Christelijke school en kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Esmee17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2016 11:05

Christelijke school en kerk

Berichtdoor Esmee17 » 15 mei 2016 21:58

Ik heb op christelijke en openbare scholen gezeten. Wat ik gemerkt heb dat de leerlingen en leraren(!) op openbare scholen meer op elke letten en om elkaar geven. Ik ben op christelije scholen gepest en er is nooit wat aan gedaan. Bij mijn 2e beroepsopleiding (openbare school) dreigde het weer te gebeuren maar is toen meteen de kop in gedrukt door een docent. Later had ik nog wel eens last van hun maar niet extreem ofso omdat ik met goeie meiden omging en dat hielp. Eigenlijk dus ook wel op een openbare school een beetje maar niet heel erg ofso. Naar die andere zou ik nooit terug willen en bij die school heb ik er geen problemen mee. (Heb er alleen niks te zoeken maar dat is een ander verhaal;)

In de kerk hier kan ik ook erg moeilijk tot geen aansluiting vinden. Ik weet dat veel mensen me ook niet moeten. Kan totaal niet van ze op aan. Was toch een x uitgenodigd om ergens te komen, dat is eens in de zoveel tijd. Ging een poosje goed.... Komt dr iemand bij met wie ze meer omgaat heeft ze totaal geen oog voor mij. Probeerde er telkens tussen te komen maar dat hielp niet. Veel mensen hebben een verkeerd en negatief oordeel over mij. Soms denk ik hè misschien is die toch ander maar kan helaas nergens van op aan;(

Over een paar maanden ga ik gelukkig verhuizen. Heb het gehad met mijn woonplaats en de kerk hier. Gelijkertijd moet en vooral wil ik ze vergeven omdat Jezus zoveel meer vergeven heeft. Ook zitten er echt wel goeie mensen in en is het een kerk van God. Het valt een beetje lastig.

Maar als ik ga verhuizen kom ik weer in een zelfde soort kerk. Ik denk ook dat God wil dat ik daar naar toe ga. Hij wilde ook dat ik belijdenis deed in de kerk waar ik nu zit maar de ellende stopte er niet mee. Tussen de tijd van overstappen, belijdenis en verhuizen zou ook maar een korte periode zitten. Zou ik eerst helemaal moeten wennen aan een andere kerk (zelfde verband) In de plek waar in naartoe ga verhuizen ga ik ook weer naar een christelijke school. Zoek verbinding en herkenning. Ook in het geloof.

Ben alleen super bang dat ik opnieuw gepest en buitengesloten word. Ik wil dit niet meer. Ben al depressief. God zal de ellende niet zover laten komen dat ik het niet aan kan, dat ondanks dat ik periodes heb dat ik aan zelfmoord denk. God is groot!!! Hij heeft de school, opleiding en kerk voor mij uitgekozen. Zijn leiding is daarin. Toch ben ik bang dat het weer gaat gebeuren. Zijn leiding is geen garantie tegen ellende. Ga het liefste ook naar een andere kerk om het te voorkomen maar plaatselijk is er natuurlijk verschil.

Ik weet niet wat ik hier mee aanmoet. Wie kan mij helpen? Heb veel angst. Heb veel meegemaakt op alle gebieden van mijn leven.

Ik wil gewoon zo graag bij een groep horen. Me daar veilig in voelen. Erbij horen. Heb dat nog nooit gehad.....
Laatst gewijzigd door Esmee17 op 16 mei 2016 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Christelijke school en kerk

Berichtdoor lekkerbek » 16 mei 2016 06:44

Wat heb jij een moeilijke tijd gehad zeg! Erg om te lezen dat er zo gepest en genegeerd wordt op christelijke scholen en in kerken. Zo zie je maar, we zijn geen haar beter, misschien wel veel slechter, want we doen niet alleen mensen verdriet, maar ook de Heere Jezus!
Binnenkort ga je verhuizen. Wat bij ons in de gemeente altijd volgt is een kennismakingsgesprek met de kerkenraad. Zelf denk ik dat het goed is dat je open kaart speelt, vertel maar dat je je afgewezen voelde in je andere gemeente. Dat je gepest werd. Ze kunnen hier dan op letten dat het nu niet gebeurt. Bovendien hebben ze misschien tips voor je: sluit je bij dat koor aan, dat is een open groep mensen, of maak eens contact met dat gezin, zij staan altijd open voor nieuwe mensen......
Misschien is t ook een idee om een weerbaarheidstraining te volgen. Dit pesten gebeurt eigenlijk al bijna heel je leven. Het is goed om inzicht te krijgen waarom je gepest wordt, maar ook je eigen reacties hierop. T kan zijn dat je t onwillekeurig zelf in stand houdt. Dit zeg ik absoluut niet om je pesters vrij te pleiten, t is totaal verkeerd wat ze doen! Maar ik zou het je zo gunnen om er vrij van te raken, en misschien moet dat door iets anders te reageren, of om iets anders in t leven te staan. Niet dat je een totaal ander mens moet worden, dat zou ongezond zijn! Maar ik ken iemand die door deze training wel inzicht heeft gekregen in haar eigen houding, door in de training veel te oefenen heeft ze dit kunnen veranderen. En t heeft haar echt geholpen!
Veel sterkte!

Yoshi

Re: Christelijke school en kerk

Berichtdoor Yoshi » 16 mei 2016 07:18

Ga hierover in gesprek met je huisarts en laat je doorverwijzen naar een hulpprogramma. Wees gerust er zijn meer volwassenen met dit soort problemen.

Dit kan je het beste doen al voor je verhuist zodat je straks een frisse start kan maken.
En je hoeft natuurlijk ook niet in een zelfde soort kerk terug te komen bij verhuizing. Dat is een keuze evengoed kan je anders kiezen. In de nieuwe gemeente zijn weer andere mensen dus daar zal de dynamiek ook wel weer anders zijn, het hoeft dus niet hetzelfde te zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke school en kerk

Berichtdoor Chaya » 16 mei 2016 13:33

Esmee17 schreef:Ik weet niet wat ik hier mee aanmoet. Wie kan mij helpen? Heb veel angst. Heb veel meegemaakt op alle gebieden van mijn leven.

Ik wil gewoon zo graag bij een groep horen. Me daar veilig in voelen. Erbij horen. Heb dat nog nooit gehad.....

Beste Esmee,

Dat pesten en negeren een diepe, soms levenslange impact hebben, bewijs jij weer eens met je verhaal. Het is niet zo dat op elke openbare school beter gelet wordt op deze verschrikkelijke uitwassen, ik ken christelijke scholen die een heel scherp anti-pest beleid voeren en openbare scholen waar het pesten een groot probleem is en niet adequaat wordt aangepakt.

Soms werkt een frisse start, ergens anders, prima, zoals Yoshi zegt, maar soms werkt het helaas niet. Waarom wordt iemand gepest? En hoe reageert hij of zij hierop?
Lekkerbek zegt hier rake woorden over
lekkerbek schreef:T kan zijn dat je t onwillekeurig zelf in stand houdt. Dit zeg ik absoluut niet om je pesters vrij te pleiten, t is totaal verkeerd wat ze doen! Maar ik zou het je zo gunnen om er vrij van te raken, en misschien moet dat door iets anders te reageren, of om iets anders in t leven te staan.


Houd dit voor ogen Esmee, de pester heeft in feite een probleem. Jij hebt het ook, maar als gevolg daarvan. Zie jezelf dus niet als het probleem!
Over de redenen waarom iemand een notoire pester wordt, hebben zich al veel geleerden over gebogen.
Ik denk dat het een gevoel van macht over die ander geeft. De pester ziet meteen het resultaat van zijn pesten (= de beloning) angst, verdriet, boosheid.
Probeer je daar dan van los te maken. Dat is niet gemakkelijk. Maar wees alsjeblieft niet op voorhand al bang dat het weer gaat gebeuren, angst verkrampt. Probeer de nieuwe mensen in je leven open en onbevangen tegemoet te treden.
Ik wens je veel sterkte!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Christelijke school en kerk

Berichtdoor Niagara » 16 mei 2016 18:42

Wat een moeilijkheden, wat een teleurstelligen. Ik kan me goed voorstellen dat je hier wanhopig van wordt! Ik raad je aan om psychologische hulp te zoeken. Ik merk aan je verhaal dat je moeite hebt je pestverleden te verwerken. Ook merk ik je depressie. Blijf hier niet mee rondlopen! Je nare verleden maakt dat de nare dingen die je meemaakt je extra opvallen en dwarszitten, en dat je de fijne dingen niet goed meer kunt zien. Gesprekken met een psycholoog en eventueel medicatie van een psychiater kunnen je hiermee helpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Christelijke school en kerk

Berichtdoor MoesTuin » 16 mei 2016 19:12

Ik sluit me aan bij de bovenstaande posters!
Heel veel sterkte Esmee17
Een nieuwe omgeving biedt heel veel mogelijkheden, ga er zo open mogelijk in en van het beste uit en heel belangrijk!
Wees gewoon je zelf en niets meer of minder.

Voor jou onderstaande lied, Weet je dat de Vader je kent, Weet je dat je van waarde bent!

https://www.youtube.com/watch?v=xPmgOrUuBzY

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Christelijke school en kerk

Berichtdoor MoesTuin » 09 jan 2020 18:00

Vandaag in het RD

Aan de overlevingsstrategieën van christelijke basisscholen in de Randstad voegt de reformatorische ‘Gomarus’ in Leiderdorp een nieuwe optie toe: de school veranderde de naam en richt zich nadrukkelijker op een bredere doelgroep.

(...)


Sinds deze maand heet de Leiderdorpse Gomarusschool daarom De Bron, basisschool bij de Bijbel. De regel dat meisje een rok moeten dragen, werd afgeschaft en de school gebruikt naast de Statenvertaling (SV) voortaan ook de Herziene Statenvertaling (HSV). Overigens voert de basisschool al meerdere jaren een open toelatingsbeleid.

Met deze koerswijziging hoopt de school nieuwe doelgroepen buiten de gereformeerde gezindte te bereiken die onbekend waren met of een drempel ervoeren bij de reformatorische school.

Harskamp: „We hopen dat ouders uit bijvoorbeeld de twee baptistengemeenten en de internationale kerken uit de omgeving die nog een school voor hun kind moeten zoeken –als gevolg van de veranderingen– ook voor onze school zullen kiezen.




Prima ontwikkeling en dit zal de toekomst worden voor meerdere Reformatorische scholen en dat stemt tot dankbaarheid dat de situatie nu dwingt dat het niet om de vorm en uiterlijkheden gaat, maar om de inhoud....eindelijk....
gedwongen worden terug te keren tot de kern van het Evangelie en naast de Reformatorische kerken samen te gaan werken met andere kerken en Evangelische gemeenten enz....samen één in de Heer!

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ni ... -1.1622980
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Christelijke school en kerk

Berichtdoor K80 » 09 jan 2020 18:54

Prima idee toch? Snap dat het in de randstad moeilijk overleven is voor zo'n school. Wellicht zullen mensen dit vreselijk vinden als hun kinderen op een school zitten waar uit de HSV wordt gelezen en dat meisjes niet meer verplicht een rok aan moeten.
De ouders daar zullen blij zijn als door deze maatregel de school kan blijven bestaan.

Heb zelf op een school met de bijbel gezeten, daar zaten kinderen op uit de GG, de NHK en kinderen die thuis helemaal nergens aan deden.
Geen kledingregels en elke week psalmen leren.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Christelijke school en kerk

Berichtdoor Prisma23 » 10 jan 2020 12:54

MoesTuin schreef:Vandaag in het RD



Prima ontwikkeling en dit zal de toekomst worden voor meerdere Reformatorische scholen en dat stemt tot dankbaarheid dat de situatie nu dwingt dat het niet om de vorm en uiterlijkheden gaat, maar om de inhoud....eindelijk....
gedwongen worden terug te keren tot de kern van het Evangelie en naast de Reformatorische kerken samen te gaan werken met andere kerken en Evangelische gemeenten enz....samen één in de Heer!

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ni ... -1.1622980


Inderdaad prima ontwikkeling. Zo kan je als school ook een zoutend zout zijn. Met de naam Gomarusschool isoleer je jezelf van je omgeving, wie is jou straat weet wie Gomarus was? (nee, het was niet de broer van Arminius :D )
Gewoon terug naar de bron en futiliteiten als een Bijbelvertaling of rokken lekker los laten. Nu een school voor iedereen die uit de Bron wil leven en door de Bron gevoed wil worden. Prachtig.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Christelijke school en kerk

Berichtdoor MoesTuin » 10 jan 2020 14:22

Ja prachtig, ook die naam...putten uit de Bron...
En dat zo midden in de woonwijk
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten