Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 10 feb 2016 17:01

meribel schreef:ja , maar wat de hoogleraar zegt is dat het natuurlijke DIY voedsel wel echt pure welvaart is. En niet mogelijk voor de massa. Sterker nog, zou heel grote problemen geven als de massa dat zou willen. De milieu belasting ( toch ook Gods schepping )is namelijk veel groter en intensiever.

De hoogleraar heeft zeker een punt. Als iedereen (iedere Nederlander) biologisch onbewerkt voedsel zou gaan eten, zouden er tekorten optreden.
We kunnen misschien nog de moeder herinneren die haar zoon nogal fanatisch opvoedde met raw food.
Allemaal puur en onbewerkt, zelfs verhitten was uit den boze.
Sommige voedingsmiddelen worden juist beter opgenomen als ze bewerkt zijn. Zo komen de goede stofjes vrij als je spinazie hakt, ipv zo als gekookte blaadjes op tafel te zetten. Datzelfde gebeurt met tomaat. De lycopeen wordt beter opgenomen als de tomaten verhit zijn geweest.
Ik denk dat je al een heel eind komt als je soepen, sauzen, pizza's e.d. zelf bereid en niet uit doos of blik haalt. Want die spullen staan bol van suiker en zout.
Iedereen die een allergie of overgevoeligheid heeft en de etiketten MOET lezen, komt tot de ontstellende ontdekking wat er allemaal aan een produkt wordt toegevoegd door de fabrikant.
En gewoon elke dag verse groenten, tweemaal fruit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 11 feb 2016 09:23

Zo, indringend bericht op AD vanmorgen:

De boterham moet weer terug op de ontbijttafel. Daarvoor pleit hoogleraar schildklierziekten Robin Peeters van het Rotterdamse Eramus MC. Wie geen brood eet, loopt kans op allerlei gezondheidsproblemen.

Hoogleraar Robin Peeters vindt dat iedereen weer boterhammen moet eten om een gebrek aan jodium te voorkomen.
Dieetgoeroes doen de boterham al jaren in de ban. Brood zou dik maken, ongezond zijn en te veel zout bevatten, maar hoogleraar Robin Peeters ziet vooral gevaren wanneer we brood links laten liggen. In zijn oratie die hij morgen uitspreekt in het Erasmus MC waarschuwt hij met name voor gevaren bij zwangere vrouwen.

,In zuivel zit ook jodium, maar veel minder dan in brood. Om voldoende jodium binnen te krijgen, zouden we zes sneetjes per dag moeten eten. Dit staat gelijk aan 14 glazen melk of acht eieren, maar dat neemt natuurlijk niemand. Brood is dus verreweg de makkelijkste manier om jodium binnen te krijgen."
http://www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/art ... rham.dhtml

Tjonge, maar 6 bammetjes haal ik niet. 8-[
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor meribel » 11 feb 2016 09:47

nee maar dat je geen 6 bammetjes haalt betekent niet dat je niet de grens haalt, want je neemt immer wel ook nog zuivel naast je bammetjes.



maar belangrijkste is het voor de zwangere vrouw, of die zwanger wil worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2016 10:02

6 boterhammen haal ik wel. Twee bij het ontbijt en 4 bij de lunch :)

Overigens is aan veel soorten keukenzout ook jodium toegevoegd. En zout krijgen we doorgaans genoeg binnen. Maar als je die 6 boterhammen niet haalt, check even of je keukenzout met jodium gebruikt. Dat help wel weer een beetje.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 11 feb 2016 10:22

meribel schreef:nee maar dat je geen 6 bammetjes haalt betekent niet dat je niet de grens haalt, want je neemt immer wel ook nog zuivel naast je bammetjes.

Lekker hoor, volkorenboterham met kaas en een glas biologische halfvolle melk erbij. Ik houd drvan. :wink:
Jodium zit ook in verschillende soorten vis (eet ik wekelijks), eieren en runderlappen.
Marnix schreef:Overigens is aan veel soorten keukenzout ook jodium toegevoegd. En zout krijgen we doorgaans genoeg binnen. Maar als je die 6 boterhammen niet haalt, check even of je keukenzout met jodium gebruikt.

Ik gebruik altijd de Herbamare of natriumbeperkte zout.
Ik heb een tijdje zelf brood gebakken en moest toen de gewone keukenzout met jodium toevoegen.
Zout krijgen we snel teveel binnen.
Ik heb het wel eens gecheckt met een voedingswijzer en ik zat onder de marge (vanwege die natr. bep. zout)
Maar gebruik je het gewone zout en eet je veel geconserveerde voedingswaren, zit je er snel boven hoor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2016 11:26

Klopt, dat moet je een beetje in de gaten houden, dat je genoeg jodium binnenkrijgt maar niet teveel natrium :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 11 feb 2016 18:10

Ik houd helemaal niet van brood, het moeten eten is voor mij elke dag weer een noodzakelijk kwaad.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2016 00:03

Oei, lastig. Ook niet van die vers gebakken warme broodjes met krokante buitenkant!?! :shock:
Laatst gewijzigd door Marnix op 15 feb 2016 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor ajl » 15 feb 2016 08:46

Heb de zouttest gedaan. Ik zat erg goed in mijn zoutopverbruik. Ik kwam op 3,5 gram per dag uit, maar ja dat is ook wel makkelijk als je (bijna) nergens zout aan toevoegt en bijna geen vleeswaren eet en nooit kant en klaar produkten of chips. Dan red je dat wel.

Brood is ook niet mijn favoriet. Dat versgebakken brood vind ik wel lekker, maar een gewoon fijn volkoren is niet mijn favoriet. Ik eet daarom regelmatig havermout of een maaltijdsalade.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2016 09:20

ajl schreef:Brood is ook niet mijn favoriet. Dat versgebakken brood vind ik wel lekker, maar een gewoon fijn volkoren is niet mijn favoriet. Ik eet daarom regelmatig havermout of een maaltijdsalade.

Goed brood (dus op ambachtelijke wijze gebakken, zonder toevoegingen!) is alleen de eerste dag lekker. Dan is het brood sappig en de korst krokant. Daarna gaat het al achteruit in kwaliteit.
Niet voor niets kun je in Frankrijk 3 x per dag een vers gebakken stokbrood kopen.
Brood van de bakker is duurder, maar in feite heb je er minder van nodig, omdat het verzadigt. Zeker als je ongesneden brood haalt en zelf snijdt, zijn de boterhammen iets dikker en blijft het brood langer vers als je het in papier bewaart.
Je kunt variëren met desembrood (ook wel landbrood/landbrot genoemd) dat heeft een zachtzure frisse smaak en is compacter van samenstelling.
Of allinson, helaas niet overal verkrijgbaar, wat ook heel smakelijk is.
Die 3 broden voor 2 euro (fijn voor de kleine portemonnee) laat ik liggen, er zit geen smaak aan en na 5 boterhammen zit je nog niet vol.
Ik heb het idee dat brood meer gepromoot wordt, bij recepten staat vaak: hier smaakt een zuurdesembrood of grof boerenbrood, heerlijk bij.
Op beleg kun je nog besparen door 2 boterhammen op elkaar te leggen (sandwich) dan heb je maar één keer beleg nodig.
Ik zag dat steeds meer merken roomboter door de plantaardige margarine mengen, dus dan heb je de voordelen van plantaardige halvarine en de smaak van roomboter.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mar 2016 19:09

Suiker erger voor hart en vaten dan vet
Je weet wel: dat spul wat de voedselfabrikanten het liefst overal maar in stoppen. Nou, lekker dan!

Even geleden heb ik eens pannenkoeken gegeten. Helemaal niet verkeerd als warme maaltijd. Het voedt goed, en het is in de koelkast prima te bewaren voor een dag later. En dag later en koud smaken ze zelfs beter, vind ik. Zakje ijsbergsla erbij van de AH, en je komt niets tekort. Alleen... het beleg wat ik gewend ben erop te doen staat wel bol van de suiker! :( De eerste neem ik dan met suiker, maar vanaf de volgende doe ik er stroop op, wat dan mijn favoriet is. Ik keek eens een keer op de strooppot: dat bestaat voor 82% uit suiker! :shock: De naam suikerstroop is dus bepaald niet voor niks. Misschien toch een idee om eens wat anders op de pannenkoeken te smeren. :-k Iemand nog goede suggesties?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor cornelia77 » 09 mar 2016 13:48

Appelstroop vind ik erg lekker op een pannenkoek. Of honing. Maar hartig beleg vind ik eigenlijk nog lekkerder. Kaas, ham, spek...Maar ja, of dat zo gezond is...
Voordeel van pannenkoeken is dat je eindeloos kan varieren. Bak appel en rozijnen mee, beetje honing erover, heerlijk!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor meribel » 09 mar 2016 16:17

of vruchtenjam

of gewoon kaas en ham meebakken

oja of appel en rozijnen meebakken

of banaan


kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor StillAwake » 09 mar 2016 16:23

meribel schreef:of vruchtenjam

of gewoon kaas en ham meebakken

oja of appel en rozijnen meebakken

of banaan


kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos

Lekker op de pannenkoek: champingnons, shoarma, grand marnier, of als je echt een zoetekouw bent ananas.
Pannenkoek met rozijnen lijkt me werkelijk niet te knagen, maar blijkbaar verschillen ook daar de meningen over.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2016 16:26

Marnix schreef:Oei, lastig. Ook niet van die vers gebakken warme broodjes met krokante buitenkant!?! :shock:

Ja daar houd ik wel van, maar in de praktijk eet je het zo zelden.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten