Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2016 16:18

Als het christendom de ware religie is, zal dit dan niet de eenheid zijn die God bedoeld heeft?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2016 20:49

Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad. (Joh 17)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2016 23:54

Dat Schriftgedeelte dacht ook ik aan, kennelijk gaat het om de eenheid onder de apostelen.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 mar 2016 08:07

Maakt het uit of het voor de toenmalige apostelen/discipelen was of voor alle gelovigen? Dit gebed wordt vaak aangehaald om oecumenisme te promoten. Het is niet een kwestie van eenheid in diversiteit en verscheidenheid aan ketterijen... Het is niet de doctrine die verdeeld.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor MoesTuin » 30 mar 2016 08:10

bompadevlaming2016 schreef:Moes Tuin schreef op 08 maart 2016 het volgende:

Het is de opdracht van een christen om samen één te zijn in Christus.


Dat staat nergens in de Bijbel!


Afbeelding

Er is één (drieenige) God (Vader Zoon en Geest)
Er is één kudde die Hem volgt in Jezus Christus alleen

Afbeelding

Dit kan enkel bereikt worden door Christus op de 1e plaats te stellen en ons te verzoenen met alle mede christenen die met ons in Christus zijn en over onze andere eigen bedachte verschillen en meningen heen te stappen.
Dan pas hebben we een Woord voor de wereld.
(vergelijk eens "the Passion" wat een gespreksstof dit opleverd en de Paasdienst in je eigen gemeente"
Ik snap best dat het fijn is om met gelijke denkenden samen te zijn, maar het is ook het makkelijkste, maar ten diepste niet de opdracht van Christus.

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 16:03

mohamed schreef:Dat Schriftgedeelte dacht ook ik aan, kennelijk gaat het om de eenheid onder de apostelen.


Het gaat in eerste instantie om de discipelen maar dat werden de "kerkleiders" en was de opdracht voor de discipelen om andere mensen ook tot Zijn discipelen te maken dus het geldt uiteindelijk voor alle christenen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2016 16:08

mohamed schreef:Dat Schriftgedeelte dacht ook ik aan, kennelijk gaat het om de eenheid onder de apostelen.

Marnix schreef:Het gaat in eerste instantie om de discipelen maar dat werden de "kerkleiders" en was de opdracht voor de discipelen om andere mensen ook tot Zijn discipelen te maken dus het geldt uiteindelijk voor alle christenen.

Dan impliceer je dat Christus' gebed om eenheid niet verhoord is en dat lijkt me in strijd met Johannes 11,42.

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2016 16:10

JohannesHermanus schreef:Maakt het uit of het voor de toenmalige apostelen/discipelen was of voor alle gelovigen?

Is de eenheid tussen de apostelen hetzelfde als de eenheid onder christenen anno nu? :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 16:30

Dan impliceer je dat Christus' gebed om eenheid niet verhoord is en dat lijkt me in strijd met Johannes 11,42


Het gebed is tal van keren verhoord, als christenen één zijn, de eenheid zoeken. En het is ook tal van keren (nog) niet gebeurd waar christenen met elkaar geestelijk of letterlijk op de vuist gingen. Dat het wel degelijk om ALLE gelovigen gaat en niet alleen om de discipelen is in het vers er voor te vinden:

Ik bid niet alleen voor hen (discipelen), maar voor ALLEN die door hun verkondiging in mij geloven. Laat zij ALLEN één zijn.

Het gaat dus overduidelijk om de mensen die in Hem geloven op basis van het getuigenis dat de discipelen / apostelen overal gaan brengen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2016 16:43

mohamed]Dan impliceer je dat Christus' gebed om eenheid niet verhoord is en dat lijkt me in strijd met Johannes 11,42[/quote]
[quote="Marnix schreef:
Het gebed is tal van keren verhoord, als christenen één zijn, de eenheid zoeken. En het is ook tal van keren (nog) niet gebeurd waar christenen met elkaar geestelijk of letterlijk op de vuist gingen. Dat het wel degelijk om ALLE gelovigen gaat en niet alleen om de discipelen is in het vers er voor te vinden:

Ik bid niet alleen voor hen (discipelen), maar voor ALLEN die door hun verkondiging in mij geloven. Laat zij ALLEN één zijn.

Het gaat dus overduidelijk om de mensen die in Hem geloven op basis van het getuigenis dat de discipelen / apostelen overal gaan brengen.

Ja, heel letterlijk bezien bad Jezus voor de discipelen en de eerste christenen die door hun prediking tot geloof kwamen. Verkondiging is immers gesproken woord en niet geschreven. Jezus bad voor de eenheid tussen de discipelen en hun volgelingen, daar gaat het in Openbaring ook over wanneer de Geest tot de gemeenten spreekt en hun weegt.

De eerste gemeente is voor velen een voorbeeld wat leefwijze en eenheid betreft. Derhalve lijkt het mij dat het gebed betrekking had op de eerste christenen en dat de eenheid tegenwoordig tussen de veelheid gevonden wordt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 17:53

Misschien wel, maar we kunnen er toch wel uit opmaken dat die eenheid goed is en daar ook naar streven. Ook als je al eenheid vind in de verscheidenheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor Arendsoog » 30 mar 2016 20:20

Geheel volgens het Apostolicum wat de christenen eeuwenlang beleden hebben:

...Ik geloof één heilige, algemene (of katholieke) christelijke kerk,
De gemeenschap der heiligen...


Zijn er meerdere lichamen van Christus?

Verder kun je denken aan 1 Korinthe 1 vers 10-13, hieronder in de Statenvertaling:

1 Korinthe 1:10-13 schreef:Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen.
Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloe zijn, dat er twisten onder u zijn.
En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.
Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?
http://www.online-bijbel.nl/bijbelboek/1Korintiers/1/
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 31 mar 2016 10:12

mohamed schreef:Is de eenheid tussen de apostelen hetzelfde als de eenheid onder christenen anno nu? :)

Wellicht dat deze eenheid niet zo wordt ervaren door een aantal mensen, echter ben ik van mening dat de Heilige Geest nog altijd dezelfde is. En daar waar de Heilige Geest is, mag je denk ik dezelfde eenheid verwachten als toen in het begin. Die eenheid zal dan ervaren behoren te worden in de lokale gemeente van je keuze, neem ik aan.

mohamed

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2016 10:48

mohamed schreef:Is de eenheid tussen de apostelen hetzelfde als de eenheid onder christenen anno nu? :)

JohannesHermanus schreef:Wellicht dat deze eenheid niet zo wordt ervaren door een aantal mensen, echter ben ik van mening dat de Heilige Geest nog altijd dezelfde is. En daar waar de Heilige Geest is, mag je denk ik dezelfde eenheid verwachten als toen in het begin. Die eenheid zal dan ervaren behoren te worden in de lokale gemeente van je keuze, neem ik aan.

Waar eenheid is, is ook verdeeldheid, nietwaar?

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Eenheid in Christus (ondanks alle de verschillen)

Berichtdoor JohannesHermanus » 31 mar 2016 11:02

mohamed schreef:Waar eenheid is, is ook verdeeldheid, nietwaar?

Verdeeldheid is er zelfs bij de apostelen onderling en ook bij sommige eerste gemeentes was hier sprake van. Die toon zette al vroeg in blijkbaar.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten