De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

bompadevlaming2016
Verkenner
Verkenner

Re: De zondag.

Berichtdoor bompadevlaming2016 » 19 mar 2016 14:22

Beste,

Met enige verbazing heb ik van forumlid JohannesHermanus » de volgend e reactie op ene bijdrage van bernhard 3 gelezen.
Wat mij opvalt in de reactie van JohannesHermanus is zijn ondeskundigheid wat betreft hetgeen in de Hebreeënbrief 6:19,20 staat.
Dat dit forumlid niet ziet dat in deze brief aan de christenen wordt voorgehouden dat Jezus centraal staat in de relatie.
Als dat zo is, dan is Jezus ook de vervuller van de profetie van het OT en het NT en dat is juist want Jezus is Heer over beide (boek-) delen en perioden! Als dat zo is, dan Jezus ook het levende Woord, dat hier in de Hebreeënbrief zo duidelijk aangetoond wordt.

Want als ik de Hebreeënbrief moet beoordelen naar de relatie die ik met Christus meen te hebben dat lees ik die brief als volgt:

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid (Hebreeën 13:8)

Dus alles wat in de wet staat, die alleen door de Liefde vanuit een rechtvaardig hart gebonden kan worden, is in Christus te vinden.
Dat is dus de essentie van die brief. Wat JohannesHermanus dus over het hoofd ziet is, dat we wet niet wettisch ervaren moet worden, maar Geestelijk. Je handelt naar de gewoonte voortgekomen uit de liefde voor Christus en Hij, onze Verlosser en Koning, andersom voor de mens.
Jezus wil richting geven aan Zijn volk dat eeuwigheidswaarde heeft. U,JohannesHermanus zegt de Bijbel te kennen en door geleefd te hebben. ik zie daar helemaal niets van terug. U veroordeelt zelfs bernhard 3 omdat hij (blijkbaar-) een andere denominatie aanhangt.
Zonder te beseffen dat het Jezus Christus is die het laatste Woord zal hebben. Wat zegt Jezus over de wet zoals Hij dat in Zijn Woord heeft vervuld:

"Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde (Romeinen 7:14)

De Wet gaat dus over gedachten, handelen en gevoelens. En dat is nu precies wat Jezus o.a. in de Hebreeënbrief wil aantonen.
Net zoals de zonde in het (persoonlijke-) hart begint, zo openbaart zij zich pas wanneer het zichtbaar wordt!
Het lichaam is slechts het uitvoerende instrument van de zonde.
Andersom is dus ook juist, Jezus wil dat we veranderen, dat we wederkeren waartoe bijvoorbeeld Openbaring 14:6-12 ons toe oproept!
Geestelijke Joden zijn in plaats van een Vleselijk volk blijven! En dat is dus wat o.a. de Rooms Katholieke Kerk aan ons voorhoudt inzake het onderscheidt tussen de zondag en de Sabbat van de Heer!

Genade is het middel (Genadetijd) en de tijd die elk mens krijgt om zich te bekeren van een wereldse wet (in het hart= het eigenzuchtige natuurlijke) naar het Geestelijke hart in de wetmatigheid van Christus en in Christus! Genade op zich verlost niet! Als iemand meent (alleen) door Genade gered te zijn, dan zit deze arme met de armen over elkaar te wachten op een wonder! Niemand zal de eindstreep halen, als hij bij de start gaat zitten afwachten. Niemand zal verlost worden als hij of zij wél de Bijbel heeft, maar deze niet bestudeerd (Jesaja 8:20)
Het is exact zoals de Bisschop van Rome in 1995 heeft uitgedrukt! Als je de wet naar Christus wilt onderhouden kies dan voor de Zevende Dags Adventisten. En als u een wereldse christen bent kies dan voor ons, want wij dragen het Gezag van de zondag, niet Christus. ik heb dat in mijn vorige bijdrage getoond. Even voor de goede orde, de Zevende Dags Adventisten zijn vanuit de Reformatie voortgekomen. En over Mw. E.G. White is heel wat te vertellen, zelfs de Joodse Rabbijnen en Schriftgeleerden van haar tijd waren verbaast over haar kennis op allerlei gebieden. Ja zo zelfs, dat zij men meende dat MW; E.G. White een hoogopgeleide vrouw was die en bijzondere opleiding Hebreeuws had gevolgd dat (notabene) alleen door zeer goed ervaren Rabbijnen gelezen en geschreven kan worden. Bovendien schreef Mw. E.G. White nooit in het Hebreeuws maar haar Engelse teksten lenen in de zetting zo vertaald te zijn uit het Hebreeuws, dat dus die Joodse Schriftgeleerden niet beter wisten. Velen van hen zijn dan ook Zevende Dags Adventist geworden en hebben zo de Messias opnieuw ervaren en aangenomen. Afgezien daarvan, Zevende Dags Adventisten zijn mede daardoor nauw verbonden met het Jodensom. (zie o.a. http://www.christelijksociaalnetwerk.nl ... te=&id=296 en http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/ ... p-daniels/ and this at the end: http://jewishadventist.org/ Met alle respect JohannesHermanus Het ontstaan van de Zevende Dags Adventisten is niet alleen een Overblijfsel vanuit de Reformatie, maar van alle tijden. En zelfs Openbaring 10 geeft het essentiële aan van wat het deze Geloofsbeweging feitelijk is: rond de periode dat niet alleen de Luide Oproep klonk, maar waar ALLE denominaties in de gelegenheid waren om op de Laatste Waarschuwing acht te slaan en de nodige maatregelen nemen. Want Zijn Komst is nabij! Nu soms is een Getuigenis, waarom mensen zich 'bekeren' heel interessant, maar ook nuttig! We kunnen soms ons eigenstandpunt daaraan toetsen. Hier een mooi voorbeeld van een Hoogleraar die niet alleen hoog aanzien ontving, maar ook (notabene) aan de hand van de adviezen van Mw.E.G. White dat simpele vrouwtje met slechts 4 jaar lagere school, bepaalde biologische samenstellingen kon ontlenen dat de redding van mensen betekende. Als Hoogleraar biologie en evolutietheorie, maakte Prof.dr. Walter Veith een ervaring door, die zijn weerklank niet miste. Interessant, zeker ook in dit onderwerp. Want wie één der geboden overtreedt, overtreedt ze allemaal. Dat erkent u toch wel JohannesHermanus , beste vriend http://adventmedia.nl/video/play/523-wa ... chiedenis/ Persoonlijk tracht ik te doen wat Jezus deed! NOOIT te kijken naar de persoonlijke geloofsovertuiging te kijken van mensen. Als ik evangeliseer, dan kijk ik naar het hart van mensen. Ik kan me niet aan de denkbeelden van andere toetsen, anders dan dat ik Jezus Christus navolg en Hem de eer geef!

Recent heb ik iemand ongeveer 8 maanden bijgestaan die aan 'borderline' leed. Men zegt dat zo mooi, daar kun je niet van genezen, mijn ervaringen zijn anders. De man liep de 'deur plat' bij allerlei psychologen en hulpverleners. Soms huilend en radeloos staande bij de voordeur. Soms als een gek en agressief om zich heen slaand, maar ik sloot me gewoon met hem op en zo kalmeerde hij. Na 8 manden met deze man gesproken te hebben en Bijbelstudie gedaan te hebben, is hij als "een wonder" genezen van zijn 'borderline'. Hij werkt weer gaat niet meer naar psychiaters en heeft een gewoon huiselijk leven. Een man waarvan ik zijn palmares aan u niet zal opbiechten, maar fraai is het niet. Kooivechter geweest, bokser geweest, straatvechter geweest, voortkomende uit een criminele familie, dus zeer fraai was en is het niet! Eén ding hield ik hem altijd voor; Ik kijk niet naar je tatoeages, ik kijk niet op je neer, ik kijk niet naar je daden in het verleden; ik kijk naar de genezing die Christus aan je hart verricht. Hij geneest, niet wij! Nu heeft hij weer normaal werk, neemt weer deel aan het maatschappelijke verkeer. Bijbelstudie doet hij niet meer (door familieomstandigheden), dat is zijn keuze; Ik spreek hem er ook niet op aan! Jezus oordeelt en Jezus is verlosser! Hij blijft mijn vriend, ook al verhinderen wereldse meningen dat! Ja zevende dags Adventisten zullen het nog moeilijk krijgen en trouwens wie niet, die trouw en Geloof zal blijven verbinden aan de voorwaarden van de wet in Christus! Vervolging staan voor de deur! Let maar eens op!

Duuk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duuk » 04 mei 2016 02:29

_Sjors_ schreef:Begrijp me niet verkeerd hoor; het is geenszins mijn intentie om u te corrigeren, laten we dat voorop stellen. Wat wel het geval is, is dat ik zelf nooit een dienst/samenkomst bezoek, dus wie ben ik om te (ver)oordelen. Dit neemt niet weg dat ik mij alvast, ook op deze manier, aan het oriënteren ben voor het geval ik een gemeente vind waar ik me op mijn plek voel.

Ik lees in de Bijbel dat er bepaalde sacramenten zijn ingesteld door Jezus om te vieren, namelijk de Doop en het Heilig Avondmaal. Deze zullen waarschijnlijk niet op het werk of op een terrasje onder het genot van een biertje gevierd worden neem ik aan. En dan lijkt het me zaak om e.e.a. toch wat in structuur te zetten, of zie ik dit verkeerd?

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Met alle respect: hoe kan je ooit een christen zijn als je niet deelneemt aan het lichaam van Christus? Het leven van een gelovige is geen individualistische aangelegenheid, maar een gemeenschap. Individualisme is een Griekse afgodische eigenschap. De hele bijbel ademt collectiviteit uit. Dát is wat God wil. Je hebt elkaar nodig om het beeld van Christus te zijn. Als je nu buiten het lichaam valt, hoef je niet te verwachten dat het Koninkrijk van God straks op je zit te wachten.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 mei 2016 12:31

Met alle respect op Gods stoel gaan zitten, is een slecht idee. God gaat met een ieder van Zijn kinderen Zijn eigen weg. En die weg komt daar uit, waar het de bedoeling is.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 mei 2016 15:33

JohannesHermanus schreef:Met alle respect op Gods stoel gaan zitten, is een slecht idee. God gaat met een ieder van Zijn kinderen Zijn eigen weg. En die weg komt daar uit, waar het de bedoeling is.

Met deze uitspraak ga je evengoed op Gods stoel zitten. Slecht idee.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 mei 2016 15:35

U voelt zich gauw aangesproken en heeft een vreemde manier van opkomen voor uzelf.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 mei 2016 15:41

JohannesHermanus schreef:U voelt zich gauw aangesproken en heeft een vreemde manier van opkomen voor uzelf.

A; ik voel me niet aangesproken, reageer slechts hier en daar als ik het de moeite waar vind ongeacht of ik mij aangesproken voel of niet
B; ga inhoudelijk eens in op je uitspraak die op mij hypocriet overkomt
C; ik ga even van het zonnetje genieten, zie je inhoudelijke antwoord vanavond of morgen wel

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 mei 2016 15:44

Yoshi schreef:A; ik voel me niet aangesproken, reageer slechts hier en daar als ik het de moeite waar vind ongeacht of ik mij aangesproken voel of niet
B; ga inhoudelijk eens in op je uitspraak die op mij hypocriet overkomt
C; ik ga even van het zonnetje genieten, zie je inhoudelijke antwoord vanavond of morgen wel

Maw: u bent als een kip zonder kop wild om u heen aan het pikken.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 mei 2016 16:26

Maw; zelfreflectie is je compleet vreemd waardoor je vrij hypocriet op forumpubliek overkomt met uitspraken die je op anderen toepast maar weigert op jezelf toe te passen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 mei 2016 21:10

Ik begrijp dat u zich graag mag profileren als de informele leider van deze club mensen hier die u met regelmaat toefluisteren hoe men over mij denkt. Dat maakt hen of hele bange mensen die niet voor zichzelf durven opkomen en u tot koning hebben gekroond, of u loopt naast uw schoenen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 05 mei 2016 10:11

JohannesHermanus schreef:Ik begrijp dat u zich graag mag profileren als de informele leider

Dat begrijp je dan verkeerd aangezien ik een relatief buitenstaander ben op dit forum.
van deze club mensen hier die u met regelmaat toefluisteren hoe men over mij denkt.

Ik doe slechts een observatie, dat jij vervolgens als een hond gebeten reageert toont wat mij betreft dat je niet van plan bent om aan zelfreflectie te doen.

Neem nu het voorbeeld in dit topic. Iemand stelt x, jij komt pedant vertellen dat je x niet mag stellen (en komt dat jou even gemakkelijk uit aangezien het betrekking heeft op je persoonlijke situatie) en stelt vervolgens zelf y. Maar evengoed gaat exact dezelfde redenatie die je aanhaalt op voor y. Iemand (ik in dit geval) doet die observatie en vervolgens ga je kronkelen als een slang.
Dat maakt hen of hele bange mensen die niet voor zichzelf durven opkomen en u tot koning hebben gekroond, of u loopt naast uw schoenen.

Zelfreflectie; begin er eens mee. Het zal je goed doen.

Feit is dat Duuk een hele relevante bijdrage heeft geleverd. Een bijdrage die toevallig raakvlak heeft met jouw persoonlijke geloofsleven. Reageer er eens inhoudelijk op. Of negeer het, die optie is er ook.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2016 11:39

Duuk schreef:Met alle respect: hoe kan je ooit een christen zijn als je niet deelneemt aan het lichaam van Christus? Het leven van een gelovige is geen individualistische aangelegenheid, maar een gemeenschap. Individualisme is een Griekse afgodische eigenschap. De hele bijbel ademt collectiviteit uit. Dát is wat God wil. Je hebt elkaar nodig om het beeld van Christus te zijn. Als je nu buiten het lichaam valt, hoef je niet te verwachten dat het Koninkrijk van God straks op je zit te wachten.

Sjors is niet meer onder ons, dus hij zal je geen antwoord meer geven.
Maar wat jij zegt is waar. De Bijbel moedigt absoluut geen individualisme aan, integendeel. Als één lid lijdt, lijden alle leden mee.
Je kunt in je eentje geen H.A. vieren, niet (laten) dopen, we hebben ook elkaars bemoediging nodig in tijden van wankelmoedigheid en moeiten.
Ook het gebed voor elkaar is heel erg nuttig en nodig.
De zondag is nu de eerste dag van de week, de opstandingsdag van de Heere Jezus.
Afgelopen zondag moest ik me door de winkelende mensen heen worstelen, er was een koopzondag.
Je zou het die mensen zo gunnen, kom, ga met ons, en doe als wij.

Ik ben verblijd, wanneer men mij
Godvruchtig opwekt: "Zie, wij staan
Gereed, om naar Gods huis te gaan;
Kom, ga met ons en doe als wij."
Jeruzalem, dat ik bemin,
Wij treden uwe poorten in;
Daar staan, o Godsstad, onze voeten.
Jeruzalem is wèl gebouwd,
Wel saâmgevoegd: wie haar beschouwt,
Zal haar voor 's Bouwheers kunstwerk groeten.

En dan kan het zo'n vreugde zijn om er binnen te treden en dat God's Woord uitgelegd wordt, je de Zegen mag ontvangen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 05 mei 2016 12:07

Chaya schreef:Sjors is niet meer onder ons, dus hij zal je geen antwoord meer geven.
Maar wat jij zegt is waar. De Bijbel moedigt absoluut geen individualisme aan, integendeel.

Als u het lidmaatschap van een kerk vooropstelt, en u ziet uw ledenaantal afnemen, dan is dat inderdaad alarmerend. En als dat lidmaatschap op zich voor u alles zegt en u de KERK met hoofdletters schrijft, dan snap ik uw visie. Echter, iets reëler gedacht: wie van die mensen die zijn afgehaakt, waren er al sowieso geen lid van de kerk? In dat licht bekeken, vind ik dat de houding van de mensen in de kerk eerlijker geworden is...

Niks in de berichten van Sjors wekt bij mij de indruk dat hij negatief staat tov kerkgang. U weet helemaal niks van de reden waarom hij niet naar een kerk gaat. Dit kan een heel persoonlijke reden zijn, die gepaard kan gaan met een flinke worsteling. Pas er voor op om bezig te gaan in de marge aub.

Chaya schreef:Afgelopen zondag moest ik me door de winkelende mensen heen worstelen, er was een koopzondag.

Dit alles geheel volgens Bijbelse maatstaven; het is in orde om uw boodschappen op zondag, of welke dag dan ook, te doen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2016 12:18

JohannesHermanus schreef:Als u het lidmaatschap van een kerk vooropstelt, en u ziet uw ledenaantal afnemen, dan is dat inderdaad alarmerend. En als dat lidmaatschap op zich voor u alles zegt en u de KERK met hoofdletters schrijft, dan snap ik uw visie. Echter, iets reëler gedacht: wie van die mensen die zijn afgehaakt, waren er al sowieso geen lid van de kerk? In dat licht bekeken, vind ik dat de houding van de mensen in de kerk eerlijker geworden is...

M.a.w. de mensen waren vroeger huichelachtiger?
JohannesHermanus schreef:Niks in de berichten van Sjors wekt bij mij de indruk dat hij negatief staat tov kerkgang. U weet helemaal niks van de reden waarom hij niet naar een kerk gaat. Dit kan een heel persoonlijke reden zijn, die gepaard kan gaan met een flinke worsteling. Pas er voor op om bezig te gaan in de marge aub.

Sjors schreef: Wat wel het geval is, is dat ik zelf nooit een dienst/samenkomst bezoek,, ik zei niet dat hij negatief t.o.v. daarvan stond.
JohannesHermanus schreef:Dit kan een heel persoonlijke reden zijn, die gepaard kan gaan met een flinke worsteling.

Ik ben zelf ook in de omstandigheid geweest dat ik een tijdje niet naar de kerk kon gaan.
Maar was zo blij dat het toen weer kon.
JohannesHermanus schreef: Pas er voor op om bezig te gaan in de marge aub.

Als jij beter zou lezen zou je kunnen zien dat ik geen inhoudelijk oordeel over Sjors e.a. niet-kerkgangers geef, maar dat het niet in de Bijbelse lijn ligt om in je eentje thuis te blijven.
JohannesHermanus schreef:het is in orde om uw boodschappen op zondag, of welke dag dan ook, te doen.

Dat is niet volgens God's geboden: 6 dagen zult gij arbeiden en de 7e dag is om te rusten, laat het winkelpersoneel die kans dan ook krijgen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 05 mei 2016 12:29

Chaya schreef:Als jij beter zou lezen zou je kunnen zien dat ik geen inhoudelijk oordeel over Sjors e.a. niet-kerkgangers geef, maar dat het niet in de Bijbelse lijn ligt om in je eentje thuis te blijven.

Daar is hij volledig van op de hoogte.

Chaya schreef:Dat is niet volgens God's geboden: 6 dagen zult gij arbeiden en de 7e dag is om te rusten, laat het winkelpersoneel die kans dan ook krijgen!

U blijft zich maar plaatsen onder de plak van de wet.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2016 12:48

JohannesHermanus schreef:U blijft zich maar plaatsen onder de plak van de wet.

God's geboden zijn voor altijd!
Doei, ik ga schapen tellen. :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”