Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 07 aug 2016 08:26

Zo waar dit...
Het spook van de vervangingsleer schijnt flink te rond te dwalen als ik sommigen moet geloven maar ik heb nog nooit in welke kerk dan ook gehoord dat de Joden hebben afgedaan en dat daar de gelovigen nu voor in de plaats zijn gekomen. Vervang dat stokpaardje eens zou ik zeggen ](*,)

Nu, ik wel, heb het zelf jaren geleden wèl gehoord, in een Chr. Ger. kerk. En zo lang men blijft roepen dat de besnijdenis is VERVANGEN door de doop, is de vervangingsleer nog springlevend.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 aug 2016 17:46

Nina schreef:Nu, ik wel, heb het zelf jaren geleden wèl gehoord, in een Chr. Ger. kerk.

Je meent het ?
Dat is niet verwonderlijk - het staat n.l. in het doopformulier ;

God heeft voorheen de besnijdenis bevolen als een zegel van het verbond en van de gerechtigheid door het geloof. Christus heeft de kinderen omarmd, hun de handen opgelegd en hen gezegend. In de plaats van de besnijdenis is de Doop gekomen. Daarom moeten de kinderen als erfgenamen van Gods rijk en van Zijn verbond gedoopt worden.

Nina

Berichtdoor Nina » 07 aug 2016 18:05

Nee Rotterdam, je begrijpt me niet goed: ik heb zelf gehoord dat Gods volk, het Joodse volk, heeft afgedaan, en dat alle beloften voor Israel nu op de kerk zijn overgegaan.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2016 06:13

Nina schreef:Nee Rotterdam, je begrijpt me niet goed: ik heb zelf gehoord dat Gods volk, het Joodse volk, heeft afgedaan, en dat alle beloften voor Israel nu op de kerk zijn overgegaan.

Dat begreep ik goed - so what ? wat wil je nu ? censuur ? de ban ?

Honesty

Berichtdoor Honesty » 08 aug 2016 07:38

rotterdam schreef:Je meent het ?
Dat is niet verwonderlijk - het staat n.l. in het doopformulier ;

God heeft voorheen de besnijdenis bevolen als een zegel van het verbond en van de gerechtigheid door het geloof. Christus heeft de kinderen omarmd, hun de handen opgelegd en hen gezegend. In de plaats van de besnijdenis is de Doop gekomen. Daarom moeten de kinderen als erfgenamen van Gods rijk en van Zijn verbond gedoopt worden.

Abraham's geloof werd hem al tot gerechtigheid gerekend in nog ON-besneden staat.
Ezau was ook besneden en Ismael ook, evenals vele goddeloze koningen en hun onderdanen in het Ooude verbond.In de woestijn werden de joden niet besneden, daarom begon Jozuah er opniew mee, NA het oversteken van deJordaan.
De besnijdenis was het eeuwigdurende teken tussen de israelieten en God, Jezus kwam om dat verbond voor eens en altijd te verwezenlijken in ZIjn Lichaam, Hij werd de besnijdenis, Zijn bloed verzoende echt.
Wie dat gelooft en aanneemt ondergaat een doop die niet met water geschiedt, maar met Geest en vuur, zoals voorzegd door Johannes de Doper.
Dit nieuwe verbond werd door de israelieten als natie verworpen, waardoor de apostelen zich tot de niet-joden wendden met het Genade -Evangelie (Hand 28:28) wat niet eerder verkondigd kon worden dan toen Jezus het volbracht had en was opgewekt door de Vader.
Zo ziet mijn gemeente het ongeveer.

PS, waarom is het nu weer nodig om dat sarcastische "je meent het" te vermelden, denk je dat dat de sfeer ten goede komt?

Nina

Berichtdoor Nina » 08 aug 2016 07:58

Nina schreef:Nee Rotterdam, je begrijpt me niet goed: ik heb zelf gehoord dat Gods volk, het Joodse volk, heeft afgedaan, en dat alle beloften voor Israel nu op de kerk zijn overgegaan.

rotterdam schreef:begreep ik goed - so what ? wat wil je nu ? censuur ? de ban ?

Het was een reactie hier op:
Henkie schreef:
Zo waar dit...
Het spook van de vervangingsleer schijnt flink te rond te dwalen als ik sommigen moet geloven maar ik heb nog nooit in welke kerk dan ook gehoord dat de Joden hebben afgedaan en dat daar de gelovigen nu voor in de plaats zijn gekomen. Vervang dat stokpaardje eens zou ik zeggen

Dus laat Henkie niet zo vreemd doen: het 'schijnt' niet alleen, nee, het spook van de vervangingsleer is in veel kerken nog volop levend. Dat moet benoemd worden, tot het eindelijk doordringt dat het tijd is hiermee te stoppen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2016 15:33

Nina schreef:Dus laat Henkie niet zo vreemd doen: het 'schijnt' niet alleen, nee, het spook van de vervangingsleer is in veel kerken nog volop levend. Dat moet benoemd worden, tot het eindelijk doordringt dat het tijd is hiermee te stoppen.

De vervangingsleer is in essentie de leer dat de kerk de plaats van Israël heeft ingenomen in Gods plan. Aanhangers van de vervangingsleer geloven dat de Joden niet langer Gods uitverkoren volk zijn, en dat God verder geen specifieke toekomstplannen heeft voor het volk van Israël.

Een quote van ds Vreugdenhil, GerGem
Ik benadruk in die preek dat de Tien Geboden nog steeds gelden, niet alleen voor Israël, maar ook voor ons. Dat heeft niets met de vervangingsleer te maken.

ds. Harinck, Ger. Gem.
Het is dan ook duidelijk dat Israël niet heeft afgedaan voor God. Er is bijbelse grond om de bekering van de Joden te verwachten. Christus zal ook uit hen Zijn volheid hebben. Paulus beroept zich in Romeinen 11 op Jesaja 59 en 27. De kanttekenaren merken daarbij op dat in deze profetie de bekering beloofd wordt van Jakobs nakomelingen, op grond van Gods verbond met Israël. Paulus actualiseert deze beloften en wijst erop dat deze profetie nog niet vervuld is, maar nog vervuld “zal” worden (Romeinen 11:26,27). Wat de verwachting van de bekering van de Joden betreft bevinden we ons in goed gezelschap. W. a Brakel, Udemans, Teellinck, Koelman e.a. hadden verwachting voor een geestelijk en nationaal herstel van het Joodse volk.

ds. D. Visser, CGK
Gun ik Israël het behoud niet? Ik gun Israël het behoud graag, evenals alle andere mensen. Maar niet iedereen wordt behouden, want helaas komen alle mensen niet tot bekering. Maar dat doet niets af van de waarheid dat een volheid van Joden en van niet-Joden behouden zal worden. Er is behoud voor allen die de Naam van de Here aanroepen, eerst voor de Jood en ook voor de niet-Jood.

Beste Nina, zomaar 3 voorbeelden, waar zie jij een spook?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2016 17:22

Honesty schreef:
PS, waarom is het nu weer nodig om dat sarcastische "je meent het" te vermelden, denk je dat dat de sfeer ten goede komt?

Vind je het gek, betreffend onderwerp is op deze site al uitentreuren besproken, er valt niets meer aan toe te voegen.

Sarcastisch ? het spook van de vervangingsleer - vindt je dat de sfeer ten goede komen ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2016 17:26

Nina schreef: Dat moet benoemd worden, tot het eindelijk doordringt dat het tijd is hiermee te stoppen.

Andersdenkenden ? De beuk erin. ](*,) Respecteren betekend de ander niet willen veranderen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 09 aug 2016 09:29

Chaya schreef:Een quote van ds Vreugdenhil, GerGem
Ik benadruk in die preek dat de Tien Geboden nog steeds gelden, niet alleen voor Israël, maar ook voor ons. Dat heeft niets met de vervangingsleer te maken.

Dus ook het vierde gebod? 8-[
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 09 aug 2016 10:37

kan de dominee vinden, ik denk dat het niet zo is. Voor de heidenen gelden de Noachitische geboden. Dat voorkomt tegelijkertijd alle neiging naar vervangingsleer. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Noachitische_geboden)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 10 aug 2016 07:52

Arco schreef:Dus ook het vierde gebod? 8-[

Elders schreef je:
Arco schreef:
Nogmaals: de Sjabbat is niet Joods. Het is de Sjabbat voor JHWH (HEERE). En onze Messias, Jezus, stelt Zelf dat Hij Heer van de Sjabbat is, niet van de zondag.

Arco schreef: Mat. 5:17-19 verklaart heel duidelijk dat de Torah (wet) niet heeft afgedaan. Dan is nog de vraag of de Torah van toepassing is op heidenen (niet-Joden). In Hand 15 wordt hierop ingegaan, maar het blijkt dat veel mensen die tekst opvatten als een excuus dat de Torah niet van toepassing is op heidenen, behalve die vier zaken die genoemd wordt.

o-o Arco! Wat doe je inconsequent. Je spreekt jezelf tegen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 aug 2016 08:38

Johan100 schreef:o-o Arco! Wat doe je inconsequent. Je spreekt jezelf tegen.

Wat doe je theatraal om niets. Want ik spreek mijzelf helemaal niet tegen. Dus waar heb je het over?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 10 aug 2016 08:57

Flauw dat jij mijn uitspraak nu terug speelt. Maar goed, sorry dat ik de opmerking 'theatraal' gebruikte elders.
Je ziet niet de tegenstellingen in je uitspraken?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 aug 2016 09:24

Nee, die zie ik niet.

[ontopic] Het zou RefoWeb sieren als zij tenminste Ds. C. Oorschot verzoeken nog eens in zijn woordenboek te kijken wat "b'rit" betekent, want 'verplichting' is een onjuiste vertaling. [/ontopic]

Terug naar “RefoWeb”