2015 en de nabije toekomst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 02 jan 2015 18:50

Krijg ik me daar toch opeens een goed idee.

In een ander topic (ben db bd: theologisch interpreteren versus gewoon lezen) wordt mij door ben db bd een panklare voorspelling aangereikt. Ik zou die voorspelling graag een tijdje op Refoweb zien staan, om van tijd tot tijd te reflecteren over de stand van zaken met betrekking tot de "nabije toekomst" die in de voorspelling geschilderd wordt.
Een 'liggend topic' zou ik het willen noemen. Het wordt alleen uit z'n slaap gewekt, als er wat voorspellingen uit dreigen te komen. Met de nadruk op dreigen, want het belooft niet veel goeds. Wie in het kruidvaatje Jeruzalem gaat roeren....ach ja, we weten het.
Begin 2015 is een mooie peildatum.

Hier volgt de voorspelling:

Nou moest Johannes de voorhof niet meten, omdat die aan de heidenen is gegeven, welke deze ook 42 maanden zullen vertreden. Als we dat gegeven nu eens even meenemen uit de theologie naar de huidige werkelijkheid van deze wereld, dan zit daar best wellicht inmiddels zichtbare logica in.
Op die plaats van de voorhof staat nu een (of allebei, dat weet ik niet precies) moslimmoskee.
We weten dat de gereedschappen en ook veel materialen voor de nieuwe tempel reeds gereed liggen te wachten op de bouw. Maar die bouw wordt sterk bestreden door de moslims, met hulp van de hele wereld. Edoch, aangezien de antichrist (de Mahdi, 12e imam?) zich zal moeten kunnen vestigen ter aanbidding in die tempel, volgens onze profetieën, zullen de slaven van de duivel toch een keer aan de bouw toe moeten geven. Dan is de tempel wel, maar de voorhof niet i.v.m. de moskee, natuurlijk een redelijk compromis. En zo verwachten dus christenen met een meer Bijbelse toekomstverwachting dan de gereformeerde, het dan ook in de nabije toekomst te gaan geschieden.


gravo (met dank aan ben db bd)
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 18 apr 2016 17:34

Het eerste jaar is alweer voorbij. Waar blijft de tijd.
De gereedschappen en het materiaal liggen nog steeds te verstoffen en de antichrist heeft zich nog steeds niet kunnen vestigen in de tempel, aangezien de bouw nog niet door de slaven van de duivel is opgestart.
Kennelijk hebben de moslims nogal veel in de melk te brokkelen in Jeruzalem. Ze weten de bouw flink tegen te houden.
Welke les hebben we inmiddels geleerd? Wel, deze: de "nabije toekomst" duurt minstens één jaar.
Kortom: we moeten nog even geduld hebben.
Tot zover de bijdrage in 2016. Volgend jaar verder.

gravo

(een christen met een niet zo Bijbelse toekomstverwachting)
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 19:11

Ja, er zijn mensen die beweren dat de tempel herbouwd zal worden voor de wederkomst en dat de antichrist iemand met Joods bloed zal zijn en vanuit Jeruzalem zal regeren. (gebaseerd op Bijbelteksten, maar die weet ik niet uit mijn hoofd) Ik dacht dat ds. de Groot (GB) er weleens een lezing over gehouden heb.
Ik sluit het niet op voorhand uit, maar de nabije toekomst hoeft niet één jaar te zijn. Belangrijker is of we gered zijn. Niemand weet die dag of ure.
Een dag is als duizend jaar voor de Heere en duizend jaar als één dag.
2 petrus 3: HSV;
Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen
en zeggen: Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping.

Maar laat vooral dit u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.
De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 20:43

Waarschijnlijk bedoelde ik deze lezing.
https://www.youtube.com/watch?v=T4zypc4Bvh0
https://www.youtube.com/watch?v=eSzxtcYCIPM
Voor alles geldt natuurlijk; toets het aan de bijbel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 01 mei 2017 14:22

Het is alweer even 2017. Laat ik daarom niet vergeten het slapende topic met voorspellingen uit 2015 weer het jaarlijkse update-tje te geven.
In de openingstopic gaf ik het volgende citaat: En zo verwachten dus christenen met een meer Bijbelse toekomstverwachting dan de gereformeerde, het dan ook in de nabije toekomst te gaan geschieden. Dat sloeg op een profetie die ben db bd eerder verwoordde.
Helaas, als goede gereformeerde heb ik (uiteraard) een niet zo Bijbelse toekomstverwachting. Daarom zit er dus nog steeds niet veel anders op dan mijn ziel ook dit jaar in lijdzaamheid te bezitten en wellicht pas volgend jaar de profetieën in vervulling te zien gaan die begin 2015 al voor de "nabije toekomst" werden voorzien.
Tot volgend jaar,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor henkie » 02 mei 2017 13:37

Voorspellingen kwamen niet altijd niet uit inderdaad. Hier ook een mooi voorbeeld: viewtopic.php?f=33&t=28370

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2017 21:29

henkie schreef:Voorspellingen kwamen niet altijd niet uit inderdaad. Hier ook een mooi voorbeeld: viewtopic.php?f=33&t=28370


Voorspellingen valt heel wat over te zeggen, maar spot niet met het einde der tijden.

Lukas 17:27
Zij aten, zij dronken, zij namen ten huwelijk, zij werden ten huwelijk gegeven, tot den dag, op welken Noach in de ark ging, en de zondvloed kwam, en verdierf ze allen.

Mattheüs 24:38
Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
40 Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.

Die dag komt zeker en gewis.

Ik wil ook nog 2 Petrus 3 onder de aandacht brengen.
Spotters met de wederkomst
1 Deze tweede brief, geliefden, schrijf ik u nu. In beide wek ik door herinnering uw zuivere gezindheid op,
2 opdat u zich de woorden herinnert die door de heilige profeten voorheen gesproken zijn, en het gebod van de Heere en Zaligmaker, dat door middel van ons, apostelen, verkondigd is.
3 Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen
4 en zeggen: Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping.
5 Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God de hemelen er reeds lang geweest zijn, evenals de aarde, die uit water oprijst en in water vaststaat.
6 Daardoor is de wereld die er toen was, vergaan, overspoeld door het water.
7 Maar de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.
Als een dief in de nacht
8 Maar laat vooral dit u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.
9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
10 Maar de dag van de Heere zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2017 21:55

Wie weet dit?

Aan de ene kant lees ik in Matt. 24:
22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.

En verderop lees ik in vers: 37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.

Vers 24 geeft een heftige tijd aan en en in vers 37 lijkt het juist dat de mensen heel erg zorgeloos zijn.......
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Radical » 31 jul 2017 12:47

Johan100 schreef:Wie weet dit?

Aan de ene kant lees ik in Matt. 24:
22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.

En verderop lees ik in vers: 37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.

Vers 24 geeft een heftige tijd aan en en in vers 37 lijkt het juist dat de mensen heel erg zorgeloos zijn.......


Ik weet niet of dit refo forum staat voor de gemiddelde kerkganger, maar ik zou in iedergeval jullie eens willen vragen zou er een mogelijkheid zijn dat het ook wel eens anders zou kunnen zijn.

Een overzicht van de eschatologie, ofwel de eindtijd.

Wanneer de bijbel spreekt over de ‘laatste dagen’, de ‘tijd van het einde’, ‘einde van de eeuwen’, waar gaat het dan over? Is dat het einde van de wereld, de eindtijd, of het einde van iets anders?

Zou het iets anders kunnen zijn?

http://preterisme.nl/overzicht-van-de-eschatologie/
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2017 13:31

Interessante uitleg, maar hoe kan Johannes dan in een visioen een nieuwe hemel en aarde zien, als de vernieuwing slechts het eind van de verbondstijd zou betekenen, die toen al had plaatsgevonden? En stellen dat de oude hemel en aarde voorbij waren gegaan? Dat kan toch niet slaan op het verdwijnen van het oude verbond / tempeldienst?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 20 mar 2018 23:18

Hola, bijna vergeten. Het is AD 2018 al weer half maart. Daarom nu maar weer even het tijdelijk ontwaken van dit topic geactiveerd.

Uit de bevlogen woorden van ben db bd citeer ik:
"Edoch, aangezien de antichrist (de Mahdi, 12e imam?) zich zal moeten kunnen vestigen ter aanbidding in die tempel, volgens onze profetieën". Bedoeld wordt de plaats Jeruzalem, alwaar met de bouw van de tempel begonnen moet worden.
Dit wordt echter zwaar gehinderd door de moslims. Als ik het goed begrijp.

En ik spiegel die woorden ook dit jaar aan de werkelijkheid. En wat blijkt? Inderdaad: d'r zit nog steeds geen schot in. Niemand beweegt: de moslims niet, de Mahdi niet, de slaven van de duivel niet. En ook de gereed liggende spulletjes niet. Dooie boel.
Ook dit jaar bezitten wij onze ziel dan maar weer in lijdzaamheid. Alles ligt klaar, maar de profetie blijft nog onaangeroerd.
Kop op. Volgend jaar gaan we weer verder.
Slaap lekker, topic. Tot volgend jaar.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor benefietdiner » 21 mar 2018 16:41

gravo schreef:Slaap lekker, topic. Tot volgend jaar.

gravo

Nou ja,….. even kijken op dit topic
viewtopic.php?f=30&t=30221&start=165
daar zijn ze hard aan het bouwen hoor…..of ……zijn ze het aan het afbreken.
Nu ja…. het bouwen of afbreken gebeurt in ieder geval niet in Jeruzalem. :D

Yoshi

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Yoshi » 23 mar 2018 19:26

@gravo wat is de (exacte) definitie van nabij? Graag in maanden of jaren.
En wanneer de nabije toekomst is afgelopen zonder dat de profetie geschied is, hoe moeten we dan de profeet die het profeteerde duiden?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 23 mar 2018 23:48

Yoshi schreef:@gravo wat is de (exacte) definitie van nabij? Graag in maanden of jaren.
En wanneer de nabije toekomst is afgelopen zonder dat de profetie geschied is, hoe moeten we dan de profeet die het profeteerde duiden?

Ik heb het hier al eerder vermeld: het is mij opgevallen dat gelovigen die sterk de nadruk leggen op de verwachting dat een profetie zal worden vervuld daar eigenlijk altijd mee bedoelen dat zij die vervulling nog in hun eigen leven zullen meemaken. Nooit hoor je de verwachting dat die profetie over pakweg tweehonderd jaar of nog later vervuld zal worden.
Daarmee wordt toch een beetje gedaan alsof men enig inzicht heeft in het tijdstip van de vervulling.
Mijn vermoeden is dat dit geen toeval is. Het is zeer waarschijnlijk dat de wens om een profetie in vervulling te zien gaan sterker is dan de eerlijke constatering dat wij daar niets over kunnen zeggen. Zo komt het tijdstip van elke vervulling vanzelf "nabij".
Oftewel: deze voorkeur om het zelf, hier en nu, nog mee te maken leidt tot een zelf geconstrueerde voorstelling van zaken, die daar precies bij past. De verwachting dat een profetie binnenkort zal worden vervuld (met alle bijbehorende "bewijzen" en "tekenen") is daarom vaak niet anders dan een wensdenken dat in de vorm van een scenario op de korte termijn wordt aangeboden.
Niet zelden wordt het heel indringend als absolute waarheid gepredikt en zijn de claims van een dermate pretentie, dat iedereen die er niet gelijk in mee gaat met evenveel zwaarte en ernst wordt beschuldigd van ongeloof in God, de Heilige Schrift, de profetische waarheid en ik weet niet wat meer allemaal.

Daarom is het ook zo leuk om juist dit zwakke punt (zijnde de obsessieve uitroepen: "Morgen staat dit allemaal te gebeuren, ik weet het zeker, let maar eens op, ik ga gelijk krijgen...en dan sta jij lekker met je mond vol tanden") te gebruiken voor het tegengeluid: Ok, als het dan zo "nabij" is, laten we dan met elkaar aftellen. En dan klopt het natuurlijk niet meer. Het vreemde is dat er altijd weer durfals opstaan die zich openlijk, voor de zoveelste maal, aan diezelfde steen stoten.

Volgens mij werkt niets overtuigender dan aan te tonen dat deze precieze, op de dag en het uur bekende claims onterecht zijn door juist te focussen op die genoemde dagen en uren.
Tik, tak, zegt de klok: en dan weten we het: de stelling was waar / onwaar.
Tot nu toe heb ik grote tot zeer grote successen te vieren aan dit front.
Je zou ook kunnen zeggen: mijn profetieën gaan eerder en betrouwbaarder in vervulling dan menig andere.

Om je vraag nog even helder te beantwoorden: mijn definitie van "nabij" in dergelijke gevallen is (althans als er geen tijd of datum wordt genoemd door de pseudo-profeten): de tijd die nog valt tijdens het leven van de profeteur.

gravo

En nu maar weer radio-stilte tot volgend jaar (lees daarvoor nog even de openingstopic).
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor remco2015 » 19 jan 2019 01:49

Ik denk dat er geen nieuwe tempel komt en die tekst anders gelezen dient te worden. Die 2 moskeen zijn de antichist die op de heilige plaats staan. Ook staat er op die moskee: God heeft geen zoon.

Bij de wederkomt komt er wel een tempel.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten