Johan100 schreef:Dat is een beetje een lastige vraag! Ieder z'n eigen vakgebied, maar ook daarin blijven we als mensen beperkt.
Je opmerking impliceert dat je Mortlachs argument niet accepteert omdat hij 'slechts' een gamevertaler is. Dus mijn vraag is wiens gezag je wel accepteert.
Johan100 schreef:Dat heb ik je uitgelegd hoe ik daar over denk, ik blijf niet eindeloos bezig om iets te verdedigen. Accepteer eens het standpunt van een ander.
Ik kan je standpunt heus respecteren. Echter:
- Ik heb van jouw kant nog geen enkele keer respect gehoord voor mijn standpunt. (En het standpunt van vele andere theïstisch evolutionisten.) Wat mij betreft zijn wij beiden oprechte christenen die in de kern hetzelfde waarachtige christelijke geloof belijden en slechts verschillen van mening in een middelmatige zaak. Jij zegt echter dat ik onmogelijk christen kan zijn, dat ik onder de invloed van de duivel sta, enzovoorts, enzovoorts. Dat zijn onbehoorlijke aantijgingen, naar je medechristen nota bene. Kun jij een theïstisch evolutionist, ondanks de verschillen, erkennen als je medechristen?
- Je zet je visie uiteen op een discussieforum. Dan moet je accepteren dat er mensen zijn die het met je oneens zijn en zullen reageren wanneer jij jouw standpunt uiteenzet. Dus ja, ik heb respect voor je standpunt. Nee, ik ga niet stoppen met reageren wanneer jij jouw standpunt presenteert.
Pcrtje schreef:Trouwens, zoals ik al schreef, spreid ik het scheppingsverslag niet over miljoenen jaren.
Johan100 schreef:Dat heb ik nergens gelezen. helaas. Waar schreef je dat? Is het zo moeilijk om de Bijbel te accepteren?
Dat schreef ik
hier.
Johan100 schreef:Nee, dat gaat niet tegen het Bijbelse verslag in. Onderscheidt nu eens het verschil tussen beeldspraak en wat echt letterlijk wordt bedoeld.
Ik onderscheid dat ook wel, hoor. Ik vind jouw maatstaven alleen zo onlogisch. Dat van pilaren is beeldspraak omdat
jij vindt dat het God groter maakt, en
jij vindt dat het scheppingsverhaal geschiedschrijving is omdat het alternatief God kleineert. Dat is niet alleen een non-sequitur en een volledig willekeurig criterium, maar
ik vind dat een schepping
door een enorm ingewikkeld evolutieproces juist vele malen indrukwekkender dan een scheppingsverhaal van zes-dagen-vierentwintiguur.
Johan100 schreef:Volgens mij weet iedereen wel dat dit van de pilaren beeldspraak is. Het valt me trouwens op dat je leunt op wat de meerderheid vind volgens jou. Is dat nu jouw argument?
Nee, niet per se. Ik zal op andere terreinen vast een minderheidsopvatting hebben. Maar er is binnen de wetenschap doorgaans met goede reden een meerderheidsopvatting. Wanneer ik buiten mijn eigen vakgebied treed, probeer ik in ootmoed de argumenten voor een bepaalde theorie te begrijpen en wanneer mij dat niet lukt door een gebrek aan bekwaamheid op dat specifieke terrein vertrouw ik de experts. Dat doet overigens bijna iedereen: wanneer we ziek zijn brengen we de dokter een bezoekje.
Johan100 schreef:En als de Bijbel nu zegt dat er velen geroepen zijn, maar weinigen uitverkoren, waar denk je dan aan?
Dan denk ik: dat is een theologische uitspraak die niets van doen heeft met argumentum ad populum en meerderheidsopvattingen binnen de wetenschap.