Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 20 jun 2016 17:53

Je kan het prachtig fileren yoshi, maar het is een feit aan de verwijderde postings hoe er over gedacht wordt. Hoe vaak er niet ingegrepen is. Omdat er een compleet tegengestelde reactie werd gegeven en vervolgens de beantwoorder afgeschreven werd als incompetent.

Daarnaast degenen die er over zeuren, dat zijn degenen die juist het tegenovergestelde gedachtengoed hebben. .........

Ach zolang de vragenrubriek loopt en er vertrouwen is, dan is ze niet ten dode opgeschreven. En dat evangelicale christendom dat zoekt maar zijn eigen sites waar ze kunnen discussieren bij de EO of zo. Genoeg mogelijkheden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Sabra » 20 jun 2016 18:48

Yoshi schreef:Dat klinkt logisch. Ben benieuwd wat Henkie daar tegenin te brengen heeft om zijn laster uitspraak te onderbouwen.

Verder vind ik het gewoon ontzettend zwak. Welke waarheid kan er niet tegen een stootje. En juist een beetje tegengas kan aanleiding zijn tot geestelijke verdieping en meer uitleg van een ds.


Ik weet niet of dat zwak is. Als je vrijwillig deelneemt aan een rubriek en als mensen dan jouw bijdrages bekritiseren, dan gaat de lol er natuurlijk snel vanaf. Althans, dat zou ik hebben en niets menselijks is predikanten vreemd.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Sabra » 20 jun 2016 18:54

Speedy schreef:Het is grote onzin om het te koppelen aan de inkomsten.


Dat mag je onzin vinden, maar het is het niet. Gratis bestaat niet, en zeker op internet niet. Hoe meer bezoekers op refoweb, hoe hoger de inkomsten voor refoweb. Waar overigens niets mis mee is.

Bij groot aantal vragen weet je gewoon welke reacties er gaan komen en hoe de beantwoorder in diskrediet wordt gebracht. Het zijn de geijkte onderwerpen zoals: doop, geloofsbelijdenissen, sabbat, homofilie. Als daar een groot aantal anti-refo'ers gaan reageren schiet het niet op.


Er zijn natuurlijk genoeg onderwerpen waar binnen de gereformeerde gezindte verschillend over wordt gedacht.

Nee, het beleid van Refoweb is juist goed. En de vragenrubriek functioneert tenminste nog in ieder geval als een reformatorische vraagbaak.


Ik zeg niet dat het beleid onjuist is, of dat refoweb niet zou mogen verdienen aan hun bezoekers. Een site in de lucht houden kost per slot van rekening ook tijd en geld. Maar doe niet of dit geen rol speelt.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 20 jun 2016 21:04

Speedy schreef:J en vervolgens de beantwoorder afgeschreven werd als incompetent.


ehm nou... eh... alle respect voor allen die hier steeds weer hun tijd in willen steken en zaken naar beste vermogen willen beantwoorden, maar om nou iedereen als competent te classificeren die antwoord mag geven... nou nee. soms komt de grootste nonsens voorbij zetten.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 20 jun 2016 21:25

Sabra schreef:Daarnaast is het natuurlijk zo dat de vragenrubriek een van de grootste trekkers van refoweb is. Als antwoorden stelselmatig zouden worden bekritiseerd is dat niet leuk voor de beantwoorders en zal hun motivatie om nog langer deel te nemen aan de rubriek dalen. Minder antwoorden op vragen of minder gezaghebbende beantwoorders leidt tot minder bezoekers en dus tot lagere inkomsten voor refoweb. Dat is niet heel moeilijk om te beredeneren.


De redenatie is logisch maar wel koffiedik kijken. Wat we proefondervindelijk wel weten, is dat het aantal reacties (en bezoekers) flink zal toenemen als we alles op z'n beloop laten. En daar kiezen we nu juist niet voor.
En verder wat Speedy zegt...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 21 jun 2016 09:13

Speedy schreef:
.......En dat evangelicale christendom dat.....


Gelukkig allen 1 in Christus, dat weer wel! :wink: :wink:
Van welke kerk ben jij
Die vraag krijg ik nog weleens te horen
Dan antwoord ik: ik ben hervormd geboren
Maar ja, wat geeff ik daarmee eigelijk aan?
Met hervormd kun je alle kanten op gaan
En dus vul ik aan:rechtzinnig daar en boven
Dat is een vrijzinnige manier van geloven.
Maar toe ik nog jong was is mij al geleerd:
Een goed woord voor hervormd is gereformeerd
Dus behoor ik ook tot de gereformeerde kerk
En doe gereformeerd gemeentewerk
De kerk is oud dat zonder meer dus
ben ik ook oud gereformeerd
Ik ben christelijk, zo is mij geleerd
Ik kan ook zeggen,dat kan er mee door en
dat ik tot de christenengemeente hoor
Christus bevrijdde mij tot liefde en hoop
Dus vast en zeker vrijgemaakt ben ik dus ook
Omdat men in de kerk aan dopen doet
past baptistengemeente mij ook wel goed
In mij kerk komt jaarlijks het pinksterfeest voor
Dus is het dat ik tot een pinkstergemeente behoor
En omdat het steeds om het evangelie gaat
kan evangelische gemeente ook geen kwaad
Ik vaar op het bijbelse apostolische gezag
Dat is ook een reden dat ik mij ook apostolische noemen mag
Tenslotte is het maar een klein publiek
De kerk is algemeen,dus ik ben katoliek

U weet nu bij welke kerk ik hoor
of komt mijn antwoord U verwarrend voor?
U hebt gelijk! Die namen wat een gedoe
Daarom wens ik U van harte toe
Dat op de vraag: waar hoort U bij?
Van wie bent U?
Mijn antwoord zij: Van Christus ben ik...
Straks en... Nu!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2016 09:27

Sabra schreef:Ik weet niet of dat zwak is. Als je vrijwillig deelneemt aan een rubriek en als mensen dan jouw bijdrages bekritiseren, dan gaat de lol er natuurlijk snel vanaf. Althans, dat zou ik hebben en niets menselijks is predikanten vreemd.


Ja, als een antwoord en de persoon volledig wordt afgebrand, maar dat gebeurt niet heel vaak (denk het Donald-Duckdebakel).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 21 jun 2016 19:48

Mortlach schreef:Ja, als een antwoord en de persoon volledig wordt afgebrand, maar dat gebeurt niet heel vaak (denk het Donald-Duckdebakel).


Dat was dan ook zo dom, dat het mij verbaast dat het uberhaupt geplaatst is.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 04 jul 2016 11:32

Even een reactie aan de hand van de onderstaande link:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/240 ... -internet/

De preek is bovendien voor de eigen gemeente bestemd en ook op die gemeente toegespitst. Er kunnen dan ook in een preek dingen gezegd worden, die niet in zijn algemeenheid zo gezegd kunnen en mogen worden, maar wel in een bepaalde situatie, die de prediker kent.

In dat geval moeten we ook maar stoppen met het uitnodigen van gastpredikanten. Wel een beetje jammer voor de vacante gemeenten natuurlijk
Dat belemmert de vrijheid van de prediking en bijv. ook het meedelen van afkondigingen. Bovendien weet je nooit hoe er met bepaalde uitspraken door derden wordt omgesprongen.

Heel juist. Dat betekent dus dat er in zijn algemeenheid heel goed moet worden nagedacht over wát er vanaf de kansel zou moeten worden "meegedeeld"
Dingen kunnen uit hun verband worden gerukt en tegen de prediker worden gebruikt, bijv. als het gaat om uitspraken over gevoelige zaken als discriminatie en homoseksualiteit.

Nog zo'n punt. Openheid door beluistering via internet dwingt de prediker juist tot een afgewogen en ingeleefde opstelling. Geen keiharde klakkeloze en ongenuanceerde "tekst-smijterij" en "uitspraken". Wanneer dat achterwege blijft hoeft niemand bang te zijn om "uit z'n verband gerukt" te worden. Lijkt mij dus juist een zegen.
Wat de hoorders aangaat vind ik het ook niet wenselijk dat zij alle dominees altijd en overal maar kunnen beluisteren. Het leidt tot shopgedrag, keuring van predikanten en tot vermindering van binding aan de eigen gemeente (.......) Gemeenteleden dwepen soms met een prediker van elders die zij via internet beluisteren en slaan niet zelden de eigen kerkdienst daarvoor over. Dat is buitengewoon kwalijk en ik vrees dat het zelfs kerkelijke zonde moet worden genoemd.

"Buitengewoon kwalijk en een kerkelijke zonde" vind ik behoorlijk overdreven neergezet. Ik ben het er wel mee eens dat een gemeente zich ook als eenheid moet gedragen; Lichaam van Christus.
Ook in het beroepingswerk doet internet zijn werk. Dominees worden al gekeurd en niet zelden afgekeurd zonder dat men ze ooit heeft gezien of gesproken. Laten we maar weer gewoon gaan horen met een delegatie uit de kerkenraad. Dat is veel beter.

Dat laatste is wat mij betreft echt onzin. Waarom zou een kerkenraad beter zijn in het beoordelen van predikanten? Gewone gemeenteleden kunnen ook heel goed onderscheiden waar het om gaat.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 04 jul 2016 18:48

Ik ben ontzettend blij met preken op internet. Ik ga altijd naar de fiensten in mijn eigen gemeente. Maar doordeweeks heb ik ook vaak behoefte aan een preek, sommige kerken hebben de laatste paar preken op hun site staan, zoals de gergem in Zoetermeer. Ik beluister altijd hun preken. Berkenwoude heeft dit ook, luister ik ook regelmatig naar. Zoetermeer laat de persoonlijke gebeden achterwege, zodat als er mensen net naam genoemd worden dit niet naar buiten komt, in geval van ziekte etc. Maar de preek en het zingen, de zegen sie uitgesproken wordt staan er allemaal op. Ben ik ontzettend blij mee!
Ik ken trouwens geen mensen die maar thuis blijven en op internet gaan shoppen. Ik ken alleen maar mensen die dit naast hun kerkang doen. Is niets mis mee lijkt mij!

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Arco » 07 jul 2016 15:14

Ik las deze vraag en het antwoord daarop:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24015/regering-evil-merodach/

Mag ik opmerken dat ik het antwoord wel heel mager vind? En dat de vragensteller helemaal niet kenbaar maakt dat het geloof ervan af hangt. Of het nu wel of niet uitmaakt voor het zielenheil maakt in deze helemaal niet uit. Een historisch correct antwoord wordt gevraagd, geen vermoedens. Kom op, dat kan beter.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Sabra » 07 jul 2016 19:41

Vraag over dominees mijden.

Ik vraag me af wat voor mensen de recente vraag over het mijden van een bepaalde dominee stellen. Wat is het nut van het stelen van zo een vraag? Zonder het antwoord te kennen wist ik al dat de beantwoorder zou zeggen dat dit niet kan.

asm

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor asm » 07 jul 2016 20:09

Ik las die vraag en dacht deze mensen weten eigenlijk wel het antwoord maar hopen bevestigd te krijgen dat het niet erg is om weg te blijven.

Overigens vind ik het wel een herkenbare situatie. :roll: zullen we allemaal wel eens hebben al hoeft dat helemaal niet met inhoud te maken hebben.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2016 11:07

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/240 ... uit-niets/

O, wat zou het toch tot zegen zijn als natuurkunde-vragen in de vragenrubriek zouden worden beantwoord door een natuurkundige. Dan voorkom je misinformatie zoals dit: Uiteindelijk is het dus ook in de evolutietheorie zo dat iets uit niets is ontstaan. Dat is wat zij dan noemen de oerknal.

Een punt met oneindige dichtheid is zeker niet niets. En nu wetenschappers rechtstreeks gravitatiegolven kunnen meten, kunnen we hopelijk binnenkort weer een stukje verder terugkijken naar het begin. Spannende tijden!

Ook op het naschrift van de redactie valt wel e.e.a. op te merken: Voor wetenschappelijke teksten in de Bijbel zou je het boek van Ben Hobrink kunnen aanschaffen: “Moderne wetenschap in de Bijbel”. Eye-opener.

Het enige wat Hobrink doet is Amerikaanse evangelische Jonge-aardecreationisten nablaten en op elke pagina zijn fouten aan te wijzen. De grootste eye-opener vond ik zelf dat Hobrink op een gegeven moment bewijst dat de aarde 70 jaar oud is. (in het stukje over instroom van mineralen in zee. Lees het maar na).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

QM46
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2015 19:32

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor QM46 » 12 jul 2016 14:52

Mortlach schreef: Ook op het naschrift van de redactie valt wel e.e.a. op te merken: Voor wetenschappelijke teksten in de Bijbel zou je het boek van Ben Hobrink kunnen aanschaffen: “Moderne wetenschap in de Bijbel”. Eye-opener.


Het boek van Hobrink is inderdaad zeker geen aanrader als je op zoek bent naar wetenschappelijke teksten. Pseudowetenschap is het enige wat er in het boek te vinden is.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten