Moeite met 'geen kinderwens'

Moderators: Memmem, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor naamloos » 21 dec 2016 18:24

Bambi schreef:Als God wil dat een vrouw een kind krijgt, dan gebeurt dat ook.
De enige manier waarop de mens het zelf in de hand kan houden om geen kinderen te krijgen, is om geen sex te hebben en daar kan een mens zich nu net niet mee in de hand houden
O grutjes, ik heb geen baarmoeder meer maar ik kan toch nog kinderen krijgen?
Bambi schreef:Laten we naar Maria kijken, die kreeg de boodschap dat ze een kind kreeg en die ging geen problemen invullen met haar wil en gevoelens en of ze het wel aankon en of het wel met haar plannen strookte. Maar legde zich neer bij de wil van God en ging er vanuit dat God dan wel zou helpen.
Dat is de moeilijkste les, maar ook de enige les, die wij Christenen hebben op aarde. Ons voegen naar de wil van God en Hem erin vertrouwen, dat Hij ons dan zal helpen.
Jazeker, maar bijna niemand krijgt een directe boodschap van God, en dat hebben de meesten van ons niet.
En daarom moeten wij het doen met ons redelijk verstand, met dát wat ons 'ik' uitmaakt.
Ik bedoel maar, als je geen aanleg hebt om pianist te worden, waarom zou je dan denken dat je dat je pianist moet worden?
Waarom zou iedere vrouw moeder moeten worden? Alleen vanwege: ga heen, en vermenigvuldig u?
Waarom zou iedereen moeten trouwen? Alleen omdat er staat dat het niet goed is dat een mens alleen is? (en Paulus dan? Die had een alternatieve mening over alleen zijn)

Naar mijn mening geeft God mensen talenten en (karakter)eigenschappen mee die hij of zij nodig heeft om de rol, die hij voor hem/haar bedacht heeft, in zijn leven te vervullen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Chaya » 21 dec 2016 18:30

Bambi schreef:Dus proberen los te laten, wat jij wil en wat jouw gevoel is en aan God vragen wat Hij wil en daar hulp bij vragen, dat is sowieso wat God wil van een Christen. Als je er zo in staat, dat wordt het al een stuk makkelijker, ipv rondjes blijven draaien in je eigen gevoelens, want onze gevoelens en zijn vaak zo anders dan dat God met ons leven wil

Ik vind dit een wijs advies.
Marnix schreef:Sorry maar ik vind je reactie nogal lomp en ondoordacht
Marnix schreef:Ja, echt tactisch was het niet.

Soms is de rede hard.
Bambi schreef:En jij kunt willen denken dat je het zelf in de hand hebt, of je wel of geen kinderen krijgt, dat mag je denken.
Ik heb geleerd, dat God dat beslist, wat de mens er ook voor of tegen doet.

Dat moest ik inderdaad ook leren. Maar voor de één duurt die weg langer dan voor de ander.
naamloos schreef:En daarom moeten wij het doen met ons redelijk verstand, met dát wat ons 'ik' uitmaakt.

Dat gaat het juist vaak ernstig mis. Want ons ik zorgt ervoor dat wij in de zonden vallen, dagelijks. Ook de zonden van het niet vertrouwen op God.
naamloos schreef:Naar mijn mening geeft God mensen talenten en (karakter)eigenschappen mee die hij of zij nodig heeft om de rol, die hij voor hem/haar bedacht heeft, in zijn leven te vervullen.

Dat is ook wat Bambi zei, maar de kunst is om te leren luisteren naar de stem van God en geen eigen gekozen wegen bewandelen, want daar staan ook genoeg voorbeelden van in de Bijbel die heel fout aflopen.
Denk hierbij maar aan de lijn der geslachten waar Jezus uit geboren wordt.
Vaak langs wegen van de onmogelijkheid!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Sabra » 21 dec 2016 18:48

Bambi schreef:
God lacht om al die voorbehoedsmiddelen.
Hij laat Zich echt niet tegenhouden door een condoom, de pil, spiraal of sterilisatie en kijkt meewarig neer op de mens, die denkt het wel te kunnen.
Als God wil dat een vrouw een kind krijgt, dan gebeurt dat ook.
De enige manier waarop de mens het zelf in de hand kan houden om geen kinderen te krijgen, is om geen sex te hebben en daar kan een mens zich nu net niet mee in de hand houden :mrgreen:


Wat een onnozele uitspraken. Als je op de juiste wijze anticonceptie gebruikt of jezelf met succes laat steriliseren, dan kun je geen kinderen krijgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2016 18:51

Precies. En God kan wonderen doen zoals bij Sara en Maria maar dat doet Hij niet bij iedereen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor lekkerbek » 21 dec 2016 18:59

Excuses voor mijn woordkeus, het is een oprechte vraag van je en dan kom ik gelijk met zo'n hard oordeel, sorry!
Wat ik wel blijf vinden is dat ons leven geleid wordt door de Heere. Laat je nu eens leiden!
Ik heb in een hele andere situatie mijn eigen keus gemaakt, ben mijn eigen weg gegaan. Ik kwam er al heel snel achter dat dit verkeerd was, een verkeerde beslissing waardoor ik overspannen ben geraakt.
Op het moment dat ik het niet meer wist heb ik gebeden: Heere wijs mij de weg, wat wilt Gij dat ik doen zal? De Heere hééft uitkomst gegeven op t moment dat ik dacht dat het nooit meer goed zou komen. Dat gun ik jou ook, dat je het aan de Heere over laat. En als je hier dan biddend mee omgaat en je wordt wel zwanger, dan zal Hij ook voor je moeder gevoelens zorgen. Hij doet geen half werk! Het kan ook dat je dan niet zwanger raakt omdat Hij een ander doel met je voor hebt. Maar dan is het Zijn beslissing. Als je je leven in Zijn handen kunt leggen geeft dat rust!

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor lekkerbek » 21 dec 2016 19:26

Sabra we hebben vandaag op het werk nog een mail gekregen van één van onze gynaecologen over het nos bericht van de mirena (een foute serie) van vandaag. Deze zijn bij ons in het ziekenhuis niet gebruikt dus tot zover konden we onze patiënten geruststellen. Maar onderaan schreef hij dat ondanks vormen van anticonceptie zoals spiraaltje, de pil en condooms er een kleine kans op zwangerschap is. Gemiddeld eens per maand hebben we een patiënte die toch zwanger is geraakt. Het is dus geen garantie! Sterilisatie is een ander verhaal. Maar hoeveel mensen niet bellen voor een afspraak om dit ongedaan te maken.......
T is allemaal lastig. Want als ik om me heen hoor hoeveel mensen bv een spiraaltje hebben terwijl ze niet weten dat dit abortief kan werken, dit is dan niet goed uitgelegd en de patiënt heeft zich er te weinig in verdiept.
Maar goed dit is off topic!
Weer terug naar geen kinderwens......
Maar ondanks dat de vragensteller hier niet om vraagt wil ik toch meegeven je goed te realiseren dat sommige middelen zoals de pil en t spiraaltje abortief kunnen werken. Wil echt niet weten wat je gebruikt maar omdat er over anticonceptie gesproken wordt wil ik t gewoon nog even melden.
Verder wil ik nog even zeggen dat ondanks mijn verkeerde begin ik toch respect heb dat je het hier open gooit! Sterkte hiermee, ik weet niet in welk lied het is maar de regel: leg maar stil je hand in Zijn handen wens ik je toe!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2016 20:02

Bambi schreef:De zondeval is nu juist gekomen, omdat de mens tegen Gods wil inging, met zijn en haar gevoelens

En jij kunt willen denken dat je het zelf in de hand hebt, of je wel of geen kinderen krijgt, dat mag je denken.
Ik heb geleerd, dat God dat beslist, wat de mens er ook voor of tegen doet.

Ik zeg niet dat mensen gewoon die middelen moeten gebruiken en als God het wil, dan komt het toch wel
Ik vind juist dat ze niks moeten gebruiken en als God het wil, dan komt het wel.

Ik vind het juist triest om te zien, hoe weinig vertrouwen er in God is en de mens zelf alles in de hand wil hebben. Er is zelfs een vrouw zwanger geworden zonder baarmoeder. En die heeft gewoon een gezond kind op de wereld gezet
Mijn moeder mocht na mij geen kinderen meer krijgen, omdat haar lichaam dat niet aan kon. Daar heeft ze niks voor gedaan of gelaten, het kwam gewoon niet meer, omdat God dat beslist heeft


Dat heeft niks met vertrouwen te maken maar met je gezonde verstand wat je ook van God hebt gekregen. God heeft alles gemaakt, ook hoe mensen zich voortplanten. Als je in de regen gaat staan wordt je nat, als je met ogen dicht een snelweg oversteekt word je doodgereden.... en als je seks hebt is de kans dat je zwanger wordt groot. Geen voorbehoedsmiddelen gebruiken en dan zeggen: tja als God het wil gebeurt het en anders niet is een typisch geval van je gezonde verstand niet gebruiken en alles maar op God afschuiven. Hoezo je verantwoordelijkheid niet nemen. Zogenaamd mooie praatjes als "als het levensgevaarlijk is om kinderen te krijgen moet je er niks tegen doen, God voorkomt het wel" zijn zelf levensgevaarlijk. Op die manier zijn er ook talloze mensen overleden maar ach, dat was dan ook vast de wil van God he..... :-k

En waar baseer je op dat zoveel mogelijk kinderen krigen de wil van God is? En waarom is seks zonder voorbehoedsmiddelen naar Gods wil en met voorbehoedsmiddelen niet? Als het volgens jou toch niet uitmaakt? Een beetje tegenstrijdig is het wel. Eerst zeg je dat mensen als ze voorbehoedsmiddelen gebruiken ook wel zwanger worden als God dat wil (de statistieken bewijzen iets anders, dat die keuze die je daarin maakt toch wel gevolgen heeft) en vervolgens stel je dat je geen voorbehoedsmiddelen mag gebruiken. Maar het maakte voor God toch niet uit zei je??
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor tulp » 21 dec 2016 20:29

In de discussie die ontstaan is lijkt het alsof er een tegenstelling wordt besproken: óf je laat je leiden en legt je handen in Zijn handen, óf je denkt zelf na en handelt daarnaar.
Het eerste zou leiden tot passiviteit en een heleboel kinderen krijgen en het tweede zou leiden tot eigenrichting en tegen Gods wil in zorgen dat je geen kinderen krijgt.

Ik denk dat die tegenstelling er niet is. Overgave en gebed kán passief maken maar dat hoeft niet. Het kan maken dat 'tegen je wil in' toch de kinderzegen geschonken wordt, maar dat hoeft niet. De Heere kan je hart gewillig maken zodat er toch een verlangen naar kinderen ontstaat en de Heere kan bevestigen dat het moederschap niet de weg is die Hij met je wil gaan.
Voor met je verstand beslissen geldt hetzelfde: dat kun je in overgave doen: Heere wilt U mijn gedachten leiden, en je kunt koste wat kost met niks en niemand rekening houden en je eigen weg gaan. Ook op deze manier kun je komen tot kinderen krijgen of geen kinderen.

Uiteindelijk geloof ik dat er niets buiten God om gaat. Bij sommige mensen werkt God meer via bevinding en bevestiging en bij anderen meer via het verstand en beredeneren. Hij heeft iedereen tenslotte anders gemaakt en gaat met iedereen een eigen weg.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2016 20:32

Die verhalen had ik al genoemd... met een kanttekening. En dat is wat anders dan een zwangerschap voorkomen. En verder is wat je zegt totaal onjuist en alles bewijst dat. Ik heb 6 jaar voorbehoedsmiddelen gebruikt en mijn vrouw werd niet zwanger. Op een gegeven moment stopten we daarmee en een maand later was ze zwanger. En nee, dat gaat lang niet altijd zo snel en soms helemaal niet, maar als jij dan gaat roepen: Waarom voorbehoedsmiddelen gebruiken als ze toch niet helpen. Ze hebben het wel eens onderzocht he, hoe betrouwbaar voorbehoedsmiddelen zijn. Als er dan 100 vruchtbare stellen een jaar de pil slikken en een condoom gebruiken wordt er niemand zwanger (en als ze een van beiden gebruiken 1 op de 100) en als ze niks gebruiken worden er veeeeeel meer zwanger. Maar nee, het helpt verder helemaal niets hoor.... :D

De Bijbel leert dat we hierin een verantwoordelijk hebben, dat we keuzemogelijkheden hebben en dat de verschillende keuzemogelijkheden ook verschillende consequenties hebben. Daarvoor zijn we wel verantwoordelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Katlheen » 21 dec 2016 21:36

En in welke context is het "gaat heen en vermenigvuldig u" geschreven? Is dat een tekst die we tegenwoordig nog steeds zo letterlijk moeten nemen? Of zouden we misschien eens meer naar de context kunnen kijken waarbinnen deze tekst is genoteerd? En door wie is hij genoteerd?

Voor de topicstarter: vervelend als je in deze situatie zit, zeker met je echtgenoot die wel kinderen wil. Als jullie beiden geen kinderwens zouden hebben zou het wat makkelijker zijn geweest. Je worstelt met deze materie, dat is wel duidelijk. Is het egoïsme of is het wat anders? Het feit dat je dit openlijk deelt en er mee zit geeft voor mij wel aan dat het geen egoïsme is. (of in ieder geval niet de hoofd drijfveer).
Wat is christelijk en wat niet? Ik denk niet dat je zonder meer kunt zeggen dat je een kinderwens moet hebben, want anders zou het niet christelijk zijn. Alsof de vrouw er alleen maar zou zijn om kinderen te baren.
Toegeven omdat iedereen vindt dat je kinderen moet krijgen of omdat ze je aanpraten dat je anders geen goed christen kan zijn, vind ik ook onzin en alles behalve christelijk. Zoals ik het zie: sommige stellen kunnen geen kinderen krijgen, maar zouden dat wel graag hebben gewild. Andere stellen kunnen geen kinderen krijgen, omdat ze daar geen behoefte toe voelen. Niet omdat ze alleen maar voor zichzelf leven, maar omdat ze oprecht niet de aandrang voelen. Kinderen krijgen is niet alleen iets lichamelijks, maar ook mentaal.
Toch maar proberen een kind te krijgen om achteraf eens te kijken of je het wel echt wilde lijkt me overigens een slecht idee. Je kunt dan moeilijk terug. En je hebt wel met een levend wezentje te maken wat er dan eenmaal is en alle liefde van de wereld verdient.

Let het voor in gebed. Verandert er niets in je kinderwens, accepteer het dan en laat je niet gek maken.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2016 22:32

Bambi schreef:De Bijbel leert:"Gaat heen en vermenigvuldigt u"

En dat God alles in de hand heeft, ook wanneer iemand geboren wordt en wanneer iemand sterft. Geen enkel pilletje kan beiden tegenhouden, of bespoedigen.
De hele geslachtslijn van Jezus, is tot op de dag van geboorte bepaald. Van Adam af aan. Waarom denk je anders dat de leeftijd van de vader erbij staat, als de volgende geboren werd, in dat geslacht?

Ik vind het wel te begrijpen wat je zegt, als je er vanuit gaat dat iedereen die maar raak........ hele grote gezinnen krijgt.
Maar ook dat was in de Bijbel al niet zo. daar waren gezinnen zat met maar 2 of 3 kinderen, net als in de jaren 50/60 in Nederland, toen er nog geen pil bestond
Eigenlijk zeg je dus, dat God een blik met nieuwe zieltjes klaar heeft en jij als mens bepaalt hoeveel van die zieltjes God gaat gebruiken, voor nieuwe mensen, al naar gelang, of jij onbeschermde sex hebt of niet


Je negeert bepaalde feiten die ik noem die aantonen dat de mens wel degelijk keuzes hierin kan maken (tegenwoordig meer dan vroeger) en dat die keuzes gevolgen hebben. Waarom denk je dat de gemiddelde gezinsgrootte in Nederland nu veel kleiner is dan 50 jaar geleden? En in het ene land veel hoger is dan in het andere land? Dat heeft zo zijn redenen....

De oproep om je te vermenigvuldigen en talrijk te worden is gericht aan Adam toen er 2 mensen waren en aan Noach toen er 8 mensen waren. De aarde moest bevolkt raken. Nederland is overbevolkt dus aan die opdracht is ruimschoots voldaan.

En dat God voorziet en een plan heeft en dat uitvoert, daar twijfel ik niet aan. Dat we keuzes kunnen maken en die gevolgen hebben voor hoeveel kinderen je krijgt, daar twijfel ik ook niet aan. Die twee sluiten elkaar niet uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor lekkerbek » 22 dec 2016 08:06

Toch is er een verschil tussen zelf een keus maken en vragen of de Heere dat zegent, of vragen of de Heere de weg wil wijzen, je overgeven aan Zijn wil. Dan hoef je zelf geen keus te maken, dan kun je bidden of Hijduidelijlheid wil geven.
We hebben inderdaad ons verstand gekregen maar helaas gaan wij hier verkeerd mee om, maken wij verkeerde keuzes in allerlei opzichten. Daarom moet je het niet van jezelf af laten hangen, maar de weg gaan die Hij vindt dat goed voor je is. Dat is niet passief, maar dat geeft rust. En ook daar is gebed voor nodig, of we niet voor Hem uit blijven lopen maar of de Heere je de weg wilt wijzen. En of je achter Hem aan mag komen. Daar ben je voor altijd goed mee!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2016 09:16

Dat we onze keuzes biddend en zoekend naar Zijn weg en wil moeten maken, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar vaak werkt het niet zo dat je je overgeeft aan Zijn wil en dan geen keuzes meer hoeft te maken. We krijgen niet altijd een "briefje onder ons kussen" met de antwoorden op onze vragen. Soms krijg je duidelijke tekenen, soms ook niet. Als je moet beslissen wat je gaat studeren bijvoorbeeld, is het niet altijd zo dat je van te tevoren duidelijk hebt doorgekregen wat je moet studeren. En zo is het met meer dingen. En dan bidt je, maak je een keuze (en die keuze neem je niet zomaar) en vraag je om een zegen. En als je die keuze met Hem maakt kan je dat ook vrijmoedig doen.

En in dit geval maak je altijd een keuze, ook als je je ervoor kiest wel of geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken. Dat is een keuze met consequenties. Het gaat er om dat je je keuzes met Hem maakt en niet op basis van je eigen motieven maar dat je vraagt wat God wil. Alleen heerst er het vreemde denkbeeld dat God altijd wil dat mensen zo snel mogelijk kinderen krijgen en dat geloof ik niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor meribel » 22 dec 2016 10:07

Als ik getrouwd zou zijn...en jaren later informeert mijn man mij ( want zo klink het, nogal eenzijdig) dat zijn kinderwens verdwenen s en hij dat wel echt verschrikkelijk vind voor mij maar het zij zo

Of mijn huwelijk zoiets zou overleven vraag ik me af.


Wel of geen kinderwens dat kan allemaal, maar een huwelijk gaat over 2 personen, ipv de non-discussie of het wel of niet van God mag zou ik beter samen bidden hoe je door deze crisis komt

En je leven opofferen voor je kinderen is nogal wat ( dat kan er maar 1 zoals het hoort), maar hoe zit het met jullie trouwbeloften aan elkaar? Dat je man en jij als drie eenheid in dit leven staan
Zijn dit soort zaken eenzijdige besisslingen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2016 11:08

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ken ook mensen waarbij de een geen kinderwens had en de ander wel, of daar heel erg over twijfelde. Maar die hebben nu ook kinderen en zijn er ontzettend blij mee, verliefd op en ze hebben helemaal niet het idee dat ze minder gelukkig zijn dan toen ze met z'n tweeen waren, integendeel. Dus ja, rekening houden met de ander, maar ook kijken of je gevoel wel klopt. Het kan een angst voor het onbekende zijn, een verkeerd beeld van hoe je leven met kinderen is, denken dat je dan niet meer aan leuke dingen toe komt, alles om je kind draait en je jezelf moet uitvlakken. Maar bij al die voorbeelden en ook bij mezelf blijkt het heel anders te zijn dan je van tevoren denkt, veel leuker, het versterkt juist je band met je partner, je wordt er gelukkiger van en je leven houdt niet op.

Ik hoop dat Kapoentje nog terugkomt, het lijkt me goed om hier over door te praten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten