Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

kinpruik

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor kinpruik » 13 jan 2016 13:59

Ik citeer even een stukje van historicus Bart Jan Spruyt van 2 weken geleden:

Liberalen als Van der Steur verkeren immers in de veronderstelling dat die rechtsstaat van ons uitsluitend op liberale principes is gevestigd. Daarmee bedoelen ze dat principes die ten tijde van de verlichting in de achttiende eeuw zijn ontdekt en die met de Franse Revolutie hun beslag hebben gekregen –principes als vrijheid en gelijkheid– en daarna door de liberale burgerij in grondwetten en gewone wetten zijn vastgelegd. Zo is onze democratie gevestigd, zo is onze rechtsstaat ontstaan. Ondanks het christendom. Liberalen zien de rechtsstaat als een overwinning op de kerk.

(...)

Rechten en vrijheden

Onze mannen zullen vast mannen van historische kennis zijn en Zijne Excellentie kunnen uitleggen dat de kern van de rechtsstaat al is vastgelegd in expliciet christelijke teksten als de Blijde Inkomste (1356) en het Plakkaat van Verlatinghe (1581). Daarin staat namelijk dat de overheid niet boven de wet staat, maar zich moet houden aan de afspraken die met de volksvertegenwoordigers (de ”standen”) zijn gemaakt. In die afspraken heeft de vorst beloofd dat hij voor zijn onderdanen zal zorgen zoals een vader voor zijn zonen en een herder voor zijn schapen. Hun rechten en vrijheden, inclusief het recht op de vrijheid van geweten en geloof, zal hij daarom eerbiedigen.

Mocht de vorst zich ontgaan, dan hebben de volksvertegenwoordigers het recht hem af te zetten en door een ander te vervangen. De vorst staat onder de wet. De wet is koning – de titel van een boek van Samuel Rutherford. Dat is nu precies wat de rechtsstaat in de kern is. Christenen wisten dat al eeuwen vóór de verlichting en de Franse Revolutie.

http://www.refdag.nl/opinie/bart_jan_sp ... k_1_963375


Ha! Weer wat geleerd. Je hebt gelijk en ik had het (gedeeltelijk) mis. Ik moet zeggen dat ik er niet al te veel vanaf weet. :) Ik zal mijn mening nuanceren in het licht van deze kennis.

Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is om bepaalde waarden en daarbij horende normen niet te betitelen als exclusief christelijk. Dat zou namelijk impliceren dat mensen zonder de christelijke geloofsovertuiging deze normen en waarden niet kunnen delen. Dat is empirisch aantoonbaar onjuist. Bijvoorbeeld de wetgeving omtrent moord en doodslag is niet exclusief gebaseerd op het christelijke gebod 'Gij zult niet doden'. Als dat wel zo zou zijn zouden niet-christelijke landen deze wetgeving niet hebben, wat natuurlijk niet juist is.

Verder gaat het me er helemaal niet om de christelijke invloeden in Nederland te bagetalliseren, ik besef me dat we een groot cultureel erfgoed hebben waar we zuinig op moeten zijn. :) Waar ik wel bezwaar tegen maak is het claimen van vrij universele normen en waarden door uitdragers van een specifieke geloofsovertuiging.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 13 jan 2016 14:02

Chaya schreef:Dut jij maar verder MoesTuin.


Dat doe ik geregeld en is heerlijk.
Geeft meer rust dan al dat (onnodige) speculeren en overal en aan alles twijfelen.
Dutten is heerlijk, zeker met onderstaande woorden....

https://www.youtube.com/watch?v=zmA4PwJCY2Q

Ik ga slapen, ik ben moe,
'k sluit mijn beide oogjes toe,
Heere houd ook deze nacht,
over mij getrouw de wacht.

3
Ik lag en sliep gerust,
Van 's Heeren trouw bewust,
Tot ik verfrist ontwaakte;
Want God was aan mijn zij';
Hij ondersteunde mij
In 't leed, dat mij genaakte.
Ik zal, vol heldenmoed,
Daar mij Zijn hand behoedt,
Tienduizenden niet vrezen;
Schoon ik, van alle kant,
Geweldig aangerand
En fel geprangd moog' wezen.

2
Maar, trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen;
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m' Uw gunst aanschouwen.
'k Riep God niet vruchtloos aan;
Hij wil mij niet versmaan.
In al mijn tegenheden;
Hij zag van Sion neer,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Lola2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 dec 2015 16:31

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Lola2015 » 13 jan 2016 15:01

Bedankt allemaal voor de reacties!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2016 15:20

Ik las net dat volgens peilingen de PVV nu verreweg de grootste partij zou zijn. Om eerlijk te zijn baart dat me veel meer zorgen dan de zogenaamde 'Islamisering' waar iedereen zo panisch over doet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 13 jan 2016 16:53

Op RD.nl las ik het volgende:
Het college van Krimpen aan den IJssel blijft bij zijn besluit om de zondag als werkdag te mijden bij gepland groot onderhoud aan de Algerabrug in de zomer. Het voornemen kreeg dinsdagavond de nodige kritiek tijdens een langdurige informatieve raadscommissievergadering.

Namens de Krimpense bedrijven pleitten twee ondernemers ervoor om niet pas op maandag 25 juli, maar de vrijdagavond ervoor al te starten met het onderhoud. Deze variant, waarin ook de zondag als werkdag was meegenomen, zou de opleverdatum, zaterdag 30 juli, vervroegen tot donderdag 28 juli. De bedrijven zouden zo op vrijdag geen last meer hebben.

Groot struikelblok voor het werken op zondag bleek echter de forse geluidsoverlast die het onderhoud dan voor de aangrenzende Sebakerk zou opleveren. Behalve de Krimpense gereformeerde gemeente gebruikt ook de hersteld hervormde gemeente van Ouderkerk aan den IJssel het godshuis. In totaal trekt de kerk ’s zondags zo’n 5000 bezoekers in vier diensten. De ondernemers stelden daarom voor om het werk rond de kerkdiensten stil te leggen.

Bijzonder.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2016 17:10

Chaya schreef:Op RD.nl las ik het volgende:
Het college van Krimpen aan den IJssel blijft bij zijn besluit om de zondag als werkdag te mijden bij gepland groot onderhoud aan de Algerabrug in de zomer. Het voornemen kreeg dinsdagavond de nodige kritiek tijdens een langdurige informatieve raadscommissievergadering.

Namens de Krimpense bedrijven pleitten twee ondernemers ervoor om niet pas op maandag 25 juli, maar de vrijdagavond ervoor al te starten met het onderhoud. Deze variant, waarin ook de zondag als werkdag was meegenomen, zou de opleverdatum, zaterdag 30 juli, vervroegen tot donderdag 28 juli. De bedrijven zouden zo op vrijdag geen last meer hebben.

Groot struikelblok voor het werken op zondag bleek echter de forse geluidsoverlast die het onderhoud dan voor de aangrenzende Sebakerk zou opleveren. Behalve de Krimpense gereformeerde gemeente gebruikt ook de hersteld hervormde gemeente van Ouderkerk aan den IJssel het godshuis. In totaal trekt de kerk ’s zondags zo’n 5000 bezoekers in vier diensten. De ondernemers stelden daarom voor om het werk rond de kerkdiensten stil te leggen.

Bijzonder.


Maar ja, christenvervolging hoor...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 13 jan 2016 18:17

Chaya schreef:Op RD.nl las ik het volgende:
Het college van Krimpen aan den IJssel blijft bij zijn besluit om de zondag als werkdag te mijden bij gepland groot onderhoud aan de Algerabrug in de zomer. Het voornemen kreeg dinsdagavond de nodige kritiek tijdens een langdurige informatieve raadscommissievergadering.

Namens de Krimpense bedrijven pleitten twee ondernemers ervoor om niet pas op maandag 25 juli, maar de vrijdagavond ervoor al te starten met het onderhoud. Deze variant, waarin ook de zondag als werkdag was meegenomen, zou de opleverdatum, zaterdag 30 juli, vervroegen tot donderdag 28 juli. De bedrijven zouden zo op vrijdag geen last meer hebben.

Groot struikelblok voor het werken op zondag bleek echter de forse geluidsoverlast die het onderhoud dan voor de aangrenzende Sebakerk zou opleveren. Behalve de Krimpense gereformeerde gemeente gebruikt ook de hersteld hervormde gemeente van Ouderkerk aan den IJssel het godshuis. In totaal trekt de kerk ’s zondags zo’n 5000 bezoekers in vier diensten. De ondernemers stelden daarom voor om het werk rond de kerkdiensten stil te leggen.

Bijzonder.

Als je het werk rond vier kerkdiensten moet stilleggen, blijft er van een werkdag bijna niets meer over, schat ik zo in. Dan kun je maar beter de hele zondag vrijhouden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 13 jan 2016 18:23

Of je werkt gewoon door zodat het werk in zo'n kort mogelijke tijdsspanne gedaan is.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 14 jan 2016 10:00

Zie http://www.bd.nl/regio/waalwijk-heusden ... -1.5527008

Tja, van mij hoeft dat ook niet op straat aangeplakt te worden, maar om hier nou zo 'n punt van te maken.
Dan krijgt alleen maar het omgekeerde effect....
De ophangende vrouwen posters in ondergoed krijgen meer aandacht dan men gewenst zou zien.
De reclame maker nog meer reclame voor zijn producten.
(als de politieke partij hier nu niet zo 'n punt van had gemaakt, had ik nooit deze reclame poster gezien)

Niet slim bezig als politieke partij, laat lekker gaan.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor meribel » 14 jan 2016 10:07

eens Moestuin, ik zou er als politieke partij geen ophef over gaan maken.
ik zou er überhaupt geen ophef over maken.



aan de andere kant,

misschien in die gemeente heeft de sgp nu een mooi gezamenlijk standpunt met de plaatselijke islamvereniging.
Dus wie weet leidt het tot verbroedering 8)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2016 10:16

Wat een Puriteins gekeutel weer.

En inderdaad, als het gewoon was genegeerd...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Cathy » 14 jan 2016 11:50

Chaya schreef:Op RD.nl las ik het volgende:
Het college van Krimpen aan den IJssel blijft bij zijn besluit om de zondag als werkdag te mijden bij gepland groot onderhoud aan de Algerabrug in de zomer. Het voornemen kreeg dinsdagavond de nodige kritiek tijdens een langdurige informatieve raadscommissievergadering.

Namens de Krimpense bedrijven pleitten twee ondernemers ervoor om niet pas op maandag 25 juli, maar de vrijdagavond ervoor al te starten met het onderhoud. Deze variant, waarin ook de zondag als werkdag was meegenomen, zou de opleverdatum, zaterdag 30 juli, vervroegen tot donderdag 28 juli. De bedrijven zouden zo op vrijdag geen last meer hebben.

Groot struikelblok voor het werken op zondag bleek echter de forse geluidsoverlast die het onderhoud dan voor de aangrenzende Sebakerk zou opleveren. Behalve de Krimpense gereformeerde gemeente gebruikt ook de hersteld hervormde gemeente van Ouderkerk aan den IJssel het godshuis. In totaal trekt de kerk ’s zondags zo’n 5000 bezoekers in vier diensten. De ondernemers stelden daarom voor om het werk rond de kerkdiensten stil te leggen.

Bijzonder.

Wij zijn een bijzondere gemeente:
Met 14 kerken van 12 kerkgenootschappen is Krimpen aan den IJssel een vrij kerkelijk dorp. Wikipedia.
:wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2016 14:05

Politie: Islamitische Staat achter aanslagen Jakarta
Dus toch? Eerder vandaag las ik nog: "De bomexplosies zijn duidelijk terreuraanslagen, maar vooralsnog zijn er geen indicaties dat militanten van Islamitische Staat (IS) erachter zitten, zei het hoofd van de binnenlandse veiligheidsdienst in Jakarta." (Bron: RD)
Toch wel typisch. Toen ik het bericht over de aanslagen las, dacht ik al bij mijzelf: "Zeker weer gepleegd door fanatieke mohammedanen, die de 'ongelovigen' een lesje willen leren. Wie anders pleegt er vandaag nog aanslagen?" En het blijkt weer eens te kloppen.

Eergisteren ook weer zo'n bericht: Dader van aanslag in Istanbul was lid van IS

Dood en verderf zaaien, daar zijn ze bedreven in, die lui van IS. Maar iets positiefs opbouwen? Ho maar! Daar zijn ze te dom voor.
AIVD: erbarmelijke omstandigheden in kalifaat
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2016 09:29

In Oregon, Amerika, heeft een groepje mallotenserieuze vrijheidsstrijders bezit genomen van een verlaten overheidsgebouwtje, vanwege redenen.

Omdat ze de boel nauwelijks hadden voorbereid, vroegen ze via het internet of mensen hen wilden steunen door essentiële voorraden te sturen zoals voedsel, dekens, etc. Tussen alle fanmail die ze ontvingen, zaten echter ook een aantal uit de kluiten gewassen dildo's - een grap van iemand. De militia wederom naar Youtube om zich daarover te beklagen - ze zijn immers zeer serieus.

http://mashable.com/2016/01/13/oregon-m ... zIZhmuimqN

Dus stuurde iemand ze... een vat met ruim 200 liter glijmiddel.

http://mashable.com/2016/01/14/oregon-m ... nH340Miaqs

Man, als je geld teveel hebt, kun je toch leuke grappen uithalen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Katlheen » 15 jan 2016 11:32

Hahaha, sta je daar als "serieuze" vrijheidsstrijder toch mooi voor l%l..... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten