Marnix schreef:Waarom heb je liever een 3-deurs dan een 5-deurs? Extra deuren is toch alleen maar handig? Of doet dat de looks geen goed?
En ach, nieuwprijs is altijd hoog, ik zou nooit een nieuwe auto kopen. Als ze een jaar of 4, 5 oud zijn zijn ze al zoveel goedkoper, de afschrijving is. De eerste paar jaar enorm.
Mijn 3-deursauto bevalt me wel. Ik heb totaal geen behoefte aan die twee extra deuren als er toch vrijwel nooit iemand achterin zit. (In de acht jaar dat ik de mijne heb, weet ik mij drie keer te herinneren dat er iemand achterin zat.)
In een 3-deursauto kun je spullen achterin leggen, en dan kan niemand er bij. Niemand kan dan even een deur opentrekken en er wat uit jatten als je ergens vast staat in een opstopping. Niet dat mij dat ooit gebeurd is, maar ik heb wel eens van dergelijke verhalen gehoord.
En gevoelsmatig spreekt zo'n driedeurs mij wat meer aan voor mij als vrije vrijgezel. Praktische gezinsauto's zijn doorgaans ook vrij saai, en daar heb ik niks mee te schaften. Ik kan mij een 3-deurs prima permitteren.
In het artikel, waarvan ik de link heb gegeven, staat de 5-deurs als 'nicht uneingeschränkt zu empfehlen'. Langere mensen komen naast de B-stijl terecht, staat er als reden. Anders gezegd: de auto is wat aan de kleine kant voor een 5-deurs. Nou ben ik niet heel erg lang, maar ik vermeld het maar even voor de volledigheid.
Tja, ik weet het, over die nieuwprijs, die heel hoog is. Zomaar kopen is er niet bij. Maar het is op zich wel leuk om een beetje op een rijtje te hebben wat zoiets kost.
Iets wat ik nieuw kan kopen koop ik nieuw. Zoals een fiets, of een fotocamera. Daar zal ook best wel afschrijving op zitten, maar dat gaat over bedragen die goed te overzien zijn, dus dan maal ik daar niet om. Maar bij een auto is het helaas wat anders.