Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor rotterdam » 28 jan 2016 19:02

Teus schreef:
David vraagt niet om een straf, Hij vraagt genade en medelijden als hij gestraft wordt.
Wat Luther dus zegt klopt ook niet.
God is er altijd op uit om Zijn kinderen te vergeven en nooit om te straffen. Hij wil dat Zijn kinderen om vergeving vragen om de relatie te versterken en dat satan er niets meer mee kan.
Een kind van God is geheiligd in Jezus Christus, Hij ziet geen zonden meer in hen.
Een berouwvol hart schaamt zich voor God en weet niet hoe snel hij bij God moet komen, om vergeving.
Als God ziekte, moeite of verdriet geeft doet Hij altijd tot eer van Zichzelf en nooit als straf om te straffen.


Nee Teus, dit klopt wel.
Je begint achteraan.
Als je jezelf schuldig acht dan probeer je niet onder je straf uit te komen. Dan bagatelliseer je, je zonden niet.
Dan laat je geen advocaat opdraven met juridische slimmigheidjes.
Dan zeg je met psalm 73 "ik was een groot beest".

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor rotterdam » 28 jan 2016 19:32

Chaya schreef:
Me dunkt, er is genoeg wraak genomen, dacht ik zo.


Zo vindt je dat - ben benieuwd hoe het met het slachtoffer is - velen van dit soort meisjes hebben een verziekt leven, zijn nooit meer in staat tot een normale relatie. Die hebben levenslang. Wanneer is wraak genoeg ?
Straf is trouwens niet alleen vergelding.

Ik maar ook anderen reageren op je omdat we niet begrijpen waarom je het zo opneemt voor deze ex dominee.
"we zijn tenslotte alle zondaren?'
Deze dader is 3 jaar doorgegaan met zijn kwaad.
Oude wijze mensen zeiden vroeger "dat er een vogeltje op je hoofd landt, ja dat kan gebeuren, maar als dat vogeltje een nest gaat bouwen op je kruin daar ben jezelf bij dan kun je ingrijpen".
Weet je Chaya, dat ene zinnetje uit het rechtbankverslag, uitgesproken door het slachtoffer "in de week voor avondmaal werd het misbruik minder", het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg het maar niet uit m'n hoofd, het dreint maar door.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor bakvis » 28 jan 2016 20:50

[quoteDe man is uit het ambt gezet, verjaagd uit het dorp, te schande gemaakt en tenslotte veroordeeld door de rechtbank.][/quote]
verjaagd?? wat een onzin!
hij moest de pastorie uit ja..logisch!

dat hij uit zijn ambt gezet en veroordeelt is heeft hij aan zich zelf te danken toch?!
trouwens..uit zijn ambt gezet was hij voor dat deze kwestie aan het licht kwam al!

en ja..ik kom uit de buurt, ken betrokkenen dus weet waar ik het over heb!

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor janneke7337 » 29 jan 2016 10:41

rotterdam schreef:Als je jezelf schuldig acht dan probeer je niet onder je straf uit te komen. Dan bagatelliseer je, je zonden niet.
Dan laat je geen advocaat opdraven met juridische slimmigheidjes.
Dan zeg je met psalm 73 "ik was een groot beest".

Inderdaad, als je schuldig bent, moet dat beleden worden. Niet proberen e.a recht te praten of minder te maken.
Dan is het psalm 51.

En dat heeft niets met wraak of "haha, kijk die dominee nou". Integendeel.
Gebed en medelijden met het (de) slachtoffer(s).
En ik hoop erkenning en inkeer en belijden door de dader, tegenover mensen, maar bovenal tegenover God. Dan is er ook een weg terug voor deze man.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor MoesTuin » 29 jan 2016 11:13

Helemaal eens met bovenstaande schrijven van Rotterdam en Janneke

( t'heeft toch helemaal niets met wraak te maken, zeer misplaatst in deze.)

Ook sluit ik me aan bij Still Awake, de eerdere post op de vorige blz.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Marloes1g » 29 jan 2016 11:20

Helemaal mee eens. Andere weg is er niet.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2016 12:32

Chaya schreef:De eerste keer heb ik het verzocht vanwege deze reden en is het ook niet zo gebeurd?
De 2e keer toen het vonnis was uitgesproken, dus hoezo, herhaaldelijk?
De man is uit het ambt gezet, verjaagd uit het dorp, te schande gemaakt en tenslotte veroordeeld door de rechtbank.
Is dat niet genoeg voor al die nette christenen hier?
De man is uit zijn ambt gezet vanwege een buitenechtelijke relatie. De man is uit zijn dorp weggegaan (bij mijn weten vrijwillig (waarbij het logisch is dat hij uit het huis van zijn werkgever weg moest)) omdat hij ook wel doorhad dat hij het verbruid had. Beide zaken hadden niets met het misbruik te maken, omdat dat pas nadien naar buiten kwam.
De man heeft misbruik gemaakt van een machtsrelatie, wat het tot een extra ernstige zaak maakt.
De man is inderdaad te schande gemaakt, maar dat heeft hijzelf gedaan.
Dat de rechter de man veroordeeld heeft is het enige onderdeel van straf wat ik in je opsomming kan vinden.
Bovendien, ronduit walgelijk hoe de man tijdens het process ging bidden terwijl hij doorging met de schuld bij een ander leggen.
Chaya schreef:Me dunkt, er is genoeg wraak genomen, dacht ik zo.

Het gaat mij niet om wraak, maar ik denk dat het heel belangrijk is dat er van dergelijke missers (ook op dit forum) afstand genomen wordt.
De man is gestraft, en daarmee is voor de wet de kous af. De schade die de man heeft aangericht (in de eerste plaats aan zijn slachtoffer, in de tweede plaats aan zijn gezin en overige kinderen, in de derde plaats aan de kerk, en pas in de vierde plaats aan hemzelf) is daarmee niet uit de wereld. Door dit nu stil te zwijgen vergroot je de schade aan de kerk.
Om de man echter omdat hij "dominee" was in bescherming te nemen (wat ik nog steeds in jouw reacties proef, geen sorry dus) is exact de fout die in de katholieke kerk zoveel schade heft aangericht.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Chaya » 29 jan 2016 13:12

StillAwake schreef:Het gaat mij niet om wraak, maar ik denk dat het heel belangrijk is dat er van dergelijke missers (ook op dit forum) afstand genomen wordt.
De man is gestraft, en daarmee is voor de wet de kous af. De schade die de man heeft aangericht (in de eerste plaats aan zijn slachtoffer, in de tweede plaats aan zijn gezin en overige kinderen, in de derde plaats aan de kerk, en pas in de vierde plaats aan hemzelf) is daarmee niet uit de wereld. Door dit nu stil te zwijgen vergroot je de schade aan de kerk.
Om de man echter omdat hij "dominee" was in bescherming te nemen (wat ik nog steeds in jouw reacties proef, geen sorry dus) is exact de fout die in de katholieke kerk zoveel schade heft aangericht.

Nee ik neem hem niet in bescherming. Ik vind het ronduit walgelijk wat hij gedaan heeft, nu de rechtbank het vonnis heeft geveld.
Maar dan komt toch de vraag, aan ons allen dus niet aan jou, was je erbij? Ken je het meisje persoonlijk? Ken je het gezin persoonlijk?
bakvis schreef:wat een onzin! hij moest de pastorie uit ja..logisch!

Logisch ja, maar ging dat op dezelfde wijze als normaliter het geval is? Nee. Ook logisch ja, maar wel al een stap in het strafproces.
bakvis schreef:dat hij uit zijn ambt gezet en veroordeelt is heeft hij aan zich zelf te danken toch?!

Ook dat is waar. Maar over deze kwestie kunnen alleen de betrokkenen inhoudelijk meepraten en die zie ik niet terug in de topic.

En als het niemand om wraak gaat, wat is dan de zin om hier uitgebreid allerlei speculaties op los te laten? Dan kun je volstaan met slechts:
ik neem hier - als christen, als hersteld hervormde - afstand van.
Je moet je toch niet voorstellen dat een krant zoals het RD of het ND op deze wijze verslag van deze zaak doet?

Dit gezegd hebbende heeft het AD ook een slordige fout in de berichtgeving gemaakt, nl.

Het slachtoffer, lid van de parochie, journalist is zeker alleen bekend met RK kerk.
Nu kunnen we lezen in 1 Johannes 1 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

Dan was het wijzer geweest als ds ten eerste aan het meisje zijn oprechte spijt had betuigd en ik hoop dat hij in de binnenkamer het aan de Heere belijdt.
En is voor ons een waarschuwing om te vragen aan de Heere of Hij ons voor deze, en andere zonden wil bewaren.

Ik las over de geschiedenis van David en Batseba:
Geestelijk gesproken stond hij niet sterk in zijn schoenen. Hij had zijn wapenrusting afgelegd, en hij sterkte zich ook niet in de Heer en in de kracht
van Zijn sterkte (vgl. Ef. 6:10vv.) Geen wapenrusting, en ook geen gebedsleven! Een gelovige die zijn wapenrusting aflegt, is zéér kwetsbaar. En wie het rustbed verkiest boven het waken en bidden, komt in verzoeking (Matt. 26:41).

Als wij denken dat wij niet hoeven te waken en te bidden, zijn wij ook niet bestand tegen verzoeking. Petrus dacht dat hij sterk genoeg was om staande te blijven in de verzoeking (Matt. 26:31-35), maar toen de satan in de persoon van een dienstmeisje kwam, ging het mis (Matt. 26:69vv). Hetzelfde zien wij hier bij David. De badende vrouw was voor hem gevaarlijker dan heel het leger van de Ammonieten. Hij kon de
verzoeking niet weerstaan, en liet naar die vrouw vragen (vs. 3a). Hoeveel mannen Gods zijn al in deze valstrik gelopen? In de strijd zijn het helden, ze behalen de ene overwinning na de andere. Thuis, in ‘Jeruzalem’, ver van het slagveld, kan één zwak moment hen ten val brengen.

De Bijbel waarschuwt ons niet voor niets voor de begeerte van de ogen (1 Joh. 2:16). Mannen zijn visueel ingesteld; je moet sterk in je schoenen staan om je ogen van een naakte vrouw af te houden, die ook nog eens zeer schoon van uiterlijk is (vs. 2). Zoals we zagen, stond David niet sterk in zijn schoenen. De hoogmoed van het leven zegt: Dit zal mij niet overkomen! Maar Gods Woord zegt: “Laat hij die meent te staan, uitkijken dat hij niet valt”

Voor belangstellenden: http://www.oudesporen.nl/Download/OS1657.pdf
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Marloes1g » 29 jan 2016 13:29

Chaya lees nou eens rustig de berichten!
De man is niet vanwege deze zaak uit zijn ambt gezet maar om een andere zaak die later speelde, dus na 2012!
Weer in de zonde gevallen dus.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor bakvis » 29 jan 2016 14:06

hij was ambt en pastorie uitgezet voor deze misbruik zaak aan het licht kwam.
onzin dus omdat in deze zaak aan te halen.
hij moet zich wezeloos schamen omdat allemaal aan te voeren!!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor meribel » 29 jan 2016 14:16

Niet met david en batseba vergelijken en zeker niet die man met david
Batseba was een volwassen vrouw die wist wat ze deden
Mannen zijn gevoelig voor vrouwelijk schoon, ja
Maar dit gaat allemaal heel ergens anders over

Verder ben ik het van harte eens dat er een slot op dit topic zou mogen want er is genoeg gezegd lijkt me

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Chaya » 29 jan 2016 14:24

Marloes1g schreef:Chaya lees nou eens rustig de berichten!
De man is niet vanwege deze zaak uit zijn ambt gezet maar om een andere zaak die later speelde, dus na 2012!
Weer in de zonde gevallen dus.

Ik heb de berichtgeving in de serieuze media gevolgd ja.

Maar ik onderschrijf wat Cicero op de eerste pagina geschreven heeft:
Ik vind het overigens onkies de man hier publiekelijk aan de schandpaal te nagelen, met foto en al. Dat lijkt verdacht veel op een lynchpartij, waarvan ook nog eens de familie de dupe is. In Nederland hebben we een rechtssysteem dat vergelding en straf regelt. Laten we de zeer terechte boosheid over de (waarschijnlijke) vergrijpen van deze persoon echter in meer algemene termen uiten.

En DAT probeer ik keer op keer te benadrukken.

Als je dit leest in een eerder interview, waarin hij bijv. dit zegt:

Ik was 17 toen het de Heere behaagde mij onder de waarheid te brengen, in Wouterswoude, onder de prediking van ds. H. Zweistra.”

Ja, misschien zou ik dan toch Van der Groe kiezen: ”Toetssteen der ware en valse genade”. Bij Van der Groe gaat alles van een mens eraf. Hij is zo afsnijdend: Wat is nu een mens? En dat heb je iedere keer weer nodig, dat je daar op gewezen wordt.”
„Je leert jezelf kennen als begerig en hebzuchtig. Je moet ook grenzen stellen aan wat je voor een oud boek wilt uitgeven. Want de prijzen zijn hoog - vaak te hoog. En bijna elk boek dat je wilt lezen, is ook wel te vinden in een bibliotheek. Maar, je wilt ze vaak zo graag zelf hebben hè? Daarin heb je vaak te strijden tegen jezelf.”

Uit: Het oude goud

kun je dan zeggen dat het allemaal leugens waren?
En is het niet verschrikkelijk wat er dan gebeurd is, ook ZONDER dat wij er nog eens dunnetjes vuil en modder overheen werpen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Race406 » 29 jan 2016 14:49

Ik zal niet zeggen dat het leugens zijn geweest. Daar moeten wij vanaf blijven.
"Door zijn/haar daden blijkt dat hij/zij geen kind van God is" wordt er weleens gezegd.
Dat oordeel komt ons niet toe. David en Petrus waren ook kinderen van God.
Ik zou het anders willen zeggen: "Door zijn daden heeft hij in ieder geval niet laten merken dat hij een kind van God is."
Ik heb al eerder gezegd: Een kind van God kan heel diep vallen.
Verder moeten we wat zijn geloof betreft het maar laten rusten.
Er zijn levens verwoest, en dat is al triest genoeg.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Marloes1g » 29 jan 2016 16:08

In het interview uit 2006 zegt hij zelf dat de oude schrijvers zonden als zonden aanwijzen en daar stemt hij hartelijk mee in.
Dus we hopen en bidden dat hij deze zijn openbare zonden hartelijk gaat belijden en betreuren zoals Gods kinderen van alle tijden.
Niet proberen te verbloemen en goed te praten maar: Ik heb gedaan wat kwaad was is Uw oog.
Daar kijken we allemaal naar uit mag ik hopen en dan ook te mogen horen: De Heere heeft mij vergeven.

Bambi

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Bambi » 29 jan 2016 16:40

Er wordt door sommigen gezegd dat we allemaal zondig zijn, ook een kind van God.
En dat klopt
We kunnen allemaal die zonden doen.
Dat klopt, als je het over de zonden hebt, dat deze meneer een verhouding begon, met een getrouwde vrouw en haar zwanger maakte.

Maar hou op met vrome praatjes, als een vent van toen 40, niet met zijn vingers van een misbruikt meisje van toen 14 af kon blijven.
Want dan sla je toch de plank volkomen mis, als je dan ook nog durft te beweren dat we allemaal díe zonden kunnen doen.
Of je moet het over jezelf hebben.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten