Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 09 sep 2016 12:58

Ik las op CIP:
De remonstrantse predikant Tom Mikkers gaat bij de EO aan de slag. Voor IKEG-directeur en predikant Marius Storm (foto) is dit de spreekwoordelijke druppel. "Dit is zo afschuwelijk en God onterend. Wie kan de EO nog ondersteunen?

Dr. M. A. van den Berg uit in het Reformatorisch Dagblad scherpe kritiek op de aanstelling van Mikkers. "Het verval van de NCRV, destijds de reden om de EO in het leven te roepen, verbleekt in het licht van de afgang van de EO. Het is de directie van de EO ernstig aan te rekenen dat een omroep die is voortgekomen uit het gebed en het verlangen dat de heilzame kracht van het Evangelie ook via de media zou doorwerken in de samenleving, steeds meer stelselmatig instrument dreigt te worden van de afbraak van alle evangelische waarden."

"De visie op God en mens van remonstranten staat haaks op de uitgangspunten van de EO," voegt ds. J. Belder toe tegenover CIP.nl. "Ja, ik begrijp dat er onontkoombare compromissen gesloten moeten worden in omroepland. Maar de EO moet ervoor waken dat het eigen geluid niet verstomt."

De Visie gaat dus de deur uit bij de heer Storm. Is dit een wijs besluit? Verdient dit navolging?

W.b. mezelf, ik heb de Visie een aantal jaren geleden de deur uit gedaan, wegens de toenmalige programmering met o.m. Arie B. Met mij zijn toen veel leden vertrokken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 sep 2016 13:14

Nou, Reformatorische Omroep dan maar?

Of een andere af-af-af-afgescheiden omroep beginnen? :mrgreen:

Yoshi

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Yoshi » 09 sep 2016 13:37

Wat is het eigen geluid van de EO dan?

En ja, wie betaald bepaald is een goed gezegde. Als je compleet zeggenschap wil over de invulling van het programma zal je niet aan het infuus van de staat moeten hangen.

vreemdeling

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor vreemdeling » 09 sep 2016 13:38

Terwijl Arie Boomsma nu juist zelf bij de EO werd weggebonjourd als ik het me wel herinner tenminste.
Ik vond hun uitzendingen met Knevel ('als ik het maar nooit met Andries ...) over de nieuwe bisschop van Rome Franciscus van Argentië wel boeiend.
Hebben ze niet ook het dogmatisch afwijzen van de evolutie van levensvormen verworpen?

Verder heb ik weinig met hun producties, van blauw bloed tot kerkgezang tot treintochtjes, zonde van het belastinggeld.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor schaapje » 09 sep 2016 13:46

Chaya schreef:Ik las op CIP:
De remonstrantse predikant Tom Mikkers gaat bij de EO aan de slag. Voor IKEG-directeur en predikant Marius Storm (foto) is dit de spreekwoordelijke druppel. "Dit is zo afschuwelijk en God onterend. Wie kan de EO nog ondersteunen?

Dr. M. A. van den Berg uit in het Reformatorisch Dagblad scherpe kritiek op de aanstelling van Mikkers. "Het verval van de NCRV, destijds de reden om de EO in het leven te roepen, verbleekt in het licht van de afgang van de EO. Het is de directie van de EO ernstig aan te rekenen dat een omroep die is voortgekomen uit het gebed en het verlangen dat de heilzame kracht van het Evangelie ook via de media zou doorwerken in de samenleving, steeds meer stelselmatig instrument dreigt te worden van de afbraak van alle evangelische waarden."

"De visie op God en mens van remonstranten staat haaks op de uitgangspunten van de EO," voegt ds. J. Belder toe tegenover CIP.nl. "Ja, ik begrijp dat er onontkoombare compromissen gesloten moeten worden in omroepland. Maar de EO moet ervoor waken dat het eigen geluid niet verstomt."

De Visie gaat dus de deur uit bij de heer Storm. Is dit een wijs besluit? Verdient dit navolging?

W.b. mezelf, ik heb de Visie een aantal jaren geleden de deur uit gedaan, wegens de toenmalige programmering met o.m. Arie B. Met mij zijn toen veel leden vertrokken.

Ik ben het eens met Dhr. Storm, na het lezen van de belijdenis van die remonstrantse broederschap is mijn verbazing heel groot.
Eigenlijk heb ik geen woorden voor.

Op 10 juni 2006 heeft het bestuur van de Broederschap de volgende belijdenis aanvaard:

Wij beseffen en aanvaarden dat wij onze rust niet vinden in de zekerheid van wat wij belijden,
maar in verwondering over wat ons toevalt en geschonken wordt;
dat wij onze bestemming niet vinden in onverschilligheid en hebzucht,
maar in wakkerheid en verbondenheid met al wat leeft;
dat ons bestaan niet voltooid wordt door wie we zijn en wat we hebben,
maar door wat oneindig groter is dan wij kunnen bevatten
Door dit besef geleid, geloven wij in Gods Geest die al wat mensen scheidt te boven gaat
en hen bezielt tot wat heilig is en goed,
opdat zij, zingend en zwijgend, biddend en handelend, God eren en dienen.
Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens,
het gelaat van God dat ons aanziet en verontrust.
Hij had de mensen lief en werd gekruisigd maar leeft,
zijn eigen dood en die van ons voorbij.
Hij is ons heilig voorbeeld van wijsheid en van moed
en brengt ons Gods eeuwige liefde nabij.
Wij geloven in God, de Eeuwige, die ondoorgronde liefde is, de grond van het bestaan,
die ons de weg van vrijheid en gerechtigheid wijst en ons wenkt naar een toekomst van vrede.
Wij geloven dat wij zelf, zo zwak en feilbaar als wij zijn,
geroepen worden om met Christus en allen die geloven verbonden,
kerk te zijn in het teken van de hoop.
Want wij geloven in de toekomst van God en wereld,
in een goddelijk geduld dat tijd schenkt om te leven en te sterven en om op te staan,
in het koninkrijk dat is en komen zal, waar God voor eeuwig zijn zal: alles in allen.
Aan God zij de lof en de eer in tijd en eeuwigheid.
Amen
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Yoshi

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Yoshi » 09 sep 2016 14:00

Wat een drukte om niets, de remonstranten waren bij de laatste telling met zo'n 5000 man.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor schaapje » 09 sep 2016 14:14

"Remonstranten zullen niet snel beweren dat het christendom het enige ware geloof is. Daar was het Jezus ook niet om te doen." :shock:

Deze tekst staat ook op een website, precies passend in de nieuwe beweging van die opkomende wereldreligie!

Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Pcrtje » 09 sep 2016 14:55

Applausje voor de EO met de komst van heer Mikkers! :)

En wat betreft die geloofsbelijdenis, Schaapje: kun jij daar geen ja en amen op zeggen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2016 23:27

Het is toch al een paar jaar bekend dat de EO de IKON en ZVK toen ze hun zendtijd kwijtraakten, heeft opgenomen zodat er ruimte zou blijven bestaan voor een aantal van hun programma's?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 10 sep 2016 09:00

vreemdeling schreef:Terwijl Arie Boomsma nu juist zelf bij de EO werd weggebonjourd als ik het me wel herinner tenminste.

Dat was later, toen kwam de ware Arie boven.
Uit TV gids van 8 februari:
De Evangelische Omroep lijkt een nieuwe koers te varen, met spraakmakende programma’s als Jojanneke in de prostitutie en Rot op naar je eigen land. Mediakenners zetten er hun vraagtekens bij.

De ophef was niet van de lucht. De PVV stelde vragen bij Rot op naar je eigen land en ook de EO-reportage vanuit Oude Pekela deed veel stof opwaaien. Bovendien heeft omroep met Jojanneke van den Berge en Danny Ghosen twee brutale verslaggevers in huis gehaald. Bert van der Veer, tv-regisseur, heeft zijn bedenkingen bij de nieuwe koers. ‘Ik denk niet dat de achterban op de Veluwe het allemaal zal waarderen’, zegt hij in het Algemeen Dagblad.

Ook Marianne Zwagerman, mediacriticus en mede-oprichter van omroep Powned, vindt de nieuwe weg niet helemaal begrijpelijk. ‘Ze maken nu programma's die bij Powned of het commerciële SBS kunnen zitten. Dat vind ik risicovol opereren. De EO heeft die 440.000 leden te danken aan wat ze deden, niet aan wat ze nu doen.’

De EO is destijds opgericht omdat de NCRV verwaterde en er een omroep moest komen, als een bolwerk tegen de toenemende secularisatie in Nederland.
De TV avonden waren vroeger duidelijker, geprofileerd, er zaten mensen die affiniteit hadden met de achtergrond van de omroepvereniging.
De programma's ademden die sfeer ook uit.
Je wist dat je met een gerust hart kon kijken als de film werd uitgezonden door de NCRV of EO, geen seksueel getinte scenes, geen grove woorden, geen overmatig geweld e.d.
Maar helaas, de EO heeft zichzelf verwaterd, teveel toegegeven om op de anderen te lijken, blijkbaar onder invloed van de macht van de kijkcijfers.
En hun voormannen verwaterden mee, of namen hierin het voortouw.

Persoonlijk denk ik dat de dagen van de omroepen wel geteld zijn. Jongeren kijken steeds minder TV, en als ze kijken doen ze dat on demand, op hun tijd en desnoods een hele serie achter elkaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Honesty

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Honesty » 10 sep 2016 09:12

schaapje schreef:"Remonstranten zullen niet snel beweren dat het christendom het enige ware geloof is. Daar was het Jezus ook niet om te doen." :shock:

Deze tekst staat ook op een website, precies passend in de nieuwe beweging van die opkomende wereldreligie!

Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven.

Jezus leerde: Niemand komt tot de Vader dan door mij, maar volgens de remonstranten kan Mohammed of Buddha dus ook?

Yoshi

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2016 09:41

Honesty schreef:Jezus leerde: Niemand komt tot de Vader dan door mij, maar volgens de remonstranten kan Mohammed of Buddha dus ook?

Volgens mij stellen ze dat niet.
Ik heb even rondgekeken op hun website, wat ze wel geloven kan je hier vinden;
https://www.remonstranten.nl/wat-geloven-wij/

Ik heb me nu een beetje ingelezen en het lijkt mij wel een interessante geloofsgemeenschap waar discussies mogelijk zijn en niet alles is dichtgetimmerd. Dat kan ik wel waarderen.

vreemdeling

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor vreemdeling » 10 sep 2016 09:47

Het is waar dat de EO niet meer zo de fundamentalistische toon bezigt (al glipt het er nog wel eens doorheen soms), waarschijnlijk past dat ook niet meer zo in deze tijd waar het fundamentalisme in de terroristische hoek is komen te zitten.
Maar voor de orthodox christelijke kijker zijn hun programma's nog wel zeker plekken waar je geen geweld, oosterse godsdiensten of sex-scenes tegen zal komen. Het blijft allemaal heel braaf en kuis, echt een "familie-omroep". Ook met de trouw aan het gezag wordt niet gemarchandeerd, het blauwe bloed spat je om de oren.

Zouden ze weer mogen actief evangeliseren of al te nadrukkelijk verkondigen, dan moet je dat de moslims ook gaan toestaan en al die andere godsdiensten die Nederland rijk is. Dat lijkt me problematisch in deze tijden en ook niet erg passend bij een publieke omroep.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2016 07:03

Misschien is het wel goed dat de EO zoch niet laat leiden door wat de achterban op de Veluwe graag zou zien. Die ziet misschien het liefst alleen kerkdiensten, het zingen van Psalmen, liederen, preken. Maar heb je dan iets van de missie van de EO begrepen?

En daarnaast, heb je uberhaupt iets van het omroepstelsel begrepen? We hadden een omroep die alleen kerkdiensten uitzond (zvk) maar die bestaat nu niet meer. En denk je nou echt dat de EO zelf kan bepalen wat voor programma's ze maken en dat dan ook op een goed moment kan uitzenden? Dan snap je totaal niet hoe het in medialand werkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Honesty

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Honesty » 11 sep 2016 08:17

schaapje schreef:Ik ben het eens met Dhr. Storm, na het lezen van de belijdenis van die remonstrantse broederschap is mijn verbazing heel groot.
Eigenlijk heb ik geen woorden voor.

Op 10 juni 2006 heeft het bestuur van de Broederschap de volgende belijdenis aanvaard:

Wij beseffen en aanvaarden dat wij onze rust niet vinden in de zekerheid van wat wij belijden,
maar in verwondering over wat ons toevalt en geschonken wordt;
dat wij onze bestemming niet vinden in onverschilligheid en hebzucht,
maar in wakkerheid en verbondenheid met al wat leeft;
dat ons bestaan niet voltooid wordt door wie we zijn en wat we hebben,
maar door wat oneindig groter is dan wij kunnen bevatten
Door dit besef geleid, geloven wij in Gods Geest die al wat mensen scheidt te boven gaat
en hen bezielt tot wat heilig is en goed,
opdat zij, zingend en zwijgend, biddend en handelend, God eren en dienen.
Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens,
het gelaat van God dat ons aanziet en verontrust.
Hij had de mensen lief en werd gekruisigd maar leeft,
zijn eigen dood en die van ons voorbij.
Hij is ons heilig voorbeeld van wijsheid en van moed
en brengt ons Gods eeuwige liefde nabij.
Wij geloven in God, de Eeuwige, die ondoorgronde liefde is, de grond van het bestaan,
die ons de weg van vrijheid en gerechtigheid wijst en ons wenkt naar een toekomst van vrede.
Wij geloven dat wij zelf, zo zwak en feilbaar als wij zijn,
geroepen worden om met Christus en allen die geloven verbonden,
kerk te zijn in het teken van de hoop.
Want wij geloven in de toekomst van God en wereld,
in een goddelijk geduld dat tijd schenkt om te leven en te sterven en om op te staan,
in het koninkrijk dat is en komen zal, waar God voor eeuwig zijn zal: alles in allen.
Aan God zij de lof en de eer in tijd en eeuwigheid.
Amen

Goede morgen, Schaapje.
Mag ik vragen waar je verbazing vandaan komt.
Laten we de tekst eens ontleden en beginnen met wat er zo verkeerd aan is, of "on-bijbels"?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten