Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Boerin » 05 nov 2013 20:26

Weglopen. Ik kan het niet meer aanhoren. Verschrikkelijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Spreeuw » 07 nov 2013 23:11

Arco schreef:2. Wanneer het een niet-gelovige is, zeg dan niets. Maar bid en wees een zoutend zout!


Weet je dit zeker? Met het laatste ben ik het zeker eens (over het gebed en het zoutend zout), maar als je er niets van zegt of geen signaal afgeeft aan de ongelovige die vloekt, dan vloek je toch zelf ook?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 23:20

Vroeger vloekten ze wel op m'n werk, ik zei er nooit wat van, maar dan zeiden ze sorry tegen me, schattig, omdat ze wisten dat ik christelijk was.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Arco » 11 nov 2013 10:13

Spreeuw schreef:Weet je dit zeker? Met het laatste ben ik het zeker eens (over het gebed en het zoutend zout), maar als je er niets van zegt of geen signaal afgeeft aan de ongelovige die vloekt, dan vloek je toch zelf ook?


Het vloekverbod is een wet van het Koninkrijk van God. Als gelovige ben je van het Koninkrijk van God, dus onderhevig aan de wet van dat koninkrijk. Iemand die niet gelooft, die is geen burger van het Koninkrijk van God. En zolang er niet ergens in de wet van het Koninkrijk der Nederlanden staat dat je niet mag vloeken, dan hebben die niet-gelovigen geen wet die hun zegt dat zij niet mogen vloeken.

Het is een ander verhaal dat niet-gelovigen wel geoordeeld worden. Maar als ambassadeur, ook jij, mag je het Licht van het Koninkrijk van God uitstralen. Dat is dus niet met het vingertje in de lucht, maar met de uitgestoken hand. Daarom, als mensen vloeken en te verontschuldigen zich bij jou met "ik mag niet vloeken, hè?", dan mag je rustig zeggen: "dat heb ik niet gezegd, maar wel fijn dat je aan mij denkt".

PS: in sommigen gemeenten staat wel een vloekverbod in de APV.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Rozijn » 11 nov 2013 10:42

Ik snap je gedachte, maar moet je mensen dan ongewaarschuwd Gods oordeel over zichzelf af laten roepen?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Arco » 11 nov 2013 11:07

Jawel, maar het opgeheven vingertje helpt niet. Dat werkt vaak averechts.

Laat de liefde blijken, de liefde van Jezus, dan komt het schuldbesef er achteraan.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Rozijn » 11 nov 2013 11:41

Ik noem ook geen opgeheven vingertje. Volgens mij gaat dit topic ook om de vraag wat wel te doen.
Wat zit er tussen het opgeheven vingertje en het negeren?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Arco » 11 nov 2013 12:10

Bidden.

Als iemand in mijn omgeving vloekt, dan doet dat mij pijn. Maar ik zeg er niets van, vanwege de eerder genoemde reden. Wel bid ik tot God, voor de vloeker en voor mij. De vloeker, dat hij/zij gaat inzien dat vloeken verkeerd is, en voor mij, dat ik staande mag blijven.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Rozijn » 11 nov 2013 12:53

En bidden of de vloek niet in mijn gedachten blijft hangen...

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 13:09

Ik zei als kind tegen een jongetje dat vloekte: je moet er gewoon niet achter zeggen, want dan vraag je of je in de hemel komt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

HannekeL

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor HannekeL » 20 apr 2018 20:41

Arco schreef:Inderdaad, vloeken (het misbruiken van Gods Naam) is zeer ernstig voor God.

Maar ik denk niet dat we telkens een ander moeten zeggen dat hij of zij niet mag vloeken. Het vloekverbod (om zo maar te zeggen) geldt alleen voor degenen die van het Koninkrijk Gods zijn. De heilgen, zoals het Nieuwe Testament leert. Wanneer iemand vloekt, maar die is geen heilige (christen), dan hoef je niets te zeggen. Door je houding kan je laten zien dat jij anders (heilig) bent. Er zullen dan mensen zijn die dat zien en rekening proberen te gaan houden met jouw bezwaar tegen vloeken.

Films waarin gevloekt wordt, die mijd ik liever.




Oud topic, maar wel interessant.
Ik vraag me ook af tot hoever ik verantwoordelijk ben voor het woordgebruik van anderen? Vooral op mijn werk komt dit voor. Meestal durf ik er jammer genoeg niets van te zeggen...

Riska

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Riska » 20 apr 2018 21:01

Soms is vloeken omgekeerd bidden...

HannekeL

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor HannekeL » 21 apr 2018 09:23

Riska schreef:Soms is vloeken omgekeerd bidden...


Wat bedoel je met "omgekeerd bidden"? Ik ken deze uitdrukking niet.

Riska

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Riska » 21 apr 2018 09:56

Marinus van den Berg, pastor in verpleeghuizen én bij mensen die te maken hebben met diepe rouw - ouders van vermoorde mensen/kinderen schreef dit in een boek en het sprak me onmiddellijk aan.
In diepste nood, verdriet, laat iemand een vloek vallen. Maar wat die mens bedoelt, is volledige wanhoop: "God help me", in een taal die niet als vloek was bedoeld.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2018 10:07

Riska schreef:Marinus van den Berg, pastor in verpleeghuizen én bij mensen die te maken hebben met diepe rouw - ouders van vermoorde mensen/kinderen schreef dit in een boek en het sprak me onmiddellijk aan.

Mij niet.
In mijn hart welt ook weleens iets op wat ik absoluut niet wil uitspreken.
Er ligt maar een vliesdun laagje beschaving rondom ons, wat zo weggeblazen kan worden, wanneer we bijvoorbeeld gaan dementeren en de remmingen wegvallen.
Maar ik kan het absoluut geen omgekeerd bidden noemen, als iemand aan God vraagt om hem of haar te verdoemen. Want dat doe je als g v d zegt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron