kinpruik schreef:Een aantal keer zijn de doelpalen m.b.t. de Turing-test verzet. Een van de eerste activiteiten die men onmogelijk achtte door een Turing-machine uit te voeren was schaken. Stellig werd er beweerd dat een computer niet kon schaken en dat hier een menselijke factor in nodig was. Totdat de computer even goed kon schaken als Kasparov.
Het is natuurlijk een goed voorbeeld van hoe we dingen verkeerd in kunnen schatten. Wie had 50 jaar geleden gedacht dat we nu vrijwel allemaal met een touchscreen mobieltje rondlopen, waarmee we kunnen internetten?
Desalniettemin: schaken is een nogal 'logische' sport, en als je een computer allerlei zetten/stellingen na laat rekenen heeft de computer altijd een beter overzicht van alle mogelijke consequenties dan de menselijke tegenspeler. Dat wil niet per se zeggen dat de computer slimmer is o.i.d. Als je kijkt bij molecular modelling zie je dat er enorm veel geheugen en rekeneenheden nodig zijn; een computer kan dat net ietsje beter opslaan dan wij mensen.
Verder is de filosofie van AI voor mij vrij onbekend terrein eigenlijk.
kinpruik schreef:Het lijkt me heeeeeel sterk dat Stephen Hawking dit niet weet.Dit is voornamelijk een semantische discussie. Wetenschap beantwoordt de hoe-vraag en vanuit die hoedanigheid wordt de vraag dan ook beantwoord.
Waarschijnlijk weet hij het wel, hij neemt vast ook wel kennis van de boeken met zijn naam in de titel. Er zijn in de natuurwetenschappen echter een aantal why-bother-ers voor wat betreft filosofische implicaties/metafysica, en wellicht valt hij daar ook onder. Maar dat weet ik niet zeker, want van Hawking zelf heb ik nog geen boeken gelezen. Lennox schrijft letterlijk: 'If Hawking were not as dismissive of philosophy he might have come across the Wittgenstein statement....' En wellicht schuilt daar een behoorlijke waarheid achter. Met alle respect: ook jij wuift filosofische bezwaren soms ook weg met: 'ach, dat is filosofie, natuurwetenschap is het reële wat telt, filosofie is zo achterhaald en stoffig'.
EDIT: Het lijkt me overigens logisch dat je goede redenen moet hebben om van een hoe-antwoord over te schakelen naar een waarom-antwoord. Feitelijk overschrijdt je dan de grens fysica-metafysica lijkt me.