Speedy schreef:Beetje flauw je laatste opmerking Yoshi, het gebeurt vaker dat je een opmerking plaatst waarbij je een sneer uitdeelt naar het protestantisme en de RKK presenteert waar die zaken helemaal niet spelen.
Ik ben vrij duidelijk geweest in eerdere reacties dat ik het niet enkel over de RKK heb. Ook in bijvoorbeeld het oosterse-orthodoxe en koptische christendom spelen de protestantse problemen niet. Dat de gemiddelde protestant niet verder komt dan wijzen naar de RKK heb ik niets mee van doen. Ik had het in deze over alle christelijke stromingen met hun wortels in het vroege christendom.
Het geeft al aan dat je RKK een structuur meegeeft, nou daar heb ik genoeg van gehoord hoe er met die structuur omgegaan wordt en hoe vrijblijvend een structuur op papier kan fungeren, maar in werkelijkheid anders is.
Helaas voor je ben ik nog niet uitverteld. Ik ga dus gewoon vrolijk door met vertellen totdat ik er zelf tabak van heb.

En ja, als 2 protestantse kampen elkaar bevechten dan zal ik niet nalaten hun gevecht even in christelijk historisch perspectief te plaatsen. Maar vaak, ondanks kansen voor open doel, besluit ik om gewoon niet te reageren.
Laten we maar naar de doopvisie terugkeren en als je dan ziet hoe die fungeert in de RKK dan ben ik blij dat er een Reformatie is gekomen.
Ik denk dat zoals het er nu voorstaan in de groeperingen die ontstaan zijn na de reformatie dat het een grote schande voor God is. Zowel Luther als Calvijn zouden zich omdraaien in hun graf en spijt hebben als haren op het hoofd dat datgene wat zij begonnen zijn op zo'n totale mislukking (in hun ogen) is uitgelopen.