Arco schreef:Ik twijfel niet aan de oprechtheid van mensen dat zij geloven in de Heere Jezus. Maar het is natuurlijk niet zo dat je dan alles maar mag doen, als je maar gelooft in de Heere Jezus. Ook de eventuele sentimentele gevoelens over bepaalde gebruiken, zoals een kerstboom, paaseieren, etc. mogen geen maatfactor zijn in wat juist en correct is.
We moeten namelijk bij alles wat we doen afvragen: wat wil God dat wij doen?
In het Oude Testament is er een terugkerend thema om afgoden en afgoderij uit te bannen. Zelfs hele bossen worden gekapt en pilaren omgehaald. Zou het dan geoorloofd zijn voor ons om zaken met afgodische oorsprong dan in huis te halen?
De opmerking in de topic over het eten van vlees dat geofferd is aan de afgoden, die is wel misplaatst. Nog steeds is bij orthodoxe Joden het gebruikelijk om alleen koosjer vlees te eten, dus niet zomaar vlees van de supermarkt, ookal is het rund. Paulus wil voorkomen dat christenen ook die gewoonte overnemen en vreselijk bezig zijn met regeltjes, hoe goed bedoeld ook. Het gaat om de omgang, daarom moet je niet navragen of vlees helemaal koosjer is, waarbij de omgang met elkaar en het gesprek over de Heere Jezus wordt belemmerd.
Sorry maar ik kan niet meegaan in deze uitleg. Dan had Paulus zich kunnen beperken tot “hou je niet zoveel beig met regeltjes, er zijn belangrijker zaken”.
Maar hij gaat veel verder:
Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde - en zo zijn er immers heel wat goden en heren -, wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. Hierdoor wordt hun geweten, dat zwak is, bezwaard.
(...)
Wanneer namelijk iemand met een zwak geweten ziet dat u, met uw kennis, in een afgodentempel deelneemt aan een maaltijd, wordt hij er dan niet toe verleid dat offervlees te eten?
1 Kor 8
De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.
(...)
Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.
(...)
Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. (Rom 14)
Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt - de werkelijkheid is Christus.
(...)
Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 'Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af' - het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.(Col 2)
Hier wordt het allemaal veel stelliger en scherper gezegd dan dat hij niet wil dat de focus op de regeltjes ligt maar op de omvang. Er wordt heel scherp gesteld dat afgoden niet bestaan, je daarom aan afgoden geofferd vlees gewoon mag eten, zelfs in een tempel blijkbaar, je mag alles eten als je geweten je dat verbiedt want we zijn vrijgekocht. En natuurlijk is de omgang heel belangrijk. Veroordeel elkaar niet en geef elkaar geen aanstoot. Je kan een bepaalde feestdag niet vieren tot eer van God en een ander kan dat wel doen, ook tot eer van Hem. Daarom moeten we elkaar niet proberen te overtuigen maar elkaar vrij laten en niet veroordelen, maar liefhebben. De verschillen mogen er zijn. Jij viert geen kerst, prima. Ik wel. Jij het loofhuttenfeest en ik niet. Ik heb een kerstboom, jij niet. Ik eet alles, jij misschien niet? Laten we focussen op wat er echt toe doet ipv op regeltjes.
En tenslotte: wat heeft een kerstboom met Christus te maken? Niets. Wat hebben paaseieren met Christus te maken? Niets. Waarom zouden christenen dan wel met een kerstboom en paaseieren te maken willen hebben?
Wat heeft een vaas met bloemen met Christus te maken? Daarom mag je dat toch nog wel in je woonkamer zetten? Waarom een kerstboom dan niet. Ik zie daar geen verschil tussen, het zijn beiden sfeermakers. Meer niet.