CGK in beweging

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

CGK in beweging

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2016 10:31

Vandaag komt de generale synode van de CGK bijeen in Nunspeet.

Praeses Quant legt uit waarom de synode "van groot belang" is. "We gaan het onder andere hebben over de zondagse erediensten. Wat zingen wij? Zijn de psalmen nog zingbaar, met name voor jongeren? Wie mogen groet en zegen aan de gemeente geven, alleen predikanten of ook andere ambtsdragers? Dit soort zaken worden op de synode besproken en leiden tot besluiten."

Ook homoseksualiteit is een gespreksthema. In 2013 was er een besluit, de meeste CGK gemeenten hebben hiermee ingestemd, echter niet alle.
De samenwerking met andere kerken is eveneens een gesprekspunt.

Vanmorgen is ds. P.J.D. Buijs gekozen als praeses, lees ik net op RD.nl.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Katlheen » 10 jun 2016 11:45

En wat zijn de verwachtingen? Dat er echt dingen gaan veranderen (en dan bedoel ik gewoon objectief veranderen)? Hangt er wat in de lucht om het zo maar te zeggen, of zullen de uitkomsten redelijk in de lijn der verwachtingen liggen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Race406 » 10 jun 2016 18:13

Ik verwacht weinig nieuws over de genoemde onderwerpen. Wat ik wel hoop is dat er besloten wordt dat andere ambtsdragers die de dienst leiden de zegen mogen uitspreken. Die mensen handelen op dat moment ook in dienst van God.
Homoseksualiteit zal denk ik geen ander gezichtspunt opleveren. Ik denk wel dat er een oproep naar de gemeenten uitgaat om toch vooral deze medemensen niet te vergeten of dood te zwijgen. Wat het zingen betreft verwacht ik weinig nieuws. Wat de synode ook zegt, gemeenten gaan hierin al decennia hun eigen gang.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2016 19:49

Katlheen schreef:En wat zijn de verwachtingen? Dat er echt dingen gaan veranderen (en dan bedoel ik gewoon objectief veranderen)? Hangt er wat in de lucht om het zo maar te zeggen, of zullen de uitkomsten redelijk in de lijn der verwachtingen liggen?

Naar wat ik nu lees, op RD.nl best zorgelijk toch de toekomst.

De classis Amersfoort van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) heeft op 18 mei ingestemd met de instituering van een tweede cgk in Nunspeet.

Dat gebeurde op verzoek van de kerkenraad van Nunspeet, deelde ds. J. L. de Jong (Soest) vrijdagmorgen mee tijdens de generale synode. Hij sprak van een „pijnlijke breuk”, die het gevolg is van verstoorde verhoudingen, waardoor de „gebrokenheid” binnen de CGK zichtbaar wordt. De cgk in Nunspeet kerkt tot nu toe weliswaar in twee kerken, maar heeft één kerkenraad.

Het rommelt in de CGK, dat is al langer aan de gang. Het zal meer en meer naar buiten komen, vrees ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: CGK in beweging

Berichtdoor pindas83 » 10 jun 2016 20:02

Chaya schreef:De classis Amersfoort van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) heeft op 18 mei ingestemd met de instituering van een tweede cgk in Nunspeet.
[/i]
Dat gebeurde op verzoek van de kerkenraad van Nunspeet, deelde ds. J. L. de Jong (Soest) vrijdagmorgen mee tijdens de generale synode. Hij sprak van een „pijnlijke breuk”, die het gevolg is van verstoorde verhoudingen, waardoor de „gebrokenheid” binnen de CGK zichtbaar wordt. De cgk in Nunspeet kerkt tot nu toe weliswaar in twee kerken, maar heeft één kerkenraad.

Het rommelt in de CGK, dat is al langer aan de gang. Het zal meer en meer naar buiten komen, vrees ik.


Hmmm :-k een CGK die verdeelt wordt in 2 kampen, in Nunspeet (vlak bij Kampen, dat kan geen toeval zijn :o )
Wel jammer, maar waarom? Ik kom niet uit die buurt dus het is speculeren maar ik zou denken dat die gemeente daar sowieso behoudend is (Bewaar het Pand, heb ik onlangs nog geleerd :D )
Dus kan het zijn dat het niet 'zwaar' genoeg bevonden wordt ofzo? En waarom dan niet? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2016 20:17

pindas83 schreef:Dus kan het zijn dat het niet 'zwaar' genoeg bevonden wordt ofzo? En waarom dan niet? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Nunspeet is geen BhP gemeente, maar wat de reden van de verwijdering is, weet ik niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Race406 » 10 jun 2016 20:35

Reden van verwijdering is onder andere dat een deel van de gemeenteleden wat verandering wil in liturgie heb ik me laten vertellen door een insider. Tenminste dat is één van de redenen. En de KR deed in de ogen van een aantal leden te weinig met dergelijke verzoeken. Maar er is wel meer aan de hand dan alleen dit.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: CGK in beweging

Berichtdoor pindas83 » 10 jun 2016 20:36

Chaya schreef:Nunspeet is geen BhP gemeente, maar wat de reden van de verwijdering is, weet ik niet.

Nunspeet geen BhP? :shock:
Wie dan nog wel? Het blijft jammer.
Mooie klaproos trouwens Chaya, leuk idee :wink:

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: CGK in beweging

Berichtdoor pindas83 » 10 jun 2016 20:39

Race406 schreef:Reden van verwijdering is onder andere dat een deel van de gemeenteleden wat verandering wil in liturgie heb ik me laten vertellen door een insider. Tenminste dat is één van de redenen. En de KR deed in de ogen van een aantal leden te weinig met dergelijke verzoeken. Maar er is wel meer aan de hand dan alleen dit.


Ok, dat kan ook niet het enige zijn inderdaad!
Maar ik vraag me af of ze allebei dan alszijnde CGK doorgaan? Of toch toenadering naar ander kerkgenootschap?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Race406 » 10 jun 2016 21:29

Het wordt een zelfstandige gemeente binnen de CGK.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Katlheen » 11 jun 2016 12:48

Maar wat kan dan zo zwaarwegend zijn dat men apart verder gaat? Vast niet alleen liturgie, kan me niet voorstellen dat je separaat verder gaat omdat je wat liturgische veranderingen wilt. Maar triest is het denk ik wel, dat je zo meent verder te moeten gaan.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2016 13:08

Katlheen schreef:Maar wat kan dan zo zwaarwegend zijn dat men apart verder gaat? Vast niet alleen liturgie, kan me niet voorstellen dat je separaat verder gaat omdat je wat liturgische veranderingen wilt. Maar triest is het denk ik wel, dat je zo meent verder te moeten gaan.

Zoiets is altijd aangrijpend en zeker triest te noemen.
Een gedeelte van de gemeente (minderheid, ong. een vijfde) wilde het graag anders, moderner. Van die groep vertrokken een aantal mensen al naar een ander kerkverband inmiddels. Daarbij zaten mensen van de "moderne oppositie" maar ook behoudende leden.

Dan is er nog een soort middengroep, die niet op de barricaden ging maar wel het verzoek wilden steunen.

En de gemeente is vacant geraakt, dus is het lastig om een predikant te beroepen (welke?)
Het is dus eigenlijk een vrij kleine groep geweest die de zaak in beweging zette en ze kregen het voor elkaar om anderen hierin mee te trekken.
Zoals dat altijd wel gaat zo. Je hebt voortrekkers, meelopers en (notoire) weigeraars.

Het is heel verdrietig dat het zo gaat en we zullen hopen en bidden dat dit geen olievlek wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: CGK in beweging

Berichtdoor rotterdam » 11 jun 2016 13:11

Race406 schreef:Het wordt een zelfstandige gemeente binnen de CGK.


Waarom weer een nieuwe gemeente stichten ?
Ze kunnen zich toch ook aansluiten bij een andere kerk.
Me dunkt .........Nunspeet...........protestante smaken genoeg zowel links als rechts van de C.G.K.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CGK in beweging

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2016 13:43

Misschien omdat een gemeente van 1700 man ook wel een beetje groot is. Wat dat betreft is opsplitsen niet zo'n gek idee. Men start geen nieuw verband (wil blijkbaar graag in de CGK blijven). Als je met honderden mensen je bij een PKN aansluit krijg je waarschijnlijk ook capaciteitsproblemen.

Maar de reden waarom men uit elkaar gaat is, hoe begrijpelijk ook, wel triest. Blijkbaar gunnen de beide flanken elkaar weinig ruimte...

Vanochtend een mooie preek gehoord over het een zijn als gemeente, juist ook rond het avondmaal.

Maakt de beker waarvoor wij God loven en danken ons niet één met het bloed van Christus? Maakt het brood dat wij breken ons niet één met het lichaam van Christus? Omdat het één brood is zijn wij, hoewel met velen, één lichaam, want wij hebben allen deel aan dat ene brood?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: CGK in beweging

Berichtdoor rotterdam » 12 jun 2016 16:36

Marnix schreef:Misschien omdat een gemeente van 1700 man ook wel een beetje groot is. Wat dat betreft is opsplitsen niet zo'n gek idee. Men start geen nieuw verband (wil blijkbaar graag in de CGK blijven). Als je met honderden mensen je bij een PKN aansluit krijg je waarschijnlijk ook capaciteitsproblemen.

Ik wist niet dat het zo'n grote gemeente was dus, ja dan heb je gelijk.

Vanochtend een mooie preek gehoord over het een zijn als gemeente, juist ook rond het avondmaal.

Ik denk dat je dit Bijbelwoord niet mag beperken tot de eenheid van een bepaalde gemeente. Zeker niet in het licht van de avondmaalsviering.
Zolang er nog plaatsen zijn waar in tientallen verschillende kerkgenootschappen het Brood gebroken wordt zal dit Woord tegen ons getuigen en ons aanklagen. Ons breken wordt verbreken.


Maakt de beker waarvoor wij God loven en danken ons niet één met het bloed van Christus? Maakt het brood dat wij breken ons niet één met het lichaam van Christus? Omdat het één brood is zijn wij, hoewel met velen, één lichaam, want wij hebben allen deel aan dat ene brood?

Er staan allemaal vraagtekens achter dus..........mijn antwoord is "ja dat is zo, theoretisch maar in de praktijk komt er nog niks van terecht".



Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten