de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 13 jan 2016 13:35

niet alleen voor vandaag hoop ik. En eigenlijk kan ik er niet echt om lachen, want ik vind het een droevige situatie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 13 jan 2016 13:43

Johan100 schreef:niet alleen voor vandaag hoop ik Sjors. En eigenlijk kan ik er niet echt om lachen, want ik vind het een droevige situatie.


Ik snap je punt. Daarom ook elke dag de Bijbel open. Houd er rekening mee dat dit een religieus (en God geloven is geen religie!) forum is, ook al doet de term refo forum anders vermoeden. Het is inderdaad ten hemel schreiend hoe men het Woord van God hier aan het verdraaien en verkrommen is. Om van uit je slof te schieten soms, zoals ik gisteren bv deed. Is ook niet goed denk ik, maar ik ben altijd gewend geweest om zaken die in de weg stonden weg te beuken. Ik houd goede moed en sterf elke dag een beetje meer aan mijn oude ik. Echter blijf ik overtuigd van Zijn Waarheid en die is tijdloos! Dat is het fijne nu juist aan God!


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 13 jan 2016 17:06

jaapo schreef:De discussie laait weer op, maar die ene vraag werd nog niet adequaat beantwoord. Dus nog eens: De tegenstanders vinden dus, dat al die duizenden kerkdiensten, uitvaarten en andere verkondigende samenkomsten, door een vrouw geleid of ten minste begeleid als ambtsdrager, niet uit de Heilige Geest waren, maar ingefluisterd door de Satan en dus hebben al die duizenden toehoorders in die diensten stenen voor brood gekregen, want de Geest wilde hier niet werkzaam zijn. Zie ik dit goed zo? Ja of nee, in beide gevallen graag een eerlijke toelichting.


Ja:

Zoals Eva in het paradijs zich de plek van de man toe-eigende, die van beslissingsnemer, zo probeert de vrouw ook vandaag nog deze plek zich toe te eigenen. En dit gaat in tegen de orde die God heeft ingesteld. Aangezien de Heilige Geest iemand is die van die orde houd en dat ook eist, mag je aannemen dat het niet de Heilige Geest is die aan het werk is, maar dat het of de soufflerende duivel is, of de arrogantie van de mens. En beiden geven inderdaad stenen ipv brood.
Het lijkt me overigens onverstandig om deze gevolgtrekking helemaal door te trekken naar de rest van het leven van deze mensen. Wellicht dat ze tot inkeer zijn gekomen. Maar op het moment dat ze zich onder het gezag van een vrouw stelden, liepen ze inderdaad Geestelijke zegening mis!


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 13 jan 2016 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 13 jan 2016 17:10

naamloos schreef:Met de tijd meegroeien en intussen zoeken hoe de bijbelse principes daarin passen, dat toont leven.
Niet met de tijd meegaan en vervallen tot biblicisme en wetticisme toont doodsheid, en het bezorgt de kerk terecht een slechte naam.
Johan100 schreef:Meneer Wim Dekker verkracht ook het Woord dus. Tot deze conclusie kom ik na kennis genomen te hebben van bovenstaand stukje en meerdere.

1 kor. 11. Want eerstelijk, als gij samenkomt in de Gemeente, zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder u; en ik geloof het ten dele;
19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Wim Dekker ken ik niet, maar ik ben niet gewoon iemand op zn blauwe ogen te geloven. Voor jou maak ik zeker geen uitzondering.
Zonder verdere info kan ik niet niet beamen noch weerspreken of Wim het woord verkracht. En verders heb ik het vermoeden dat jij alles ketters vindt wat afwijkt van jouw interpretatie van de Bijbel. Zo behoor jij automatisch tot de oprechten, en de rest is afval, toch?
Sommigen hebben een mega onverdraagzame veroordelende houding, klimmen brutaal op Gods stoel en gaan rechtertje spelen.
Ze weten nog beter dan God zelf wat Hij bedoelt heeft. Daar heeft Hij zich maar aan te houden dan.
Ze hebben Hem gewoon opgesloten in de Bijbel. De S.V. uiteraard. Oja, en zoals zij de bijbel begrijpen natuurlijk.
En och-och-och ach en wee, wat een droevige situatie toch dat er mensen zijn die er een andere interpretatie op na houden.
Ondanks deze treurnis zal ik me mn vrijheid niet laten ontnemen, ik zal ook mn broeder en zuster in de Heer niet als een onoprechte ketter afschrijven wanneer hij anders over bijzaken denkt als ik. Ik geloof zelfs dat God kinderen heeft die aan biblicisme en wetticisme lijden.
Het biblicisme maakt hen doof en het wetticisme blind, en zo leven ze in hun eigen kleine enigste echte wereldje.
Daar kunnen ze vast nog wel een verkeerde tekst bij vinden, zoiets als ''een klein kuddeke'' of iets met ''eng-smal-weinigen''.
Jaja, het is me ook wat. Je zult de bedoeling en principes van bijbel maar boven de letter hebben staan, en de inhoud boven de vorm.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 13 jan 2016 21:57

MoesTuin schreef:bron: Wim Dekker


Als het aan deze man ligt worden homo's zelfs toegelaten op de kansel, althans zijn gedachtengoed hierover is op zijn zachtst gezegd afwijkend te noemen. De man is een verkeerde weg ingeslagen en bevind zich onder de dwaalleraars. De Bijbel veroordeelt ten sterkste alle vormen van homofiele/seksuele activiteiten!

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... bond.dhtml

Wim, wat zoek jij überhaupt nog bij de gemeenschap der heiligen? Een wolf in schaapskleren is het!


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor jaapo » 14 jan 2016 01:22

Het standpunt van @sjors gaat heel erg ver in hoe een mens denkt te weten, wat de wegen van de Heilige Geest zijn. Je moet maar durven. Het kan ook zijn, dat zo'n standpunt is ingegeven door verregaande indoctrinatie in de jeugd. Er zijn knappe hersenspoelers (bij alle godsdiensten), die in staat zijn, het verantwoordelijksbesef bij degenen die zij opleiden, volledig te doen verdwijnen. Dan blijft er een zielloos, star standpunt over, waarmee verder geen land te bezeilen is en wat niets meer met een levend geloof heeft te maken. Wat mij betreft, het bevestigt nog eens, waarom ik indertijd afstand heb genomen van de fundamentalistische, rechtzinnige hoek van de protestantse kerk. De hoeveelheid ruimte die wordt ingenomen door wettisch geloof, gaat ten koste van de ruimte voor geloof, waarin de liefde tot God en de naaste centraal staat. Meermalen is mij gebleken, dat deze twee kanten van de religie niet samen door één deur kunnen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 14 jan 2016 09:50

jaapo schreef:Het standpunt van @sjors gaat heel erg ver in hoe een mens denkt te weten, wat de wegen van de Heilige Geest zijn. Je moet maar durven. Het kan ook zijn, dat zo'n standpunt is ingegeven door verregaande indoctrinatie in de jeugd. Er zijn knappe hersenspoelers (bij alle godsdiensten), die in staat zijn, het verantwoordelijksbesef bij degenen die zij opleiden, volledig te doen verdwijnen. Dan blijft er een zielloos, star standpunt over, waarmee verder geen land te bezeilen is en wat niets meer met een levend geloof heeft te maken. Wat mij betreft, het bevestigt nog eens, waarom ik indertijd afstand heb genomen van de fundamentalistische, rechtzinnige hoek van de protestantse kerk. De hoeveelheid ruimte die wordt ingenomen door wettisch geloof, gaat ten koste van de ruimte voor geloof, waarin de liefde tot God en de naaste centraal staat. Meermalen is mij gebleken, dat deze twee kanten van de religie niet samen door één deur kunnen.

Eens met Jaapo hierin.
Het is leven vanuit het Woord en geleidt door de Heilige Geest.
De letter maakt dood, maar de Geest Levend.
Hoe krampachtig om je te beperken tot de bijbel en enkele teksten hieruit.
En verder op relevante vragen geen antwoord hebben, of een ontwijkend antwoord, of een antwoord geven waarop helemaal geen vraag was, of een (ver)oordelend antwoord geven, of gewoon helemaal geen antwoord geven op een vraag.
Dat bevestigd het alleen maar voor mij.
de Bijbel, het Woord van God dien je als geheel te lezen en bij de bijbel het Woord van God stopt het niet.
Welnee, vanuit de Heilige Geest spreekt God verder in levens van mensen en voor wie zich hier open voor stelt.
Het maakt ook groot verschil of je gelooft in een godsdienstige stroming, of je gelooft in tradities, of in een "hoe het hoort of ik gewent ben geloof"
Of geloof je in de Levende God geleidt door Zijn Heilige Geest, dat je je laat leiden door Hem op al je wegen.
Dan ken je ook de vruchten van de Geest welke zijn:

Liefde
Vreugde
Vrede
Geduld
Vriendelijkheid
Goedheid
Geloof
Zachtmoedigheid
Zelfbeheersing


Zing biddend en oprecht mee het onderstaande Lied en uw, jouw leven zal radicaal veranderen

https://www.youtube.com/watch?v=bWgiImWNOwM

1
Heer, ik geef me aan U volkomen;
'k Leg mijn al hier voor u neer,
Opdat Gij in mij zoudt wonen
Met Uw Geest, o Heer!
Al de liefde van mijn harte
Zij U voortaan toegewijd!
'k Vrees geen moeite meer of smarte,
Daar Gij met mij zijt.

Koor:
Glorie, glorie, halleluja!
'k Leg mijn al aan Jezus' voet,
En nu is mijn heil volkomen
Door het dierbaar bloed.

2
Heer, mijn wil leg 'k voor U neder,
Neem hem aan nu voor altijd;
Dat niets kwaads hem immer weder
Van de Uwen scheid'!
Heer tot U breng ik mijn leven,
Hoor nu mijn geloften aan;
'k Heb mijn al aan U gegeven,
Neem het, Heiland aan.

3
Heer, mijn God, bestuur mijn wegen,
Strijden wil ik slechts voor U!
Jezus' bloed kocht ook mijn leven,
Hem behoor ik nu.
Openbaar U zelf aan mij, Heer,
Als mijn eeuwig trouwe Vriend!
Tot in 't stervensuur bewaar mij,
Voor altijd Uw kind.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 14 jan 2016 11:14

jaapo schreef:Het standpunt van @sjors gaat heel erg ver in hoe een mens denkt te weten, wat de wegen van de Heilige Geest zijn. Je moet maar durven.


Ja, ja, het is wat. Wat een liefdeloze lefgozer ben ik toch! En nu snap ik uw vraagstelling ook wat beter, want dat is gewoon uitdagen en vissen naar een antwoord om die vervolgens te bombarderen met kritiek en insinuaties! Dat getuigd m.i. van bijzonder weinig lef. Maar goed, dat zet uw verdere commentaren in perspectief wat mij betreft:
De dingen zorgvuldig aan de Bijbel toetsen is liefdeloos. Tegen valse evangelies waarschuwen is liefdeloos. Valse leraren tekenen en mijden is enggeestig en liefdeloos. Het verkondigen van heilige standaarden van Christelijk leven is liefdeloos legalisme. Het tuchtigen van kettersen is liefdeloos. Uw definitie van liefde is er een naar menselijk denken; een warm gevoel of een romantische, sensuele gedachte. Uw liefde getuigd van breeddenkendheid en de niet oordelende aanvaarding van iedereen die beweert de Heer Jezus Christus te kennen. Maar juist dat is on-Bijbels m.i.

Ik wil u graag wijzen op enkele Bijbelse passages waarin ook over liefde wordt gesproken:

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.

En dit bid ik God, dat uw liefde nog meer en meer overvloedig worde in erkentenis en alle gevoelen; Opdat gij beproeft de dingen, die daarvan verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot den dag van Christus;

Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

En wij vertrouwen van u in den Heere, dat gij, hetgeen wij u bevelen, ook doet, en doen zult. Doch de Heere richte uw harten tot de liefde van God, en tot de lijdzaamheid van Christus. En wij bevelen u, broeders, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij u onttrekt van een iegelijk broeder, die ongeregeld wandelt, en niet naar de inzetting, die hij van ons ontvangen heeft.

Als ik mij nu houdt aan het gebod zoals bijvoorbeeld in de laatste tekst wordt weergegeven, dan ben ik in uw ogen liefdeloos bezig zeker? Maar dan ben ik liever liefdeloos in uw ogen, dan ongehoorzaam aan God!


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 14 jan 2016 11:17

Ik heb lang getwijfeld, maar ik wil nu hier toch een persoonlijke noot neerzetten.
Het is alweer jaren geleden, ik woonde nog thuis bij mijn ouders.
Mijn ouders waren op vakantie en op zondagmorgen hadden we thuis problemen met de elektra.
Daardoor was ik te laat voor de dienst in onze eigen kerk. De enige kerk die ik nog kon halen was een als erg vrij bekend staande deelgemeente van de (toen nog) NHK.
Dus daar maar heen gegaan.
Wat blijkt? Gaat er op die zondag een vrouwelijke predikant voor. Mijn eerste reactie was zo'n beetje dezelfde als die ik hier lees. Niet goed, kan geen zegen op rusten etc. Maar ik wilde ook niet weglopen, dat doe je dan toch ook niet. Ik wilde dat tenminste niet doen.
Waar de preek allemaal precies over ging weet ik niet meer.
Maar wat ik nog wel weet: Ze vertelde dat mensen van zichzelf gevangen zijn door satan. Maar: Als Jezus in je leven komt en Zijn Woord van macht spreekt dan moet de duivel je loslaten en ben je Gods eigendom, dan word je aangenomen als Zijn geliefde kind.
We werden opgeroepen om op de knieën te gaan en de Here Jezus te vragen om ook in je persoonlijke leven Zijn Woord van macht te spreken, en voor eeuwig gered te worden.
Die preek heeft mij op de knieën gebracht...
Sinds die tijd ben ik voorzichtig(er) geworden in het (ver)oordelen van mensen die bepaalde zaken wat anders beleven dan ik van huis uit gewend ben.
Een vrouwelijke predikant is niet per definitie duivels bezig of een spreekbuis van de duivel!!!! Ik heb er zelf ervaring mee.. :wink:
Ik ben heel blij en dankbaar dat ik in die dienst ben blijven zitten, en niet ben weggelopen!
Jezus de Redder van zondaren! Iedereen die tot Hem gaat zal niet worden weggestuurd, maar worden gered van de eeuwige ondergang.
God, Die grote en heilige God is niet zomaar je vriendje. Hij haat de zonde, maar heeft de zondaar, in Zijn Zoon, hartelijk lief!
Niet iedereen is een schaapje, niet iedereen gaat vrolijk blatend de hemel in. Het komt aan op een levende relatie met God.
Wij zouden wel willen dat iedereen gered wordt, maar de catechismus is daar heel duidelijk in, en spreekt daarin ook Jezus Zelf na, Die zei: "Niet iedereen die tot mij zegt Here, Here zal het Koninkrijk binnengaan."

Een korte weergave van de inhoud van de prediking van zomaar wat zogenoemde linkse predikanten (ook vrouwelijke..!). Ik weet wel, er zijn ook andere "linkse" predikanten, die heel wat anders verkondigen. Maar dat gebeurt ook ter rechterzijde!

Wat wil ik met dit hele verhaal nu zeggen zul je je afvragen.
Wel, dit: Je mag vinden wat je wilt over vrouwelijke ambtsdragers. Als jij op grond van de Bijbel vindt dat een vrouw niet als predikant kan dienen dan mag je dat vinden. In onze kerken (CGK) ziet men die ruimte ook niet. Maar er zijn ook mensen/kerken die de Bijbel met een iets andere bril op lezen. Een bril die ongetwijfeld de jouwe niet is. En dat moet je vooral ook mooi zo laten! Je hoeft echt niet opeens fel voorstander van de vrouw in het ambt te worden. Maar ik vraag wel om wat nuchterheid en terughoudendheid in dezen. Er zijn nu eenmaal mensen die anders denken over bijzaken.
De basis is (voor mij althans..): De drieënige God, Die als mens naar de aarde kwam om zondaren voor eeuwig te verlossen. Jezus, als de Toegang tot de Vader. Dankzij Hem is vergeving, en een eeuwig nieuw begin mogelijk!
En de rest (hoe belangrijk dat allemaal ook kan zijn/lijken!) is uiteindelijk bijzaak.
Nogmaals: Vind wat je denkt te moeten vinden. Maar wees nuchter in dit alles. Niet alles wat anders is dan wat jij goed/fijn/vertrouwd etc vindt is per definitie verkeerd. 98% van de christenen ter wereld beleven hun geloof anders dan wij dat doen. Allemaal verkeerd????? :shock:
En dan nog wat. Ik weet dat het menselijk spreken is, maar ik zet het toch maar neer. Misschien heb ik het al eens eerder gezegd, maar dan zij dat maar zo.
Stel, je komt straks Boven (en ik hoop van ganser harte dat dat voor ons allemaal zo zal zijn!!). Dan lig je daar aan, aan die lange tafels. Je maakt kennis met een vrouw naast je. Ze stelt zich voor en vertelt dat ze, o schrik!, op aarde predikant is geweest. Wat doe je dan? Ga je dan naar de Heer van het hemelse feest om aan te geven dat Hij een fout heeft gemaakt? Ga je dan melden dat in jouw ogen die vrouw moet worden verwijderd?
Of zal het dan zo zijn dat je samen in eeuwige aanbidding neerzinkt voor de Troon en het uitzingt: Duizend, duizendmaal o Heer, zij U voor mijn redding eeuwig dank en eer!
Ik denk het laatste, denk je ook niet? Nogmaals: Ik weet dat het heel menselijk spreken is, en dat het straks Boven heel anders zal gaan dan wij hier ook maar kunnen vermoeden. Maar toch... Denk er eens over na. In de hemel zijn echt niet alleen maar mensen die tijdens hun leven op aarde net zo dachten als jij. Gelukkig niet!Iets als duivels betitelen is nogal wat. Ga niet op Gods Troon zitten. Het oordeel komt Hem toe, en wij dienen ootmoedig te zijn. Je eigen kleinheid en zondigheid beseffend, maar ook in dankbaarheid dat die grote God, om Jezus wil, nog met jou van doen wil hebben!
Lof zij U, Vader, Die zondaren zoekt!
Lof zij U, Zoon, Die zondaren verlost!
Lof zij U, Heilige Geest, Die zondaren, dag aan dag, vernieuwt!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 14 jan 2016 11:26

Race406 schreef:Wat blijkt? Gaat er op die zondag een vrouwelijke predikant voor. Mijn eerste reactie was zo'n beetje dezelfde als die ik hier lees. Niet goed, kan geen zegen op rusten etc. Maar ik wilde ook niet weglopen, dat doe je dan toch ook niet. Ik wilde dat tenminste niet doen.
Waar de preek allemaal precies over ging weet ik niet meer!


Heel herkenbaar, ik heb tijdens mijn zwerftochten ook eens een dienst meegemaakt met een vrouwelijke voorganger. Ben direct naar buiten gelopen en kreeg vervolgens een oudste (10 jaar jonger dan ik ben...) achter me aan: "hoe kan je dat nu maken?", zegt ie verbijsterd. Dat heb ik hem dan duidelijk uitgelegd in niet mis te verstande bewoordingen. Ik loop liever geen deuk op. Ik weet gelukkig ook niet waar ze het over had tijdens die preek.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 14 jan 2016 23:08, 2 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 14 jan 2016 11:36

Race406 schreef:Die preek heeft mij op de knieën gebracht...

Wat fijn dat je dit wilde delen Race.
Jouw verhaal ontroerde me.

SDG
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 14 jan 2016 13:20

Ik sluit me aan bij Cathy,
Wat bijzonder om te lezen Race, bedankt voor het delen van jou persoonlijke verhaal.
God is goed, fijn om zo 'n een opbouwende posting te lezen in dit topic.
God is het die het zo geleidt heeft door de woorden van Zijn Woord gesproken door zijn Dienares in een dienst van Woord en Gebed.
Verder met alles wat je schrijft, zo herkenbaar en kloppend ik had het je niet na kunnen schrijven.
Hierbij zou ik willen opmerken, wat een talentvolle vrouwen zullen er wel niet in de Reformatorische kring zijn, die worden tegengehouden in een roeping van God om Dienaressen te mogen zijn in de Wijngaard des Heeren omdat men voorgehouden wordt dat dit niet mag.
Maar God is Getrouw, Hem zij alle Lof en Eer, want er is Zegen op het werk van ook de vrouwelijke Predikante, dat is op te maken uit de getuigenis van Race en daarmee heeft Jaapo ook een duidelijk antwoord eindelijk eens, een waar getuigenis en daar heeft geen mens over te (ver) oordelen verder.
Je kan enkel stil worden en laten we zingen van onze grote God die een Vader wilt zijn en het heel en al in Handen heeft.


https://www.youtube.com/watch?v=vjorWXh90lo

God is Getrouw, Zijn Plannen falen nooit!

Vers 1:
God is getrouw, zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen.
Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat zijn Geest omspant,
volvoert zijn hand.

Vers 2:
De Heer regeert! Zijn koninkrijk staat vast,
zijn heerschappij omvat de loop der tijden;
een sterke hand, die nooit heeft misgetast,
blijft met het heilig zwaard des Geestes strijden;
de adem zijner lippen overmant
de tegenstand.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 14:33

_Sjors_ schreef:Heel herkenbaar, ik heb tijdens mijn zwerftochten ook eens een dienst meegemaakt met een vrouwelijke voorganger. Ben direct naar buiten gelopen en kreeg vervolgens een oudste (10 jaar jonger dan ik ben...) achter me aan: "hoe kan je dat nu maken?", zegt ie. Dat heb ik hem dan duidelijk uitgelegd in niet mis te verstande bewoordingen. Ik loop liever geen deuk op. Ik weet gelukkig ook niet waar ze het over had tijdens die preek.

Sjors, dat is niet de rechte kerkordelijke weg!
Je had er uit mogen lopen als ze een onbijbelse dwaalleer had verkondigd, maar dat weet je dus niet.
Verder kun je ook heel goed een deuk oplopen bij een mannelijke voorganger. Het is maar dat je het weet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 14 jan 2016 14:34

hmm, zonder te veroordelen moet ik toch wel erg denken aan de tekst uit 2 Tim.4: zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
Het kan niet zo zijn dat God in Zijn Woord spreekt over het ambt voor de man en vervolgens God een vrouw roept tot het ambt. Er zijn al diverse bijbelteksten aangehaald waar het erover gaat.

Ik kan me de andere zienswijze best indenken. Het gevaarlijke is dat preken schitterend kunnen lijken, fijn om te horen en ontroerend kunnen zijn, dicht bij het Woord, maar het net niet is en dan is het niks.
Nogmaals, een van de Heilige Geest geleerde en geroepen dienaar, volgens Gods woord een man dus, door Hemzelf bepaald, dat is wat God wil.
Op grond van de bijbel mag ik dat beoordelen.

Ik oordeel niet dat je bij de prediking van een vr. ds niet geraakt kan worden.
Als ik als leidinggevende over 100 mensen 10 mensen roep en een opdracht geef om iets af te kondigen en zij gaan de opdracht uitvoeren, maar drie andere mensen voeren de opdracht ook uit, (terwijl daar een andere bedoeling voor ligt), wil niet zeggen dat bij die drie mensen er geen mens gehoor aan geeft, maar die drie die de opdracht uitvoeren zijn wel ongehoorzaam.

Wie zijn wij dan om de opdracht van God te veranderen. Daarbij komt nog dat God zelf de mensen leert die Hij roept, dus leert Hij dan ook mensen die Hij niet roept? Ik zeg nogmaals niet dat niemand geraakt kan worden door dat woord, dat is aan God, maar het is niet zoals Hij het opgetekend heeft m.i. geconcludeerd vanuit de bijbel.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 14 jan 2016 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 14 jan 2016 14:39

Johan100 schreef:hmm, zonder te veroordelen moet ik toch wel erg denken aan de tekst uit 2 Tim.4: zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
Het kan niet zo zijn dat God in Zijn Woord spreekt over het ambt voor de man en vervolgens God een vrouw roept tot het ambt. Er zijn al diverse bijbelteksten aangehaald, vooralsnog land het niet.

Ik kan me de andere zienswijze best indenken. Het gevaarlijke is dat preken schitterend kunnen lijken, fijn om te horen en ontroerend kunnen zijn, dicht bij het Woord, maar het net niet is en dan is het niks.
Nogmaals, een van de Heilige Geest geleerde en geroepen dienaar, volgens Gods woord een man dus, door Hemzelf bepaald, dat is wat God wil.
Op grond van de bijbel mag ik dat beoordelen.

Ik oordeel niet dat je bij de prediking van een vr. ds niet geraakt kan worden.
Als ik als leidinggevende over 100 mensen 10 mensen roep en een opdracht geef om iets af te kondigen en zij gaan de opdracht uitvoeren, maar drie andere mensen voeren de opdracht ook uit, wil niet zeggen dat bij die drie mensen er geen mens gehoor aan geeft, maar die drie die de opdracht uitvoeren zijn wel ongehoorzaam.

Wie zijn wij dan om de opdracht van God te veranderen. Daarbij komt nog dat God zelf de mensen leert die Hij roept, dus leert Hij dan ook mensen die Hij niet roept? Ik zeg nogmaals niet dat niemand geraakt kan worden door dat woord, dat is aan God, maar het is niet zoals Hij het opgetekend heeft m.i. geconcludeerd vanuit de bijbel.


Als een (vrouwelijke) predikant als boodschap heeft "Buiten Jezus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf!" dan is dat niet dichtbij het Woord, dan IS dat het Woord!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten