Alles delen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Alles delen?

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2016 13:51

N.a.v. deze vraag in de rubriek, over een man die nogal geheimzinnig met een vrouwelijke collega chat
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/234 ... ke-collega

Er wordt door de mensen die reageren gesteld dat een huwelijk transparant moet zijn (eens) en alles gedeeld moet worden.
En daar ben ik het niet mee eens.

Als iemand mij een geheim toevertrouwt, met de mededeling dat ik dit echt voor mezelf moet houden, dus met niemand hierover praten, zou ik dat dan wel met een echtgenoot moeten doen?
Als het een kwestie is waar hij helemaal niets van afweet en ook verder niets mee te maken heeft.
Mag je als getrouwde helemaal niets voor jezelf hebben?

Het gaat dus niet specifiek over deze vraag. Ik vind de houding van deze meneer ook tamelijk irritant, anderzijds, moet je voortdurend op elkaars mobiel alle berichtjes lezen? Ik denk zelf dat het niet alleen gaat om deze vrouwelijke collega, maar dat er vaker iets gebeurd is, al blijft dat gissen natuurlijk.
De vraag is dus: moet je alles (willen) delen? Waarom of waarom niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Alles delen?

Berichtdoor janneke7337 » 06 jan 2016 14:41

Ik vind niet dat je alles moet delen.
Wij gaan echt niet bij elkaar op de mobieltjes kijken wie met wie wanneer aan het chatten is.
Als het goed is, is er vertrouwen. Natuurlijk kan er uit belangstelling (niet uit jaloezie) gevraagd worden met wie je aan het chatten bent.
Dit van elkaar controleren lijkt mij op ongezond wantrouwen.

Ook in het huwelijk heb je een eigen leven. Als het goed is heb je een gezamenlijk leven maar behoud je ook je eigen identiteit, doet dingen die je zelf leuk vind, onderhoud gezamenlijke maar ook eigen vriendschappen.
Zie bijvoorbeeld ook: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/234 ... evangenis/

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Alles delen?

Berichtdoor MoesTuin » 06 jan 2016 14:58

Ik sluit me aan bij Janneke, hetgeen ze schrijft, zo zie ik het ook.
En Chaya, heb jij hierover zelf een mening?

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alles delen?

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2016 15:16

Het gedrag van die man waarover het in de vraag gaat, komt wel over als uiterst verdacht.

Vind ik daarmee dat je alles moet delen? Nee, er is namelijk niet veel dat irritanter is dan een echtpaar dat samen 1 facebook-account gebruikt, om maar wat te noemen. Maar er moet zowel openheid als vertrouwen zijn. Ik vertrouw erop dat mijn vrouw geen dingen doet die niet door de beugel kunnen, en ik geef openheid over de dingen die ik doe als ze ernaar vraagt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Alles delen?

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2016 15:23

Mortlach schreef:Het gedrag van die man waarover het in de vraag gaat, komt wel over als uiterst verdacht.

Dat wel, maar ik vrees dat het dan tijdens de werkuren niet afstandelijker is.
Mortlach schreef:er is namelijk niet veel dat irritanter is dan een echtpaar dat samen 1 facebook-account gebruikt

En een gezamenlijk e mail adres, dus niet alleen bedoeld voor "zakelijke" doeleinden, maar ook voor eigen vrienden- en innen?
Als ik een mail krijg van Pietje en Marietje, vraag ik me altijd af wie deze nu geschreven heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alles delen?

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2016 16:46

janneke7337 schreef:Ook in het huwelijk heb je een eigen leven. Als het goed is heb je een gezamenlijk leven maar behoud je ook je eigen identiteit, doet dingen die je zelf leuk vind, onderhoud gezamenlijke maar ook eigen vriendschappen.
Zie bijvoorbeeld ook: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/234 ... evangenis/


Bij dat laatste geval vraag ik me altijd af waarom die mensen in vredesnaam zijn getrouwd. Zulk gedrag komt toch niet uit de lucht vallen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Alles delen?

Berichtdoor Niagara » 06 jan 2016 18:53

Nee je hoeft niet alles te delen, maar als dingen belangrijk voor je zijn praat je daar wel met elkaar over. Elk berichtje van elkaar lezen is niet nodig, daar heb je vertrouwen voor als het goed is. Maar iets verzwijgen wat wel belangrijk voor je is voelt voor mij al snel als afbreuk doende aan de relatie. Als ik app contact heb met een vriend die mijn verloofde verder niet kent vertel ik mijn lief wel even dat ik met diegene praat en globaal het onderwerp, maar daar blijft het meestal bij. Tenzij er iets grappigs is of iets waar ik even met hem over wil praten ofzo. Als ik niet vertel met wie ik aan het appen ben voelt dat voor mij niet prettig, juist omdat ik graag praat met mijn lief over waar ik mee bezig ben. En ja, af en toe volgt hij mij niet als ik praat over wat ik met de paarden gedaan heb, en andersom snap ik niet altijd wat hij over computers vertelt, maar de belangstelling is er voor elkaar en dat is voor mij essentieel in de relatie.
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Alles delen?

Berichtdoor Evelien » 06 jan 2016 22:09

janneke7337 schreef:Ik vind niet dat je alles moet delen.
Wij gaan echt niet bij elkaar op de mobieltjes kijken wie met wie wanneer aan het chatten is.
Als het goed is, is er vertrouwen. Natuurlijk kan er uit belangstelling (niet uit jaloezie) gevraagd worden met wie je aan het chatten bent.
Dit van elkaar controleren lijkt mij op ongezond wantrouwen.

Ook in het huwelijk heb je een eigen leven. Als het goed is heb je een gezamenlijk leven maar behoud je ook je eigen identiteit, doet dingen die je zelf leuk vind, onderhoud gezamenlijke maar ook eigen vriendschappen.
Zie bijvoorbeeld ook: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/234 ... evangenis/


Dat dacht mijn vriendin ook. Na jaren getrouwd te zijn kwam ze er achter dat hij helemaal niet te vertrouwen was.
Ik kan er niet al te veel in detail gaan, maar het is wel uitgelopen in een echtscheiding.

Dat hij het verwijderd zegt wel genoeg. Dat hij wegdraait ook.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alles delen?

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2016 23:32

Chaya schreef:N.a.v. deze vraag in de rubriek, over een man die nogal geheimzinnig met een vrouwelijke collega chat
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/234 ... ke-collega

Er wordt door de mensen die reageren gesteld dat een huwelijk transparant moet zijn (eens) en alles gedeeld moet worden.
En daar ben ik het niet mee eens.

Als iemand mij een geheim toevertrouwt, met de mededeling dat ik dit echt voor mezelf moet houden, dus met niemand hierover praten, zou ik dat dan wel met een echtgenoot moeten doen?
Als het een kwestie is waar hij helemaal niets van afweet en ook verder niets mee te maken heeft.
Mag je als getrouwde helemaal niets voor jezelf hebben?

Het gaat dus niet specifiek over deze vraag. Ik vind de houding van deze meneer ook tamelijk irritant, anderzijds, moet je voortdurend op elkaars mobiel alle berichtjes lezen? Ik denk zelf dat het niet alleen gaat om deze vrouwelijke collega, maar dat er vaker iets gebeurd is, al blijft dat gissen natuurlijk.
De vraag is dus: moet je alles (willen) delen? Waarom of waarom niet?


Je hoeft niet alles te delen. Geheimen, of dingen die de ander echt niet interesseren bijvoorbeeld. Je moet elkaar vertrouwen. Ik chat ook wel eens met vriendinnen of Mijn vrouw met vrienden en dat is prima. Ik hoef dat allemaal niet te lezen, ik vertrouw haar. Maar iets anders dan "niet delen" is dingen voor de ander verbergen. Bewust verwijderen en zo. Waarom is dat? Als het goed is hoef je in een huwelijk niet alles te delen maar heb je ook geen dingen voor elkaar te verbergen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Alles delen?

Berichtdoor janneke7337 » 11 jan 2016 11:23

Marnix schreef:aar iets anders dan "niet delen" is dingen voor de ander verbergen. Bewust verwijderen en zo. Waarom is dat? Als het goed is hoef je in een huwelijk niet alles te delen maar heb je ook geen dingen voor elkaar te verbergen.
Dat weet ik niet. Vrouwen praten nog wel eens met vriendinnen en willen nog wel eens het hart uitstorten, ik kan mij voorstellen dat de man dit niet allemaal hoeft te lezen.
Natuurlijk niet als het gaat om echte problemen, maar meer voor zaken als dat de vrouw het vervelend vind dat de man wel eens dit of dat doet terwijl ze het toch al zo vaak tegen hem gezegd heeft enzovoorts.
Ik denk dat wat dat betreft mannen niet zo veel te maken hebben met zulk soort gesprekken tussen 2 vrouwen, of ze het uberhaupt willen lezen is een tweede :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alles delen?

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2016 23:40

Dat denk ik ook niet. Mannen vragen daar allicht niet naar. Zo wel, dan vertel je het lekker, wordt de man toch idd niet gelukkig van maar je hebt toch niets te verbergen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Alles delen?

Berichtdoor meribel » 14 jan 2016 10:05

Marnix schreef:Dat denk ik ook niet. Mannen vragen daar allicht niet naar. Zo wel, dan vertel je het lekker, wordt de man toch idd niet gelukkig van maar je hebt toch niets te verbergen?


gaat niet om verbergen, maar ik zou het wel raar vinden als mijn man mij precies zou uitvragen wat ik met vriendinnen bespreek.
Ik zou dat ook erg vervelend vinden ook overigens.


Ik vind niet dat je alles moet delen, maar als je allebei graag wil, dan mág je natuurlijk wel alles delen.
Maar het is prima om dingen voor jezelf te hebben en te houden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alles delen?

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2016 10:27

Dat klopt. Maar in het voorbeeld verwijdert de man bewust alles wat hij heeft besproken. Blijkbaar heeft hij liever niet dat zijn vrouw dat leest. Dat is de andere kant. Verder met je eens, zo'n ziekelijke jaloezie waarbij al het contact met mensen van de andere sekse wantrouwend wordt gemonitord is ook erg fout. Ik snap wel weer dat die man dan denkt: Laat ik alles maar weg gooien. Kan ze het ook niet lezen. Alleen is dat natuurlijk ook weer een beetje verdacht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Alles delen?

Berichtdoor Harriette » 24 jan 2016 16:00

Bij alles wat je niet WILT dat je partner het leest of hoort of weet, weet je zelf diep binnen in, dat precies datgene wat je zegt, schrijft of doet waarvan je niet wilt dat hij het weet, het vertrouwen tussen jou en je partner kapot zal maken als hij het wél weet.

En natuurlijk heb ik het niet over de koffiepraatjes tussen vriendinnen over kleding e.d. daar zul je dat gevoel van niet willen ook niet hebben, maar op het moment dat het gaat over 'kleine onbenulligheden over je partner waar je je aan ergert' die je deelt met anderen, ook al heet dat je hart luchten, moet je je afvragen waarom hij dat niet zou mogen weten, horen of lezen. Is het niet omdat je weet dat het iets is wat je niet zou moeten doen?
Het vertrouwen schaadt je dus al vóór je het verbergt of niet wilt delen. Het gevolg is dan ook: nog meer vertrouwen beschamen door het te verbergen.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten