Ik denk dat het interpreteren en niet letterlijk lezen van Jesaja 19:1 Zie, de HEERE rijdt op een snelle wolk en komt in Egypte. wel nuttig is.
@ onesimoes, durf dat nou eens gewoon te laten staan. Wat leren we daar dan uit? Voor mij komt de Heere dan met vaart aan, zoals wolken kunnen voortjagen. Ook leer ik dat de Heere vanuit het uitspansel, vanuit de lucht komt, waarboven wij ons ook de hemel veronderstellen, een richting die we dus herkennen. Hij komt dus niet uit de aarde, zoals de boze machten, de demonen, zoals we uit Op.9 leren bij de vijfde trompet. Hij komt ook niet vanuit de zee zoals het beest uit Op.13 en dat tweede beest uit de aarde (vs.11).
'De last over Egypte', staat er boven dat hoofdstuk Jes.19 in de HSV. Dat vraagt m.i. reeds om explicatie, of zo u wilt interpretatie zoals het woordenboek het bedoelt. 'Het zal slecht aflopen met Egypte', zeggen de mannen van de BGT, dat is al weer duidelijker, toch?
Ontken ik dan dat hier sprake is van beeldspraak, zoals op zo oneindig veel plaatsen in de Bijbel? Nee, allicht niet. Maar beeldspraak verklaart gewoon zichzelf hoor, net zoals 'zo sterk als een beer', zo 'langzaam als een slak' en 'een kop zo hard als steen'.

Vraag: hoe vaak hebben we dat al besproken op deze draad, ereunao?Gelijk heb je, ben behoort te weten dat de profeten zich rijkelijk van beeldspraak bedienen die natuurlijk niet letterlijk uitgelegd kan worden
even nog terug naar 16 feb:
En dan lees ik in 1Petr2:;20 dat het Lam wel voorgekend is voor de grondlegging der wereld maar geopenbaard ( d.i.als geslacht )in deze laatste tijden.ereunao
Sorry, maar ik lees daar: "Want wat voor roem is er als u het geduldig verdraagt wanneer u zondigt en daarvoor slagen ontvangt?" enz.
Zou ik bij 2Petr.1:20 moeten kijken misschien?: "Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat."
Ja dat zult u zeker wel aangehaald willen hebben op dit topic, want dat is hier zeer actueel ! Maar dat is wel weer wat anders ............

Overigens, het ging in Op.13:8 niet over 'het Lam dat geslacht is sedert de grondlegging der wereld'. ik meende dat je het daar mee eens was omdat het dáár over het boek des levens gaat wat reeds bekend was van voor de grondlegging der wereld. (in de HSV wordt dat moeilijk gezegd).
Maar lieve mensen, er bestaat helemaal niets wat niet bekend was bij de Allerhoogste Eeuwige majesteit van reeds vóór de grondlegging der wereld.
Voor God bestaat helemaal geen tijd ! Dat is een beperking waar hij ons, binnen deze schepping aan heeft onderworpen. Hoe dom zijn we dan als we überhaupt discussie voeren over de tijdsduur van de schepping en zo. En dus ook aangaande voorkennis van God. Hoe leuk is het dat onze geleerde 'wetenschappers' zich dat ook niet kunnen inbeelden; nu en vroeger en ooit en eens is voor de Heere allemaal hetzelfde. Zo is het toch ook dom om de tijd als een constante te zien als we zoveel snelheden zien veranderen en de Heere ook Zelf zegt dat Hij tijden verkorten zal?
Heb je daar wel eens over door gedacht? De Heere is de alfa en de omega, het begin en het einde. Er staat niet 'de Heere was het begin en zal ook het einde zijn', maar Hij is het gewoon allemaal tegelijk.
Gods heilig Woord is bijzonder hoor en je kunt er voor van alles lering uit trekken, misschien wel voor 72 verschillende zaken. Noem dat dan ook wel 'toepassing' en geen verklaring, laat staan theologische interpretatie als je het daarvoor 'wetenschappelijk' verdraaien moet. Dus laten we ook Jesaja 19:1 lekker staan wat er staat en wie daaruit zou willen leren dat de Allerhoogste dus geen hoogtevrees heeft, zal zich m.i. ook zeker wel niet buiten de waarheid begeven, ondanks dat dát er niet staat.

Desalniettemin, heb dank voor uw bijdrage broeder onesimoes!
Ander voorbeeld van noodzaak tot veranderen a.u.b. ...........