Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Spreeuw » 18 jan 2016 16:52

Tegen een voormalig predikant van de Hersteld Hervormde Kerk, de 46-jarige Peter K. uit Streefkerk, predikant in achtereenvolgens IJzendoorn (1997-2004), Melissant (2004-2009) en Oud-Beijerland (2009-2014), is door het Openbaar Ministerie te Rotterdam drie jaar celstraf geëist, waarvan een half jaar voorwaardelijk. De man wordt ervan verdacht dat hij tussen 2009 en 2012 seksuele handelingen heeft gepleegd met een minderjarig meisje uit de gemeente waarvan hij toen predikant was. Lees verder: http://cvandaag.nl/om-eist-drie-jaar-ce ... predikant/

Over ongeveer twee weken doet de rechtbank te Rotterdam uitspraak in deze zaak. Vinden jullie de eis van het Openbaar Ministerie te Rotterdam tegen deze voormalige predikant (drie jaar celstraf, waarvan een half jaar voorwaardelijk) terecht?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2016 17:07

Ja.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor benefietdiner » 18 jan 2016 17:13

Tja niet zo mooi van Peter K.
"God heeft tot mij gesproken. Ik was de verkeerde weg ingeslagen. Ik heb geprobeerd haar zo goed mogelijk op te vangen, maar ben te ver gegaan."
http://www.rijnmond.nl/nieuws/137091/Ju ... or-ontucht

ook op ref-web heeft hij diversen keren vragen beantwoord.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/102 ... er-de-her/

Ik heb begrepen dat refo-web de vragen c.q antwoorden inmiddels verwijderd hebt.

Of de straf terecht is vind ik moeilijk maar een ding is zeker hij geeft zelf toe ‘ben te ver gegaan’ en daar moet straf op staan.


Droevige zaak voor de HHK.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor meribel » 18 jan 2016 17:27

ik vind drie jaar te kort,
maar goed, de rechter moet het beslissen.


waarom vind ik het te kort?

als er één meisje is....dan zijn er vermoedelijk wel meer.
maar dat is wat is denk.

Yoshi

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Yoshi » 18 jan 2016 17:45

Terecht vind ik. Alhoewel ik niet weet wat de straf hierop normaal gesproken is. Bij misbruik vind ik ook dat er voor mensen die beroepshalve met zwakke groepen werken (agenten,geestelijkheid, leerkrachten enz enz) vind ik wel dat er automatisch een verdubbelaar op opgelegde straf mag komen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3396
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Cicero » 18 jan 2016 17:46

Gezien de aard van het vergrijp is de eis aan de hoge kant volgens mij. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de machtspositie en het aanzien van de verdachte. De rechter weet waarschijnlijk beter dan ik wat hier een gepaste straf is.

Ik vind het overigens onkies de man hier publiekelijk aan de schandpaal te nagelen, met foto en al. Dat lijkt verdacht veel op een lynchpartij, waarvan ook nog eens de familie de dupe is. In Nederland hebben we een rechtssysteem dat vergelding en straf regelt. Laten we de zeer terechte boosheid over de (waarschijnlijke) vergrijpen van deze persoon echter in meer algemene termen uiten.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor tulp » 18 jan 2016 17:46

Ik vind de eis te laag maar dat vind ik altijd in misbruiksituaties.
De straf staat eigenlijk nooit in verhouding tot het kwaad wat is aangericht.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2016 20:32

He ja, laten we een christelijk roddelblad beginnen, daar is een doelgroep voor.


Wat wil het negende gebod?
Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijnwoorden verdraaie , geen achterklapper of lasteraar zij , niemandlichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegenen bedriegen, als eigen werken des duivels , vermijde, tenzij dat ik denzwaren toorn Gods op mij laden wil ; insgelijks, dat ik in het gericht enalle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Yoshi » 18 jan 2016 20:44

En nu in normaal Nederlands?
Misdaden mogen best benoemd worden met naam en toenaam.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2016 22:40

Chaya schreef:He ja, laten we een christelijk roddelblad beginnen, daar is een doelgroep voor.


Wat wil het negende gebod?
Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijnwoorden verdraaie , geen achterklapper of lasteraar zij , niemandlichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegenen bedriegen, als eigen werken des duivels , vermijde, tenzij dat ik denzwaren toorn Gods op mij laden wil ; insgelijks, dat ik in het gericht enalle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.


Je overdrijft. Deze man wordt verdacht van seksueel misbruik en het is aan de rechter om te oordelen of daar voldoende bewijs voor is. Dat heeft niets met roddelen te maken.

Onlangs is ook bekend geworden dat de voorganger van Nehemia Ministries uit Zwijndrecht een buitenechtelijke relatie had met een van zijn gemeenteleden, tevens zijn secretaresse. Het is niet raar dat mensen hierover spreken, mede gezien het feit dat deze man boeken heeft geschreven over seksualiteit, etc. De man beschouwde zichzelf als boodschapper van God, maar wist niet op het rechte pad te blijven, evenals waarschijnlijk Peter K., die overigens ook een buitenechtelijke relatie had. Als je als persoon moraliseert mogen je eigen daden onder een vergrootglas gelegd worden en gewogen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2016 22:52

Sabra schreef:Je overdrijft. Deze man wordt verdacht van seksueel misbruik en het is aan de rechter om te oordelen :idea: of daar voldoende bewijs voor is. Dat heeft niets met roddelen te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2016 22:53

meribel schreef:ik vind drie jaar te kort,
maar goed, de rechter moet het beslissen.


waarom vind ik het te kort?

als er één meisje is....dan zijn er vermoedelijk wel meer.
maar dat is wat is denk.


Dat is een weinig toevoegende gedachte. Het gaat er om wat als bewezen wordt geacht, niet wat jij denkt.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2016 22:58

Chaya schreef:Je overdrijft. Deze man wordt verdacht van seksueel misbruik en het is aan de rechter om te oordelen :idea: of daar voldoende bewijs voor is. Dat heeft niets met roddelen te maken.


Er zijn twee feiten: Peter K. is als verdachte aangemerkt en hij wordt al dan niet veroordeeld voor het feit waarvan hij verdacht wordt. Het feit dat hij verdacht wordt en dat feit benoemen heeft niets met roddelen te maken. Dat in dit topic mensen zo hun eigen ideeën en gedachten plaatsen over de omvang van het eventuele misbruik biedt geen toegevoegde waarde. Het is meer van waar rook is, is vuur.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor lekkerbek » 19 jan 2016 08:46

Wat een onzin topic! Wat heeft het voor toegevoegde waarde hoe wij hierover denken? Het is allemaal al triest genoeg! We kunnen beter bidden voor de betrokkenen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor MoesTuin » 19 jan 2016 09:13

lekkerbek schreef:Wat een onzin topic! Wat heeft het voor toegevoegde waarde hoe wij hierover denken? Het is allemaal al triest genoeg! We kunnen beter bidden voor de betrokkenen!

Inderdaad, dat mensen hierover gewoon nog een discussie beginnen.
Beneden alle peil dit topic.
Het is al erg genoeg wat er gebeurt is allemaal voor de betrokkenen, wat een leed in een gebroken wereld.
De wereld is op alle terreinen gebroken, ook binnen de kerken.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten