Ongelukkig getrouwd

Moderators: Memmem, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2015 17:06

naamloos schreef:Liefde kan ook 'maatregelen nemen' betekenen. (Heb. 12)
Harriette schreef:Je haalt Hebr 12 aan, ik heb het net gelezen en ben wel benieuwd welk gedeelte je dan bedoelt. In mijn optiek spreekt Hebr 12 vóór mijn keus.
Vers 5-11.
Harriette schreef:Dat heb ik gedaan. Het huiselijk geweld is gestopt. Gebeurt het weer, geef ik hem weer aan. Het helpt en hij leert zich te beheersen..
Verbaal wil nog wel eens gebeuren, maar ja daar zal hij de enige niet in zijn.

Ik wil trouwens voor de duidelijkheid nog even toevoegen dat ik of mijn kind geen gevaar loopt. Ik ben lichamelijk sterker dan hem, en kan hem aan. ...... Als ik wil.
Voor mij zou scheiden óók een optie zijn die onder 'maatregelen' valt, niet alléén aangeven. (dat ben je eigenlijk gewoon verplicht)
Maar goed, als jij hier vrede bij hebt én de overtuiging dat je doet wat God van je vraagt ... ik kom niet tussen jouw geweten en God.

Mooi dat je kind fysiek geen gevaar loopt, is hij-zij nooit met hem alleen dan?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor MoesTuin » 30 dec 2015 17:09

Echtscheiding is een gevolg van Echtbreuk.
Het kwaad zit niet in de echtscheiding maar in de breuk die al eerder is ontstaan.
2 mensen die met elkaar getrouwd zijn hebben samen de huwelijkse belofte gedaan voor God en Zijn gemeente.
Als 1 van beiden deze beloften niet meer nakomt, dan wordt het voor de andere erg lastig allemaal.
Je moet er beiden weer uit zien te komen (met hulp van anderen wellicht soms)
Maar de situatie kan in omstandigheden zo uitzichtloos zijn menselijk bezien, dat je dit bij de Heere God mag neerleggen en overleggen en vragen of Hij je de weg hierin wilt laten zien / wijzen.
Echtscheiding kan zeker de oplossing zijn, als echt alles is geprobeerd wat in je vermogen hebt gelegen om je huwelijk te redden, maar als de ander niet mee werkt,dan houdt het op, want dan heeft de Echtbreuk al plaatsgevonden en is de Echtscheiding eigenlijk een logisch gevolg.
Want wat ooit toen beloofd is voor God en Zijn gemeente, dat is er al niet meer dan.
Je mag dit allemaal bespreken met de Heere God en dit aan Hem voorleggen.
Maar de eerste intentie dient ten alle tijden te zijn, om het gezamelijk op te lossen (of door een korte periode uit elkaar te zijn, noem maar op) maar niet ten koste van alles.
Heel veel sterkte Harriette in deze moeilijke situatie waarin je zeker nu ook voor jezelf en je kinderen mag (moet) kiezen op den duur.....

Ik heb een mooi bemoedigend lied voor jou

https://www.youtube.com/watch?v=rmHw53Hgi6g

Hij is nabij
Hij weet wat je hart raakt
Hij is nabij
Hij kent je zo goed
Hij is nabij
Hij weet wat je doormaakt
Hij is nabij
wat je ook doet


en de verdere tekst in het filmpje bij het lied.
God is een helper en trooster voor allen die in nood zijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor meribel » 30 dec 2015 17:32

Harriette schreef:[

Bijbels advies is altijd welkom.
.


matt. 22 Meester, wat is het grootste gebod in de wet?
Hij antwoordde; Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk; heb uw naaste lief als uzelf.



verder , als je al 9 keer uit elkaar en weer bij elkaar bent gegaan....dan is het inzicht wat je nu hebt waarschijnlijk een zeer recente.
9 keer uit elkaar, een vader die verbaal agressief is, politie die voor de deur kan staan, een verleden met een andere man, kinderen de alles al eens meegemaakt hebben, je man die emotioneel mishandeld is in zijn jeugd, jij die huiselijk geweld uit je jeugd gewend bent
je schrijft je bent sterker dan je man en financieel onafhankelijk
ach het is ook onmogelijk iets zinnigs te zeggen online. Wie zal zeggen wie slachtoffer of dader is. Julle zijn allemaal slachtoffer.
ik hoop van harte dat de cirkel van geweld ooit doorbroken wordt en je zoon , en andere kinderen, andere keuzes kunnen maken.

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 18:32

naamloos schreef:Mooi dat je kind fysiek geen gevaar loopt, is hij-zij nooit met hem alleen dan?


Niet vaak, maar wel eens. Het voordeel is dan dat mijn kind graag 'klikt', en zeer assertief. Hij zegt het al als je hem zonder te vragen aait.

MoesTuin schreef:Echtscheiding is een gevolg van Echtbreuk.
Het kwaad zit niet in de echtscheiding maar in de breuk die al eerder is ontstaan.
2 mensen die met elkaar getrouwd zijn hebben samen de huwelijkse belofte gedaan voor God en Zijn gemeente.
Als 1 van beiden deze beloften niet meer nakomt, dan wordt het voor de andere erg lastig allemaal.
Je moet er beiden weer uit zien te komen (met hulp van anderen wellicht soms)
Maar de situatie kan in omstandigheden zo uitzichtloos zijn menselijk bezien, dat je dit bij de Heere God mag neerleggen en overleggen en vragen of Hij je de weg hierin wilt laten zien / wijzen.
Echtscheiding kan zeker de oplossing zijn, als echt alles is geprobeerd wat in je vermogen hebt gelegen om je huwelijk te redden, maar als de ander niet mee werkt,dan houdt het op, want dan heeft de Echtbreuk al plaatsgevonden en is de Echtscheiding eigenlijk een logisch gevolg.
Want wat ooit toen beloofd is voor God en Zijn gemeente, dat is er al niet meer dan.
Je mag dit allemaal bespreken met de Heere God en dit aan Hem voorleggen.
Maar de eerste intentie dient ten alle tijden te zijn, om het gezamelijk op te lossen (of door een korte periode uit elkaar te zijn, noem maar op) maar niet ten koste van alles.


Je hebt gelijk echtbreuk is er al eerder. Ik was het helemaal met je eens dat echtscheiding dan een logisch gevolg is. Het is 1 van de redenen dat we een keer uit elkaar zijn gegaan. Toch heeft God me daarvan teruggeroepen.
Het redden van mijn huwelijk is niet meer mijn doel. Daar heb je er 2 voor nodig. Ik ga niet kiezen voor echtscheiding met nog meer schade. (was het maar een oplossing, maar dat is het niet, dat is de leugen van satan)

Heel veel sterkte Harriette in deze moeilijke situatie waarin je zeker nu ook voor jezelf en je kinderen mag (moet) kiezen op den duur.....
Ik heb een mooi bemoedigend lied voor jou

https://www.youtube.com/watch?v=rmHw53Hgi6g

Hij is nabij
Hij weet wat je hart raakt
Hij is nabij
Hij kent je zo goed
Hij is nabij
Hij weet wat je doormaakt
Hij is nabij
wat je ook doet


en de verdere tekst in het filmpje bij het lied.
God is een helper en trooster voor allen die in nood zijn.


Dank je wel!! :D Als ik dacht toch niet wist, dan zou ik me geen raad weten...!!

meribel schreef:matt. 22 Meester, wat is het grootste gebod in de wet?
Hij antwoordde; Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk; heb uw naaste lief als uzelf.


Dat doe ik, ik zou niet afgewezen en verlaten willen worden op grond van mijn gedrag.

verder , als je al 9 keer uit elkaar en weer bij elkaar bent gegaan....dan is het inzicht wat je nu hebt waarschijnlijk een zeer recente.
9 keer uit elkaar, een vader die verbaal agressief is, politie die voor de deur kan staan, een verleden met een andere man, kinderen de alles al eens meegemaakt hebben, je man die emotioneel mishandeld is in zijn jeugd, jij die huiselijk geweld uit je jeugd gewend bent
je schrijft je bent sterker dan je man en financieel onafhankelijk
ach het is ook onmogelijk iets zinnigs te zeggen online. Wie zal zeggen wie slachtoffer of dader is. Julle zijn allemaal slachtoffer.
ik hoop van harte dat de cirkel van geweld ooit doorbroken wordt en je zoon , en andere kinderen, andere keuzes kunnen maken.


Het inzicht is er al 4 jaar. Het vlees is vaak zwak. Vandaar 2 keer op mijn initiatief in die 4 jaar.
Mijn ouders zijn uiteindelijk wel gescheiden, de gevolgen die er voor de kinderen zijn, die zijn er al. Ik heb gezien dat scheiden schade nog groter maakt, door het ontbreken van een vader. Door ouders die uit elkaar zijn en dus 'oud' en 'ers' hebben.
Zoals ik al eerder zei: ik ben de 1e keer gescheiden wat heeft geresulteerd tot 2 gezinnen in huiselijk geweld. Want mijn ex is niet gestopt. Dus i.p.v. 4 kinderen nu 9 kinderen slachtoffer. En dan moet scheiden een oplossing zijn?
Mijn kinderen hebben me (later) het wel degelijk kwalijk genomen dat ik de 1e keer ben gescheiden. Ondanks dat ze zelf mishandeld werden. Je scheidt ook hen in 2en. En ze weten echt wel wat er gebeurde. Desalniettemin.....

Ik maak nu juist andere keuzes dan mijn voorgeslacht. Keuzes vanuit Gods Liefde.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Mortlach » 30 dec 2015 19:00

Harriette schreef:Dat doe ik, ik zou niet afgewezen en verlaten willen worden op grond van mijn gedrag.


En waarom zou die ander dan ooit in vredesnaam veranderen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 19:17

Mortlach schreef:
En waarom zou die ander dan ooit in vredesnaam veranderen?


Om de reden waarom wie dan ook verandert. Omdat hij zelf niet zo wil zijn.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2015 19:23

Harriette schreef: Ik ga niet kiezen voor echtscheiding met nog meer schade. (was het maar een oplossing, maar dat is het niet, dat is de leugen van satan)
Wellicht geldt dat voor jou persoonlijk. Echter, scheiden kan voor een ander wél een-de oplossing zijn.
Harriette schreef:Het inzicht is er al 4 jaar. Het vlees is vaak zwak. Vandaar 2 keer op mijn initiatief in die 4 jaar.
Mijn ouders zijn uiteindelijk wel gescheiden, de gevolgen die er voor de kinderen zijn, die zijn er al. Ik heb gezien dat scheiden schade nog groter maakt, door het ontbreken van een vader. Door ouders die uit elkaar zijn en dus 'oud' en 'ers' hebben.
Zoals ik al eerder zei: ik ben de 1e keer gescheiden wat heeft geresulteerd tot 2 gezinnen in huiselijk geweld. Want mijn ex is niet gestopt. Dus i.p.v. 4 kinderen nu 9 kinderen slachtoffer. En dan moet scheiden een oplossing zijn?
Mijn kinderen hebben me (later) het wel degelijk kwalijk genomen dat ik de 1e keer ben gescheiden. Ondanks dat ze zelf mishandeld werden. Je scheidt ook hen in 2en. En ze weten echt wel wat er gebeurde. Desalniettemin.....
Ook hier geldt: het is jouw persoonlijke situatie, die zeker niet algemeen is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 19:38

Naamloos:

Als God oplossingen geeft zijn ze altijd oplossingen. En anders heb je gekozen uit 1 van de slechter keuzes.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Sammie40

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Sammie40 » 08 feb 2016 19:53

Met verbazing en kippenvel alle berichten gelezen.

Mijn man heb ik gelukkig nooit hoeven aangeven.

Het huiselijk geweld is stukken minder geworden.
Hij heeft mij zover (waarschijnlijk onbewust) dat ik hem in alles gelijk geef.
Het helpt erg dat als hij mij uitscheld of ik heb weer eens het verkeerde pak vla opgemaakt dat ik dan eerst m'n excuses maak, vervolgens zeg dat hij gelijk heeft en dat ik niet heb nagedacht en daarna vertel hoe ik probeer de veranderen.

Dit alles leid tot bijna geen agressie buien of spanningen.
Hij zegt zelf dat hij zich nu stukken gelukkiger voelt nu ik eindelijk verander.

Ik zelf doe dit bewust. Ik speel dit. Dat heeft hij niet eens door.
Ondertussen heb ik m'n eigen leven: m'n werk, vrienden etc.
Ik ben van binnen ervan overtuigd dat ik lelijk, dom en waardeloos ben maar verstandelijk weet ii dat dat niet zo is.
Ik ben geen slachtoffer, ik probeer dit gezin op deze manier draaglijk te houden.

Al onze vrienden die hier van weten en mij wrs niet geloven heb ik me van gedistancieerd.
Onbegrijpelijk dat mede-christenen hun ogen sluiten.

Ik had/heb voor nu geen andere mogelijkheid in mijn beleving. Natuurlijk zijn die er wel maar ik zou het werkelijk waar niet weten hoe dat moet.

Jullie kunnen een heleboel oordelen hebben hierover maar de realiteit is echt anders.

Mijn kind heeft nu een papa die de moeder weliswaar 'minder' ziet en hijzelf de baas in huis is, met mijn houding is er veel meer rust.

Ik heb me er bij neergelegd.
En ik wil absoluut niet zielig overkomen!! Voor mij de enige manier.

God zij dank heb ii een levend geloof in mijn hemelse Vader. Ook al begrijp ik weinig en ben ik een grote zondaar: de Here Jezus is ook voor mij aan het kruis gestorven en als ii daar over nadenk kan ik alleen maar danken.

Sammie40

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Sammie40 » 08 feb 2016 19:54

Een boel spelfouten en gekke zinnen....

kinpruik

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor kinpruik » 08 feb 2016 20:00

Sammie40 schreef:Met verbazing en kippenvel alle berichten gelezen.

Mijn man heb ik gelukkig nooit hoeven aangeven.

Het huiselijk geweld is stukken minder geworden.
Hij heeft mij zover (waarschijnlijk onbewust) dat ik hem in alles gelijk geef.
Het helpt erg dat als hij mij uitscheld of ik heb weer eens het verkeerde pak vla opgemaakt dat ik dan eerst m'n excuses maak, vervolgens zeg dat hij gelijk heeft en dat ik niet heb nagedacht en daarna vertel hoe ik probeer de veranderen.

Dit alles leid tot bijna geen agressie buien of spanningen.
Hij zegt zelf dat hij zich nu stukken gelukkiger voelt nu ik eindelijk verander.

Ik zelf doe dit bewust. Ik speel dit. Dat heeft hij niet eens door.
Ondertussen heb ik m'n eigen leven: m'n werk, vrienden etc.
Ik ben van binnen ervan overtuigd dat ik lelijk, dom en waardeloos ben maar verstandelijk weet ii dat dat niet zo is.
Ik ben geen slachtoffer, ik probeer dit gezin op deze manier draaglijk te houden.

Al onze vrienden die hier van weten en mij wrs niet geloven heb ik me van gedistancieerd.
Onbegrijpelijk dat mede-christenen hun ogen sluiten.

Ik had/heb voor nu geen andere mogelijkheid in mijn beleving. Natuurlijk zijn die er wel maar ik zou het werkelijk waar niet weten hoe dat moet.

Jullie kunnen een heleboel oordelen hebben hierover maar de realiteit is echt anders.

Mijn kind heeft nu een papa die de moeder weliswaar 'minder' ziet en hijzelf de baas in huis is, met mijn houding is er veel meer rust.

Ik heb me er bij neergelegd.
En ik wil absoluut niet zielig overkomen!! Voor mij de enige manier.

God zij dank heb ii een levend geloof in mijn hemelse Vader. Ook al begrijp ik weinig en ben ik een grote zondaar: de Here Jezus is ook voor mij aan het kruis gestorven en als ii daar over nadenk kan ik alleen maar danken.


Ik kan me voorstellen dat het vreselijk moet zijn, en oordelen over je situatie zal ik niet doen. Ik denk wel dat je nog eens goed na moet denken of dit wel de verstandige keus is. Jezelf wegcijferen ten koste van een misbruikende echtgenoot(e) hou je op de lange duur niet vol, en ik denk ook niet dat dat de bedoeling van een huwelijk is. Je geeft aan dat het huiselijk geweld stukken minder is geworden. Dan is er dus nog sprake van huiselijk geweld. Vindt je het verantwoord om je kind in een huis op te laten groeien waar dat normaal is?

Sammie40

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Sammie40 » 08 feb 2016 20:54

Natuurlijk niet.

Naar het kind toe is hij overigens altijd heel lief.

Maar ik heb inmiddels al bij meerdere mensen hulp gevraagd. Therapie samen en bij de therapeut hulp gevraagd... Zijn ouders gevraagd....
Niemand doet iets. Of durft.
Ik vermoed heel erg dat ze denken dat ik het óf verzin óf het aan mij ligt.

Ik durf en kan niet weg.
Mijn moeder is ziek en zij kan dot echt nier aan.
Hen overigens hele lieve ouders en een super fijne jeugd gehad waarin ik geen agressie heb gekend.
ik durf het echt niet. Ik heb die vaardigheden denk ii niet ofzo. Wat slachtofferig doe ik he.
Ik meen het, ik heb geen idee. Daarom ook wanhopig hulp gezocht.

Alsof je telkens probeert een bal in een doel te schoppen en alle manieren probeert maar het lukt niet. Uiteindelijk laat je het erbij zitten en vind je jezelf een loser.

Ik weet het. Een slapjanus. Dan maar alles op alles dat er rust is in huis, vrolijke man die alles bepaalt. Dan maar elke dag voor hij thuis komt het huis doorlopen en of alles zo is zoals hij het wil. Zijn bizarre regels in acht nemen.
Dan maar de vrouw die er letterlijk achteraan loopt.
Maar dan heb ik wel een vrolijke man in huis. Echt waar!

Bambi

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Bambi » 08 feb 2016 21:12

@Sammie40

Heb je wel eens gecheckt of je man autistisch is?

Die kunnen heel erg in paniek raken, als alles niet gaat, zoals ze gewend zijn en dan uit hun slof schieten
Niet uit woede of omdat ze niet van je houden, maar omdat ze hun houvast kwijt zijn en hun veiligheid.

En dan is het niet slaafs of slap, als je voor de lieve vrede zorgt dat alles in balans is voor hem, maar om hem rust te geven en hem niet in paniek te laten raken.

Kijk hier maar eens naar en kijk of je het herkent.
En als je het herkent, dan kun je gericht hulp zoeken

http://www.npo.nl/2doc/02-06-2014/KN_1658125

kinpruik

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor kinpruik » 08 feb 2016 21:20

Sammie40 schreef:Natuurlijk niet.

Naar het kind toe is hij overigens altijd heel lief.

Maar ik heb inmiddels al bij meerdere mensen hulp gevraagd. Therapie samen en bij de therapeut hulp gevraagd... Zijn ouders gevraagd....
Niemand doet iets. Of durft.
Ik vermoed heel erg dat ze denken dat ik het óf verzin óf het aan mij ligt.

Ik durf en kan niet weg.
Mijn moeder is ziek en zij kan dot echt nier aan.
Hen overigens hele lieve ouders en een super fijne jeugd gehad waarin ik geen agressie heb gekend.
ik durf het echt niet. Ik heb die vaardigheden denk ii niet ofzo. Wat slachtofferig doe ik he.
Ik meen het, ik heb geen idee. Daarom ook wanhopig hulp gezocht.

Alsof je telkens probeert een bal in een doel te schoppen en alle manieren probeert maar het lukt niet. Uiteindelijk laat je het erbij zitten en vind je jezelf een loser.

Ik weet het. Een slapjanus. Dan maar alles op alles dat er rust is in huis, vrolijke man die alles bepaalt. Dan maar elke dag voor hij thuis komt het huis doorlopen en of alles zo is zoals hij het wil. Zijn bizarre regels in acht nemen.
Dan maar de vrouw die er letterlijk achteraan loopt.
Maar dan heb ik wel een vrolijke man in huis. Echt waar!


Ik wil je aanraden om professionele hulp te zoeken. De situatie die je nu beschrijft is erg ongezond en ga je bovendien niet lang volhouden. Bovendien is het gewoon onverantwoord richting je kind toe om in een huis te blijven met een man die blijkbaar fysiek geweld niet schuwd. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je kind. Fysiek geweld is binnen een gezin absoluut onacceptabel en mag niet met de mantel der liefde bedekt worden.

Sammie40

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Sammie40 » 11 feb 2016 12:35

Ik vraag me af of het volgende normaal is in een huwelijk. Ik meen het serieus!

Vannacht om 1.45 u merkte ik dat hij nog niet in bed lag. Ik ging naar beneden en trof een razende man aan. Hij was razend op mij, zijn hele houding was een en al agressie (ik had twee pakken melk gekocht wat niet mocht want er was nog melk)
Ik kreeg weer een boel kwetsende opmerkingen.

Ik ben dan zo ontzettend bang. Ik let altijd goed op wat ik koop/niet koop, zorg dat dingen niet over datum gaan en ben erg op m'n hoede want hier wordt hij vaker zo kwaad over.

Is dit normaal?
Het erge is dat in dit huis dat ík degene ben die niet normaal is en hij degene die dat wel is. Zijn mening is altijd de juiste.
Nu volgt een soort stilte behandeling.
Is dit normaal in een huwelijk???

En zo gaat dit met nog veeeeel meer dingen
Die razernij
Hij is dan echt een ander persoon
Zoveel woede en gericht op mij. Om melk!!


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten