CGK in beweging

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2016 18:40

Voor een deel wel. Voor een deel niet. Klopt, de kerkelijke verdeeldheid is iets waar we ons tegen moeten verzetten want de Bijbel roept op tot eenheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: CGK in beweging

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2016 08:53

Het geheel als Christelijk Gereformeerde Kerk vind ik altijd wel heel mooi van het kerkverband.
De Eenheid in Christus en de verscheidenheid van alle gemeenten plaatselijk.
Elk mens , elke christen is andere, met een ieder gaat God een eigen weg.
Ik hoop echter niet dat de verscheidenheid een splijtzwam gaat worden binnen de christelijk gerefomeerde kerken, maar alles voortgaat zoals het nu gaat.

Het voorbeeld van de plaatselijke Christelijke Gereformeerde Kerk te Nunspeet
Binnen 2 plaatsen is het toch prima 2 plaatselijke gemeenten te organiseren, ieder in een verscheidende uitvoering, maar één binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken Landelijk en bovenal ondanks (kleine verschillen) Eén in Hem , Jezus Christus die ons allen liefheeft en eens terugkomt op de Wolken om Zijn Gemeente (Eén Gemeente) Thuis te halen!

https://www.youtube.com/watch?v=ItiJpT-s_WA

1. Lichtstad met uw paarlen poorten,
Wond're stad zo hoog gebouwd
Nimmer heeft men op deez' aarde,
Ooit uw heerlijkheid aanschouwd.

2. Heilig oord vol licht en glorie
Waar de boom des levens bloeit
En de stroom van levend water
Door de gouden godsstad vloeit.

3. Schoon tehuis voor moede pelgrims
Komend uit de zand-woestijn,
Waar zij rusten van hun werken
Bij de springende fontein.

4. Wat een vreugde zal dat wezen
Straks vereend te zijn met Hem
In die stad met paarlen poorten
In het nieuw Jeruzalem.

Koor: Daar zal ik mijn Heer ontmoeten,
Luist'ren naar zijn liefdestem.
Daar geen rouw meer en geen tranen
In het nieuw Jeruzalem.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2016 09:02

MoesTuin schreef:
Het voorbeeld van de plaatselijke Christelijke Gereformeerde Kerk te Nunspeet
Binnen 2 plaatsen is het toch prima 2 plaatselijke gemeenten te organiseren, ieder in een verscheidende uitvoering, maar één binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken Landelijk en bovenal ondanks (kleine verschillen) Eén in Hem , Jezus Christus die ons allen liefheeft en eens terugkomt op de Wolken om Zijn Gemeente (Eén Gemeente) Thuis te halen!


Klinkt mooi, maar zo is het in Nunspeet niet. Oeneburg- en dorpskerk is 1 gemeente, met 2 kerkgebouwen. Dit blijft zo, er komt een nieuwe gemeente bij met meer liturgische rompslomp wat ik begreep.

Dus het klinkt prachtig, maar een deel van de gemeente wil niet langer samen optrekken en willen een nieuwe gemeente. Blijkbaar vindt dat deel van de gemeente de kleine verschillen erg groot om samen een gemeente te zijn.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: CGK in beweging

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2016 09:04

Dat klinkt en is ook heel verdrietig dan Speedy de situatie aldaar :|
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2016 09:05

MoesTuin schreef:Dat klinkt en is ook heel verdrietig dan Speedy de situatie aldaar :|


Ja, en de classis heeft dan ook met groot verdriet dit besluit genomen dat er een nieuwe gemeente mag komen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: CGK in beweging

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2016 09:19

Speedy schreef:[
Klinkt mooi, maar zo is het in Nunspeet niet. Oeneburg- en dorpskerk is 1 gemeente, met 2 kerkgebouwen. Dit blijft zo, er komt een nieuwe gemeente bij met meer liturgische rompslomp wat ik begreep.

Dus het klinkt prachtig, maar een deel van de gemeente wil niet langer samen optrekken en willen een nieuwe gemeente. Blijkbaar vindt dat deel van de gemeente de kleine verschillen erg groot om samen een gemeente te zijn.


Wat wordt bedoelt met liturgische rompslomp eigenlijk?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2016 09:20

Ik vraag me af of het zo eenvoudig is als "Blijkbaar vindt dat deel van de gemeente de kleine verschillen erg groot om samen een gemeente te zijn." Zo makkelijk ga je denk ik ook niet uit elkaar. Klinkt vooral als een verwijt naar de nieuwe gemeente, maar als die verschillen zo klein zijn, waarom wordt elkaar binnen de kerk dan niet meer ruimte geboden? Als er verwijdering is tussen twee partijen zijn er ook altijd twee partijen schuldig. Ik weet dat in dit soort situaties de progressieve kant veel te snel kan willen, maar ook dat de conservatieve kant het leven van die mensen zo moeilijk kan maken, ze kan veroordelen op allerlei vlakken, de meest verschrikkelijke brieven naar de kerkenraad kan sturen enzovoorts. Waarmee het allemaal niet minder triest is, maar het is wat te makkelijk om de schuld maar bij 1 groep neer te leggen want ja, die groep gaat weg en de rest blijft tenminste zitten waar ze zaten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2016 09:20

MoesTuin schreef:
Wat wordt bedoelt met liturgische rompslomp eigenlijk?


Vernieuwing ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: CGK in beweging

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2016 09:28

Marnix schreef:Vernieuwing ;)


Vernieuwing hoeft niet verkeerd te zijn denk ik.
De Heere Jezus vernieuwd ons mensen ook continue en dat is maar goed ook.
Als alles maar tot eer en toewijding aan Hem is.
Ik hoop wel dat de 3e nieuwe gemeente te Nunspeet toch behouden is gebleven binnen de Christelijke Gereformeerde Kerk (en niet weer een nieuwe kerk richting ontsproten is (zijn er al te veel)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2016 09:29

Nee, er komt geen nieuw kerkverband
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: CGK in beweging

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2016 09:32

Marnix schreef:Nee, er komt geen nieuw kerkverband

Fijn!
hopelijk dat onderling de band en de verbondenheid als broers en zussen in Jezus Christus ook aanwezig mag zijn en onderling gevoeld en ervaren mag worden....als broeders en zusters met de mede Christelijk Gereformeerden, maar ook over het kerkverband heenkijkend met allen die in Christus zijn en zo onderling in Hem verbonden zijn, ja zelfs met allen in Jezus wereldwijd, tot de voleinding van alle dingen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2016 10:22

Dat hoop ik ook maar ik denk dat de scheur ook voor veel wonden heeft gezorgd en voor die weer genezen zijn...

RD schreef:NUNSPEET (RD). De classis Amersfoort van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) heeft op 18 mei ingestemd met de instituering van een tweede cgk in Nunspeet.

Dat gebeurde op verzoek van de kerkenraad van Nunspeet, deelde ds. J. L. de Jong (Soest) vrijdagmorgen mee tijdens de generale synode. Hij sprak van een „pijnlijke breuk”, die het gevolg is van verstoorde verhoudingen, waardoor de „gebrokenheid” binnen de CGK zichtbaar wordt. De cgk in Nunspeet kerkt tot nu toe weliswaar in twee kerken, maar heeft één kerkenraad.

Ook het CGK-orgaan De Wekker maakte vrijdag melding van het besluit. „De classis heeft hier uitgebreid over gesproken en heeft uiteindelijk geconcludeerd dat ze in de huidige omstandigheden niets anders kan dan het gevraagde positieve advies te geven. Tegelijk wordt dit besluit met pijn in het hart genomen omdat in het hele gebeuren een stuk gebrokenheid van het kerkelijke leven ervaren wordt. (...) We hopen en bidden dat deze nieuwe gemeente op een zegenrijke wijze haar plaats in het midden van het kerkverband in mag nemen.”


Verstoorde verhoudingen, gebrokenheid. Ondanks dat men het verre van een ideale oplossing vindt toch niets anders kunnen doen dan er mee instemmen. Dan is er wel meer mis dan dat er een groep wel veranderingen wil en een ander deel dat niet wil....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: CGK in beweging

Berichtdoor ajl » 13 jun 2016 12:51

Laatst gewijzigd door ajl op 13 jun 2016 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: CGK in beweging

Berichtdoor ajl » 13 jun 2016 12:52

Er is inderdaad veel meer mis. :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2016 13:21

Ja, dat is wel duidelijk. Als je bij het stellen van vragen onder censuur wordt gezet is dat een heel ander verhaal dan "men wilde wat vernieuwing, die kwam niet dus vertrok men en begon een eigen gemeente". Er is veel meer mis, namelijk het niet serieus nemen van een deel van de gemeente. En dan is eenheid best een moeilijk verhaal. Hoe pijnlijk het ook is, soms is het beter om een conservatieve en een progressievere gemeente te hebben dan in 1 kerk elkaar tegen te werken. Het toont wel de grote verschillen binnen de CGK.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron