mohamed schreef:Geen rare auto, maar niet helemaal wat ik zoek. Wel qua verbruik heel mooi met 1 op de 17.
Wat zoek je precies?
Moderators: johannes1, Moderafo's
mohamed schreef:Geen rare auto, maar niet helemaal wat ik zoek. Wel qua verbruik heel mooi met 1 op de 17.
Marnix schreef:Tip, op autoscout kan je uitgebreid zoeken op merk zonder dat je een type hoeft op te geven en dan bijv tot 2000 of 2500 euro en met automatische transmissie. Als je dan zoekt op aziatische merken als mitsubishi, toyota, honda, daihatsu vind je misschien wel wat.
StillAwake schreef:De Seat Ibiza (ook de Arosa wel, maar die is vrij klein) is ook vaak voor een habbekrats op de kop te tikken (technisch gezien VW).
Mitshubishi van voor 2003 heeft veel problemen met roest bij de dorpelbalk en de wielkasten.
De Fiat (ik heb zelf Ciquecento gereden) gaat boven de anderhalve ton in onderhoudskosten aardig omhoog.
Toyota staat bekend als een heel goede auto, zelf geen ervaring mee.
Mazda staat bekend als een goede auto, maar ik heb er verschrikkelijk veel gezeur mee gehad, voor mij dus nooit meer...
Franse auto's in de prijsklasse waarin jij zoekt zijn vaak redelijk comfortable uitgerust, maar technisch aan hun eind.
Ik zou eerder voor een oudere Polo, Ibiza of een Yaris gaan dan voor de Punto, Colt of de Astra.
ER zijn globaal vier soorten transmissie:
-Handmatige versnellingsbak
Voordeel: degelijk
Nadeel: Comfort
-Automatische versnellingsbak
Voordeel: Comfort (schakelt heel soepel door de koppelomvormer)
Nadeel: Laag rendement (hoog verbruik)
Nadeel: duur in onderhoud
-CVT (Continue Variabele Transmissie)
Voordeel: Altijd het optimale toerental
Nadeel; alleen op oude Dafjes en Nissans toegepast.
Semiautomaat (handbak die door een robot wordt bediend)
Voordeel: Degelijk
Voordeel: Zuinig
Voordeel: zelf te beinvloeden
Nadeel: schakelt minder vloeiend dan een automaat.
En dan nog de buitencategorie:
Dubbelkoppelingssysteem (twee halfautomaten, 1 voor even versnellingen en 1 voor oneven versnellingen)
Voordeel: erg snel schakelen (de volgende versnelling staat altijd al klaar)
Voordeel: erg vloeiend schakelen (je voelt het echt niet)
Nadeel: wordt alleen in heel dure auto's toegepast.
Qua zuinigheid zou ik je de halfautomaat aanraden:
Quickshift - Renault
2-tronic - Peugeot
Allshift, Twin Clutch SST - Mitsubishi
C-Matic - Citroën (Citroën CX en Citroën GS)
Easytronic - Opel
Durashift EST - Ford
Powershift - Ford
Dualogic - Fiat
MultiMode, SMT (Semi Manual Transmission) - Toyota
I-SHIFT - Honda
SensoDrive of EGS of BMP of ETG of EBv6 - Citroën
Speedgear - Fiat
Selespeed - Alfa Romeo, Fiat
Softouch - Smart
Sportronic - Mitsubishi
Duo Select - Maserati
Automatic Stickshift - Volkswagen
Sequentronic - Mercedes-Benz
SMG / SSG - BMW
S-Tronic - Audi[1]
DSG (Direct Shift Gearbox) - Seat, Škoda, Volkswagen[1]
DCT - Volkswagen, Bugatti, Koenigsegg
PDK (Porsche Doppelkupplungs Getriebe) - Porsche
AMT (Automated Manual Transmission) - Proton
StillAwake schreef:Hoezo alleen op Aziatische auto's zoeken?
Er zijn zat oude volvootjes, VW'tjes, en Fiatjes die technisch gezien zeker niet onderdoen voor Aziatische auto's, en in dezelfde prijsklasse terecht zijn gekomen.
Marnix schreef:Ik heb alleen het idee dat Mohamed wel veel waarde hecht aan een automaat ipv een halfautomaat. Klopt dat? Het beperkt natuurlijk wel je keuze enorm, plus dat het bij oudere auto's qua verbruik vaak minder is, maar als een automaat zo belangrijk is heb je wat minder mogelijkheden en kan je misschien ook wat minder kritisch zijn en moet je misschien wel voor iets gaan wat allicht niet helemaal is wat je zoekt. Ik weet niet wat je precies zoekt maa even er vanuit gaand dat je een een niet te grote maar ook niet te kleine auto met automaat zoekt in de genoemde prijscategorie zijn een paar mogelijkheden:
- Fiat Punto
- Oude Honda Accord of Civic
- Hyundai Matrix
- Mitsibishu Colt (of als je een grotere auto ook wel ziet zitten een Space Star)
- Nissan Almera
- Opel Corsa of Astra
- Toyota Carolla of Yaris (laatste is wel wat lastig te krijgen onder de 2000 euro)
- Polo of Golf
- Mazda 323 of zo
- Chevrolet Tacuma of zo, iets groter dus mogelijk wel wat duurder in verbruik / belasting maar wel lekker ruim
- Kia Rio (idem)
Swift en Franse merken heb ik achterwege gelaten
Marnix schreef:Dat is waar. Die zijn alleen vaak in onderhoud wel wat duurder. Maar gezien bovengenoemd lijstje zou ik Golf / Polo bijvoorbeeld zeker meenemen in de zoektocht. Prima auto's en best betrouwbaar.
Marnix schreef:Fabia is doorgaans iets boven budget volgens mij. Ibiza is ook weinig te krijgen voor dat geld maar goede optie. Fiesta zou kunnen, wel een wat oude lelijke auto (nieuwe model is niet in het budget) maar zeker een optie.
Wat betreft de halfautomatische versnellingsbak, hoe bedoel je dat die precies het zelfde werkt? Bij mijn weten moet je als bestuurder nog steeds de "schakelopdracht" geven? Je hebt geen koppeling, dat scheelt bij het wegrijden en zo, maar je moet nog wel opschakelen of terugschakelen toch? Dus je hebt wel nog steeds je rechterhand nodig om te schakelen. Ik vind het voordeel van een automaat juist dat dat schakelen niet meer hoeft.
Marnix schreef:Je moet toch nog steeds fysiek schakelen maar dan zonder koppeling, dat gaat automatisch? (en alleen op- of afschakelen met + of -) ?
Oh, ff me verder verdiept, er zijn halfuatomaten die ook automatisch kunnen schakelen en je hebt halfautomaten die geen automatische schakelmodus hebben?
Marnix schreef:Je moet toch nog steeds fysiek schakelen maar dan zonder koppeling, dat gaat automatisch? (en alleen op- of afschakelen met + of -) ?
Oh, ff me verder verdiept, er zijn halfuatomaten die ook automatisch kunnen schakelen en je hebt halfautomaten die geen automatische schakelmodus hebben?
mohamed schreef:Enorm bedankt voor de uitgebreide reacties! Vol automaat of half automaat maakt me niet zoveel uit, momenteel neig ik naar de Seat Ibiza.
StillAwake schreef:Klopt.
Marnix schreef:
Duidelijk. Maar dat geldt dus niet voor alle halfautomaten, dat je ook een automatische modus hebt dus het is wel belangrijk waarom iemand een automaat wil. Is dat vooral om niet te hoeven koppelen of niet te hoeven schakelen. Als dat laatste het geval heeft heb je dus niet zoveel aan het halfautomaat zonder automatische modus
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten