Pcrtje schreef:Overigens gaat Jezus' uitspraak over de tittel en jota van de wet niet over de gehele Bijbel maar over de wet. Dat zijn twee verschillende zaken.
Johan100 schreef:Klopt. Maar lees Johannes 1 eens. Zie mijn onderschrift. Jezus Christus wordt het vleesgeworden Woord genoemd en Hij is onveranderlijk. Gisteren en heden dezelfde.
Maar met het woord "Woord" in Johannes 1 wordt niet de Bijbel of het Oude Testament bedoeld. Het Woord, in het Grieks de logos, dat wil zeggen, de rede of de wijsheid, is in het Griekse denken een abstracte 'grond' voor alles. Johannes 1 verwijst terug naar het Oude Testament, naar Spreuken, waarin je kunt terugvinden dat de wijsheid de eerstgeborene van God is waardoorheen Hij alles geschapen heeft. (Zie Spreuken 8:22-36.) De Johannesevangelieschrijver identificeert Jezus met deze wijsheid Gods.
Johan100 schreef:Dat is inderdaad beeldspraak. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat de schepping beeldspraak is. Je gebruikt nu constant dit argument om van het scheppingsverhaal beeldspraak te maken. Dat gaat niet op. Het komt je wellicht goed uit, maar het gaat echt niet op. Dat moet jij toch weten dat dit een heel slecht argument is.
Maar waarom zou dat van de pilaren wel beeldspraak mogen zijn, maar het scheppingsverhaal niet? Het komt jou goed uit dat dat beeldspraak mag zijn en het scheppingsverhaal niet.
Overigens, hoezo "komt het mij goed uit"? Je doet alsof ik mijn Schriftinterpretatie ondergeschikt probeer te maken aan mijn opvattingen op wetenschappelijk gebied, maar dat is niet zo. Als ik niet achter de evolutietheorie zou staan zou ik het scheppingsverhaal ook niet als geschiedkundig waargebeurd beschouwen. Ik denk dat er goede argumenten zijn om het scheppingsverhaal als beeldspraak te zien; dat dat mij goed uitkomt is
niet een van die argumenten.
Ik vind het scheppingsverhaal prachtig, maar ik zie het als beeldspraak. Evenals de Bijbelse teksten over, bijvoorbeeld, een platte aarde en pilaren. Maar dat doet toch niets af aan de grandeur van Gods schepping? Als God spreekt over een platte aarde, dan kan ik toch net zo goed onder de indruk zijn van de grootsheid der schepping en dier Schepper?
Johan100 schreef:Hij sprak en het was er en Hij gebiedt en het staat er. Dat staat er en je doet Gods majesteit en grootheid ernstig tekort als je van een dag een proces maakt van miljoenen of duizenden jaren.
Hier zit een deel van het misverstand. Ik maak van een dag niet miljoenen jaren. Ik probeer niet krampachtig het evolutieplaatje op het scheppingsverhaalplaatje te leggen en het een in te passen in het andere. Ik begrijp ook wel dat dat niet lukt. Wat ik doe is het Bijbelse verslag naast dat van de wetenschap staan. Beide verslagen zijn nuttig, maar beide gaan over andere zaken.
Waarom zou jij niet ernstig tekortdoen aan Gods majesteit en grootheid wanneer je van een platte aardschijf met pilaren een bolle aarde maakt?
Johan100 schreef:Bovendien kan dat helemaal niet kloppen, dat is echt fantasie. Hoe zie je dat voor je?
Wat is precies fantasie? Evolutie? Ik kan er inderdaad wel over fantaseren, hoor. Dat doe ik met behulp van de bewijzen die er voor evolutie zijn. Maar ik laat mijn voorstelling bijschaven door de bewijzen die er steeds weer bij komen.
Johan100 schreef:Bovendien betekent yom toch echt letterlijk dag.
En pilaar betekent toch echt letterlijk pilaar.