Is racisme wel uit te bannen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 14:41

In het topic opmerkelijke nieuwtjes ging de discussie over racisme.
Er valt nog wel het e.e.a. over te zeggen.
Ik las deze column op Rijnmond.nl:

"Banaan, banaan, Ajax gaat eraan!", zongen wij vroeger op het veldje voor het huis, tijdens een potje voetbal. Wisten wij veel dat wij daarmee racistisch bezig waren.

Maar dat was dan ook in een tijd, dat er nog geen link werd gelegd tussen Zwarte Piet en Surinamers. Dat was nog de tijd dat je de Efteling verliet, zonder het idee dat iedere neger je in een kookpot zou stoppen. Toen was geluk nog heel gewoon.

Was er dan geen racisme? Zeker wel. In mijn kindertijd (jaren ’70) golden negers als lui. Ik leerde lezen in Oki en Doki bij de nikkers. En de leverancier van mijn vaders textielwinkel in het Oude Noorden van Rotterdam was ‘een typische jood’. Racisme is van alle tijden. Maar vermeend racisme ook.

Feyenoord is bestraft voor het werpen van een opblaasbanaan. De combinatie banaan-donkere speler kan je racistisch noemen. Maar dat maakt niet iedere banaan op een voetbalveld een racistisch symbool. Zie Engeland, waar het door clubs zelf wordt aangemoedigd om opblaasbananen mee te nemen. Zie de context bij Feyenoord: projecten tegen discriminatie en een elftal vol gekleurde spelers.

Alert zijn op racisme is prima, maar je kan het ook overdrijven. Ik kom elk jaar in de Efteling. Een geweldig, verzorgd pretpark waar je blijmoedig van wordt. Waarom? Je kunt je er voor even ‘laven’ aan een wereld die niet bestaat. Dus Monsieur Cannibale is gewoon een verzonnen persoon. Ik heb nooit gedacht: "Hé, daar heb je de broer van Quinsy Gario!" Stom misschien, maar ik heb de link met negroïde mensen nooit gelegd.

Dat verbanden leggen doe ik ook niet bij de andere slechteriken in de Efteling. Niet bij de stiefmoeder (blank) van Sneeuwwitje, de heks (blank) van Hans & Grietje of de reus (blank) die Klein Duimpje wil opeten. Om maar te zwijgen van zijn (blanke) ouders die hun kinderen in het bos achterlieten. Na een dagje Efteling is mijn beeld van vrouwen en mijn ouders echt niet anders geworden.

De actiegroep SOS maant de Efteling nu tal van ‘racistische attracties’ aan te passen. Waaronder Monsieur Cannibale, Carnaval Festival en Fata Morgana. Zij spreken van ‘onderdrukkende stereotyperingen’. En daar zit de denkfout. De sprookjesfiguren in de Efteling zijn geen stereotypen, maar kleurrijke, onwerkelijke personages, karikaturen. Ze zeggen alleen iets over zichzelf. Niet over vrouwen, blanken, moslims of negers.

Net zomin is de lijkbleke Dracula een typisch blanke uitbuiter. Het is een vampier en die bestaan niet. Sinterklaas, die nurkse oude man die wellicht pedofiele trekjes toegeschreven kunnen worden ("kom jij maar eens bij mij op schoot, jongetje") is geen exemplarische blanke overheerser en weldoener. Hij zegt alleen iets over zichzelf, als sprookjesfiguur.

Voor Zwarte Piet geldt hetzelfde. Activisten maken daar nu een heel negatief personage van: dom, onderdanig en zíj leggen dan de relatie met gekleurde Nederlanders. Hun actie heeft daarom een boemerang-effect. Waar ik Zwarte Piet altijd als een op zichzelf staand, leuk en slim karakter zag, word ik nu gedwongen hem in al zijn domheid te associëren met Surinamers. En kennelijk hebben gekleurde mensen om mij heen ook iets met kookpotten en mensenvlees. Dat is nieuw voor mij. Ik kende dat beeld alleen uit vergeelde, spannende verhalen die niemand serieus nam.

Ondertussen woekert het werkelijke racisme gestaag voort. Een collega vertelde mij dat haar zoon, waarschijnlijk vanwege zijn Arabisch klinkende achternaam, niet werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Dat vermoeden kreeg zij, toen een bevriend meisje met hetzelfde cv wel direct mocht langskomen en zij (blank, blond, blauwe ogen) kon direct aan de slag.

De felle reacties op de Zwarte Pieten-discussie laten ook zien dat racisme stevig verankerd zit in de Nederlandse samenleving. Eisen als ‘volk’ dat een verzonnen figuur kost wat kost zwart blijft, beter kan je racisme haast niet omschrijven. Maar Piet uitsluitend zien als een negatief stereotype, net als sommige attracties in de Efteling, dat is eigenlijk ook een vorm van racistisch, want generaliserend denken. In die zin glijden de activisten uit over hun eigen bananenschil.

Paul Verspeek

Wat vinden jullie van deze column? Met name de rood gemaakte zin.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 14:55

Chaya schreef:Feyenoord is bestraft voor het werpen van een opblaasbanaan. De combinatie banaan-donkere speler kan je racistisch noemen. Maar dat maakt niet iedere banaan op een voetbalveld een racistisch symbool.


Goed voorbeeld Chaya, er is absoluut geen racisme onder de Feyenoord supporters.
Zelfs de groep echte hooligans zijn niet alleen blanken.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor schaapje » 06 jul 2016 15:04

Wat ik denk? Racisme bestaat wel degelijk natuurlijk, en is moeilijk uit te bannen.
Maar er is een verschil tussen echt racisme en etiketjes op plakken of grapjes maken.
Rotterdam b.v. gaf wat voorbeelden dat een kennelijk zeer donkere man sneeuwwitje werd genoemd, waarschijnlijk is deze man helemaal opgenomen in de groep waar hij werkt.
Tegen mij kan een buitenlander zeggen, oh je bent zo,n zuinige Nederlander :lol: is nog waar ook.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 15:12

Mortlach schrijft ; Mijn vrouw plaatste gisteren iets op de Facebookpagina van de Efteling, in de trant van: ik ben blij dat er wordt gewerkt om het park nog leuker te maken voor meer verschillende mensen. Binnen 1 minuut werd erop gereageerd met "Ga terug naar je eigen land, hoer!". Dus waarom denk je dat mensen het er maar bij laten zitten?

Zeg Mortlach, ik praat dit uiteraard niet goed maar realiseer je dat heel veel mensen niet de opleiding en/of het vermogen hebben hun gedachten onder woorden te brengen zoals jij en je vrouw dat kunnen.

Aan de andere kant zijn ze deze overdreven, z.g. links correcte politieke, semi-intellectuele prietpraatjes meer dan zat.

Ik begrijp het, speciaal van jou, van geen kant.
Aan de ene kant heb je kritiek op kerken die zeggen "hoe men leven moet".
Maar zelf doe je niet anders.
Jij vindt zwarte piet, de Efteling enz. vervelend en dus ga je ook het plezier van anderen bederven.

De veganisten willen het vlees duur maken, waarom ?
De anti-jacht mensen willen de jacht verbieden, waarom ?
Zelf geen bontjas hebben en toch de pelsdierhouderij willen verbieden, waarom ?

Bah wat een drammers. Als het je niet aan staat dan vier je geen Sinterklaas of je verft je eigen Piet blauw, ga niet naar de Efteling, wanneer voldoende mensen niet meer gaan veranderd de Efteling het zelf.

Maar als er een dorpje is, waar ze de zondag-opening van de winkels tegenhouden is het hek van de dam.
Erg vreemd allemaal.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor schaapje » 06 jul 2016 15:21

Daar heb je wel een punt rotterdam :!:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 15:24

schaapje schreef:Tegen mij kan een buitenlander zeggen, oh je bent zo,n zuinige Nederlander :lol: is nog waar ook.

Er wordt altijd beweerd dat een bezoeker maar 1 koekje uit de trommel mag pakken en die dan dicht gaat.
Nou, echt niet. :neeschudden:
Als ik ergens een kopje koffie ga drinken, word ik vaak overladen met lekkere koekjes.
Ik zet zelf altijd een schaal met van alles op tafel.
Maar ik dacht dat alleen de zeeuwen zuunig binne? :mrgreen:

Verder zei mijn moeder vroeger altijd tegen ons:
Wat een herrie hier, het lijkt wel een jodenkerk en
ga je handen en gezicht wassen, je bent zo zwart als een turk., wist mijn zusje net te vertellen.
rotterdam schreef:Maar als er een dorpje is, waar ze de zondag-opening van de winkels tegenhouden is het hek van de dam.
Erg vreemd allemaal.

Tja... beetje selectieve verontwaardiging misschien?
rotterdam schreef:Zeg Mortlach, ik praat dit uiteraard niet goed maar realiseer je dat heel veel mensen niet de opleiding en/of het vermogen hebben hun gedachten onder woorden te brengen zoals jij en je vrouw dat kunnen.

Het misschien nog wel onder hun schedeldak hebben, maar lekker anoniem op internet hun vuil kunnen spuien, lucht kennelijk op.
Thuis niets te vertellen natuurlijk. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 15:26

schaapje schreef:Maar er is een verschil tussen echt racisme en etiketjes op plakken of grapjes maken.
Rotterdam b.v. gaf wat voorbeelden dat een kennelijk zeer donkere man sneeuwwitje werd genoemd, waarschijnlijk is deze man helemaal opgenomen in de groep waar hij werkt.
Tegen mij kan een buitenlander zeggen, oh je bent zo,n zuinige Nederlander :lol: is nog waar ook.


Dank je Schaapje, uiteraard de man in kwestie is een vriend.

Hetzelfde geldt voor homo's - als je geen grappen mag maken - is dat het ultieme bewijs dat je de ander niet accepteert.

Ik heb zelf niet zoveel haar op m'n hoofd :lol: maar ik heb geen enkel probleem als er grappen gemaakt worden over kale mannen.
Het is nu eenmaal eerlijk verdeeld in de wereld, sommigen hebben haar anderen hebben hersens. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 15:31

rotterdam schreef:Zeg Mortlach, ik praat dit uiteraard niet goed maar realiseer je dat heel veel mensen niet de opleiding en/of het vermogen hebben hun gedachten onder woorden te brengen zoals jij en je vrouw dat kunnen.


Oké, dus als ik nu reageer met "Kop dit, mongool", dan mag ik dat wijten aan mijn gebrek aan opleiding? Doe toch even normaal. Is er een verschil in hoe mensen zich kunnen uitdrukken? Uiteraard, maar niet doorhebben dat schelden ongepast is, nee, dat krijg je me echt niet wijsgemaakt.

Aan de andere kant zijn ze deze overdreven, z.g. links correcte politieke, semi-intellectuele prietpraatjes meer dan zat.

Ik begrijp het, speciaal van jou, van geen kant.
Aan de ene kant heb je kritiek op kerken die zeggen "hoe men leven moet".
Maar zelf doe je niet anders.
Jij vindt zwarte piet, de Efteling enz. vervelend en dus ga je ook het plezier van anderen bederven.


Dan begrijp je me helemaal verkeerd. Ik vind Zwarte Piet geweldig en heb er niets dan warme herinneringen aan. Alleen realiseer ik me nu dat de manier waarop deze figuur wordt afgebeeld kwetsend is voor mensen en dat die mensen zich daardoor buitengesloten voelen. Die twee zaken weeg ik tegen elkaar af. Mijn plezier tegen het leed van anderen. En omdat ik absoluut niet lijdt als zwarte piet wordt veranderd in gewoon Piet (blank, zwart, aziatisch, alles door elkaar), maar dan wel het leed van de ander wordt verminderd, daarom vind ik dat de voorkeur geniet. En zelfs als ik het wel echt als diep gemis zou ervaren, dan zou ik het leed van de ander nog steeds boven mijn eigen plezier stellen.

De veganisten willen het vlees duur maken, waarom ?
De anti-jacht mensen willen de jacht verbieden, waarom ?
Zelf geen bontjas hebben en toch de pelsdierhouderij willen verbieden, waarom ?


Omdat het allemaal onnodig leed veroorzaakt. Nu zal van bovenaf verbieden weinig uithalen, je hoopt op een verzachting van de harten van mensen.

Bah wat een drammers. Als het je niet aan staat dan vier je geen Sinterklaas of je verft je eigen Piet blauw, ga niet naar de Efteling, wanneer voldoende mensen niet meer gaan veranderd de Efteling het zelf.

Maar als er een dorpje is, waar ze de zondag-opening van de winkels tegenhouden is het hek van de dam.
Erg vreemd allemaal.


Als jij mij kunt uitleggen hoe jij lijdt onder de zondagsopening van een winkel (gegeven dat je er niet op zondag werkt), dan valt er over te praten hoor. Verder heb ik inderdaad aan mensen die ons sinterklaascadeautjes sturen gevraagd of ze erop willen letten bij het kiezen van het cadeaupapier. Blackface is gewoon not done, al decennia niet meer, alleen in Nederland, blijkbaar.

Maar goed, als je dus opstaat en eist dat je volk en cultuur met respect wordt afgebeeld, dan ben je een drammer? Dat is in mijn ogen dus precies het probleem. Het kost ons niks. Onze lol wordt er geen zier minder om, maar we willen gewoon niet veranderen. Dus proberen we mensen die voor zichzelf opkomen de kop in te drukken door ze te bedreigen en uit te maken voor alles wat lelijk is.

Het is geen zero-sum-game. We kunnen het leed dat we anderen aandoen verminderen zonder dat ons dat wat kost.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 15:41

Chaya schreef:Alert zijn op racisme is prima, maar je kan het ook overdrijven. Ik kom elk jaar in de Efteling. Een geweldig, verzorgd pretpark waar je blijmoedig van wordt. Waarom? Je kunt je er voor even ‘laven’ aan een wereld die niet bestaat. Dus Monsieur Cannibale is gewoon een verzonnen persoon. Ik heb nooit gedacht: "Hé, daar heb je de broer van Quinsy Gario!" Stom misschien, maar ik heb de link met negroïde mensen nooit gelegd.


Dus racisme is verkeerd, maar een beetje racisme is oké? En reken er maar op dat de negroïde mensen die link wél leggen. Dat is het probleem: we vinden allemaal dat racisme wel meevalt zolang het ons niet raakt.

De actiegroep SOS maant de Efteling nu tal van ‘racistische attracties’ aan te passen. Waaronder Monsieur Cannibale, Carnaval Festival en Fata Morgana. Zij spreken van ‘onderdrukkende stereotyperingen’. En daar zit de denkfout. De sprookjesfiguren in de Efteling zijn geen stereotypen, maar kleurrijke, onwerkelijke personages, karikaturen. Ze zeggen alleen iets over zichzelf. Niet over vrouwen, blanken, moslims of negers.


Nee, daar geloof ik dus echt niks van. Een gedeelte van het Carnaval Festival met een duidelijk aziatisch thema, Japanse vlaggen aan de muur, Japanse muziek, twee sumo worstelaars, etc, maar die poppen, nee, die vertegenwoordigen geen Japanners hoor! Geloof je het zelf?

Ondertussen woekert het werkelijke racisme gestaag voort. Een collega vertelde mij dat haar zoon, waarschijnlijk vanwege zijn Arabisch klinkende achternaam, niet werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Dat vermoeden kreeg zij, toen een bevriend meisje met hetzelfde cv wel direct mocht langskomen en zij (blank, blond, blauwe ogen) kon direct aan de slag.


Ja, dat is ook een probleem. Maar omdat dit een probleem is, kunnen we een ander probleem niet ook aanpakken? Hoe werkt dat?

De felle reacties op de Zwarte Pieten-discussie laten ook zien dat racisme stevig verankerd zit in de Nederlandse samenleving.[/color] Eisen als ‘volk’ dat een verzonnen figuur kost wat kost zwart blijft, beter kan je racisme haast niet omschrijven. Maar Piet uitsluitend zien als een negatief stereotype, net als sommige attracties in de Efteling, dat is eigenlijk ook een vorm van racistisch, want generaliserend denken. In die zin glijden de activisten uit over hun eigen bananenschil.

Paul Verspeek

Wat vinden jullie van deze column? Met name de rood gemaakte zin.


Het feit dat de rol van de pieten over de jaren is aangepast, van domme oenen naar slimme middenmanagers geeft dus al aan dat er met dat oude beeld iets niet klopte. En laten we alsjeblieft niet vergeten dat nog geen 60 jaar geleden zwarten werden opgesloten in dierentuinen als attractie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 15:50

Intussen dient een nieuw probleem zich aan en wel in de kerken, lees ik in Trouw.

Mogen kerkgangers nog zingen over 'negers met hun loftrompet'? Tom Mikkers, remonstrants predikant en tot voor kort landelijk secretaris van dit vrijzinnige kerkgenootschap, vindt van niet. Struikelblok is een zin uit het kerklied 'Jeruzalem, mijn vaderstad'.

In één van de coupletten gaat het over 'de negers met hun loftrompet' en 'de joden met hun ster'. Mikkers vindt dat de strofe verwijderd moet worden uit het Liedboek, de bundel met psalmen en gezangen die gangbaar is in veel protestantse kerken. "Dit kan echt niet meer. Alsof we nog steeds verkondigen dat de neger verhoogd moet worden. Het is verhuld racisme."

Inmiddels heeft ook de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) lucht gekregen van de kwestie. "Het woord neger, nee, dat kan echt niet meer", zegt PKN-voorzitter Karin van den Broeke. Schrappen is wat Van den Broeke betreft onverstandig. "Ik geef onmiddellijk toe dat het knarst, daarmee wijst het ons gelovigen juist ook op onze tekortkomingen." Volgens haar is het lied met de beste bedoelingen geschreven. "Het gaat over een nieuwe wereld, waar de degenen die het meest zijn weggezet de beste plaats krijgen. Ik gebruik het lied zelf ook. Maar dit couplet sla ik over."

Ik vind het er allemaal niet eenvoudiger op worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 16:09

Weet je wat voor mij de doorbraak was? Het moment dat ik me besefte dat ik in ALLE bevoorrechte klassen val: Man, blank, hetero, niet-invalide, niet-arm en nog wel wat meer. Ik zit in allemaal.

Dat betekent dat als iemand die niet in een bevoorrechte klasse valt, een vrouw, een negroide persoon, een homo, een gehandicapte, etc, tegen mij zegt dat ze zich door een bepaalde representatie buitengesloten voelen, ik daar naar te luisteren heb. Dat ik dan niet moet reageren met "ach, zo erg kan het toch niet zijn?" omdat ik het zelf niet aan de lijve meemaak.

Maar het feit is dat je met een Afrikaans klinkende naam minder kans maakt op een baan; dat mensen je wantrouwen alsof je crimineel bent; dat ze ervan uitgaan dat je dommer bent dan de gemiddelde Nederlander; dat mensen je voor de grap met een dier zullen vergelijken. Dat leef je dan elke dag. En zelfs als je dan een leuk dagje pretpark doet, of je favoriete voetbalteam probeert toe te juichen, wordt je ermee geconfronteerd dat je niet volwaardig meetelt. Dat de last van kannibalistische negers met dikke lippen nog steeds actief is.

En dat roomblanke Nederlanders dan tegen je zeggen: ach, hoe erg is dat nou? Waarom kun je daar nu niet gewoon mee lachen? Voor ons Nederlanders is het een throwback naar een tijd die ver achter ons ligt, die ons niet meer raakt en die we zijn vergeten. Voor de Afrikaan die een baan of een huis probeert te vinden, is het een bevestiging van hun inferieure positie in de maatschappij. Ik kan me ondertussen prima voorstellen dat ze daar de humor niet van inzien.

En dan hebben we het nog niet eens over zaken die gewoon ongelooflijk bot en beledigend zijn. Ik trek er even een Amerikaans voorbeeldje bij. Daar is een Football team genaamd de Washington Redskins, met een stereotype indiaan compleet met verentooi als mascotte. En daar is strijd over, want voor de native americans is die naam ontzettend kwetsend. Zoek het op, het verwijst rechtstreeks naar de tijd dat er op hen werd gejaagd. Elk stuk rode huid dat een blanke jager inleverde, was geld waard, 200 dollar, om precies te zijn. Daarom werden ze zo genoemd. Niet alleen omdat hun huid een wat rossigere kleur heeft, maar omdat die huid geld waard was.

Als je dat toch weet, dan kan ik me absoluut niet voorstellen dat je het behoud van die naam verdedigt. Alsof je je voetbalteam FC Holocaust zou noemen en dan raar staat te kijken als Joden en homo's en roma dat kwetsend vinden. Maar ze zijn er hoor, roomblanke Amerikanen van Europese komaf die keihard zeggen dat die native americans zich niet zo moeten aanstellen.

Nee dus, als iemand zegt dat ze zich door iets gekwetst of buitengesloten voelen, dan is de enige juiste reactie: "o, dat spijt me, wil je me daarover vertellen zodat ik een klein beetje kan begrijpen wat dit met je doet."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 17:18

Mortlach schreef:
Oké, dus als ik nu reageer met "Kop dit, mongool", dan mag ik dat wijten aan mijn gebrek aan opleiding? Doe toch even normaal. Is er een verschil in hoe mensen zich kunnen uitdrukken? Uiteraard, maar niet doorhebben dat schelden ongepast is, nee, dat krijg je me echt niet wijsgemaakt.

Lezen Mortlach voordat je iets opschrijft "ik zeg toch ; ik keur dit niet goed".

Aan de andere kant keur ik de reactie van je vrouw ook af.
De Efteling is een sprookjespark voor kinderen in Nederland.
a) heb je geen kinderen en b) woon je niet in Nederland.
Waar bemoeien jullie je mee ?


Mijn plezier tegen het leed van anderen.

Wat een degradatie van het woord "leed".

En omdat ik absoluut niet lijdt als zwarte piet wordt veranderd in gewoon Piet (blank, zwart, aziatisch, alles door elkaar), maar dan wel het leed van de ander wordt verminderd, daarom vind ik dat de voorkeur geniet. En zelfs als ik het wel echt als diep gemis zou ervaren, dan zou ik het leed van de ander nog steeds boven mijn eigen plezier stellen.

Erg overdreven allemaal.


Omdat het allemaal onnodig leed veroorzaakt. Nu zal van bovenaf verbieden weinig uithalen, je hoopt op een verzachting van de harten van mensen.

Alles volgens jouw normen - Het evangelie van Mortlach - onaantastbaar. Wat heb ik daarmee te maken, ik ben het 100% oneens

Als jij mij kunt uitleggen hoe jij lijdt onder de zondagsopening van een winkel.

Dat laat ik graag aan anderen over die kunnen dat beter, voor mij is het, zoals Chaya al schreef "selectieve verontwaardiging".


Maar goed, als je dus opstaat en eist dat je volk en cultuur met respect wordt afgebeeld, dan ben je een drammer?


Inderdaad een drammer.

Lees maar - ze weten van geen ophouden ;

AMSTERDAM - Meer dan achthonderd aangevers en de stichting Nederland Wordt Beter gaan in beroep tegen het besluit bedrijven en personen niet te vervolgen die door de uitbeelding van Zwarte Piet zich schuldig zouden maken aan groepsbelediging.

Zij vragen het gerechtshof in Amsterdam om het Openbaar Ministerie op te dragen alsnog 'hoofdpiet' Erik van Muiswinkel en grootwinkelbedrijven als De Bijenkorf, Blokker en Albert Heijn te vervolgen.

Het Landelijk Expertisecentrum Discriminatie van het OM seponeerde vorige maand de aanklacht wegens groepsbelediging en het aanzetten tot haat en discriminatie. Volgens het OM is geen sprake van strafbaarheid van winkelketens. Dat geldt eveneens voor Van Muiswinkel, die onlangs afstand nam van het Sinterklaasjournaal wegens het gebrek aan modernisering van de figuur van Zwarte Piet. Hij heeft zich in het tv-programma met het uitbeelden van de figuur van Zwarte Piet ,,niet opzettelijk beledigend uitgelaten over een groep mensen wegens hun ras'', schrijft het OM.


Het is geen zero-sum-game. We kunnen het leed dat we anderen aandoen verminderen zonder dat ons dat wat kost.

Omdat een paar publiciteitsgeile donkere mensen aangevuld met een clubje beroeps-demonstranten het "leed" noemt moeten wij allemaal mee in deze krokodillentranen vertoning. Kom in november eens naar Rotterdam, naar de intocht van Sinterklaas, dan ziet het er zwart :mrgreen: van de mensen. En ja hoor, heel veel Surinamers, Antillianen en Kaapverdianen. Allemaal een leuke dag met kinderen.


Laatst gewijzigd door rotterdam op 06 jul 2016 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor naamloos » 06 jul 2016 17:19

Mortlach schreef:Weet je wat voor mij de doorbraak was? Het moment dat ik me besefte dat ik in ALLE bevoorrechte klassen val: Man, blank, hetero, niet-invalide, niet-arm en nog wel wat meer. Ik zit in allemaal.

Dat betekent dat als iemand die niet in een bevoorrechte klasse valt, een vrouw, een negroide persoon, een homo, een gehandicapte, etc, tegen mij zegt dat ze zich door een bepaalde representatie buitengesloten voelen, ik daar naar te luisteren heb. Dat ik dan niet moet reageren met "ach, zo erg kan het toch niet zijn?" omdat ik het zelf niet aan de lijve meemaak.

Maar het feit is dat je met een Afrikaans klinkende naam minder kans maakt op een baan; dat mensen je wantrouwen alsof je crimineel bent; dat ze ervan uitgaan dat je dommer bent dan de gemiddelde Nederlander; dat mensen je voor de grap met een dier zullen vergelijken. Dat leef je dan elke dag. En zelfs als je dan een leuk dagje pretpark doet, of je favoriete voetbalteam probeert toe te juichen, wordt je ermee geconfronteerd dat je niet volwaardig meetelt. Dat de last van kannibalistische negers met dikke lippen nog steeds actief is.

En dat roomblanke Nederlanders dan tegen je zeggen: ach, hoe erg is dat nou? Waarom kun je daar nu niet gewoon mee lachen? Voor ons Nederlanders is het een throwback naar een tijd die ver achter ons ligt, die ons niet meer raakt en die we zijn vergeten. Voor de Afrikaan die een baan of een huis probeert te vinden, is het een bevestiging van hun inferieure positie in de maatschappij. Ik kan me ondertussen prima voorstellen dat ze daar de humor niet van inzien.

En dan hebben we het nog niet eens over zaken die gewoon ongelooflijk bot en beledigend zijn. Ik trek er even een Amerikaans voorbeeldje bij. Daar is een Football team genaamd de Washington Redskins, met een stereotype indiaan compleet met verentooi als mascotte. En daar is strijd over, want voor de native americans is die naam ontzettend kwetsend. Zoek het op, het verwijst rechtstreeks naar de tijd dat er op hen werd gejaagd. Elk stuk rode huid dat een blanke jager inleverde, was geld waard, 200 dollar, om precies te zijn. Daarom werden ze zo genoemd. Niet alleen omdat hun huid een wat rossigere kleur heeft, maar omdat die huid geld waard was.

Als je dat toch weet, dan kan ik me absoluut niet voorstellen dat je het behoud van die naam verdedigt. Alsof je je voetbalteam FC Holocaust zou noemen en dan raar staat te kijken als Joden en homo's en roma dat kwetsend vinden. Maar ze zijn er hoor, roomblanke Amerikanen van Europese komaf die keihard zeggen dat die native americans zich niet zo moeten aanstellen.

Nee dus, als iemand zegt dat ze zich door iets gekwetst of buitengesloten voelen, dan is de enige juiste reactie: "o, dat spijt me, wil je me daarover vertellen zodat ik een klein beetje kan begrijpen wat dit met je doet."
:jaknikken: :jaknikken: :jaknikken: eigenlijk vind ik dit een heel christelijke houding (je mag het ook moreel hoogstaand noemen) waar veel gristenen van kunnen leren
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 17:26

Mortlach schreef:En reken er maar op dat de negroïde mensen die link wél leggen. Dat is het probleem: we vinden allemaal dat racisme wel meevalt zolang het ons niet raakt.

Dan hebben ze inderdaad te lange tenen.
Ok moeten roodharige mensen een verbinding leggen met de clown Bassie ?


.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 17:27

Chaya schreef:Intussen dient een nieuw probleem zich aan en wel in de kerken, lees ik in Trouw.

Mogen kerkgangers nog zingen over 'negers met hun loftrompet'? Tom Mikkers, remonstrants predikant en tot voor kort landelijk secretaris van dit vrijzinnige kerkgenootschap, vindt van niet. Struikelblok is een zin uit het kerklied 'Jeruzalem, mijn vaderstad'.

In één van de coupletten gaat het over 'de negers met hun loftrompet' en 'de joden met hun ster'. Mikkers vindt dat de strofe verwijderd moet worden uit het Liedboek, de bundel met psalmen en gezangen die gangbaar is in veel protestantse kerken. "Dit kan echt niet meer. Alsof we nog steeds verkondigen dat de neger verhoogd moet worden. Het is verhuld racisme."

Inmiddels heeft ook de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) lucht gekregen van de kwestie. "Het woord neger, nee, dat kan echt niet meer", zegt PKN-voorzitter Karin van den Broeke. Schrappen is wat Van den Broeke betreft onverstandig. "Ik geef onmiddellijk toe dat het knarst, daarmee wijst het ons gelovigen juist ook op onze tekortkomingen." Volgens haar is het lied met de beste bedoelingen geschreven. "Het gaat over een nieuwe wereld, waar de degenen die het meest zijn weggezet de beste plaats krijgen. Ik gebruik het lied zelf ook. Maar dit couplet sla ik over."

Ik vind het er allemaal niet eenvoudiger op worden.


Wat denk je van "God roept ons broeders tot de daad" en de zusters dan ?


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten