Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 18 apr 2017 13:20

Daarom zei ik, dat ik zo'n reactie niet verwacht had :wink:

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor bakvis » 18 apr 2017 13:42

"Tot ik een jaar of veertien was en mijn ouders ineens niet meer naar de kerk gingen en zich steeds minder met het geloof bezig hielden. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik ook niet meer ging en dat wij als gezin het geloof een soort van achter ons hebben gelaten..."

dit schrijft de vraagsteller.
eigenlijk doet zij dus nergens (meer) aan en gaat ze nu met vriend mee naar reformatorische kerk. of begrijp ik het nu verkeerd?
er is dus geen sprake van dat katholieken weggezet worden als on-Bijbels, als niet op God vertrouwend, etc. zoals hier in reacties beweerd wordt. er is geen sprake van een katholieke thuissituatie of kerk

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 19 apr 2017 09:16

Chaya schreef:Als er toch één is die een bewogen hart heeft voor de medemens, is het wel mevrouw van Dooijeweerd!
Zij legt geen regeltjes op, noch doet zij lelijk of negatief over anderen.
Waarom er dan weer zo bekritiseerd wordt, snap ik echt niet.

Helemaal met je eens. Zulke integere mensen verdienen dergelijke kritiek absoluut niet!
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 apr 2017 10:02

Over het algemeen kan ik de antwoorden van mw. van Dooijeweerd waarderen, maar ik vond dit ook niet fijn om te lezen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 19 apr 2017 10:09

Chaya schreef:Als er toch één is die een bewogen hart heeft voor de medemens, is het wel mevrouw van Dooijeweerd!
Zij legt geen regeltjes op, noch doet zij lelijk of negatief over anderen.
Waarom er dan weer zo bekritiseerd wordt, snap ik echt niet.
dalethvav schreef:Helemaal met je eens. Zulke integere mensen verdienen dergelijke kritiek absoluut niet!



Nogmaals dan maar. Ik lees mevrouw van Dooijeweert over het algemeen graag, daarom had ik dit antwoord van haar niet verwacht. En daar reageerde ik op. En hoezo zou ik geen kritiek mogen leveren als ik me ergens niet prettig bij voel? Bepaal ik dat ff fijn zelf @dalethvav?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2017 12:43

irmo schreef:En hoezo zou ik geen kritiek mogen leveren als ik me ergens niet prettig bij voel?
irmo schreef:Wat een minachtend antwoord van mevrouw van Dooijeweert. Om zo over je medegelovigen te spreken.... :roll:

Er spreekt helemaal geen minachting uit het antwoord, hoe kom je daar nu toch bij?
En gaat het erom of jij je prettig moet voelen bij een antwoord? M.i. gaat het erom dat de vraagsteller een gedegen en bijbels onderbouwd antwoord krijgt op deze vraag en dat is ook gebeurd.
Op de haar welbekende hartelijke en meelevende wijze en op bepaalde punten heeft zij de nuance aangebracht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2017 13:47

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/248 ... chtgenoot/

Wat een antwoord...

Mijn vrouw zat in dezelfde situatie met haar nu ex-man en kreeg hetzelfde te horen. Dat was niet de enige reden dat ze de kerk en het geloof in zijn algemeenheid de rug heeft toegekeerd, maar het was wel een belangrijke bijdrage.

Vooral dit is tenenkrommend:
Bedenk ondertussen wel dat u de enige niet bent die alleen verder zou moeten gaan. Denk aan de velen die verlangen naar een partner, maar er nooit één vonden. Denk aan hen die vanwege een andere geaardheid geen weg zien geopend richting een relatie. En u weet bij eigen ondervinding ook, dat het ideaal is om goed getrouwd te zijn, maar dat niet iedere getrouwde het ook werkelijk is en dan kan het huwelijk bij tijden ook iets van een gevangenis hebben.

Bedenk ook dat er anderen zijn die van onsvan God geen relatie mogen en joh, zelfs als je iemand vindt, is dat toch alleen maar ellende. Al bijna 10 jaar uit elkaar? Joh, is er dan echt geen kans meer dat het nog goed komt?

Als je huwelijk een gevangenis is, dan moet je scheiden, o nee, want dan 'seculariseer' je te veel en kijk die vreselijke seculiertjes eens gelukkig zijn omdat ze niet levenslang vastzitten in relaties die achteraf gezien nooit ingezegend hadden mogen worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 19 apr 2017 14:06

Wat een moeilijke situatie voor deze vrouw
Volgens mij is vrijwel exact dezelfde vraag al eens eerder voorbij gekomen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2017 14:17

Mortlach schreef:
Wat een antwoord...

Ik kan begrijpen dat je dit zegt. Toch is het een bijbels gefundeerd antwoord.
Een kerkelijk huwelijk is nl. pas ontbonden wanneer één van de twee echtbreuk heeft gepleegd, d.w.z. geslachtsgemeenschap heeft met een ander.
Ik heb echter een andere kanttekening, hij zegt dat het niet zo is, hoe weet mevrouw dit zo zeker?
En wat werd als reden van de scheiding aangevoerd?
In Lukas 16 staat:Ieder die zijn vrouw verstoot en met een andere trouwt, pleegt overspel en ieder die met een vrouw trouwt die door haar man verstoten is, pleegt ook overspel.
Dus vandaar dat dominee de Lange geen ander antwoord aan deze mevrouw kan geven. Voorlopig.
In een pastoraal gesprek 1 + 1 zal er ongetwijfeld een uitgebreider, ander antwoord gegeven worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 apr 2017 14:23

Punt blijft dat door deze wettische opstelling iemand onnodig wordt verboden om haar leven zelf vorm te geven. Dat is nogal wat.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2017 14:28

Tante Pollewop schreef:Punt blijft dat door deze wettische opstelling iemand onnodig wordt verboden om haar leven zelf vorm te geven. Dat is nogal wat.

Nou nee hoor. Zij is vrij om een nieuwe man te kiezen en zelfs daarmee te trouwen, op het gemeentehuis.
Het heeft geen zin om een vraag te stellen en dan te verwachten dat je naar de mond gepraat wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 apr 2017 14:49

Ik zou deze mevrouw inderdaad adviseren om haar eigen gang te gaan en die benauwde gemeente achter haar te laten.

Ik ben het niet met je eens dat die mevrouw vrij wordt gelaten. Er hangen dan wel een aantal oordelen klaar, en wellicht zelfs de tucht. Dat noem ik niet 'vrij zijn'.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 19 apr 2017 14:57

De dominee schrijft: Een man moet zijn vrouw de scheidbrief niet geven, want dat is overspel. Ook al is de scheidbrief in de samenleving een wettig element dat als zodanig erkend wordt.

Ik vind wel eens dat we van echtscheiding een onoverkomelijke zonde maken. God Zèlf heeft de scheidbrief ingesteld, dus mag deze gegeven worden. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wanneer dat mag, maar dàt het mag, geloof ik wel: God gaf dit uiteindelijk 'wegens de hardheid van onze harten'.
Het geven van de scheidbrief wordt, zover ik weet, nergens als overspel gezien.

Ik begrijp dat de dominee wat terughoudend is over hertrouwen, maar vindt hem in bovengenoemde zin veel te stellig.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2017 15:02

Tante Pollewop schreef:Ik zou deze mevrouw inderdaad adviseren om haar eigen gang te gaan en die benauwde gemeente achter haar te laten.

Er zijn inderdaad mensen die het zo oplossen. Je hebt echter ook met je eigen geweten te maken en deze mevrouw schreef:
Want ik heb God lief en wil Hem gehoorzaam zijn. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat dit is wat God van mij vraagt. Dat is moeilijk voor me. Is er iemand die mij kan uitleggen of het verlaten worden zoals mij is overkomen, bijbels gezien hetzelfde is als overspel en ik mag hertrouwen?
Wat jij haar aanraadt is dus: joh, laat ze lekker kletsen en ga je eigen gang.
Denk jij nu echt dat je haar hier mee het enige juiste advies geeft?
Nina schreef:Ik vind wel eens dat we van echtscheiding een onoverkomelijke zonde maken. God Zèlf heeft de scheidbrief ingesteld, dus mag deze gegeven worden. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wanneer dat mag, maar dàt het mag, geloof ik wel: God gaf dit uiteindelijk 'wegens de hardheid van onze harten'.

Dat is het niet Nina, maar men wil voorkomen dat er vanwege deze zonde het een nog ingewikkelder situatie wordt.
In veel reformatorische kerken, ook de uiterst rechtse, wordt volop hertrouwd na een scheiding!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 apr 2017 15:15

Chaya schreef:Er zijn inderdaad mensen die het zo oplossen. Je hebt echter ook met je eigen geweten te maken en deze mevrouw schreef:
Want ik heb God lief en wil Hem gehoorzaam zijn. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat dit is wat God van mij vraagt. Dat is moeilijk voor me. Is er iemand die mij kan uitleggen of het verlaten worden zoals mij is overkomen, bijbels gezien hetzelfde is als overspel en ik mag hertrouwen?
Wat jij haar aanraadt is dus: joh, laat ze lekker kletsen en ga je eigen gang.
Denk jij nu echt dat je haar hier mee het enige juiste advies geeft?

Dat zijn jouw woorden. Het is wat ik zou doen en wat ik adviseer.
Of dat het beste advies is dat moet de mevrouw in kwestie bepalen.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten