Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 02 feb 2018 15:37

Arco schreef:Zuster, een lesje Nederlands heb ik pas geleden nog gehad. Natuurlijk had ik gezien dat Geytenbeekje de Bijbel niet citeerde, althans een vertaling. Echter, dat maakt het woordgebruik niet meteen correct.
Dag broeder, wellicht had jij een ander Nederlands woord gebruikt. Echter, dat maakt het woordgebruik van Geyenbeekje nog niet meteen incorrect.
Arco schreef: En als jij je stort aan het feit dat ik kritiek lever, dan moet je maar niet op dit forum gaan lezen. Hier loop je het risico om bekritiseerd te worden. Maar om dan maar gelijk een ander zaken toe te schrijven, zoals "letterknechterij", "doordrammen", etc. Dat is geen toonbeeld van een zuivere discussie, alsmede een toonbeeld van naastenliefde.
Ach, excuses. Ik had natuurlijk overbodige kritiek moeten zeggen, want je maakt mij niet wijs dat je geytenbeek niet begreep.
Het me vaker op gevallen dat je doorgaat op de letter, ik ben meer van de inhoud. En meer van de hermeneutiek dan wettisch.
De letter vind ik alleen belangrijk als dat de inhoud aantast. En dat overbodige gecorrigeer staat zo schoolmeesterachtig.
En wat betreft die zuivere discussie, alsmede een toonbeeld van naastenliefde ... hmmm ik denk aan jouw woorden ''kinderachtig'', ''piepen'' [-X
Soww, eigenlijk vind ik dat we hier nu genoeg over gedramt hebben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 15:55

Typisch. Schoolmeestergedrag, wettisch, letterknechterij, doordrammen. Mooie verzameling van zaken die ik niet voorsta.

Punt is:
De kerstboom is van afgodische afkomst, dat is een feit. Daarvan ben ik tot de principiële overtuiging gekomen dat die kerstboom niet thuishoort in mijn huis. Mijn zus had wel een kerstboom staan, pas toen zij vroeg waarom ik er geen had, heb ik dat uitlegt. Maar, net zoals hier, heb ik niet gezegd dat zij die kerstboom maar direct moest weggooien. Het is mijn stelling dat christenen zich moeten houden van afgodische zaken. Dat is niet wettisch, dat is een moreel principe.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 02 feb 2018 16:18

Arco schreef:Typisch. Schoolmeestergedrag, wettisch, letterknechterij, doordrammen. Mooie verzameling van zaken die ik niet voorsta.
Niet? Nou, dan zal ik voor straf een half uur in de hoek gaan staan oké?
Arco schreef:Punt is:
De kerstboom is van afgodische afkomst, dat is een feit. Daarvan ben ik tot de principiële overtuiging gekomen dat die kerstboom niet thuishoort in mijn huis.
Jaja, dat herinner ik me nog.
Arco schreef:Het is mijn stelling dat christenen zich moeten onthouden van afgodische zaken. Dat is niet wettisch, dat is een moreel principe.
:D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 16:24

naamloos schreef: :D


d:)b
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 02 feb 2018 21:16

Chaya schreef:
Waarom? Alles kan afgodisch worden. Dus ook een kerstboom. Er zit toch iets dwangmatigs in, want hij wordt vlak voor kerst neergezet - omdat iedereen dat doet - en ook weer verwijderd. Dit alles omdat het zo gezellig zou zijn.
Als het afleidt van de WARE gedachte wat kerst inhoudt, is het voor veel mensen een reden om hem uit hun huis te weren.


Je denkt wel heel beperkt nu, met weinig kennis van de rechts bevindelijke richting.

Zoals de linkse kerk moet oppassen, omdat ze veel te veel van de wereld naar binnen halen.


De eerste regels is ook heel beperkt denken overigens
gedachte wat kerst inhoudt is nog maar zuunigjes uitgedrukt
dus alles wat dwangmatig is is niet goed of afgodisch?

Verder kun je ipv rechts bevindelijk of oppasselijke linkse kerken, denk ik beter maar de rechtdoor kerk nemen

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2018 10:00

Je zegt het heel goed Chaya. Alles KAN afgodisch worden, zelfs een kerstboom. Daarom moet je ALS dat zo is, hem je huis uit doen. En als dat niet zo is, hoeft dat niet. Die tichtlijnen zijn ronduit Bijbels en dat wordt hier al vanaf het begin van de discussie geroepen. Maar waarom zijn we twee maanden later hier dan nog steeds niet over uitgepraat? Ten onrechte haal je er dingen bij als “tegenwoordig moet alles maar kunnen hier op het forum... en je mag alleen kritiek leveren op de conservatieve flank en andersom mag het niet. Blijkbaar durft men elkaar hier toch niet in vrij te laten en probeert men elkaar regels op te leggen die helemaal niet voor de ander gelden. Raak niet, smaak niet, roer niet aan. Daarom is er denk ik soms ook wat kritiek op “rechts” want niemand aan de ene kany die iemand zal verplichten een kerstboom te nemen terwijl je soms van de andere kant wel het idee krijgt dat je geen echte christen bent als je er wel een hebt. (Gelukkig is de discussie hier op het forum van beide kanten wel heel netjes)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 03 feb 2018 12:04

Mijn naam is schaapje :D en als een schaap in de kudde heb ik mee gedaan met het optuigen van de kerstboom met alle glitters en toebehoren zonder daar over na te denken. En zo is het jaren geleden begonnen en ik denk dat dit hele gedoe en opsmuk met kerst niet in de christelijke kringen is bedacht maar dat dit komt uit de wereld en daar zal een ieder het mee eens zijn, maar de christenen zijn er wel als schapen in mee gegaan, zonder precies de oorsprong te weten.

Doe je zonde met al deze zaken, ik denk het niet want de kerstboom wordt inderdaad niet aanbeden. Ik denk dat God hier ook boven staat.
Voor mij persoonlijk is het weten dat de hele viering een farce is een reden geweest om er mee te stoppen, en dat is wat de tegenstanders proberen duidelijk te maken en niet het al of niet verbieden, maar weten waar het over gaat!
Als je dan nog gehecht bent aan de hele versierings-toestand is dat een persoonlijke keuze die niets afdoet van het "echt christen" zijn, en dat is n.m.i. ook nooit gezegd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi1 » 03 feb 2018 13:14

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2018 22:54

schaapje schreef:Mijn naam is schaapje :D en als een schaap in de kudde heb ik mee gedaan met het optuigen van de kerstboom met alle glitters en toebehoren zonder daar over na te denken. En zo is het jaren geleden begonnen en ik denk dat dit hele gedoe en opsmuk met kerst niet in de christelijke kringen is bedacht maar dat dit komt uit de wereld en daar zal een ieder het mee eens zijn, maar de christenen zijn er wel als schapen in mee gegaan, zonder precies de oorsprong te weten.

Doe je zonde met al deze zaken, ik denk het niet want de kerstboom wordt inderdaad niet aanbeden. Ik denk dat God hier ook boven staat.
Voor mij persoonlijk is het weten dat de hele viering een farce is een reden geweest om er mee te stoppen, en dat is wat de tegenstanders proberen duidelijk te maken en niet het al of niet verbieden, maar weten waar het over gaat!
Als je dan nog gehecht bent aan de hele versierings-toestand is dat een persoonlijke keuze die niets afdoet van het "echt christen" zijn, en dat is n.m.i. ook nooit gezegd.


Het gaat niet om gehecht zijn aan de versieringstoestand volgens mij. Ik ben er hememaal niet aan gehecht, ik vind het wel gezellig en zie geen reden om dat niet te doen. Waar het om gaat is of het je band met God of de echte boodschap van het kerstfeest in de weg gaat. Zo ja, dan moet je ermee stoppen. Zo nee, dan heb je geen enkele reden om dat te doen. Als bij jou in de weg stond is het goed dat je er mee bent gestopt. Maar iemand bij wie dat niet het geval is hoef je natuurlijk niet te overtuigen om hetzelfde te doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten