Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
heintje schreef:Met dat taalspelletje moet je stoppen. Ieder woord uitpluizen als het betrekking heeft op wetenschap en het succes ervan. Beetje flauw en voorspelbaar omdat je het alleen dan aanvalt als het botst met je godsgeloof. En ik heb het idee dat je drommels goed weet wat ik bedoel.
Wetenschap werkt! Wetenschap doet voorspellingen, verklaart en wetenschap is te controleren en corrigeren. Jij hebt maar 1 voorwaarde: God moet bestaan. En alles moet daar in passen en zich aan die aanname aanpassen. Top-bottom verklaring i.p.v. bottom-up.
Zo weet jij ook heel goed wat ik met de term 'verklaren' bedoel. Wetenschap verklaart waarom wij zoveel genen delen met de chimpansee en waarom we embryo's van diverse dieren maar lastig uit elkaar weten te halen op het eerste gezicht. Wetenschap verklaart waarom bacteriën resistent worden tegen AB kuren. wetenschap verklaart waarom wij verbranden in de zon en waarom de zon nog 5 miljard jaar zal schijnen om vervolgens als rode reus te eindigen.
En dat religie niet stil staat....Allicht. Ze moet zich aanpassen aan de kennis die we hebben opgedaan dankzij de wetenschap. Alleen Adam en Eva al, worden door steeds meer denominaties als mythisch beschouwd. Maar o wee als je letterlijk in zonde en Jezus gelooft. Dan heb je een probleem en moeten Adam en Eva bestaan hebben. En dan verzand je in discussies zoals wij die nu hebben.
Ga verder terug in de tijd en de bijbel was meer en meer letterlijk waar. Wat is er nu over van het letterlijke lezen van de bijbel?
Zo weet jij ook heel goed wat ik met de term 'verklaren' bedoel
heintje schreef:Leg het dan nog eens haarfijn uit voor een dombo als ik aub. Op dit soort fora draait het altijd weer op de vooraanname dat God moet bestaan. En alles draait daar omheen. Maar voor de ET is helemaal geen God nodig. Die hypothese is, zoals LaPlace tegen Napoleon al zei: overbodig.
En ik snap dat dat hier niet geldt omdat het een religieus forum is, maar ik verwacht enige openheid, oprechtheid en intellectuele integriteit.
That's all.
Alle argumenten die ik voor God heb gegeven gaan helemaal niet uit van de aanname dat God bestaat.
Je mag ze misschien niet overtuigend vinden, maar toen ik ze hoorde vond ik dat wel en op basis daarvan raakte ik overtuigd dat God bestond; niet andersom.
Ik ben ook niet de enige, want een heleboel atheïsten zijn ook op basis van die argumenten overtuigd. Dat maakt ze niet meteen waar, maar je insinuaties dat elke christen slechts God wil bewijzen in plaats van oprecht door de data overtuigd te zijn geraakt van zijn bestaan, is voor mij net zover gezocht als bijvoorbeeld dat elke wetenschapper de ET aan zou hangen omdat ze samenzweren tegen God.
Ik speelde geen woordspelletje met je,
ik probeerde je in te laten zien dat ook jij een ideologie aanhangt
Wetenschappelijk, historisch, psychologisch...Alles rammelt aan godsgeloof in mijn ogen en ik denk er meer disciplines zijn die er iets over menen te kunnen zeggen.en dat je kritiek op religie ook niet wetenschappelijk is.
Welke kritiek bedoel je en waarom heb je die kritiek? Als ze wetenschappelijk/biologisch onderbouwd is, zou ik er iets mee doen. Biologen staan nl. altijd open voor correctie....en mijn kritiek op bepaalde delen van de ET is dan ook niet religieus van aard.
Mijn punt was dat elke discussie over een dergelijke definitie voorafgaat aan wetenschap en dus bewijst dat er meer kenbronnen zijn dan wetenschap.
Me dunkt. Goed en slecht zijn slechts menselijke opvattingen. Heeft religie het alleenrecht hierop? Religie vind homohuwelijk slecht. is dit dan een betrouwbare kenbron waar wetenschap (genetica!)/psychologie en sociologie niets over te zeggen hebben?Wetenschap zegt namelijk helemaal niet of dingen goed zijn of niet dat doet religie.
heintje schreef:
? Je neemt aan dat God NIET bestaat, maar de argumenten ervoor doen je besluiten dat Hij wel bestaat?.
Zou mij het meest overtuigende argument dat willen geven. Het allerbeste argument, waarvan jij achterover sloeg en dacht: "WOH!! God moet wel bestaan.
IMocht je gevoelig zijn voor redelijke en goed onderbouwde argumenten, waarom dan een probleem met de ET? Als er iets onderbouwd en beargumenteerd is...
.
IAls ik op ieder reli-forum steeds maar weer moet gaan uitleggen wat een theorie is, wat een feit, , geloof versus faith, wat een mening en wat wetenschap is, dan word ik daar soms wat moedeloos van. Ik heb nl. het idee dat de gelovigen zeer wel weten wat er met de termen bedoeld wordt maar dat ze van de verwarring dankbaar gebruik maken om de discussie vooral tegen te houden en te misleiden.
Een ideologie??? Nu wil IK dan wel eens weten wat jij onder ideologie verstaat? Ik denk niet dat ik (blindelings) op autoriteiten vertrouw, of dat ik iedere week moet bidden om de zwaartekracht, of lid ben van een wetenschappelijke communie/gemeente. Ik heb geen vlag met een wetenschapssymbool, ik dood niet om de wetenschap en wil best luisteren naar GOEDE argumenten.
Wetenschappelijk, historisch, psychologisch...Alles rammelt aan godsgeloof in mijn ogen en ik denk er meer disciplines zijn die er iets over menen te kunnen zeggen. .
Welke kenbronnen? En ik zie dan wel graag valide kenbronnen, want madame Mikmak zal zeggen dat handlezen een kenbron voor haar is.
Me dunkt. Goed en slecht zijn slechts menselijke opvattingen. Heeft religie het alleenrecht hierop? Religie vind homohuwelijk slecht. is dit dan een betrouwbare kenbron waar wetenschap (genetica!)/psychologie en sociologie niets over te zeggen hebben?
heintje schreef:Een ideologie??? Nu wil IK dan wel eens weten wat jij onder ideologie verstaat? Ik denk niet dat ik (blindelings) op autoriteiten vertrouw, of dat ik iedere week moet bidden om de zwaartekracht, of lid ben van een wetenschappelijke communie/gemeente. Ik heb geen vlag met een wetenschapssymbool, ik dood niet om de wetenschap en wil best luisteren naar GOEDE argumenten.
heintje schreef:Het blijkt dat je dus open staat voor redelijke suggesties en je wereldbeeld kan wijzigen als daar argumenten voor gegeven worden.
In dat geval wil ik wel een topic met je openen over jou 2 beste argumenten omdat ik denk dat het geen goede argumenten zijn om je agnosticisme op te geven.
Als blijkt dat het toch goede argumenten zijn geef ik mijn atheïstische visie uiteraard op.
Mortlach schreef:
- Om te beginnen wijst het al niet op de christelijke god, maar op een willekeurig bovennatuurlijk wezen (uit een groep van oneindig veel andere van die wezens wellicht) met de macht een universum te scheppen.
-Vaak wordt de mate van beperking ontzettend overdreven. Als blijkt dat bepaalde natuurconstanten met meer dan 50% mogen variëren, kun je het nauwelijks finetuning noemen.
- We weten niet hoe de natuurconstanten worden bepaald tijdens de generatie van universa (we hebben immers maar een sample size van 1), dus kunnen we niet bepalen hoe (on)waarschijnlijk onze waarden daadwerkelijk zijn.
- Het maakt de fout dat iets wat bijzonder is, bewust zo moet zijn bedoeld door iemand. Terwijl we weten dat die niet altijd opgaat. Als ik de lotto win, een kans van 1 op honderden miljoenen, dan is dat zeer bijzonder. En toch zat er niemand achter die mij met opzet heeft laten winnen (ervan uitgaand dat de trekking zuiver is verlopen).
heintje schreef:Aanvulling: Misschien zijn de constanten helemaal niet zo levensvriendelijk, maar is het leven geadapteerd/geëvolueerd aan deze constanten en zou er ook best leven mogelijk zijn met andere natuurconstanten.
Verder vind ik het een "God of the gaps" argument. Wellicht wordt straks verklaard waarom de constanten zo zijn, of blijken we inderdaad onderdeel uit te maken van een multiversum, waarin dus vele universa met hele andere natuurconstanten zijn.
Harmonica2 schreef:Prima, open het topic maar.
Nou, vooruit. Ik heb het topic geopend. Jullie kunnen hier verdergaan!heintje schreef:Die eer laat ik gaarne aan jou over. Mijn topics worden doorgaans met argusogen bekeken en ik heb al een aantal slotjes voorbij zien komen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten