Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 15 dec 2016 10:30

naamloos schreef:we hebben al een reformatorisch fitnesscentrum las ik
mona schreef: Geweldig! Ik hoop dat het hier ook komt.
En ik schaam me er niet voor om ronduit te zeggen dat ik het een prachtig initiatief vind!
Het had voor mij niet perse refo hoeven zijn, maar de mogelijkheid om zonder muziek, en grote tv schermen te sporten vind ik erg fijn.

Idd, of het nu goede of foute muziek is, ik moet er werkelijk niet aan denken om te fitnessen bij de muziek die me doorgaans uit fitness-centra tegemoet dreunt.
Alleen daarom zou ik al voor een dergelijk fitness centrum kiezen of het nu refo heet of niet.
Uit marketing-oogpunt lijkt het gebruik van de term refo me echter niet zo'n slimme zet. Voer op de molen van alle ongenuanceerde refo-bashers, waarvan bepaalde media niet de minsten zijn.
Alhoewel, 't is natuurlijk wel gratis marketing. Heel Nederland weet inmiddels dat er zo'n fitness centrum is, en dat zonder dure en grote advertenties in de landelijke dagbladen.
En, dat dan weer wel, ik kan wel glimlachen om de woordgrapjes die er over gemaakt worden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2016 10:49

naamloos schreef:we hebben al een reformatorisch fitnesscentrum las ik
mona schreef:Geweldig! Ik hoop dat het hier ook komt.
En ik schaam me er niet voor om ronduit te zeggen dat ik het een prachtig initiatief vind!
Het had voor mij niet perse refo hoeven zijn, maar de mogelijkheid om zonder muziek, en grote tv schermen te sporten vind ik erg fijn.
Ik vind het beschamend, alsof voor christenen niets goed genoeg is. Eigen scholen, beurzen, winkels enz.
tGaat er niet altijd om wat we fijn vinden, ik vind het signaal dat christenen daarmee afgeven belangrijker dan de zoveelste reformatorische afzondering. kZou me liever wat ongemakkelijk voelen dan de indruk wekken dat christenen te goed zijn voor "de grote boze wereld".

Ik zou er niets op tegen hebben als het een algemeen muziekloos fitnesscentrum was geworden (er zijn ook niet-christenen die zich storen aan die herrie) en geen refo-ding. Maar dat laatste heb je gelukkig zelf ook door.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 dec 2016 13:48

naamloos schreef:Maar dat laatste heb je gelukkig zelf ook door.

Dankjewel. Misschien komt het ooit nog goed met mij :wink:

naamloos schreef:Ik vind het beschamend

Ik ook. Beschamend dat men overal verplicht naar goddeloze muziek moet luisteren.
In de winkels, in de wachtkamers, aan de telefoon, in de straat als er werkmannetjes bezig zijn, en ook in de sportschool. Overal wordt het je opgedrongen.

naamloos schreef:alsof voor christenen niets goed genoeg is. Eigen scholen, beurzen, winkels enz.

Ik vind dat wel iets te kort door de bocht.
Maar ik kan het soms ook echt begrijpen dat men dat doet, en het fijn vind om met gelijkgestemden bij elkaar te komen.
Speciale beurzen en winkels zijn er ook voor stripboekverzamelaars, handwerk liefhebbers en andere soortgelijke hobbymensen.
En wat het onderwijs betreft, het is van de week nog weer bevestigd: Refoscholen geven gewoon goed en gedegen onderwijs. Dat erkennen zelfs seculiere mensen.

naamloos schreef:Ik zou er niets op tegen hebben als het een algemeen muziekloos fitnesscentrum was geworden

Niemand van de algemene sportscholen heeft dit concept in de markt gezet. Nu een refo het doet zeg je het beschamend te vinden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 13:55

naamloos schreef: Ik vind het beschamend, alsof voor christenen niets goed genoeg is. Eigen scholen, beurzen, winkels enz.
tGaat er niet altijd om wat we fijn vinden, ik vind het signaal dat christenen daarmee afgeven belangrijker dan de zoveelste reformatorische afzondering. kZou me liever wat ongemakkelijk voelen dan de indruk wekken dat christenen te goed zijn voor "de grote boze wereld".

Ik zou er niets op tegen hebben als het een algemeen muziekloos fitnesscentrum was geworden (er zijn ook niet-christenen die zich storen aan die herrie) en geen refo-ding. Maar dat laatste heb je gelukkig zelf ook door.

Zoek je het niet een beetje erg ver? Je suggereert nu dat iets niet goed genoeg is voor deze mensen. Hoe weet je dat?
In elke sportschool die ik gezien heb staat wel knetterharde muziek op, dus ik kan me het initiatief wel voorstellen.

Van mij kant geen bezwaar. :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

johannes19
Verkenner
Verkenner

paardrijden

Berichtdoor johannes19 » 15 dec 2016 14:27

Wat betreft de reactie van ds Paul over vrije tijdbesteding en ontspanning haalt hij Calvijn aan ,maar ik heb weleens gelezen dat die ook ging zeilen voor ontspanning op het meer van Genève. De laatste lezing van ds A.T. Vergunst op de Haamstede conferentie over rouwverwerking stelde hij voor om een keer te gaan golfen om een goed gesprek te hebben.Als het over sportverdwazing gaat en dat bedoeld ds Paul heeft hij gelijk.Maar als het over ontspanning gaat, moeten we daar ontspannen mee omgaan .Ik las van een Engelse oudvader dat hij cricket speelde en van Robert Murray M'Cheyne dat hij turnde.Zelf was in een keer in Chilliwack in de Ger.Gem te gast en hadden de jongeren een soccer middag met daarna barbeque.Er zijn belangrijkere zaken om onze jongeren bij te sturen .Daar ligt tegenwoordig de kramp dat we blijkbaar opdat gebied we de jongeren niet kunnen bereiken.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 dec 2016 14:49

mona schreef:Geweldig! Ik hoop dat het hier ook komt.

Ik ook, niets mis mee.
Maar in "onze" sportschool hoef je niet naar keiharde beats te luisteren, als je individueel fitnesst. (cardio, diverse apparaten e.d.)
Die muziek komt alleen te pas bij zumba, spinning e.d.
En dan vraag ik me af welke muziek die refosportschool dan gebruikt, want het lijkt mij nogal lastig spinnen op klanken van het urker mannenkoor.
mona schreef:In de winkels, in de wachtkamers, aan de telefoon, in de straat als er werkmannetjes bezig zijn, en ook in de sportschool. Overal wordt het je opgedrongen.

Bij AH krijg ik radio 538 of sky music opgedrongen. Verschrikkelijke kerstliedjes, nu. Dat irritante gejubel van Maria Carey (even opgezocht hoe zij heet)
all I want for christmas is you Nou, lekker dan.
En elk jaar komt het weer terug, er komt kennelijk weinig nieuws op de CDmarkt.
naamloos schreef:Ik vind het beschamend, alsof voor christenen niets goed genoeg is. Eigen scholen, beurzen, winkels enz.

Nou nou, wat een grote woorden.
Het gaat niet over te goed. Ikzelf heb weinig met refo-evenementen, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand er behoefte aan heeft.
dalethvav schreef:Alleen daarom zou ik al voor een dergelijk fitness centrum kiezen of het nu refo heet of niet.

Ik zou eerder letten op de hygiëne en hoe het gesteld is met de sportinstructeurs.
Bij hele goedkope sportscholen laat dit zeer te wensen over!
Bij onze sportschool vertrokken destijds veel mensen naar die ketensportschool zal ik ze maar even noemen, maar verreweg de meesten kwamen na een paar maanden weer terug. Alles was vies, de apparaten, de vloeren, het sanitair, slechte begeleiding (eigenlijk helemaal niet).
En dan is het een pré als er rustige of geen muziek wordt gedraaid, als dat nodig is. (bij bepaalde sporten)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2016 15:15

mona schreef:Dankjewel. Misschien komt het ooit nog goed met mij
O, daar twijfel ik niet aan hoor!
mona schreef:Ik ook. Beschamend dat men overal verplicht naar goddeloze muziek moet luisteren.
In de winkels, in de wachtkamers, aan de telefoon, in de straat als er werkmannetjes bezig zijn, en ook in de sportschool. Overal wordt het je opgedrongen.
Tja, je kunt moeilijk anders verwachten in een wereld die leeft onder de macht en heerschappij van de overste van deze wereld.
mona schreef:Ik vind dat wel iets te kort door de bocht.
Maar ik kan het soms ook echt begrijpen dat men dat doet, en het fijn vind om met gelijkgestemden bij elkaar te komen.
Speciale beurzen en winkels zijn er ook voor stripboekverzamelaars, handwerk liefhebbers en andere soortgelijke hobbymensen.
En wat het onderwijs betreft, het is van de week nog weer bevestigd: Refoscholen geven gewoon goed en gedegen onderwijs. Dat erkennen zelfs seculiere mensen.
Daar gaat het niet om. Fitnessen is fitnessen, en dat kan met of zonder herrie.
Leren is leren, hobby's zijn hobby's, daar heeft je geloofsovertuiging weinig mee te maken.
Fitnessmensen komen bij elkaar, postzegel-stripboek-handwerk en schoolmensen ook (en noem verder maar op) die ga je niet door elkaar gooien bij een gezamenlijke uitoefening van je hobby of werk. Dat is wat anders dan refo-subgroepjes maken binnen een bepaalde groep.
Met gelijkgestemden bij elkaar komen doe je in de samenkomsten, om gevoed en opgebouwd te worden, om daarna de wereld in te gaan en je licht te laten schijnen. Niet om jezelf structureel van de wereld af te zonderen in allerlei reformatorische clupjes.
Ik snap ook wel dat de realiteit niet zwart wit is, maar ik vind de balans in deze behoorlijk ver te zoeken.
mona schreef:Niemand van de algemene sportscholen heeft dit concept in de markt gezet. Nu een refo het doet zeg je het beschamend te vinden.
Het gaat om het etiketje 'reformatorich' ervoor, niet om wie om de initiatiefnemers.
Bovendien is het niet waar wat je zegt, niet overal knettert de muziek. Wat dan overblijft is de keuze: fitnessen met of zonder knettermuziek en geen reformatorisch fitnesscentrum.
Laatst gewijzigd door naamloos op 15 dec 2016 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 dec 2016 15:21

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 dec 2016 15:31

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2016 15:34

naamloos schreef:Ik vind het beschamend, alsof voor christenen niets goed genoeg is. Eigen scholen, beurzen, winkels enz.

Chaya schreef:Nou nou, wat een grote woorden.
Het gaat niet over te goed. Ikzelf heb weinig met refo-evenementen, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand er behoefte aan heeft.
Tja, ik zeg hoe ik het vind en hoe het bij mij overkomt. Het staat iedereen vrij er anders over te denken.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 dec 2016 15:48

=:
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2016 15:57

Bambi schreef:Vroeger zeiden ze dat je denken aan een paard over moest laten, omdat die een groter hoofd heeft. Maar dat is natuurlijk ook helemaal fout
Het zou een oplossing kunnen zijn ... *soms* :lol:

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2016 23:08

Het moet ook niet gekker worden, een refo sportschool.
hopelijk met rok op voldoende lengte.
hoe ver moet het nog gaan, het zich opsluiten in eigen bedachte regeltjes en wetjes.
zich meer vervreemden van de wereld, maar hoe juist is men eigenlijk bezig, waar is men eigenlijk mee bezig, wie denkt men wel niet te zijn.
Denkt men ondertussen al beter te zijn dan de ander in doen en laten?
Dat zijn reacties die je krijgt op zulke ontwikkelingen van mensen buiten de kerk.
Heel jammer, gemiste kansen.

Ik las dit artikel over kerk zijn....dat is hoe het bedoeld wordt, zeker ook bijbels gezien, niet je opsluiten in je kerk of sportschool, maar je buurt, wijk ingaan, je medemens, je naasten....blijf met ze omgaan en "leef je geloof" aldaar.....in je omgeving.......

Zie http://www.rd.nl/kerk-religie/wiskunded ... -1.1359727

Wat een zegen aldaar in deze gemeente, een voorbeeld voor velen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2016 23:28

Die reacties verzin je in wezen zelf. :wink: Als je zo goed voor 'de buitenwereld' kan bedenken hoe zij eventueel gaan reageren, dan beschuldig je in wezen ten onrechte deze 'buitenwereld' en weerspiegeld dat wel iets over hoe je er zelf over denkt. Of niet? :wink:

Maar iedereen is er in principe welkom, er ontbreekt alleen harde muziek en nog wat.

Wat link/ artikel met een sportschool te maken heeft ontgaat me een beetje. Je kunt naar een sportschool zonder muziek willen of zo'n sportschool opstarten en toch in Den Haag evangeliseren. Misschien is het goed je er in te verdiepen door het linkje te lezen. Hier een artikel erover. Linkje onderaan legt ze haar beweegredenen uit. De sportschool heet dus gewoon 'Hoogstraten Fysiotherapie en Bewegen' , maar omdat er een reformatorisch iemand achter zit noemen de kranten en refomator (op refoweb in de dwarsrubriek) het een refo-fitness.
Dat doet zij niet zelf.
http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... -1.6741909
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 17 dec 2016 12:58

MoesTuin schreef:Het moet ook niet gekker worden, een refo sportschool.
hopelijk met rok op voldoende lengte.
hoe ver moet het nog gaan, het zich opsluiten in eigen bedachte regeltjes en wetjes.
zich meer vervreemden van de wereld, maar hoe juist is men eigenlijk bezig, waar is men eigenlijk mee bezig, wie denkt men wel niet te zijn.
Denkt men ondertussen al beter te zijn dan de ander in doen en laten?
Dat zijn reacties die je krijgt op zulke ontwikkelingen van mensen buiten de kerk.
Heel jammer, gemiste kansen.

Ik las dit artikel over kerk zijn....dat is hoe het bedoeld wordt, zeker ook bijbels gezien, niet je opsluiten in je kerk of sportschool, maar je buurt, wijk ingaan, je medemens, je naasten....blijf met ze omgaan en "leef je geloof" aldaar.....in je omgeving.......

Zie http://www.rd.nl/kerk-religie/wiskunded ... -1.1359727

Wat een zegen aldaar in deze gemeente, een voorbeeld voor velen!

heb je je eigen bijdrage eigenlijk wel gelezen? Hoe wettisch en dogmatisch wil je het hebben?
hoe ver moet het nog gaan
opsluiten in eigen regeltjes en wetten
waar is men eigenlijk mee bezig
wie denkt men wel niet te zijn
beter te zijn dan de ander
gemiste kansen
dat is hoe het bedoeld wordt
zeker ook bijbels gezien
wat een zegen daar....

zet je eigen naam maar eens achter al je opmerkingen.. liefst met toevoeging van een ? ....en verwijt het dan een ander nog maar een keer...
niet iedereen beleeft zijn geloof op de manier zoals jij het doet, maar dat doet niets af aan echt zijn, waar zijn of zegen en bijbels.

Terug naar “RefoWeb”