Vrij zijn in Christus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Vrij zijn in Christus

Berichtdoor MoesTuin » 29 jan 2016 11:56

Vrij zijn in Christus.
Hier wordt verschillend overgedacht en als je hiervan getuigt, stuit dat weleens op weerstand, of dat dit niet kan, of niet mag, of dat het niet voor jou per defintie is e.d.
Maar de bijbel is daar duidelijk over en in je Geloof in je Hemelse Vader en het verlossingswerk van de Heere Jezus Christus uit genade alleen, kan je door Zijn Heilige Geest hier de zekerheid reeds ontvangen in dit leven.
Toch begrijp ik niet de twijfel hierover altijd, omdat de bijbel zo duidelijk is.
Daarom gun ik die zekerheid iedereen.
Wat houdt een mens tegen om vrij te kunnen leven in Christus is de centrale vraag in dit topic.

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Vrij zijn in Christus

Berichtdoor Arendsoog » 29 jan 2016 15:43

MoesTuin schreef:Wat houdt een mens tegen om vrij te kunnen leven in Christus is de centrale vraag in dit topic.


De verschillende interpretaties van de Bijbel betreffende de functie en uitleg van de Wet.
De mensen om je heen, wat weer samenhangt met het vorige punt.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Vrij zijn in Christus

Berichtdoor mona » 30 jan 2016 17:29

MoesTuin schreef:Vrij zijn in Christus.
Hier wordt verschillend overgedacht en als je hiervan getuigt, stuit dat weleens op weerstand, of dat dit niet kan, of niet mag, of dat het niet voor jou per defintie is e.d.

Dat er hier gezegd wordt dat je dat niet kan of niet mag zeggen, lijkt mij wel wat ver gezocht. Het is immers voluit Bijbels.

MoesTuin schreef:Wat houdt een mens tegen om vrij te kunnen leven in Christus is de centrale vraag in dit topic.

Wat houd een mens tegen? Zijn ongeloof en het zich niet aan Hem over willen geven.

Toch is de vrijheid in Christus wel gebonden aan heiligheid.
Wees heilig, want ik ben heilig zegt de Heere. Aan Zijn beeld gelijkvormig worden kost ons soms pijnlijk veel zelfverloochening.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vrij zijn in Christus

Berichtdoor Teus » 30 jan 2016 17:43

Wat is vrij zijn precies dan?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vrij zijn in Christus

Berichtdoor learsi » 30 jan 2016 19:57

Goeie vraag Teus!
Wat bedoelt Christus in Joh.8:36 als Hij zegt:.........Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn.............

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Vrij zijn in Christus

Berichtdoor mona » 30 jan 2016 21:56

learsi schreef:Wat bedoelt Christus in Joh.8:36 als Hij zegt:.........Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn.............


Dat Hij ons heeft vrij gemaakt van de zonde, en dat we niet meer naar het vlees maar naar de Geest wandelen.
Zie ook Romeinen 8 vers 1 en 2
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vrij zijn in Christus

Berichtdoor Teus » 30 jan 2016 22:57

learsi schreef:Goeie vraag Teus!
Wat bedoelt Christus in Joh.8:36 als Hij zegt:.........Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn.............

h.g.
Learsi

Eigenlijk is het niet zo moeilijk Learsi. Ik kwam er achter, God liet het me zien tijdens het schrijven van een boek, dat als je bepaalde zaken omdraait of het tegenovergestelde zoekt dat het dan vaak eenvoudiger te begrijpen en uit te leggen is.
In veel gevallen wordt er gedacht dat vrij zijn is dat we niets meer moeten maar alleen hoeven en mogen. In zekere zin is dat ook zo maar de oorzaak daarvan, daar gaat het om.
Het tegenovergestelde van vrij zijn is gebonden zijn. Als iemand zijn Heil verworven is door het bloed van Jezus dan is hij of zij vrij van zonden, niet meer gebonden in satan, althans, straks bij Hem in de hemel. Dit is natuurlijk het allerbelangrijkste want de zaligheid hangt er van af.
In deze wereld zijn we nog flink gebonden en de uitspraken dat we vrij zijn maar ten dele waar. De een meer dan de ander maar gebonden zijn we nog steeds.
De wapenrusting die God ons geboden heeft kunnen we gebruiken tegen aanvallen van satan wat niet altijd gebondenheid hoeft te zijn.
Als je bang bent, is gebondenheid, in zekere zin ook aan jezelf, je stelt je eigen leven voorop. Rook je b.v.? Dan ben je verslaafd je bent gebonden in satan en dus niet vrij. Gek op geld, te zuinig erop, het is gebondenheid, iedere verslaving is gebondenheid. Als je naar een moeilijk gesprek moet en je bent zenuwachtig dan ben je niet vrij in Christus. Terug zien naar je zonden.....het is gebondenheid, je bent niet vrij. Als je stres voelt, druk ben dan ben je ook niet vrij. Regeltjes in de kerk, ja pas op dat je niet gebonden raakt, als het een moeten van mensen wordt, je bent niet vrij in Jezus Christus.
Alles waar je meer van wilt is gebondenheid, God noemt het in Zijn Woord het afgodsbeeld van de na-ijver. Ga je op in je hobby, ben je stapelgek op je verzameling postzegels of wat dan ook, je bent niet vrij. Zo zijn er nog vele te noemen.
Alles waar je God niet in groot kan maken, niet kan roemen in Jezus Christus is gebondenheid.
Sinterklaas vieren, voetbal kijken, de wedstrijd die je koste wat kost niet wil missen? je bent niet vrij in Christus.
Hoe dichter je bij God wilt leven en daar in volhard, aan God ligt het niet hoor, des te vrijer wordt je in Zijn Zoon ,Jezus Christus.
Weet je wat zo mooi is, hoe vrijer je wordt des te dichter wil je bij God leven, en dichter bij God des te vrijer je wordt. Als we eens meer mochten beseften wat Jezus voor ons gedaan heeft, op welke positie God ons geplaatst heeft, Hij heeft ons geheiligd in Jezus Christus, onbegrijpelijk!, God ziet Zijn Zoon Jezus in ons, als we dat enigszins mochten beseffen dan alleen pas kunnen we roemen in Jezus Christus en niet in ons zelf, dan kunnen we pas onze zegeningen tellen, dan kun je Hem de hele dag wel danken en aanbidden. Dan raak je je gebondenheid kwijt en mag je meer en meer groeien in het geloof. Ik stop maar Learsi, ik kan er haast niet mee ophouden, lijkt ook gebondenheid maar hoe langer ik doorga hoe blijer ik wordt, en vrijer.
“Hoe vrijer hoe blijer” wordt wel eens gezegd en is absoluut waar maar uitsluitend in het Geestelijke leven.

Gods zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vrij zijn in Christus

Berichtdoor benefietdiner » 31 jan 2016 17:46

Teus schreef:Wat is vrij zijn precies dan?

Wie je bent in Christus

In de serie “Wie je bent in Christus” neemt Wilkin van de Kamp je veertig dagen mee in een zoektocht naar jouw identiteit in Christus. Voor elke dag is er een filmpje van zo’n twee minuten dat steeds een ander onderdeel van wie je in Christus bent belicht.
http://www.opkijken.nl/serie-wie-je-bent-christus/

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vrij zijn in Christus

Berichtdoor MoesTuin » 03 feb 2016 21:17

Vrij zijn in Christus is zoals in de openingspost op de afbeelding te lezen is.
God is Heilig, God is almachtig, God is Rechtvaardig, God is Liefde.
Romeinen 5 vers 8 Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.

het Lied over de omkeer waarin je vrij kan zijn reeds nu in dit leven in Christus als je samen met Hem gekruisigd en opgestaan bent uit genade alleen en dat is niet goedkoop of makkelijk, maar duur betaald door Hem die ons allen liefheeft en klopt aan de deur van ons hart, heel persoonlijk.

Galaten 2 vers 20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.

dan komt de omkeer als je gehoor geeft aan Hem die ons roept en ons trekt tot Jezus Christus de verzoener van onze zonden

https://www.youtube.com/watch?v=NZll7QgkBy0

1.
Welk een omkeer heeft God in mijn leven gebracht,
sinds Jezus nu woont in mijn hart;
er is vrede in mijn ziel en een vreugd' ongedacht
sinds Jezus nu woont in mijn hart.




Refrein:
Sinds Jezus nu woont in mijn hart.
Sinds Jezus nu woont in mijn hart,
is mijn blijdschap en vree als de golven der zee,
sinds Jezus nu woont in mijn hart.

2.
In de hoop op zijn komst ligt mijn anker nu vast,
sinds Jezus nu woont in mijn hart;
en geen twijfel drukt langer mijn ziel als een last,
sinds Jezus nu woont in mijn hart.

3.
'k Ben verzekerd, aan 't eind wacht m' een kroon na de strijd,
sinds Jezus nu woont in mijn hart;
'k reis nu blij naar de stad, die door God is bereid,
sinds Jezus nu woont in mijn hart.



Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten