PropertyOfJesus schreef:
Ja, even zonder al te veel in discussie te raken, er is zeker onderscheid tussen de puriteinen. Maar ik heb het onderscheid tot nu toe redelijk algemeen gehouden voor de tijdsperiode, niet voor het specifieke land. Jonathan Edwards was een Amerikaan bv. maar word wel tot de puriteinen gerekend. Ook de Erskines en Boston werden voor zover ik weet tot de puriteinen gerekend, al is er onderscheid tussen de Schotse en Engelse puriteinen. Misschien dat ik ze nog eens onder verdeel, maar voorlopig is dat niet echt mijn prioriteit. Wel is het inderdaad een idee om ergens wat bij te schrijven over het onderscheid tussen de verschillende puriteinen.
Het is juist goed om de stromingen weer te geven, dat geeft ook het unieke van de Schrijvers aan. Hoe het Puritanisme is ontstaan, hoe de Schotse kerken zijn ontstaan en wat je noemt de Amerikaanse opwekkingsbeweging. Edwards had inderdaad zijn roots in het puritantisme en niet in de Schotse kerken. Je ziet het verschil heel sterk terug komen bij George Whitefield die wilde niet kiezen en ondanks ze geestelijk op 1 lijn zaten sloten de Erskines de kansel voor Whitefield vanwege zijn keuze voor vrijheid.
Het zou goed zijn om die stromingen eens kort te beschrijven met hoofdlijnen, neem bijvoorbeeld het boek van Packer (A Quest for Godliness: The Puritan Vision of the Christian Life ). Als je tegen een Schot zegt dat hij voortkomt uit een engelse stroming, nou dan krijg je wel wat te horen
Kan je ook wat met de tip om het oorspronkelijke document weer te geven wat het uitgangspunt voor je vertaling is?