel na een paar jaar vervangen.

Er zal een klein percentage verlies optreden. Maar de accu techniek gaat echt met sprongen voorruit. En ook accu’s die afgeschreven zijn na jaren in een EV te zijn gebruikt kunnen nog toepassing vinden elders.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2018 07:28

Yoshi schreef:De accu's van de hyundai ioniq EV hebben 8 jaar of 200.000km garantie. Er zijn fabrikanten die zulke garanties nog niet voor hun benzinemotoren durven te geven.

Dat houdt in dat de accu na 8 jaar nog gegarandeerd 50% van zijn initiele capaciteit heeft.
Feitelijk nog steeds garantie tot de voordeur dus.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2018 08:41

In principe is het natuurlijk niet zo erg om na een paar jaar de accu een keer te vervangen, mits je zoveel hebt bespaard aan oa brandstofkosten dat dit er ook wel weer uit kan. Dan moeten de accu's misschien nog wel wat goedkoper worden maar dat is denk ik een kwestie van tijd. En de schaal waarop electrische auto's geproduceerd worden is natuurlijk nog niet zo groot, dat stijgt echter wel en op hoe grotere schaal dingen geproduceerd worden, hoe goedkoper ze doorgaans ook worden...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2018 11:12

Marnix schreef:In principe is het natuurlijk niet zo erg om na een paar jaar de accu een keer te vervangen, mits je zoveel hebt bespaard aan oa brandstofkosten dat dit er ook wel weer uit kan. Dan moeten de accu's misschien nog wel wat goedkoper worden maar dat is denk ik een kwestie van tijd. En de schaal waarop electrische auto's geproduceerd worden is natuurlijk nog niet zo groot, dat stijgt echter wel en op hoe grotere schaal dingen geproduceerd worden, hoe goedkoper ze doorgaans ook worden...

Daar heb je gelijk in, maar de afvoerkosten voor een oude accu (chemisch afval) moet je dan ook in je sommetje meenemen.
Evenals de milieubelasting die dat geeft...

Vooralsnog heb ik de indruk dat elektrisch rijden op brandstofkosten zeker nog niet goedkoper is.
Het wordt op dit moment interessant gemaakt met subsidies.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2018 11:39

Ja en het ligt er aan hoeveel je rijdt en hoeveel je thuis / op het werk kan opladen. Wat milieubelasting betreft hoop ik dat fabrikanten oude accu’s ook weer innemen en materiaal zoveel mogelijk recyclen. Je moet de milieubelasting natuurlijk wel vergelijken met de milieubelasting wanneer je een benzineauto zou rijden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2018 11:55

Marnix schreef:Ja en het ligt er aan hoeveel je rijdt en hoeveel je thuis / op het werk kan opladen. Wat milieubelasting betreft hoop ik dat fabrikanten oude accu’s ook weer innemen en materiaal zoveel mogelijk recyclen. Je moet de milieubelasting natuurlijk wel vergelijken met de milieubelasting wanneer je een benzineauto zou rijden.
Opladen thuis of op het werk is momenteel nog steeds duurder dan diesel rijden (per kilometer)
Als je het hele sommetje maakt moet je ook de emissie van de elektriciteitscnetrale meenemen. (En kom nou niet met : "ik laad op groene energie", want als jij fossiel zou rijden werd er net zo veel groene energie opgewekt, waardoor je de facto op kolenstroom rijdt...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (3)

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jul 2018 18:23

Voor de Mini Countryman Limited Edition wordt momenteel reclame gemaakt. Ik hoorde er vandaag ook over op de radio. Verder zag ik er zojuist hier op dit forum er een reclame van.
Mijn smaak auto is het duidelijk níet. Zwarte velgen vind ik lelijk, en wat heeft zo'n opgehoord ding van doen met de originele Mini? En die SUV-hype kan mij gestolen worden. Nee, ik zou hem nooit kopen, ook niet als ik er zat geld voor had.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor mohamed » 06 jul 2018 18:26

Doe mij maar een Vag auto, dan weet je tenminste dat je kwaliteit koopt! ;)

mohamed

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor mohamed » 09 jul 2018 17:10

Wat vinden jullie van deze Seat Leon uit 2005?

Afbeelding

Afbeelding

Het is een automaat met 134 k op de teller en hij mag vierduizend euro kosten. De motor is een 1.8 en de auto heeft een vermogen van 125 pk.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 09 jul 2018 19:40

Tja, wat is de staat van onderhoud? Is het onderhoud netjes toegepast in de afgelopen 13 jaar? Hoe zit het met de distributieriem? Wanneer is die aan vervanging toe?
Ik denk dat 4000 redelijk is qua markt als ik zo even rondkijk op internet. De hoeveelheid kilometers valt in ieder geval mee. Zou ik eerder laag vinden gezien de leeftijd, zo'n 10.000 per jaar.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten