Hemel en Hel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Hemel en Hel

Berichtdoor ereunao » 17 jan 2018 16:13

Hemel en Hel
In zowel de RKK als inde Protestantse is de algemene gedachte dat alle mensen na hun dood rechtstreeks naar de hemel of de hel gaan. Maar als ik Luk.16:20-24 goed begrijp gaan zowel de gelovigen als de ongelovigen eerst naar de hades, het dodenrijk. Dit dodenrijk heeft twee uitgangen, een naar boven, naar het vaderhuis en uiteindelijk naar de n.hemel en aarde in Openb.21. En een naar beneden, naar het ge' henna, de poel ds vuurs. Deze hades heeft twee door een grote kloof gescheiden afdelingen. De ene wordt het paradijs genoemd en de andere een plaats der pijniging. Pas na de opstanding en het oordeel gaan beide groepen naar hun definitieve bestemming. Want Jezus zegt ook: ‘Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn’.En Luk. 16: 20-24 is geen gelijkenis, daar komen nooit persoonsnamen in voor. Jezus schuift hier even het gordijn dat voor ons voor de eeuwigheid hangt opzij. Het verschil met de RKK. Is dat zij die plaats der pijniging als een vagevuur van loutering ziet waar de zielen dan door reiniging pasklaar voor de hemel gemaakt worden. Maar 2 Kor.12:1-4 .schijnt er toch op te wijzen dat sinds de dood v.Chr. het paradijs samenvalt met de derde hemel. Ik ben hier dus niet helemaal uit, hoe denken jullie hierover? gr: eruenao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2018 19:21

Moeilijk hoor.
Ik vraag me ook weleens af hoeverre we hierin mogen of moeten door denken.

Zelf Geloof ik in God en in het Eeuwige Leven.
En ik weet ook dat ik er eigenlijk niets hiervan weet hoe en wat en hoe precies wat er dan gaat gebeuren.
Maar ik geloof wel in een soort Eeuwige Rust en Vrede.
En daar ben ik mee verzoend en dit gebeurd ook vandaag of morgen of over een veel langere tijd.
Mijn tijden zijn in Gods Hand.
Hoe en wat het zal gaan en zal zijn precies gaat denk ik al het menselijk beperkte verstand oneindig ver te boven.
Dit ligt in Gods raad en wijsheid besloten en daar blijf ik verre van.
Ik weet dat ik mag leven nu vanuit Gods oneindige genade en in Geloof en Vertrouwen in Hem de zekerheid van het Geloof Mij een hoopvolle Toekomst wacht......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor ereunao » 18 jan 2018 10:28

Moestuin:
Moeilijk hoor.
Ik vraag me ook weleens af hoeverre we hierin mogen of moeten door denken.

Zelf Geloof ik in God en in het Eeuwige Leven.
En ik weet ook dat ik er eigenlijk niets hiervan weet hoe en wat en hoe precies wat er dan gaat gebeuren.
Maar ik geloof wel in een soort Eeuwige Rust en Vrede.
En daar ben ik mee verzoend en dit gebeurd ook vandaag of morgen of over een veel langere tijd.
Mijn tijden zijn in Gods Hand.
Hoe en wat het zal gaan en zal zijn precies gaat denk ik al het menselijk beperkte verstand oneindig ver te boven.
Dit ligt in Gods raad en wijsheid besloten en daar blijf ik verre van.
Ik weet dat ik mag leven nu vanuit Gods oneindige genade en in Geloof en Vertrouwen in Hem de zekerheid van het Geloof Mij een hoopvolle Toekomst wacht......


Dat geloof deel ik met je, maar in de hemel hebben wij geen bijbel meer nodig, het gaat er hier over hoe wij dit Schriftwoord moeten verstaan.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Cathy » 19 jan 2018 17:06

ereunao schreef: Ik ben hier dus niet helemaal uit, hoe denken jullie hierover? gr: eruenao

Ik weet het ook niet maar ik probeer mij voor te stellen dat je na je overlijden uit de tijd bent, zoals ze dat vroeger zo mooi konden zeggen.
Wat betekent het uit de dimensie 'tijd' te zijn? Mogelijk valt alles samen; gebeurt alles tegelijk en is het na je sterven meteen de jongste dag.
Dan is het altijd 'heden' .
Dat kunnen we ons in de tijd moeilijk voorstellen. Zodra je denkt is het al lineair.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ereunao

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor ereunao » 19 jan 2018 19:19

Cathy:
Ik weet het ook niet maar ik probeer mij voor te stellen dat je na je overlijden uit de tijd bent, zoals ze dat vroeger zo mooi konden zeggen.
Wat betekent het uit de dimensie 'tijd' te zijn? Mogelijk valt alles samen; gebeurt alles tegelijk en is het na je sterven meteen de jongste dag.
Dan is het altijd 'heden' .
Dat kunnen we ons in de tijd moeilijk voorstellen. Zodra je denkt is het al lineair.


Ik ben het met je eens dat God de Eeuwige is en voor Hem verleden en heden en toekomst tegelijk aanwezig zijn. Maar de mens wordt nooit aan God gelijk, het onderscheid tussen schepsel en Schepper blijft bestaan. En dan zien wij dat God met Zijn schepsel altijd volgens een tijdlijn handelt. Een mens kan dus niet tegelijk in de hades, in het vaderhuis en op de n.aarde zijn. God heeft met Zijn zoon ook de menselijke tijdlijn gevolgd. Eerst zijn geboorte, daarna het kruis en toen de hemelvaart. Maar naar Zijn Godheid heeft Hij de hemel nooit verlaten, ook niet toen Hij als mens op aarde was. Zie Joh.3:13. Gr:ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor benefietdiner » 19 jan 2018 20:46

Ik heb een vriend die in de zelfde denominatie geboren is als ik en die het niet kon uithouden in een hel en verdoemenis omgevingen en preken. Hij ging op zoek bij andere denominatie of die wat konden vertellen wat er na de dood met een mens gebeurd. Hemel ? hel ? hij kreeg er bijna een trauma van.
Geen van de denominatie konden hem vertellen wat er gebeurd.
Hij kwam bij de Jehova Getuigen uit die het hem haarfijn uitlegde. Ik heb met hem er onderzoek nagedaan. De redenering is in het kort als volgt:
Mensen die sterven, houden op te bestaan (Psalm 146:4; Prediker 9:5, 10). Ze lijden niet in een brandende hel.
God zal miljarden mensen die gestorven zijn opnieuw tot leven brengen (Handelingen 24:15). Maar degenen die God niet willen gehoorzamen nadat ze een opstanding hebben gekregen, zullen voor eeuwig vernietigd worden zonder de hoop opnieuw te kunnen leven (Openbaring 20:14, 15).

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor MoesTuin » 19 jan 2018 22:16

ereunao schreef:Moestuin:


Dat geloof deel ik met je, maar in de hemel hebben wij geen bijbel meer nodig, het gaat er hier over hoe wij dit Schriftwoord moeten verstaan.


Dat wordt dan een hele zoektocht, wel lastig, maar ik blijf toch bij Geloof en Vertrouwen en Overgave als sleutelwoorden
Ontslapen in Christus en in Geloof Eeuwig Leven.
We lezen veel in de bijbel, maar zingen voluit zingen vanuit het hart is zo een geweldig middel om te begrijpen te beleven te doorleven.......
Dit wordt zo ontzettend onderschat.
Terwijl het zo rijk is zeker bij moeilijke vragen waar we met ons verstand niet bij kunnen....

1.
'k Heb gehoord van een stad boven wolken,
boven aardse benevelde landen,
'k heb gehoord van de zonlichte stranden,
en ook eens is daar boven mijn thuis.
Halleluja mijn ziel moet dat zingen.
Halleluja ik reis naar die stad,
ook al is hier mijn weg soms vermoeiend,
maar het gaat naar omhoog en naar Huis.

2.
'k Heb gehoord van een stad zonder tranen,
zonder nood, zonder angst, zonder strijden,
waar ik nooit meer van ziekte zal lijden,
en ik weet dat ik eens daar zal zijn.
Halleluja daar juichen wij allen,
Halleluja en twijfel verdwijnt daar,
daar ik nooit meer zal struik'len of vallen,
ik ben thuis, ik ben thuis bij mijn Heer.

3.
'k Heb gehoord van sneeuwwit gewaden,
en van gouden, ja schitt'rende kronen,
'k heb gehoord Gods geslacht zal daar wonen,
en ook eens is mijn wens daar te zijn.
Halleluja 't doet mijn geest verheugen,
'k hoor gezangen van hemelse vreugde,
dit onttrekt mij aan al aardse banden,
en ook eens is mijn wens daar te zijn.



en zo zijn we op Reis

1
'k Ben reizend naar die stad,
waar Christus 't licht zal zijn,
om eeuwig daar te zijn bij Hem,
bevrijd van zorg en pijn.

Koor:
Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog;
God Zelf wist daar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.

2
Al 't schoon op aarde kleeft
de vloek der zonde aan,
maar in die reine stad kan nooit
de zonde binnengaan.

3
Daar is de strijd voorbij,
daar wacht de gloriekroon;
daar vindt de ware strijder rust,
en God Zelf is zijn loon.


Zo al zingend voel en beleef je diep gezongen vanuit je hart hoe onbegrijpelijk heerlijk het wel niet moet zijn!

1. Vol verwachting blijf ik uitzien, tot die dag eens dagen zal.
Dat de Heiland op de wolken, weerkomt met bazuingeschal.
Welk een vreugde zal het wezen. Als mijn oog Hem schouwen mag,
en mijn oor Zijn stem zal horen, op die grote, blije dag!

Refrein
Welk een uitzicht, Bruidsgemeente! Eeuwig Hem ten eigendom.
Maranatha blijv' ons wachtwoord, amen, ja Heer Jezus, kom!

2. Al de teek'nen onzer dagen zeggen mij: de komst genaakt
van de Bruigom, die Zijn liefste tot Zich roept en haar volmaakt.
O, hoe blijde zal ik wezen, op te trekken met die stoet,
juichend, met ontelb're zaal'gen onze Bruigom tegemoet!

3. O, soms voel 'k een sterk verlangen, heimwee in mijn hart ontstaan;
'k vraag mij af dan, dierb're Heiland zijt Gij reeds op weg gegaan?
Neen, het zal niet lang meer duren: Hij verlangt nog meer dan wij.
Maranatha! Blijve 't wachtwoord voor een elk, maar ook voor mij.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Niagara » 19 jan 2018 23:02

ereunao schreef:Cathy:


Ik ben het met je eens dat God de Eeuwige is en voor Hem verleden en heden en toekomst tegelijk aanwezig zijn. Maar de mens wordt nooit aan God gelijk, het onderscheid tussen schepsel en Schepper blijft bestaan. En dan zien wij dat God met Zijn schepsel altijd volgens een tijdlijn handelt. Een mens kan dus niet tegelijk in de hades, in het vaderhuis en op de n.aarde zijn. God heeft met Zijn zoon ook de menselijke tijdlijn gevolgd. Eerst zijn geboorte, daarna het kruis en toen de hemelvaart. Maar naar Zijn Godheid heeft Hij de hemel nooit verlaten, ook niet toen Hij als mens op aarde was. Zie Joh.3:13. Gr:ereunao


Alomtegenwoordigheid is wat anders dan eeuwigheid. Jezus was mens geworden, daarvoor werd hij deel van de menselijke tijdslijn. Wij erven echter het loon dat Jezus verdiend had: Eeuwig leven in zuiver, ongehinderd contact met God. Dat betekent echter niet persé dat we even alomtegenwoordig zullen zijn als God dus overal tegelijk zullen zijn, denk ik. Dat dit echter met ons lineaire verstand niet te bevatten is moge duidelijk zijn.
Afbeelding

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Chaya » 20 jan 2018 14:17

ereunao schreef: Ik ben hier dus niet helemaal uit, hoe denken jullie hierover? gr: eruenao

Ds. van den Berg gaf dit antwoord:
Ja, als een mens sterft, gaat zijn of haar ziel meteen naar de hemel of naar de hel. Denk maar aan wat de Heere Jezus zegt tegen de moordenaar aan het kruis: Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. De tekst waar jij het over hebt, vind ik in Johannes 8:52b. Daar staat: Zo iemand Mijn Woord bewaard zal hebben, die zal de dood niet smaken in eeuwigheid.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/191 ... ullen-zien
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor ereunao » 20 jan 2018 16:16

Chaya:
Ds. van den Berg gaf dit antwoord:
Ja, als een mens sterft, gaat zijn of haar ziel meteen naar de hemel of naar de hel. Denk maar aan wat de Heere Jezus zegt tegen de moordenaar aan het kruis: Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. De tekst waar jij het over hebt, vind ik in Johannes 8:52b. Daar staat: Zo iemand Mijn Woord bewaard zal hebben, die zal de dood niet smaken in eeuwigheid



Maar dat is juist de vraag die ik hier stel. Is het ge’henna hetzeldfde als de hades? Ik lees in Openb. 20 dat de dood en de hel in de poel des vuurs geworpen worden, dat is dus blijkbaar toch iets anders. En is het paradijs hetzelfde als het Vaderhuis? Je ziet dus dat wij uit dit antw. niet veel wijzer worden

Nina

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Nina » 20 jan 2018 18:03

Lees je de SV Chaya?
In de statenvertaling wordt er vaak geen onderscheid gemaakt tussen hel en dodenrijk, helaas.
Het moet zijn dat de dood en het dodenrijk in de poel van vuur (de hel) worden geworpen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor benefietdiner » 20 jan 2018 21:25

Ge-henna is niet het zelfde als hades of sjeool.

De Staten vertalers vertalen hades standaard met hel. Zo ook in Openb.20:13-14 waar staat: En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel (staat Gr.hades) gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.

Als de hel een plaats zou zijn waar je zou komen na veroordeling (maar dat is dus niet zo) waarom zouden zij die in de hel zijn dan nog geoordeeld worden? Hades is het niet waarneembare, het dodenrijk. Dat is totaal iets anders dan ge-henna, wat men ook verkeerd vertaald met hel. Dus de term Hades of Sjeool wordt het met graf vertaald waaruit de overledenen een opstanding krijgen. Opstanding uit de ge-henna is niet mogelijk.

Trouwens ‘ge-henna’ is een plaatsnaam namelijk ‘dal van Hinnom’. Het Griekse woord ‘ge-henna’ is een vertaling van het Hebreeuwse woord ‘ge-hinnom’. Ge-hinnom betekent dal van Hinnom. Het is een historisch en geografisch aan te wijzen aards dal en ligt aan de zuidwestkant van Jeruzalem (Joz.15:8 en 18:16). Het is niet correct dat vertalers een locatie of plaatsnaam vertalen. De plaatsnamen Bethlehem, Galilea of Jeruzalem vertaald men (terecht) ook niet.

Dat plaatsnamen verwijzingen bevatten en een betekenis hebben naar wat er plaats vond of zal plaats vinden is iets anders. Wat er allemaal gebeurden in dat dal is ontzagwekkend verschrikkelijk je kunt dat lezen in o.a. 2 Kron.28:3, 2 kron.33:3, 2 kron.33:6. Jer. 7:31; 2 en Kon. 23:10.

De Heer sprak niet over een mythologische hel die vertalers vanuit een bepaald gedachtengoed hebben geïntroduceerd, maar over een locatie!, over een plaats!, namelijk het dal van Hinnom! In dit dal zullen, tijdens het komende Messiaanse koninkrijk, de LIJKEN liggen van omgekomen goddeloze mannen. Zij worden niet begraven en verteren door vuur dan wel worden zij door wormen (op)gegeten. Zij zullen een afschrikwekkend voorbeeld zijn voor alles wat leeft en van tijd tot tijd zal komen en buigen voor de Heer te Jeruzalem (Jes.66). Wat zij zien zijn LIJKEN die ‘branden’ en door wormen worden gegeten.

Dit is dus de rede dat er in Openb. 20:14 staat dat de dood en de hel in de poel des vuurs geworpen worden.
Hierbij moet ik zeggen dat de Staten vertalers zelf zeggen van Openbaringen 20 dat dit hoofdstuk zwaar is om te verstaan, en wordt door de uitleggers verschillend verklaard.

Ik ben er ook nog niet honderd procent van overtuigt maar ik ben in deze een aanhanger geworden van de christelijke dogma Annihilationisme https://nl.wikipedia.org/wiki/Annihilationisme

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Johan100 » 21 jan 2018 11:13

benefietdiner schreef:Ik heb een vriend die in de zelfde denominatie geboren is als ik en die het niet kon uithouden in een hel en verdoemenis omgevingen en preken. Hij ging op zoek bij andere denominatie of die wat konden vertellen wat er na de dood met een mens gebeurd. Hemel ? hel ? hij kreeg er bijna een trauma van.
Geen van de denominatie konden hem vertellen wat er gebeurd.
Hij kwam bij de Jehova Getuigen uit die het hem haarfijn uitlegde. Ik heb met hem er onderzoek nagedaan. De redenering is in het kort als volgt:
Mensen die sterven, houden op te bestaan (Psalm 146:4; Prediker 9:5, 10). Ze lijden niet in een brandende hel.
God zal miljarden mensen die gestorven zijn opnieuw tot leven brengen (Handelingen 24:15). Maar degenen die God niet willen gehoorzamen nadat ze een opstanding hebben gekregen, zullen voor eeuwig vernietigd worden zonder de hoop opnieuw te kunnen leven (Openbaring 20:14, 15).

Hoe zullen ze deze teksten interpreteren dan?

Daniel 12: 2 En velen van hen die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden en tot eeuwige afgrijzing.

Openbaringen 14:11 En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2018 13:50

Johan100 schreef:Hoe zullen ze deze teksten interpreteren dan?

Daniel 12: 2 En velen van hen die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden en tot eeuwige afgrijzing.

Openbaringen 14:11 En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.

Dat zijn inderdaad twee teksten die in strijd zijn met het geen ik pretendeer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Johan100 » 21 jan 2018 13:54

benefietdiner schreef:Dat zijn inderdaad twee teksten die in strijd zijn met het geen ik pretendeer.

Ik zou het willen omdraaien. Hetgeen je pretendeert is in strijd met deze twee teksten.
Maar dat bedoel je misschien ook te zeggen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten