Profetie van de wederkomst

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Profetie van de wederkomst

Berichtdoor antoon » 26 jul 2016 16:17

Het is blijkbaar actueel om over de wederkomst van Christus te debatteren op FT, OP credible en hier ook in diverse topics, echter er bij mijn weten is er geen topic hier die het als uitgangspunt heeft.
Daarom open ik het bij deze,waarbij ik onverkort van de bijbel uitga en de bijbelboeken van het begin af mee laat spreken, dit om de bijbel de bijbel te laten bewijzen.

We kunnen er niet omheen dat Jezus sprak over een korte tijd net als Johannes 98ad. op Patmos ook besloot met zinsneden die voor ons suggereren dat het niet lang zou duren.

Voor bijbelkenners die alles vanuit het standpunt van de schepper beschouwen is het anders dan voor atheisten, deze laatste denken op menselijke manier dat het een afspraak is zoals een meerjaren plan van 4,5 of 20 jaar die beleidsmakers maken, het moet overzichtelijk zijn voor hen

Voor de schepper is het anders de 1e profetie werd 6000 jaar geleden gesproken na de zondeval gen. 3:14 vooruit wijzend naar het zaad van de vrouw <Jezus> ook deze profetie heeft trouwens de finisch nog niet hele maal bereikt.
1513bc werd bij monde van Mozes ook een protetie uitgesproken naar Jezus het heeft ongeveer 1500 jaar geduurd voor die uitkwam
455bc weer een profetie nu door monde van Daniel (70 jaarweken) tijdsduur 490 jaar exact
De schepper werkt met een andere tijdsindeling, Bijbelkenners weten dit,
heel veel valt er nog over te zeggen, graag een andere keer

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor Cicero » 26 jul 2016 17:28

Misschien moet je het eerst maar eens over de voorspellingen van de Jehovah's getuigen gaan hebben m.b.t. de wederkomst.
1914... oeps.
1975... oeps.
enz.

Yoshi

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor Yoshi » 26 jul 2016 17:36

Wat heeft het voor nut om de bijbel de bijbel te laten bewijzen?

mohamed

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2016 23:48

Yoshi schreef:Wat heeft het voor nut om de bijbel de bijbel te laten bewijzen?

Bewijzen vind ik altijd wat zwaar aangezet, net als mensen die zeggen van God te getuigen. Dat soort zaken denk ik het mijne van maar de schrift met de schrift vergelijken en de verschillende meningen van de schrijvers bestuderen over bepaalde gebeurtenissen vind ik wel interessant. Zoals bekend is verschillen de visies soms behoorlijk en misschien is het wel goed om er af en toe mee geconfronteerd te worden het de Bijbel een verzameling boeken is veelmeer dan een boek van een auteur. Alhoewel sommigen dan grappend zeggen dat die ene auteur God is. :roll:

antoon

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor antoon » 28 jul 2016 08:37

24 Hij hield hun nog een illustratie voor en zei: „Het koninkrijk der hemelen is gelijk geworden aan een mens die voortreffelijk zaad op zijn veld zaaide.
25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide er onkruid overheen, midden tussen de tarwe, en ging weg.
26 Toen de halmen opschoten en vrucht voortbrachten, kwam vervolgens ook het onkruid te voorschijn.
27 Daarom gingen de slaven van de heer des huizes naar hem toe en zeiden: ’Meester, hebt gij niet voortreffelijk zaad op uw veld gezaaid? Hoe komt het dan dat er onkruid op staat?’
28 Hij zei tot hen: ’Een vijand, een mens, heeft dit gedaan.’
Zij zeiden tot hem: ’Wilt gij dan dat wij heengaan en het verzamelen?’
29 Hij zei: ’Neen, opdat GIJ niet soms bij het verzamelen van het onkruid tegelijk daarmee de tarwe uittrekt.
30 Laat beide te zamen opgroeien tot de oogst, en in de oogsttijd zal ik de oogsters zeggen: Verzamelt eerst het onkruid en bindt
het in bundels om het te verbranden, en gaat daarna de tarwe in mijn voorraadschuur bijeenbrengen.’”





Terwijl de mensen sliepen oftewel nacht, de schrift heeft vaak een diepere betekenis voor dingen misschien ook weleens voor nacht
een voorbeeld zal ik nemen. Jesaja 21 waarin uitspraken tegen de natiën wordt gedaan
11 De formele uitspraak tegen Duma: Tot mij roept iemand uit Seïr: „Wachter, hoe staat het met de nacht? Wachter, hoe staat het met de nacht?”
12 De wachter zei: „De morgen moet komen, en ook de nacht.....

De morgen kwam inderdaad enkele eeuwen later dan de profetie, vanaf ongeveer 37bc tot ver in de volgende eeuw was Edom aanwezig in de vorm van de Herodes dynastie (Herodes was een Edomiet)
daarna hoorde nooit iemand meer van Edomieten en zeker niet van het land Edom het was vergaan in de nacht.

Dit doet vermoeden dat met spoedig in de schrift iets anders wordt bedoeld dan wij mensen gewoon zijn, voorgaand voorbeeld zal niet iedereen overtuigen, maar bedenk dat in de volgorde van wereldmachten tot de politieke situatie van vandaag zoals Daniel beschrijft alsook openbaring een lijn zit die vele eeuwen beslaat na Jezus terugkeer in de hemel.


Misschien moet je het eerst maar eens over de voorspellingen van de Jehovah's getuigen gaan hebben m.b.t. de wederkomst.
1914... oeps.
1975... oeps.
enz.


Het klopt dat niet alles even correct was, wat betreft de uitweg van het geslacht na 1914 dat dan ongeveer 70 jaar zou bedragen en uitloopt tot ongeveer 1980, daar heb ik steeds mijn eigen mening over gehad en uitgesproken ook.
Wel is het gewoon zo dat ver voor 1914 het genootschap al profeteerde dat het een gekenmerkt datum jaar zou zijn, alleen bepaalde verwachtingen waren niet juist.

Wat heeft het voor nut om de bijbel de bijbel te laten bewijzen?

Wel je stelt vertrouwen in het woord of niet, ik heb vele voorbeelden laten zien dat het boek het vertrouwen waard is, ook door middel van wereldse historie.

Bewijzen vind ik altijd wat zwaar aangezet, net als mensen die zeggen van God te getuigen. Dat soort zaken denk ik het mijne van maar de schrift met de schrift vergelijken en de verschillende meningen van de schrijvers bestuderen over bepaalde gebeurtenissen vind ik wel interessant. Zoals bekend is verschillen de visies soms behoorlijk en misschien is het wel goed om er af en toe mee geconfronteerd te worden het de Bijbel een verzameling boeken is veelmeer dan een boek van een auteur. Alhoewel sommigen dan grappend zeggen dat die ene auteur God is.


Inderdaad verschillende schrijver maar veel van hen beweren ook dat zij geinspireerd waren soor de schepper, in dat opzicht kan je God als auteur zien

Nina

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor Nina » 04 aug 2016 13:48

Israel heeft evenmin nog een aandeel aan wat voor profetie ook, de dingen zijn vergeestelijkt na Jezus, Tempel Jeruzalem, Babylon, Israel, voorhof, tempelgordijn en noem maar op, alles heeft ineens een andere betekenis.


Ik weet niet ik welke - onbetrouwbare - god jij gelooft, maar het is niet de God van de Bijbel. De God van Israel doet namelijk wat Hij belooft. Je mag dan trouwens het overgrote deel van de profeten wel uit je Bijbel scheuren, want die bevatten nog allemaal beloften voor het volk Israel die nog niet zijn vervuld.

Waar vind ik in de Bijbel dat profetieën moeten worden vergeestelijkt? De uitleg wordt dan trouwens eindeloos, je kunt namelijk eindeloos doorgaan met vergeestelijken, en wie zegt welke vergeestelijking de juiste is?
Je krijgt dan dit soort twijfelachtige preken:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/240 ... de-kansel/

In de Joodse leer zijn er verschillende lagen van uitleg en interpretatie, maar nooit alleen een vergeestelijking. Ik heb er geen moeite mee als er eens iets wordt vergeestelijkt bij uitleg, als de letterlijke interpretatie maar ook wordt meegedeeld.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor dalethvav » 04 aug 2016 14:22

Nina schreef:Waar vind ik in de Bijbel dat profetieën moeten worden vergeestelijkt? De uitleg wordt dan trouwens eindeloos, je kunt namelijk eindeloos doorgaan met vergeestelijken, en wie zegt welke vergeestelijking de juiste is?
Je krijgt dan dit soort twijfelachtige preken:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/240 ... de-kansel/

Of dit soort vreemde antwoorden:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/211 ... we-tempel/
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Nina

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor Nina » 04 aug 2016 15:06

Tja, dat is inderdaad weer zo'n voorbeeld van met wat er in de Bijbel staat niet strookt met de leer van de desbetreffende gemeente..

antoon

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor antoon » 04 aug 2016 15:13

Ik weet niet ik welke - onbetrouwbare - god jij gelooft, maar het is niet de God van de Bijbel. De God van Israel doet namelijk wat Hij belooft. Je mag dan trouwens het overgrote deel van de profeten wel uit je Bijbel scheuren, want die bevatten nog allemaal beloften voor het volk Israel die nog niet zijn vervuld.

Jij/ jullie zullen met argumenten moeten komen, je kan wel iets roepen maar het moet bijbels onderbouwd zijn, dat dingen vergeestelijkt zijn kan een kind nog wel wel lezen in de schrift, het staat er meermalen.
Mochten de dingen anders zijn dan ben ik reuze benieuwd.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor elburger » 04 aug 2016 15:34

Als je de Bijbel "kent - want niemand kent hem helemaal, dan weet je dat er een wederkomst zal zijn.
En mi.i. zitten wij nu al in de weeën.
Een tijd weet niemand.
Maar zij die Openbaringen lezen en kennen zien de tekenen des tijds.
Ik zou zeggen: Wees gereed om uw Schepper te ontmoeten.
Want niemand kan mij garanderen dat ik hier morgen nog onder de levenden ben.
Ik leef bij Gods gratie, net als ieder mens.
En ik heb medelijden met de mensen die het eind der tijden moeten meemaken.
Want dat zal zeer onprettig zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2016 15:38

dalethvav schreef:Of dit soort vreemde antwoorden:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/211 ... we-tempel/

Wat is er zo vreemd aan dit antwoord?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor onesimoes » 04 aug 2016 15:40

elburger schreef:Maar zij die Openbaringen lezen en kennen zien de tekenen des tijds.


Aan welke tekenen zien wij dit dan? In onze kerk werd er namelijk een middag gewijd aan Illuminati en Disney in combinatie met de eindtijd etc. Het was echt tenenkrommend om al die verhalen en theoriën te moeten aanhoren alsof het een bewezen feit is.

Uiteraard ben ik met je eens dat Jezus komt en wij allen waakzaam moeten zijn.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor dalethvav » 05 aug 2016 09:38

dalethvav schreef:Of dit soort vreemde antwoorden:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/211 ... we-tempel/

Chaya schreef:Wat is er zo vreemd aan dit antwoord?


Nou, dit:
"(.....)de nieuwe tempel en dat kan volgens mijn informatie en inzicht niet anders dan de tweede tempel zijn,"

En dit:
"Maar het gaat in het visioen van Ezechiël 40-48 gewoon over de herbouwde tempel, dus de tweede tempel.

Je hoeft niet echt hogere meetkunde gestudeerd te hebben om te ontdekken dat de tempel zoals beschreven in Ez. 40-48 in de verste verte niet lijkt op de 2e tempel.
Enkele punten uit Ez. 40-48:
Ez. 42:2-5: De heerlijkheid des HEEREN (shechina) is wel verdewenen uit de 1e tempel, maar nooit teruggekeerd in de 2e, zoals hier beschreven.
Ez. 43:2: Tijdens de 2e tempelperiode was er geen toegesloten poort. Die is er nu wel (de gouden poort), en zal ooit weer open gaan.

Afbeelding

Ez. 47: De "tempelbeek" zoals beschreven in Ez. 46 heeft teveel overeenkomsten met "de rivier uit Openb. 22 om dat te negeren (vgl. met name Ez. 47:12 met Openb. 22:2). Johannes ziet hier (na de verwoesting van de 2e tempel) in de toekomst en niet in het verleden naar de 2e tempelperiode. In de 2e tempelpewriode is er nooit zo'n beek geweest.
Ez. 47:8-11:Nog nooit (dus ook niet gedurende de 2e tempelperiode is het Dode Zee-water gezond/zoet geweest. Ook hebben er nooit vissers gestaan van En-gedi tot En-eglaim.
Let erop wat er nu, anno 2016 met de Dode Zee aan het gebeuren is.
Een landverdeling zoals beschreven in Ez. 47 v.a. vs. 13 voor de twaalf (!) stammen is er nooit geweest gedurende de 2e tempelperiode en daarna.

En tenslotte dit, wat ik helemaal een bizarre opmerking vindt:
"Daarom heeft de Heere het mijns inziens toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsa moskee op de plaats van de tempel zijn gebouwd. Als daar een christelijke kerk had gestaan, dan was die allang afgebroken, denk ik. Maar degenen die een derde tempel willen bouwen zullen het niet in hun hoofd halen om zelfs maar een vinger naar deze moslimheiligdommen uit te steken. In plaats van een derde tempel zou dat weleens tot een derde wereldoorlog kunnen leiden."
Impliciet beweert de beantwoorder hier ook nog eens dat de Joden kennelijk wel een christelijke kerk af zouden hebben durven breken maar dat ze dat niet durven met moslimheiligdommen.
Ik zou de opmerking dat "de Heere het daarom (ter voorkoming van de bouw van een 3e tempel en het brengen van offers) toegestaan heeft om daar de Rotskoepel en de Al Aqsa moskee op de plaats van de tempel te bouwen " never nooit neit voor mijn rekening durven nemen.
In wat voor theologische kramp moet je schieten om dát te kunnen/durven beweren?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor mohamed » 05 aug 2016 10:11

Jezus zelf profeteerde over zijn tweede komst en plaatste die binnen de levens van zijn ooggetuigen (Mat 16,28) en als je hem niet gelooft van wie God gezegd heeft dat hij hem liefheeft, hoe zal je dan iemand wel geloven over wie dat nergens geschreven staat? En kom niet aanzetten met 'hij bedoelde wat anders' of 'dat gebeurde zes dagen later' want die argumenten neemt geen academicus serieus.

antoon

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor antoon » 05 aug 2016 15:32

Jezus zelf profeteerde over zijn tweede komst en plaatste die binnen de levens van zijn ooggetuigen (Mat 16,28) en als je hem niet gelooft van wie God gezegd heeft dat hij hem liefheeft, hoe zal je dan iemand wel geloven over wie dat nergens geschreven staat? En kom niet aanzetten met 'hij bedoelde wat anders' of 'dat gebeurde zes dagen later' want die argumenten neemt geen academicus serieus.


Dan zouden heel veel andere profetien waardeloos zijn, best mogelijk dat veel academicus het niet serieus nemen , maar die nemen vaak meer gedeeltes van de schrift niet serieus, ik ga van de gehele bijbel uit, dan krijg je meer begrip en dan vallen vaak dingen op zijn juiste plaats.

Laten we niet vergeten dat Johannes ongeveer 55 jaar later dan (Mat 16,28) in openbaring op de de woorden van Jezus terugkomt, op de tweede wederkomst van Jezus dus.(zie onder)

academicus hebben vaak een benauwde zienswijze, gevoed door hun opleiding moeten zij zich vaak binnen bepaalde perken houden
God geeft de bijbel niet specifiek voor geletterden maar voor mensen in het algemeen.




Openbaring 22
12 ’Zie! Ik kom vlug, en het loon dat ik geef, heb ik bij mij, om een ieder te vergelden naar zijn werk. 13 Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste,.......

Vlug moet gewoon in verband met de zienswijze van de schepper bezien worden


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten