Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 09 jun 2016 09:15

Johan100 schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23936/gods-genade-aangeboden-aan-de-uitverkorenen/
Jammer dat de Dl boven de bijbel gesteld worden.

Is dat zo? Of wordt de Dl boven jouw interpretatie van de bijbel gesteld?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 09 jun 2016 09:30

Nina schreef:

Ja, dat viel mij ook op. Gelukkig wordt er ook naar Handelingen verwezen, maar eerst naar de DL.
Daarmee wordt de indruk gewekt dat de DL boven, of op z'n minst gelijk staat aan de Schrift, en dat is natuurlijk niet het geval.
Als je iemand antwoord geeft op een vraag, vind ik dat je altijd moet verwijzen naar God's Woord, en niet naar een bron buiten de Bijbel die dat gezag niet heeft.

Inderdaad, dat dacht ik er ook bij.
Yoshi schreef:
Is dat zo? Of wordt de Dl boven jouw interpretatie van de bijbel gesteld?

Nee Yoshi, ik beweer nergens dat ik niet achter de DL sta. De Dordtse leerregels oftewel 'de 5 artikelen tegen de remonstranten' zijn opgesteld op de Dordtse synode tegenover de leer van de 'remonstranten' na de reformatie. Inmiddels heeft het pauselijk gezag gekregen.
Ik heb liever dat iemand vanuit de bijbel antwoord geeft.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 09 jun 2016 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 09 jun 2016 09:41

Dus als iemand antwoord geeft uit een document wat een samenvatting is van het christelijke geloof binnen die stroming en wat volgens datzelfde geloof geheel in lijn is met de bijbel, dan stelt men dat document boven de bijbel. Dat is wat je zegt, en dat lijkt me niet conform de algemene logica.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 09 jun 2016 09:59

Dat een bepaalde logica veralgemeniseerd is wil nog niet zeggen dat het juist is. Maar de meeste vragenbeantwoorders hier beantwoorden volgens mij gewoon gelukkig vanuit de bijbel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor schaapje » 09 jun 2016 13:47

De reacties waren wel goed om te lezen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 14 jun 2016 12:19

Inderdaad. Zoals @Duuk het interpreteert, zo had ik het nog niet gezien. Ik sta in principe open voor nieuwe inzichten en geef dat ook een kans door het te onderzoeken, maar ik blijf bij nader inzien toch bij mijn oude gedachte, aansluitend bij de eerste post(er).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 19 jun 2016 10:34

"Waar er twee of drie verenigd zijn in mijn Naam, daar ben Ik in hun midden" (Mt.18,20).

Werd verwijderd bij artikel; http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... erkenraad/

Toch vreemd dat het verwijderd is en het antwoord van de Ds enkel stoelt op traditie.
Hoezo wettige eredienst? Zijn er ook onwettige en dus illegale erediensten?

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Sabra » 19 jun 2016 17:05

@yoshi, voor refoweb is het commercieel noodzakelijk om beantwoorders blijvend aan zich te verbinden. Dat is natuurlijk lastiger als de antwoorden worden voorzien van kritisch commentaar. Vandaar dat opmerkingen verwijderd worden.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Katlheen » 19 jun 2016 19:14

Ook wanneer dat kritisch commentaar hout snijdt? Dan gaat de commercie blijkbaar voor?

Ik heb het antwoord ook met de nodige vraagtekens in het achterhoofd gelezen. Sowieso de vraag alleen al: wanneer is een kerkdienst "wettig"? Wie mag dat bepalen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 19 jun 2016 19:26

Sabra schreef:@yoshi, voor refoweb is het commercieel noodzakelijk om beantwoorders blijvend aan zich te verbinden. Dat is natuurlijk lastiger als de antwoorden worden voorzien van kritisch commentaar. Vandaar dat opmerkingen verwijderd worden.


Serieus ja? Geen wonder dat er geen kritische vragen gesteld worden en er nooit een discussie van de grond komt.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 20 jun 2016 08:47

Sabra schreef:voor refoweb is het commercieel noodzakelijk om beantwoorders blijvend aan zich te verbinden. Dat is natuurlijk lastiger als de antwoorden worden voorzien van kritisch commentaar. Vandaar dat opmerkingen verwijderd worden.


Ik zou het wel prettig vinden als je geen laster verspreid. De reden van het kritisch modereren, kun je bij het reactieformulier lezen. Ik begrijp dat het even slikken is als jouw bijdrage totaal irrelevant wordt gevonden maar leg je er eens bij neer na al die jaren.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Sabra » 20 jun 2016 13:59

henkie schreef:
Ik zou het wel prettig vinden als je geen laster verspreid. De reden van het kritisch modereren, kun je bij het reactieformulier lezen. Ik begrijp dat het even slikken is als jouw bijdrage totaal irrelevant wordt gevonden maar leg je er eens bij neer na al die jaren.


Ik voel al jaren niet de behoefte om te reageren op de antwoorden, je reactie raakt dus kant noch wal. Het punt om een antwoord ter discussie te stellen ontgaat mij nu eenmaal.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat de vragenrubriek een van de grootste trekkers van refoweb is. Als antwoorden stelselmatig zouden worden bekritiseerd is dat niet leuk voor de beantwoorders en zal hun motivatie om nog langer deel te nemen aan de rubriek dalen. Minder antwoorden op vragen of minder gezaghebbende beantwoorders leidt tot minder bezoekers en dus tot lagere inkomsten voor refoweb. Dat is niet heel moeilijk om te beredeneren.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 20 jun 2016 17:15

Dat klinkt logisch. Ben benieuwd wat Henkie daar tegenin te brengen heeft om zijn laster uitspraak te onderbouwen.

Verder vind ik het gewoon ontzettend zwak. Welke waarheid kan er niet tegen een stootje. En juist een beetje tegengas kan aanleiding zijn tot geestelijke verdieping en meer uitleg van een ds.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 20 jun 2016 17:35

Het is grote onzin om het te koppelen aan de inkomsten. Bij groot aantal vragen weet je gewoon welke reacties er gaan komen en hoe de beantwoorder in diskrediet wordt gebracht. Het zijn de geijkte onderwerpen zoals: doop, geloofsbelijdenissen, sabbat, homofilie. Als daar een groot aantal anti-refo'ers gaan reageren schiet het niet op.

En wat let iedereen om hier op het forum de discussie te voeren, maar ja helaas, want als je hier in discussie gaat wordt je neergesabeld met disrespect. Komt er weer een oneliner zoals 'zijn de formulieren heiliger dan het Woord van God' etc.

Nee, het beleid van Refoweb is juist goed. En de vragenrubriek functioneert tenminste nog in ieder geval als een reformatorische vraagbaak.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 20 jun 2016 17:46

Speedy schreef:Het is grote onzin om het te koppelen aan de inkomsten.

Onderbouw dit eens.
Volgens mij is het vragen deel het deel met veruit de meeste bezoekers. Refoweb zet zwaar in op agressieve advertenties om inkomsten te genereren. Hoe meer bezoekers hoe meer inkomsten. Zonder beantwoorders ook geen vragen en dus ook veel minder bezoekers.
Mocht je het niet eens zijn met bovenstaande dan graag een inhoudelijke tegenreactie.
Bij groot aantal vragen weet je gewoon welke reacties er gaan komen en hoe de beantwoorder in diskrediet wordt gebracht.

De beantwoorder in diskrediet brengen? Een kritische opmerking maken staat voor jou dus gelijk aan "in diskrediet brengen"? Dat lijkt me welhaast sektarisch.
Het zijn de geijkte onderwerpen zoals: doop, geloofsbelijdenissen, sabbat, homofilie. Als daar een groot aantal anti-refo'ers gaan reageren schiet het niet op.

Nee, want stel je voor dat een ds het medium kan gaan gebruiken om te onderwijzen. Dat moeten we niet willen. Het voetvolk moet gewoon lekker dom blijven en het eerste magere en weinig opbouwende antwoord wat komt gelijk voor zoete koek slikken.
En wat let iedereen om hier op het forum de discussie te voeren, maar ja helaas, want als je hier in discussie gaat wordt je neergesabeld met disrespect. Komt er weer een oneliner zoals 'zijn de formulieren heiliger dan het Woord van God' etc.

Nee, het beleid van Refoweb is juist goed. En de vragenrubriek functioneert tenminste nog in ieder geval als een reformatorische vraagbaak.

Een reformatorische vraagbaak is er dus een die niet tegen een weerwoord kan en niet om kan gaan met verdiepingsvragen/doorvragen. Hoe verwacht je ooit dat het reformatorische christendom het dan gaat overleven met de opkomst van het evangelicale christendom? Niet, op deze manier en met deze instelling is ze ten dode opgeschreven.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten