Koken, bakken, etc. (5)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 22 apr 2016 10:54

Marnix schreef:Stoofvlees heeft gisteravond 3 uur staan pruttelen in donker bier, vandaag nog even de wortels toevoegen en als die gaar zijn hebben we een heerlijke maaltijd!

Oké, hoe laat word ik verwacht? =D>

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2016 10:58

Marnix schreef:Ik mis de slowcooker niet zo. Ik heb een tajine die ik kan gebruiken, in de oven kan je ook prima slow-cooken en op een stoofpan op kleinste pit met vlamverdeler kan ook prima.

Tajine heb ik niet. Maar let wel Marnix, elke pan of bereidingswijze geeft ook nog eens een extra dimensie.
Stel dat je steeds precies hetzelfde gerecht klaarmaakt in een braadpan, een braadslede van glas, römertopf, tajine, slowcooker, dus gelijke ingrediënten en hoeveelheden, dan toch smaakt elk gerecht anders.
Ik heb sinds kort een braadpan met een speciaal deksel, die het gerecht als het ware steeds bedruppelt. Het deksel is aan de binnenkant voorzien van een soort puntige dopjes.
Het is echt een wereld van verschil met mijn gewone braadpan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2016 16:19

Klopt maar dat is denk ik vooral extra goed als je niet zoveel vocht hebt, bij dit gerecht ligt alles onder het vocht dus is het effect van zo'n pan minder groot. Verschilt per pan en ook per gerecht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2016 12:07

Chaya schreef:Nee. Dan maak je waarschijnlijk het beslag te dik.
Pan eerst goed heet laten worden, daarna scheutje olie erin en dat goed over de bodem verdelen.
Op halfhoog vuur, pan er af, dan met een soeplepel beslag in de pan laten lopen, tegelijk de pan draaien zodat het goed over de bodem verdeeld is, evt nog een schepje bij.
Dan op halfhoog vuur bakken, af en toe pan schudden en als de bovenkant mat is kun je de pannenkoek omdraaien.
Zo lukt het echt altijd.
Als alternatief en gezond beleg kun je ook fruit nemen, plakjes banaan, stukjes appel meebakken is ook lekker fris.
Je kunt ook een pakje zomerfruit of bramen/frambozen uit de diepvries nemen. Is goedkoper dan vers.

Marnix schreef:Het beslag is dan te dik en / of de pannenkoek is dan te dik. Meestal een combinatie van die twee. Meer melk en een extra ei aan je beslag toevoegen. En niet teveel beslag in de pan. Als je pannenkoek dun genoeg is hij in het midden zo gaar.

Maar goed, als je allerlei dingen door het beslag doet is het logisch dat hij niet gaar wordt. Je kan beter de pannenkoek beleggen met kaas of rozijnen of wat dan ook dan dat door het beslag doen. Je kan eventueel net als met spek- of kaaspannenkoeken het beslag in dr pan doen en ingredienten op het nog zachte beslag op de bovenkant doen. Het grootse deel van de garing gebeurt dan aan de onderkant en je draait hem om dr topping even op te bakken en de bovenste laag van het beslag wat te garen.

Overigens eet ik mijn pannenkoeken nooit zoet, altijd hartig. Met ragout, spek, kaas, groente enz.

Opmerkelijk dat het beslag blijkbaar te dik kan zijn, want ik volg altijd precies de aanwijzingen op de verpakking van de mix. Maar ik heb die ervaring met verschillende pakken mix.

Wat betreft dingen door het beslag doen, ik voeg pas toe als het beslag in de pan is. Alleen die champignons legde ik eerst in de pan - waarbij AH me met alle geweld aan de kastanjechampignons wilde hebben omdat ze de gewone niet hadden! - en dan voegde ik het beslag toe.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2016 12:23

Boekenlezer schreef:Opmerkelijk dat het beslag blijkbaar te dik kan zijn, want ik volg altijd precies de aanwijzingen op de verpakking van de mix. Maar ik heb die ervaring met verschillende pakken mix.

Als het pak 800 gram aangeeft, voeg ik meestal 1 hele liter toe en sowieso meestal een ei extra.
Het is ook goed als het beslag even kan rusten, heb ik gemerkt. Dus een half uurtje gewoon laten staan, dan even opnieuw goed doorroeren met een garde.
Boekenlezer schreef:Wat betreft dingen door het beslag doen, ik voeg pas toe als het beslag in de pan is. Alleen die champignons legde ik eerst in de pan - waarbij AH me met alle geweld aan de kastanjechampignons wilde hebben omdat ze de gewone niet hadden! - en dan voegde ik het beslag toe.

Dat deed ik eerst zo met appelschijfjes, maar nu maak ik even een apart bakje beslag waarin ik de appelschijfjes door het beslag roer.
Ze blijven - evenals de champignons - dan teveel op het beslag liggen, waardoor de pannenkoek niet helemaal vlak de bodem van de pan raakt.
Pannenkoeken bakken lijkt heel simpel, net als een ei, maar de eerste keren lukte het bij mij ook niet hoor. :oops:
Ik maak ook wel eens beslag met karnemelk, dan blijft het lobbig en dat geeft een frisse smaak. Dan kun je geen hartige dingen doen, dat lijkt mij niet lekker.
Welke pan gebruik je boekenlezer? Ik heb een speciale pannenkoekenpan, die is vrij dun.
Maar met een goede tefalpan lukt het ook prima.
De profs zeggen: niet afwassen met sop, maar alleen met heet water en droogmaken met keukenrol.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2016 08:13

Boekenlezer schreef:Opmerkelijk dat het beslag blijkbaar te dik kan zijn, want ik volg altijd precies de aanwijzingen op de verpakking van de mix. Maar ik heb die ervaring met verschillende pakken mix.

Wat betreft dingen door het beslag doen, ik voeg pas toe als het beslag in de pan is. Alleen die champignons legde ik eerst in de pan - waarbij AH me met alle geweld aan de kastanjechampignons wilde hebben omdat ze de gewone niet hadden! - en dan voegde ik het beslag toe.


Soort pan en hoe hoog het vuur staat spelen natuurlijk ook mee. Mijn ervaring is dat als je het beslag dun houdt, je in heel korter tijd op wat hoger vuur je pannenkoek gaar en mooi gekleurd hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor meribel » 25 apr 2016 11:21

gewoon geen pannekoekmix kopen maar bloem, ei, melk en snufje zout bij elkaar mikken.
http://www.okokorecepten.nl/recept/pann ... asisrecept

ik begrijp het nut van die pannekoekmix niet eerlijk gezegd.



verder mislukt de eerste pannekoek doorgaans omdat de pan niet heet genoeg is.

boter laten smelten, soeplepel beslag en pan ronddraaien, pas keren als hij los is ( even schudden met die pan ) , dan kan het echt niet misgaan.


ik zou wel eerst je blanco pannekoek perfectioneren voordat je er dingen doorheen gooit. Je kan je champignons natuurlijk ook gewoon daarna even bakken en op je pannekoek doen. Is een stuk makkelijker.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2016 12:14

Klopt, als er bijvoorbeeld rozijnen door het beslag of op de pannenkoek gaan wordt de rest misschien minder goed gaar, zeker na het omdraaien van de pannenkoek, als de rozijnen "dikker" zijn dan de pannenkoek enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2016 13:23

meribel schreef:ik begrijp het nut van die pannekoekmix niet eerlijk gezegd.

Nee, ik ook niet, maar vind bloem voor pannenkoeken als maaltijd toch echt te "magertjes". Als ik niet deze in huis heb
Afbeelding

gebruik ik half volkorenmeel/half patentbloem.
Bovenstaande mix is dus geen kant en klare mix, maar meer een basisbloem-mix.(Deze bevat haver, tarwe, rogge en mais)
Naast deze meergranen heb je ook de gewone.
meribel schreef:boter laten smelten, soeplepel beslag en pan ronddraaien,

Ik gebruik zonnebloemolie, boter wordt zo zwart na een paar keer bakken. Dan moet je telkens de pan schoonvegen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Saskia » 25 apr 2016 13:36

Hier maken we pannekoekenbeslag ook met gewone bloem, melk, eieren en een beetje zout. Ik mik altijd een scheut zonnebloemolie door het beslag, hoef je dat niet elke keer apart in de pan te doen. Het is ook heel lekker om de helft (of zelfs meer) van de melk te vervangen door prikwater, krijg je lekker luchtige pannekoeken van. SInds ik dat een keer zo gegeten heb, maak ik ze nooit meer anders.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2016 13:48

Ik doe er ook altijd olie door inderdaad. Beter dan iedere keer vet in de pan gooien. Maar meestal als we pannenkoeken willen eten gaan we naar Lage Vuursche. Daar zitten 4 pannenkoekenrestaurants naast elkaar :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor ajl » 25 apr 2016 14:01

@chaya waar haal jij deze mix?
Ik neem vaak half bloem en half volkorenmix voor pannenkoeken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2016 15:50

ajl schreef:@chaya waar haal jij deze mix?
Ik neem vaak half bloem en half volkorenmix voor pannenkoeken.

Het is een merk van de PLUS. Eens in de maand ga ik daar naar toe, moet er even een eindje voor rijden nl.
Het is een luxer merk eigenlijk.
Als je iets van Gijs kiest weet je dat de kwaliteit (zeer) goed is.
Of het nu aardbeien of kersen zijn, de boerensmeerkaas of grove rookworst, ietsje duurder, maar zo lekkerder.
Als ik de mix gebruik, hoef ik beduidend minder pannenkoeken te bakken, want ze zijn veel voedzamer.
Alleen de kruidenboter vonden wij iets minder, maar dat is persoonlijke smaak.
Op de verpakkingen staat ook waar het artikel vandaan komt, welke boer, de molenaar, de slager, met een foto erop.
Het zal best handige marketing zijn, zeker, naief ben ik niet :wink: maar dat maakt wel dat je het idee hebt dat je geen fabrieksmatig - in grote hoeveelheden gemaakt - voedsel in handen hebt.
Het is te traceren.

In sommige supermarkten vind je het bijv. terug op de aardappelen, of op de boerenzuivel (uit het groene hart).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Boekenlezer » 27 apr 2016 18:10

Chaya schreef:Welke pan gebruik je boekenlezer? Ik heb een speciale pannenkoekenpan, die is vrij dun.
Maar met een goede tefalpan lukt het ook prima.

Een gewone koekenpan. Het merk zal wel Le Chef geweest zijn, van de Blokker. Verder heb ik nog een koekenpan, ooit gekregen van mijn moeder, van de HEMA.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor hans0166 » 27 apr 2016 20:36

ik gebruik meestal een , hele oude, koekenpan met zo'n putjes structuur. Deze is behoorlijk dik, maar heeft als voordeel dat de warmte goed verdeeld.

De bloem/meel heb ik altijd kilo's op voorraad, bak namelijk ook een a twee keer in de week zelf brood voor m'n familie.
Het brood maak ik meestal met desem ipv gist. En als je iets ervan weet, desem heb je altijd teveel :)
Deze gaat dus in de pannekoeken. Het geeft een iets andere structuur omdat het in feite gefermenteerde bloem is, maar is wel erg lekker.

Als je beslag te dik is kun je twee kanten op... of dunner maken, óf juist dikker en er drie in de pan van maken. Bij de laatste is het veel gemakkelijker de vulling echt in het beslag op te sluiten.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron